ASUS ROG Strix B550-F GAMING (WI-FI) svart skärm efter att skärmen gått i vila.

Permalänk
Medlem

ASUS ROG Strix B550-F GAMING (WI-FI) svart skärm efter att skärmen gått i vila.

Byggde ihop min maskin för en månad sen och stort sett har den funkat felfritt AMD Ryzen 5 5600G 32gig ram och jag kör på det inbyggda grafikkortet kör windows 10 pro och igår så började den flippa ur fullständigt det började med att när jag skulle starta skärmen så var den bara svart och tänkte jaha det är säkert någon windows update som kört igång och misslyckats. Men trots omstart så var skärmen kolsvart. Provade ett par gånger och det var likadant som en sista test så ryckte jag displayport kablen och satte dit en gammal hdmi kabel och poff så vart bilden igång och tänkte jaha trasig kabel. Men så fort skärmen gått i viloläge och skulle väckas så blev bilden myrornas krig grå version och det enda som hjälper är att stänga av och starta upp på nytt. Så är det någon annan som råkat ut för något liknande fick känslan att det antingen är hårdvaruproblem eller mjukvara och eftersom idiot windows 10 på egen hand lägger in allt nytt skit via update.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Så här blir bilden om jag stänger av bildskärmen nu och sätter på igen.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Hedersmedlem

Har du senaste bios? Kör du enbart inbyggda grafiken? Installerat chipsetdrivrutinen för AMD?

https://www.amd.com/en/products/chipsets-am4

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du senaste bios? Kör du enbart inbyggda grafiken? Installerat chipsetdrivrutinen för AMD?

https://www.amd.com/en/products/chipsets-am4

Kör senaste bios och testade senaste AMD drivrutinerna och ja det är det inbyggda gpun i cpun men efter att ha provat ny kabel så flyttade jag skärmen till sambons dator där funkar den
Och hennes skärm funkar på min maskin så får testa skärmen på en annan dator med displayport då sambons bara har hdmi

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Juckpuck:

Kör senaste bios och testade senaste AMD drivrutinerna och ja det är det inbyggda gpun i cpun men efter att ha provat ny kabel så flyttade jag skärmen till sambons dator där funkar den
Och hennes skärm funkar på min maskin så får testa skärmen på en annan dator med displayport då sambons bara har hdmi

Tyvärr verkar DP vara lite känslig, ev en annan kabel kan hjälpa, men då du kanske inte har behov av mer än 120Hz så kanske du kan klara dig på HDMI?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)