Permalänk
Medlem

NetAtOnce modem? Behöver hjälp

Hej försöker hjälpa en jobbarkompis över telefon.

Jag köpte Asus mini zen två puckar. Har riktigt bra wifi över hela huset nu. Så han ville köpa samma.

Jag har en fiberfördelar på väggen där jag kopplade in Asus mesh i wan porten och allt fungerade direkt för mig.

Han får det ej att fungera, den hittar inget internet så min fråga är.

Har NetAtOnce routermodem eller något som gör att man inte kan använda egna saker?

Bilder på hans fibermodem/delare

Den lilla sladden till höger säger han är själva fiberkabeln.

Den röda porten säger wan men fungerar ändå inte.

Permalänk
Medlem

https://www.netatonce.se/fastighet/home

Ser att han använder andra alternativet. Betyder att det inte kommer fungera?

Permalänk

Bryggar han Inteno omvandlaren ska det inte vara några problem, operatörerna kan ofta hjälpa till med det. Alternativt borde det gå att installera Asus systemet i accesspunkt-läge men då blir det huvudbry med två olika wifi-nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av disconiklas:

Bryggar han Inteno omvandlaren ska det inte vara några problem, operatörerna kan ofta hjälpa till med det. Alternativt borde det gå att installera Asus systemet i accesspunkt-läge men då blir det huvudbry med två olika wifi-nät.

tänkte det, ska säga detta. tack

Permalänk
Medlem

Det finns inget som heter "routermodem" eller "fibermodem", modem står för modulator-demodulator som gör det möjligt att ansluta digital utrustning till en analog förbindelse, till exempel radio, telefonnätet eller kabel-TV-nätet.

Med degt sagt är det är med största sannolikhet bara en switch med VLAN stöd eftersom de olika tjänsterna ligger på olika VLAN.

Det finns dock många fiberomvandlare/mediaomvandlare med inbyggd router vilket andra redan påpekat, och då måste man brygga denna.

Använder han bara internet så kan han skita i hårdvaran han fått från NetAtOnce, så länge han har en fiberomvandlare själv som har stöd för 1000Base-BX-U 1310TX/1550RX.

IPTV verkar ligga på VLAN 2705 (enligt: http://www.nattsjo.se/fiber/info.php) så vill han kan han enkelt köpa en bättre switch (som stödjer VLAN) och sätta upp det själv.

Permalänk
Medlem

När jag hade NetAtOnce (NotAtOnce), för länge sedan, så var de väldigt petiga med att det skulle vara rätt MAC-adress på routern, så om han fick en annan router med abonnemanget, eller använde en annan från start, så kanske de har låst in honom på det.

Den överlägset sämsta leverantören av "fiber" jag stött på, jag bytte tillbaka till ADSL efter ett par månader med dem. Men det var ju ett gäng år sedan jag råkade ut för dem.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Varför är bilderna blurrade i onödan? Förutom div. serienummer såklart.
Den röda porten har ingen kabel i sig så nej den kommer inte fungera.

Man ska inte ansluta något till WAN på router förutom kabel från väggen.
"Tjänstefördelare LAN-port > Router WAN-port" alt. "Vägguttag > Router WAN-port"

Vad är det för modell?