ICA Basic Kycking VS ICA Kyckling Tärnad?

Permalänk
Avstängd

ICA Basic Kycking VS ICA Kyckling Tärnad?

Jag är förbluffad på ett positivt sätt: jag har sedan ett par år tillbaka enbart käkat ICA Basic Kyckling (2 kg eller 2st 800 gram förpackningar) som storkok. Kokar upp det, sedan skär jag upp det i mindre bitar när det kokat färdigt. Tillsätter sedan kokosmjölk, sockerfri ketchup, grillkrydda och vitpeppar. Kokar upp det och rör om. Klart! Då har jag cirka 8-10 portioner för veckan.

ICA Basic Kyckling går på 110 SEK för 2 kg eller cirka 55 SEK för 800 gram. Enligt förpackning är det uppfött/slaktat i Danmark. Det finns snack om att typ 20-33% av dess vikt är injicerad vätska.

Nu provade jag istället på ICA Kyckling Tärnad 1000 gram vilket går på 100 SEK per kg så dubbelt så dyrt. Detta är däremot uppfött och slaktat i Sverige och påstås bestå av 90 % kyckling och resten salt och vatten. Exakt samma tillagning med kokning, men ingen skärning då det redan var i tärningar, och sedan tillsätta kokosmjölk, samma kryddor och sockerfri ketchup.

Till min förvåning så smakade denna kyckling mer lik den kyckling jag brukar käka hos päronen, alltså den smakade lite bättre. Och jag funderar också om jag kanske fick mer kyckling för samma peng? 100 SEK så säg. Inbillar jag mig eller finns det signifikant, dokumenterad kvalitetsskillnad i ICA Basic Kyckling VS ICA Kyckling Tärnad? Eller är det för att sistnämnda är från innerfilé?

Bilder på de olika kycklingförpackningarna:

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Står ju tydligt 80% kött i basic och ska vara 90% i tärnad, dvs basic har dubbelt så mycket tillsatt vatten, lär ju påverkar kvalitet en del. Testa att köpa en hel färsk kyckling och skär filer själv så har du ju en vettigt referenspunkt till hur mycket kvalitet du förlorar på respektive produkt.

PS tillsätter du chillipasta och bambuskott istället för ketchup/grillkrydda får du en (enkel) thai-curry istället om du behöver variation.

Permalänk
Medlem

ICA Basic är deras budgetmärke, så det är ju rätt självklart att det är lite sämre kvalitet på de produkterna. Mer tillsatt vatten, billigast möjliga ursprungsland, osv. Allt för att hålla ner priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Till min förvåning så smakade denna kyckling mer lik den kyckling jag brukar käka hos päronen, alltså den smakade lite bättre. Och jag funderar också om jag kanske fick mer kyckling för samma peng? 100 SEK så säg. Inbillar jag mig eller finns det signifikant, dokumenterad kvalitetsskillnad i ICA Basic Kyckling VS ICA Kyckling Tärnad? Eller är det för att sistnämnda är från innerfilé?

Vet inte om det finns dokumenterat men Ica Basics kyckling, även andra danska(Coop extra, Eldorado, Ivars, Rose osv) i samma prisklass smakar fan rent av dåligt.
Sen som sagt så är det 20% tillsatt vatten i den. Påsarna är också ofta mindre än 1kg för att lura personer som inte kollar kilopris (plus då 7% extra vatten).

Personligen blir jag alltid dålig i magen när jag äter den (inte köpt på många år dock pga detta).

Finns ju det här klippet

Jag köper nästan enbart Garants nu, mycket pga testet (håller med resultatet) och för Willys är närmst (och priset är bra).
Går 1kg kyckling om dagen här hemma så har testat mig genom det mesta i kycklingväg i landet

Man får t.om färsk filé för 99kr/kg i veckan så betala samma för fryst är lite B imo. Garants bröstfilé och innerfilé kostar normalt 73kr/kg ifall du söker lite billigare.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Vet inte om det finns dokumenterat men Ica Basics kyckling, även andra danska(Coop extra, Eldorado, Ivars, Rose osv) i samma prisklass smakar fan rent av dåligt.
Sen som sagt så är det 20% tillsatt vatten i den. Påsarna är också ofta mindre än 1kg för att lura personer som inte kollar kilopris (plus då 7% extra vatten).

Personligen blir jag alltid dålig i magen när jag äter den (inte köpt på många år dock pga detta).

Finns ju det här klippet https://youtu.be/cmiYrYlCM1E

Jag köper nästan enbart Garants nu, mycket pga testet (håller med resultatet) och för Willys är närmst (och priset är bra).
Går 1kg kyckling om dagen här hemma så har testat mig genom det mesta i kycklingväg i landet

Man får t.om färsk filé för 99kr/kg i veckan så betala samma för fryst är lite B imo. Garants bröstfilé och innerfilé kostar normalt 73kr/kg ifall du söker lite billigare.

Grym video! Såg nu att ICA Basic Kyckling där bestod i princip 50% av vätska av det prov han körde i ugnen. Jag bor nära ett Willys så får prova på Garant för 73 SEK för ett kilo är helt OK med tanke på hur mycket då som faktiskt är kyckling. Enligt testet så bestod 95% av vikten av kyckling och resterande 5% av vatten. Klart bättre då än ICAs olika varianter.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag klarar inte av att äta kyckling med insprutat vatten. Inte ätbart alls. Men jag har hittat fryst kycklingfile på Citygross utan vatten. Smakar helt kanon men kostar dubbelt jämfört med de andra alternativen. Har ingen bild tyvärr. Har endast hittat denna hos Citygross, finns inte hos någon annan butik här jag bor iaf.

Visa signatur

Ok grabbar, vad e fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pooslice:

Jag klarar inte av att äta kyckling med insprutat vatten. Inte ätbart alls. Men jag har hittat fryst kycklingfile på Citygross utan vatten. Smakar helt kanon men kostar dubbelt jämfört med de andra alternativen. Har ingen bild tyvärr. Har endast hittat denna hos Citygross, finns inte hos någon annan butik här jag bor iaf.

Du menar denna?

Är enda kycklingen som jag köper, brukar köpa den större påsen med 1.8 kg, har hittills aldrig blivit besviken.

Kycklingfilé, Fryst
LINDSTRÖMS,
900g
85.95 /st
Jfr pris 95.50 kr/kg

Kycklingfilé, Fryst
Näringsinnehåll
Energi 441 kJ, fett 1.8 g, varav mättat fett 0.4 g, kolhydrat 0 g, varav sockerarter 0 g, protein 22 g, salt 0.11 g
Ingredienser
Kycklingbröstfilé (100%), klass A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool Runnings:

Du menar denna?

Är enda kycklingen som jag köper, brukar köpa den större påsen med 1.8 kg, har hittills aldrig blivit besviken.

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.48EeCWCFmd_isqCMFlz1jQHaHa%26pid%3DApi&f=1
Kycklingfilé, Fryst
LINDSTRÖMS,
900g
85.95 /st
Jfr pris 95.50 kr/kg

Kycklingfilé, Fryst
Näringsinnehåll
Energi 441 kJ, fett 1.8 g, varav mättat fett 0.4 g, kolhydrat 0 g, varav sockerarter 0 g, protein 22 g, salt 0.11 g
Ingredienser
Kycklingbröstfilé (100%), klass A

Den Ja! Fantastiskt.

Visa signatur

Ok grabbar, vad e fel?

Permalänk
Medlem

Vi äter mycket kyckling och nu för tiden köper vi bara färsk kyckling. Många gånger också hel kyckling. De billigare frysvarianterna är hemska och dom kommer jag aldrig köpa mer. Kanske man kan ge Lindströms en chans.

Det beror ju på vad man lagar till också. Det är ju lite mer förlåtande om man steker och sen kokar den i en gryta så den får bli lite mör. Men ska man steka hel eller i bitar och äta utan att den legat i en sås eller sky så är det hemskt att köra på fryst.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Vi har i princip helt gått över till kycklinglårfilé då det är godare och lättare att få bra då det är mer fett på köttet.
Men innan det köpte vi alltid den här frysta kycklingfilén:

99% kötthalt och bra pris.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag köper numera enbart hel färsk kyckling och filéar ut själv. Lite pilligt första gångerna men bröstfilén är väldigt enkel att få ut hel och fin med bara en vanlig kockkniv. Låren lite mer jobb om man vill filéa ut, men betydligt enklare om man behåller klubban som den är. Många butiker säljer svensk hel färsk kyckling för sisådär 25:- kilot flera gånger om året så lägre pris, bättre produkt. Skrovet använder jag nästan alltid för att koka kycklingbuljong vilket också är löjligt enkelt och funkar fint att frysa in och använda för en uppsjö andra rätter istället för tärningar eller fabriksfond.

Viktigt att tänka på hygienen när man hanterar rå kyckling dock.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool Runnings:

Du menar denna?

Är enda kycklingen som jag köper, brukar köpa den större påsen med 1.8 kg, har hittills aldrig blivit besviken.

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.48EeCWCFmd_isqCMFlz1jQHaHa%26pid%3DApi&f=1
Kycklingfilé, Fryst
LINDSTRÖMS,
900g
85.95 /st
Jfr pris 95.50 kr/kg

Kycklingfilé, Fryst
Näringsinnehåll
Energi 441 kJ, fett 1.8 g, varav mättat fett 0.4 g, kolhydrat 0 g, varav sockerarter 0 g, protein 22 g, salt 0.11 g
Ingredienser
Kycklingbröstfilé (100%), klass A

Skrivet av ChipZ:

Vi har i princip helt gått över till kycklinglårfilé då det är godare och lättare att få bra då det är mer fett på köttet.
Men innan det köpte vi alltid den här frysta kycklingfilén:

https://d1ax460061ulao.cloudfront.net/1000x1000/8/f/8f0ed7665e001675b5fd0f91e538927f.jpg

99% kötthalt och bra pris.

Ja, det är inte lustigt att det är hög kötthalt till förhållandevis lågt pris. Kycklingen är ju dansk. Risken för överdriven antibiotikaanvändning (även om danskarna påstår sig ha blivit bättre) ökar när kycklingen är importerad.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tillsätter sedan kokosmjölk, sockerfri ketchup, grillkrydda och vitpeppar. Kokar upp det och rör om. Klart! Då har jag cirka 8-10 portioner för veckan.

Där har du det. Grillkrydda. Ett slags livselixir, helt klart.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool Runnings:

Du menar denna?

Är enda kycklingen som jag köper, brukar köpa den större påsen med 1.8 kg, har hittills aldrig blivit besviken.

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.48EeCWCFmd_isqCMFlz1jQHaHa%26pid%3DApi&f=1
Kycklingfilé, Fryst
LINDSTRÖMS,
900g
85.95 /st
Jfr pris 95.50 kr/kg

Kycklingfilé, Fryst
Näringsinnehåll
Energi 441 kJ, fett 1.8 g, varav mättat fett 0.4 g, kolhydrat 0 g, varav sockerarter 0 g, protein 22 g, salt 0.11 g
Ingredienser
Kycklingbröstfilé (100%), klass A

Lindströms gör förbannat bra produkter dock har de inget med svenskt kött men det skiter jag i faktiskt när kvalitén på produkten överträffar allt annat i fryst väg med svensk köttråvara

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Fast kycklingfilé i handeln är ju inte filén på kycklingen.
Men vore intressant att se en kyckling med så stora filéer som de man köper i handeln, på en vanlig kyckling är en filé ungefär stor som en tiokrona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Fast kycklingfilé i handeln är ju inte filén på kycklingen.
Men vore intressant att se en kyckling med så stora filéer som de man köper i handeln, på en vanlig kyckling är en filé ungefär stor som en tiokrona.

Vad pratar du om? Kycklingfilén som du köper löst är klart jämförbar i storlek med den som finns på hela kycklingar. Menar du kycklinginnerfilén?

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem

"innerfile"??

Det finns väl bara en del som är filén.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

"innerfile"??

Det finns väl bara en del som är filén.

Den är en del av filén, men säljs ofta separat.

Se https://www.kronfagel.se/product/kycklinginnerfile/ t.ex.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Woaini:

"innerfile"??

Det finns väl bara en del som är filén.

Skrivet av coll:

Den är en del av filén, men säljs ofta separat.

Se https://www.kronfagel.se/product/kycklinginnerfile/ t.ex.

Skall man vara helt korrekt är det enbart "innerfilén" som är filé på en kyckling. Kycklingbröstet kallas för filé av marknadsföringsskäl, det ska låta finare helt enkelt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ingen av dem? Men måste du så välj svenskt I guess.
Köper mitt kött, fisk och fågel på City gross. Allt är svenskt och med eget styckeri så används det mesta på djuret också (ko / gris).
Tror vi betalar runt 80kr/800g för svensk kycklingfile där utan rabatt. Bara tärna själv eller frys ned.

Kan tillägga att gillar man nuggets så köp Culinea på Lidl! Otroligt fint kött i de nuggets för ok pris. In i ugn eller ännu bättre fritera.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

Färska filéer (även lårfilé) kostar ju ofta 80-90 per kilo och sällan över typ 110 om man köper lite större förpackningar och då är det ju inget vatten så jag ser inte poängen med frysfiléerna faktiskt. Däremot fryser jag ju ned det som inte används när förpackningen öppnas, men "hemfryst" är ju en stor skillnad mot fryst från butik ändå.

Hel kyckling köper jag mycket i perioder men tjejen gillar typ bara filéer så det blir mycket för mig och sonen att käka upp, men det är absolut billigast och sannolikt bäst för klimatet och så. Synd att "reko-kyckling" är så sjukt dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag är förbluffad på ett positivt sätt: jag har sedan ett par år tillbaka enbart käkat ICA Basic Kyckling (2 kg eller 2st 800 gram förpackningar) som storkok. Kokar upp det, sedan skär jag upp det i mindre bitar när det kokat färdigt. Tillsätter sedan kokosmjölk, sockerfri ketchup, grillkrydda och vitpeppar. Kokar upp det och rör om. Klart! Då har jag cirka 8-10 portioner för veckan.

ICA Basic Kyckling går på 110 SEK för 2 kg eller cirka 55 SEK för 800 gram. Enligt förpackning är det uppfött/slaktat i Danmark. Det finns snack om att typ 20-33% av dess vikt är injicerad vätska.

Nu provade jag istället på ICA Kyckling Tärnad 1000 gram vilket går på 100 SEK per kg så dubbelt så dyrt. Detta är däremot uppfött och slaktat i Sverige och påstås bestå av 90 % kyckling och resten salt och vatten. Exakt samma tillagning med kokning, men ingen skärning då det redan var i tärningar, och sedan tillsätta kokosmjölk, samma kryddor och sockerfri ketchup.

Till min förvåning så smakade denna kyckling mer lik den kyckling jag brukar käka hos päronen, alltså den smakade lite bättre. Och jag funderar också om jag kanske fick mer kyckling för samma peng? 100 SEK så säg. Inbillar jag mig eller finns det signifikant, dokumenterad kvalitetsskillnad i ICA Basic Kyckling VS ICA Kyckling Tärnad? Eller är det för att sistnämnda är från innerfilé?

Bilder på de olika kycklingförpackningarna:
https://assets.icanet.se/t_product_large_2x_v1,f_auto/7318690084372.jpg
https://assets.icanet.se/t_product_large_2x_v1,f_auto/7318690176138.jpg

Jag har inget att tillägga i diskussionen men måste bara få fråga. Käkar du samma mat hela tiden? Blir det inte jäääättetråkigt?

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Färska filéer (även lårfilé) kostar ju ofta 80-90 per kilo och sällan över typ 110 om man köper lite större förpackningar och då är det ju inget vatten så jag ser inte poängen med frysfiléerna faktiskt. Däremot fryser jag ju ned det som inte används när förpackningen öppnas, men "hemfryst" är ju en stor skillnad mot fryst från butik ändå.

Hel kyckling köper jag mycket i perioder men tjejen gillar typ bara filéer så det blir mycket för mig och sonen att käka upp, men det är absolut billigast och sannolikt bäst för klimatet och så. Synd att "reko-kyckling" är så sjukt dyrt.

Var hittar du så billigt eller pratar du danska/tyska bitar?

95-140kr/kg för lårfilé betalar jag i Göteborg och då har jag kollat ett tiotal butiker. Inte ens fryst hittar jag i spannet 80-90kr (lårfilé då). Om vi inte pratar erbjudande då.

Undrar om hel verkligen kan vara bäst för klimatet, det är 50% skräp i en sån förpackning så enormt många ton som fraktas för ingenting.

Jag gillar frysta för det är aldrig mögligt/ruttet. Under 2020 fick jag 10 ruttna paket med färsk kyckling (där bäst före var flera dagar bort och tiden från kyl i butik till öppet paket i mitt hem var 10-15min).
Olika företag i olika städer, kycklingsteak verkar vara värst. Grym produkt när den inte är rutten men kring 10% av alla jag köpt har varit ruttna

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Skall man vara helt korrekt är det enbart "innerfilén" som är filé på en kyckling. Kycklingbröstet kallas för filé av marknadsföringsskäl, det ska låta finare helt enkelt

Ja jag hade för mig nått sånt. Har ett svagt minne av en slaktare som skrattade åt alla som gick och köpte "fläskytterfilé".

Permalänk
Medlem

Jag har helt slutat äta vatteninsprutad/mörad kyckling, tycker det är en styggelse och jag förstår ju att folk kan äta quorn och liknande och tycker det är som "kyckling" när man har det som referens för vad kyckling ska smaka.

Jag har sedan jag pluggade för en herrans massa år sedan alltid köpt färsk "hel" kyckling och styckat själv. Det är faktiskt inte alls så svårt som man kan tro och idag finns ju dessutom youtube som du kan lära dig på. Du får en enormt mycket bättre kyckling till ett lågt pris utan massa tillsatser och "skit".

Dessutom har man ju möjlighet att göra det absolut godaste på en kyckling när man gör det, d.v.s göra "Chicken lollipops" av vingarna, sjukt gott... (Sök på "Chicken lollipops" på tuben.) (Sen kan man ju även göra väldigt bra buljong på benen som blir över, om man känner för att gå all in på att ta hand om allt.)

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av coll:

Vad pratar du om? Kycklingfilén som du köper löst är klart jämförbar i storlek med den som finns på hela kycklingar. Menar du kycklinginnerfilén?

Jag menar filé i styckningssammanhang. Finns bara två filéer på ett djur, så även kyckling. Den sitter på varsin sida om ryggraden, och på kycklgar är den ungefär som en tiokrona.

I handeln är det ett vedertaget begrepp att kalla en skinn och benfri köttbit för filé.

Så kycklingfilén du menar är oftast kycklingbröst, alltså inte filé.

Därför skrev jag att det vore roligt att de en kyckling med som hade filéer av storleken de säljer i handeln.

Det är vad jag pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Jag menar filé i styckningssammanhang. Finns bara två filéer på ett djur, så även kyckling. Den sitter på varsin sida om ryggraden, och på kycklgar är den ungefär som en tiokrona.

I handeln är det ett vedertaget begrepp att kalla en skinn och benfri köttbit för filé.

Så kycklingfilén du menar är oftast kycklingbröst, alltså inte filé.

Därför skrev jag att det vore roligt att de en kyckling med som hade filéer av storleken de säljer i handeln.

Det är vad jag pratar om.

Det är tämligen vedertaget att kalla bröstet för bröstfilé. Det står på samtliga förpackningar du köper i Sverige.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coll:

Det är tämligen vedertaget att kalla bröstet för bröstfilé. Det står på samtliga förpackningar du köper i Sverige.

Ja, jag sa ju att det var vedertaget men intressant att se en kyckling med riktiga filéerna då stora som filéerna som säljs i handeln.

Och hur vedertaget och använt ett begrepp är så förändras inte en kycklings anatomi för det.

Permalänk
Medlem

Jag personligen har bara haft riktigt dåliga erfarenheter av billigare märken, oavsett om de har varit tärnat, sallad, wok, bröst, file, you name it. Konstiga smaker och själva kvaliten på kycklingbitarna har känts som de har varit 2a-handssortering.

Nu för tiden köper jag endast Kronfågels frysta minutstrimlor, behöver aldrig tina dem, det är bara att slänga in dem i grytan eller stekpannan och klart på några minuter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av P-son78:

Jag har inget att tillägga i diskussionen men måste bara få fråga. Käkar du samma mat hela tiden? Blir det inte jäääättetråkigt?

Nä, det är bra att du frågar. Till och från. Men tack vare min milda autism och min relativt låga entusiasm för matlagning så ser jag det snarare angeläget och bekvämt att kunna äta samma sak hela tiden istället för att lägga krut på att behöva vara kreativ med matlagningen varje dag. Samt att jag slipper fler köptillfällen på mataffären då jag kan köpa grejorna jag behöver för månadens 3-4 storkok.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |