Webhallens cringe-kategoritexter

Permalänk
Hedersmedlem

Webhallens cringe-kategoritexter

Jag satt precis och läste Webhallens kategoritexter och fick mig ett roligt skratt. Det är uppenbart att den som fått jobbet att skriva de här kategoritexterna varken har särskilt bra koll på marknaden, eller faktiskt velat skriva de här texterna, som dessutom är rejält utdaterade.

Några konkreta exempel på risiga kategoritexter, som jag lämnar här utan kommentar. Det är rätt uppenbart var felaktigheterna ligger, tänker jag.

Socket AM4 (AMD) - https://www.webhallen.com/se/category/15508-Socket-AM4-AMD
"AMD är Intels huvudsakliga konkurret men med en annan socket på sina moderkort och processormodeller. De är kända för att erbjuda mycket prestanda för pengarna. A-modellerna och Athlon är deras enklaste modeller medan du som behöver en kraftigare processor borde sikta in dig på den senaste modellen, Ryzen Threadripper."

Socket 2066 (Intel) - https://www.webhallen.com/se/category/15764-Socket-2066-Intel
"VR i 4K, överklockning, multitasking som du bara kunnat drömma om och rendering av både video och musik på samma gång. Processor med Socket 2066 är det kraftigaste du kan få ur Intels sortiment."

Socket 1200 Comet Lake-S (Intel) - https://www.webhallen.com/se/category/16359-Socket-1200-Comet...
"Här kan du köpa Intels senaste processorer. Vi har fyllt upp sortimentet med flera olika modeller av i7, i5 och i3. Dessa processorer är väldigt populära för mellansegmentet tack vare sitt pris och sin prestanda. Ska du jobba mycket med film och 3D rekommenderar vi en processor med många trådar medan spel kan spelas med något färre."

Grafikkort / GPU - https://www.webhallen.com/se/category/47-Grafikkort-GPU
Gör dig redo för de senaste spelen genom att uppgradera din dator med ett nytt grafikkort (även kallat VGA eller GPU) från NVIDIA:s Geforce GTX-serie, eller AMD:s Radeon. Vi har samlat marknadens mest populära tillverkare som ASUS, Gigabyte, MSI och Sapphire.

DVi-kabel - https://www.webhallen.com/se/category/2094-DVi-kabel
Vi har flera längder av den populära kabeln DVI. Här köper du DVI-kablar i längder från en meter upp till 15 meter. Med DVI klarar du högre bilduppdaterings-frekvenser än HDMI och är därför ett riktigt bra alternativ när du spelar. I vårt sortiment hittar du även flera olika adaptrar som VGA till DVI eller Displayport till DVI.

Mesh-router - https://www.webhallen.com/se/category/15789-Mesh
"Mesh-nätverk har tidigare bara använts inom militären och affärsvärlden, där säkerhet på nätverket och räckvidden är extra betydelsefullt. Vill du ha det bästa för ditt hemnätverk borde du köpa Mesh. Enkelt att komma igång med och hög prestanda. Vad mer kan man begära?"

De här kategoritexterna skulle alla må bra av lite kärlek, men jag tror ärligt talat att de skulle må bättre av att bara raderas rakt av. Det finns säkert flera dåliga kategoritexter, jag har bara klickat på några få för exemplens skull. Har ju klickat runt på er hemsida ganska mycket och inte ens lagt märke till eller läst kategoritexterna innan nu, så de fyller ju i bästa fall ingen funktion (annat än att vara ganska roast-vänliga), i värsta fall så är de vilseledande.

(Tråden ligger nog inte helt rätt under Konsumenträtt, men eftersom det inte går att skapa några nya trådar under Butiker och Tillverkare, eller under Webhallen-delen, och det här inlägget inte riktigt platsar under någon av de befintliga trådarna, så får det väl hamna här ändå.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

DVi-kabel - https://www.webhallen.com/se/category/2094-DVi-kabel
Vi har flera längder av den populära kabeln DVI. Här köper du DVI-kablar i längder från en meter upp till 15 meter. Med DVI klarar du högre bilduppdaterings-frekvenser än HDMI och är därför ett riktigt bra alternativ när du spelar. I vårt sortiment hittar du även flera olika adaptrar som VGA till DVI eller Displayport till DVI.

Länge leve DVI! Saknar att kunna skruva fast kablarna så att om man skulle råka snubbla över dem så drar man med sig skärmar och hela rubbet i fallet :'(

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ostbullen:

Länge leve DVI! Saknar att kunna skruva fast kablarna så att om man skulle råka snubbla över dem så drar man med sig skärmar och hela rubbet i fallet :'(

Du får börja jobba med servrar, där är fortfarande VGA, med motsvarande skruvfästen, fortfarande standard.

Permalänk
Medlem

Tror snarare texten rör sig mot den breda massan än de som andas datorer och dess komponenter till vardags. Så beroende på vem som läser är den antingen "cringe" eller ett steg i rätt riktning utav valet man ska göra

Permalänk
Medlem

Känns som klassiska SEO-texter, varken mer eller mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

De här kategoritexterna skulle alla må bra av lite kärlek, men jag tror ärligt talat att de skulle må bättre av att bara raderas rakt av. Det finns säkert flera dåliga kategoritexter, jag har bara klickat på några få för exemplens skull. Har ju klickat runt på er hemsida ganska mycket och inte ens lagt märke till eller läst kategoritexterna innan nu, så de fyller ju i bästa fall ingen funktion (annat än att vara ganska roast-vänliga), i värsta fall så är de vilseledande.

Deras huvudsyfte är att hjälpa till med rankingen på Google. Nyckelord i löpande text är allt som spelar roll.

Permalänk
Viking
Skrivet av Holbath:

Tror snarare texten rör sig mot den breda massan än de som andas datorer och dess komponenter till vardags. Så beroende på vem som läser är den antingen "cringe" eller ett steg i rätt riktning utav valet man ska göra

Mycket som även då är missledande och felaktigt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Säkert en hel del SEO inblandat, men det är rätt förenligt med intrycket jag fått av Webhallen de senaste två-tre åren. Deras lagerföring har blivit betydligt sämre, inte bara på grund av halvledarbristen, deras priser är inte längre särskilt intressanta och hela sidan känns stagnerad. Tyvärr riktigt tråkigt när man är fancy-pants White member.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Holbath:

Tror snarare texten rör sig mot den breda massan än de som andas datorer och dess komponenter till vardags. Så beroende på vem som läser är den antingen "cringe" eller ett steg i rätt riktning utav valet man ska göra

Alltså det är inte främst den allmänt dåliga copyn jag känner är cringe (även som den så klart också är en stor del av intrycket), utan att det är så mycket faktafel i texterna.

Vänder man sig till den breda massan så är det ju bra om man förmedlar korrekt information? Eller låter bli helt.

Permalänk
Medlem

Tyckte inte det såg så hemskt fel ut. Några texter kanske hade lite "åsikter" inslängda men håller inte riktigt med TS om att det är 'cringe'-varning.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Mesh-router - https://www.webhallen.com/se/category/15789-Mesh
"Mesh-nätverk har tidigare bara använts inom militären och affärsvärlden, där säkerhet på nätverket och räckvidden är extra betydelsefullt. Vill du ha det bästa för ditt hemnätverk borde du köpa Mesh. Enkelt att komma igång med och hög prestanda. Vad mer kan man begära?"

Det här är ju direkt fel, en Mesh-router är inte mer säker än nån annan router, det hänger på att tillverkaren faktiskt uppdaterar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dakkie:

Tyckte inte det såg så hemskt fel ut. Några texter kanske hade lite "åsikter" inslängda men håller inte riktigt med TS om att det är 'cringe'-varning.

Det finns ingen text som jag citerar som inte innehåller minst ett direkt faktafel. Jag kan så klart gå igenom samtliga texter och peka ut varenda ett men jag känner inte att jag vill vara den sortens petimeter

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

Länge leve DVI! Saknar att kunna skruva fast kablarna så att om man skulle råka snubbla över dem så drar man med sig skärmar och hela rubbet i fallet :'(

Finns skruvlås till HDMI också. Använder det i jobbet i den mån det går

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det finns ingen text som jag citerar som inte innehåller minst ett direkt faktafel. Jag kan så klart gå igenom samtliga texter och peka ut varenda ett men jag känner inte att jag vill vara den sortens petimeter

Men givet att det inte riktar sig till entusiaster (som vet vad dom vill ha och vad komponenterna gör) utan att det riktar sig till mindre insatta så anser jag att texterna är "generella" nog för att accepteras. Du får gärna belysa en osanning eller två om du vill.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Viking
Skrivet av Dakkie:

Men givet att det inte riktar sig till entusiaster (som vet vad dom vill ha och vad komponenterna gör) utan att det riktar sig till mindre insatta så anser jag att texterna är "generella" nog för att accepteras. Du får gärna belysa en osanning eller två om du vill.

”Med DVI klarar du högre bilduppdaterings-frekvenser än HDMI” - Falskt

”VR i 4k” står det under lga 2066. Men det har väl inget med det att göra?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Minns i mitten av 00-talet sökte jag som student jobb på Webhallen där det ingick arbetsprov i form av annons och text. Fick ingen återkoppling men såg mitt arbetsprov används rakt av på deras site 😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holbath:

Tror snarare texten rör sig mot den breda massan än de som andas datorer och dess komponenter till vardags. Så beroende på vem som läser är den antingen "cringe" eller ett steg i rätt riktning utav valet man ska göra

Tänker att den breda massan kanske inte behöver ha en Thread Ripper eller en något som går på 2066-sockeln.

Man kanske inte orkar sätta sig in i vad som är i en prebuilt eller vad som behövs för att klara det man vill göra med sin dator.
Det är väl annat med en bil eller sånt som kostar lite mer.

Tolkar jag texterna rätt så känns de bara lite vilseledande, cringe kanske är lite fel men lite fåniga känns de ändå =).

Vet man vad man är ute efter så kollar man juh bara lagerstatus, pris och fraktkostnad.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Men givet att det inte riktar sig till entusiaster (som vet vad dom vill ha och vad komponenterna gör) utan att det riktar sig till mindre insatta så anser jag att texterna är "generella" nog för att accepteras. Du får gärna belysa en osanning eller två om du vill.

Jag handlar oftast alltid hos inet.se, alltid gjort kommer alltid att göra.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Alltså det är inte främst den allmänt dåliga copyn jag känner är cringe (även som den så klart också är en stor del av intrycket), utan att det är så mycket faktafel i texterna.

Vänder man sig till den breda massan så är det ju bra om man förmedlar korrekt information? Eller låter bli helt.

Total avsaknad av copy, den som skrivit texten har nog googlat produktnamnet och sedan tagit lite stödord och fabricerat en "cool" text av det.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av madz9007:

Säkert en hel del SEO inblandat, men det är rätt förenligt med intrycket jag fått av Webhallen de senaste två-tre åren. Deras lagerföring har blivit betydligt sämre, inte bara på grund av halvledarbristen, deras priser är inte längre särskilt intressanta och hela sidan känns stagnerad. Tyvärr riktigt tråkigt när man är fancy-pants White member.

I rättvisans namn kan man knappast belasta Webhallen för något av det du nämnt såhär långt. Jag vet ingen annan konkurrent (Inet, Komplett etc) som inte har en sämre lagerföring, ointressanta priser, stagnerad sida jämfört med 2020.

Tvärtom är väl Webhallen de enda som försökt göra grejer under pandemin, så som ett event med över 200 människor som stod i kö för MSRP-grafikkort

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dakkie:

Men givet att det inte riktar sig till entusiaster (som vet vad dom vill ha och vad komponenterna gör) utan att det riktar sig till mindre insatta så anser jag att texterna är "generella" nog för att accepteras. Du får gärna belysa en osanning eller två om du vill.

Alltså, jag fattar inte, om texterna riktar sig till folk som ändå inte vet något så gör det inte om texterna stämmer eller ej? Det är just de som behöver veta något.

Ett par exempel:

Socket 1200 är inte Intels senaste socket. Den som tror på den texten kan luras att köpa gamla grejer i tron att det är det nyaste.

DVI-kabel är gammalt skräp sedan lång tid tillbaka och på inget sätt bättre än bättre än modern HDMI. Tvärtom är det sämre.

AMD har noll prisvärda CPU:er till salu just nu. Det billigaste hos Webhallen är en Ryzen 5 3600XT för 2649 kr. Ska du ha en prisvärd billig CPU så är det Intel som gäller just nu. Athlon A-series har aldrig någonsin varit prisvärd, och det är inte så att det är bara Athlon A-series och Ryzen Threadripper som finns, man missar ju totalt storsäljaren "Ryzen". Threadripper är det väldigt få som bör titta på.

Finns många fler exempel, men jag har ingen lust att göra gratis korr-jobb för Webhallen. (Inte betalt heller för den delen, jag har redan ett jobb.)

Permalänk
Webhallen

Är det nu vi berättar att vi anställt en SEO sedan början av december?

Han har påbörjat arbete att skriva om dessa texter, inte riktigt kommit till komponent ännu, men det som är belyst ovan är korrigerat och även lagt på "todo" att skriva om helt längre fram.

Men som många säger så är detta texter för google att snappa upp och det är väldigt få som faktiskt läser dom, ingen ursäkt när det är direkta faktafel eller faktafel som skett pga ålder dock.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Geeks
SweClockers

Ägnar en tanke åt stackaren som ska skriva en säljande text om en DVI-kabel. Den är inte lätt!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Webhallen:

Är det nu vi berättar att vi anställt en SEO sedan början av december?

Han har påbörjat arbete att skriva om dessa texter, inte riktigt kommit till komponent ännu, men det som är belyst ovan är korrigerat och även lagt på "todo" att skriva om helt längre fram.

Men som många säger så är detta texter för google att snappa upp och det är väldigt få som faktiskt läser dom, ingen ursäkt när det är direkta faktafel eller faktafel som skett pga ålder dock.

/Patrik

Kul att höra att man får gehör för detta! Får se fram emot att kategoritexterna man aldrig läser faktiskt är korrekta.