Lägga till en andra Shelly plug S?

Permalänk
Medlem

Lägga till en andra Shelly plug S?

Skaffade nyligen några shelly plugs som jag nu försöker installera.
Jag fick den första att fungera utan problem bara genom att följa instruktionerna.
Men när jag lägger till den andra så försvinner den bara.

Jag har alltså skapat två rum, ett Sovrum (1 plug installerad) och ett Kök.
Går in på rum, add device, lägger till enheten i nätverket men direkt därefter så hittar jag inte enheten och den ligger inte i "rummet".,
Dessutom frånkopplar min telefon wifi-nätet efter att jag lagt till pluggen.

EDIT 1809:
Löste det, delvis.
Såg i forumet att produkten inte uppskattar specialtecken i wifi-namnen. Så jag ändrade mitt SSID i routern till något simplare.
Vilket gjorde att jag hittade nästa Plug och kunde lägga till den utan problem.

Den tredje däremot, dyker inte upp som ett "discovered device i appen". Men den hittar jag när jag loggar in på routern, vilket de inte gjorde öht förut.

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Skaffade nyligen några shelly plugs som jag nu försöker installera.
Jag fick den första att fungera utan problem bara genom att följa instruktionerna.
Men när jag lägger till den andra så försvinner den bara.

Jag har alltså skapat två rum, ett Sovrum (1 plug installerad) och ett Kök.
Går in på rum, add device, lägger till enheten i nätverket men direkt därefter så hittar jag inte enheten och den ligger inte i "rummet".,
Dessutom frånkopplar min telefon wifi-nätet efter att jag lagt till pluggen.

det låter som en ip konflikt, jag förmodar du satt statiskt ip på en enhet i stället för att låsa det i routern?
när pucken ska ansluta får den detta redan tagna ip och du får en konflikt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

det låter som en ip konflikt, jag förmodar du satt statiskt ip på en enhet i stället för att låsa det i routern?
när pucken ska ansluta får den detta redan tagna ip och du får en konflikt.

Nej, jag har låtit routern sköta allt dynamiskt.
Däremot så låste jag dom nyligen i routern.

Men nu är frågan, varför kan jag inte synka min tredje enhet med appen?
Jag hittar den när jag försöker lägga till den med "Add a device by IP-adress" men fastnar när jag ska slutför konfigurationen.
Har provat med cloud settings ibockat och utan.

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Som sista uppföljning.
Hittade den sista pluggen under "Hidden devices", hur den hamnat där har jag inte en aning om.
Vet inte hur många gånger jag gjort reset på pluggarna och försökte igen.
Men därifrån var det iaf bara att flytta den dit man ville.
Kan inte påstå att systemet är jättesmidigt..

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA