Permalänk
Medlem

Köpråd OLED TV

Har velat i några dagar nu om vilken tv jag ska införskaffa mig. Har riktat in mig som många andra på OLED men undrar egentligen hur stor skillnad det är i bildkvalitet.

De jag tittar på är:
LG OLED A1 65"
LG OLED C1 55"
Sony A80J 55"

Jag kommer inte att spela tv-spel utan kommer kolla film, serier och sport. Har försökt läsa på om dessa och vet såklart att C1 är ljusare och bättre bild än A1. Vad jag förstår ska A80J troligtvis vara lite bättre än C1 "out of the box".

Frågan är hur mycket det egentligen skiljer. Bor själv i en liten lägenhet och det kommer vara så mörkt det kan vara under sommaren (inga direkta fönster med solljus in). Hemma hos föräldrarna finns en äldre samsung tv som börjar ge sig så har ju inte mycket att jämföra med nu när jag skaffar nytt.

Allt är såklart subjektivt men om man inte ska "gamea", är det värt att gå för en 10" större A1 för samma pris som C1 eller kommer man ångra sig i längden? C1 ska vara mer framtidssäker men vet ej om detta menas med gaming eller vad som gör den säkrare. För A80J skulle man behöva ge en tusenlapp mer än för C1 men känns som värt i mitt fall om man inte går för A1:an.

Kan tilläggas att jag kommer sitta 2.7m ifrån min tv samt att ljud och os inte spelar någon roll.

Permalänk
Medlem

Hej,

Om din budget är runt 11-13k baserat på ovan modeller så skulle jag utan tvekan prioritera storlek och satsa på 65"!

Du kommer vänja dig väldigt fort och strax <3m från TV:n är absolut inga problem, snarare tvärtom. Skulle även fungera med en 77"

Således A1 65" och för 11 900:- man kan inte annat säga än att det är extremt prisvärt. Visst, panelen är "bara" 60Hz men över det är i princip endast intressant för PS5/Xbox Series X.

Läs detta om du inte redan gjort. Sedan finns det hur mycket tester och läsning på A1/C1 och även A80J för den delen.
https://www.sweclockers.com/artikel/33206-tv-guiden-2021-2022...

A80J ska enligt det jag läst vara något bättre "out of the box" vs LG C1 men verkar vara två hyfsat jämnlika modeller.

Permalänk
Medlem

För 2,7m kan du lätt ha över 100" innan det blir så stort att man behöver röra huvudet eller ögonen allt för mycket.

C1 skulle jag påstå har mest fördelar när det kommer till spel. Tittar du på film eller sport så är det 24-60Hz du kommer använda. Större TV är alltid värt det om budgeten finns.

Hade jag varit dig så hade jag nog tagit en 65" LG A1. Hade TVn varit till mig så hade jag köpt en 65" C1 (snarare 77" eftersom jag har 75" Q95T idag).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag skulle siktat på en 65a, Philips 65OLED706 kanske är ett alternativ
https://www.netonnet.se/art/tv/philips-tv-sound/philips-tv/ph...

Permalänk
Medlem

Detta är inget tips gällande vilken tv du ska välja, men när årets nya apparater kommer ut på marknaden brukar fjolårets säljas ut till väldigt bra priser. Oftast lägre än vad det kostade på black friday. Så ifall du kan vänta ett par månader brukar det gå att göra väldigt bra deals.