Konstigt problem med datorn, hackar till i ljud bild och RGB

Permalänk
Medlem

Konstigt problem med datorn, hackar till i ljud bild och RGB

Hej!

Jag har nyligen byggt en dator med följande komponenter.
Chassi: Lian Li O11 Dynamic
CPU: AMD Ryzen 5600x
Moderkort: Asus X570 Prime Pro
Minne: 32gb Corsair 3600mhz rgb
Grafikkort: Asus Geforce 1080ti Rog Strix
PSU: Corsair RM750X

Jag har även satt in Corsairs RGB system ICUE i datorn med ganska mycket RGB. Totalt 9 fläktar och Lian li Strimer plus GPU och Moderkorts kablar. Jag har även en NZXT usb 2.0 hub inkopplad där jag har en Corsair commander pro och två st Corsair Ligthning node core inkopplade.

Problemet jag har att datorn ibland hackar till i bild, ljud och RGB belysning. Det varar bara någon/några sekunder och datorn crashar aldrig. Den händer slumpmässigt och det kan gå en vecka emellan men också hända två dagar i rad.

Vad fasiken kan detta bero på? Visst borde Nätagget räcka till? Kan det vara för mycket kopplat på moderkortet?

Tacksam för hjälp!

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Prova koppla ifrån allt som inte är nödvändigt(RGB,USB-hub o.s.v).
Går datorn stabilt efter det är det nog nät-agget som inte räcker till.
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smith:

Prova koppla ifrån allt som inte är nödvändigt(RGB,USB-hub o.s.v).
Går datorn stabilt efter det är det nog nät-agget som inte räcker till.
Mvh

Ja får väl testa, men 750w borde räcka och bli över i min setup. Så mycket kan inte RGBn dra.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Jag har nyligen byggt en dator med följande komponenter.
Chassi: Lian Li O11 Dynamic
CPU: AMD Ryzen 5600x
Moderkort: Asus X570 Prime Pro
Minne: 32gb Corsair 3600mhz rgb
Grafikkort: Asus Geforce 1080ti Rog Strix
PSU: Corsair RM750X

Jag har även satt in Corsairs RGB system ICUE i datorn med ganska mycket RGB. Totalt 9 fläktar och Lian li Strimer plus GPU och Moderkorts kablar. Jag har även en NZXT usb 2.0 hub inkopplad där jag har en Corsair commander pro och två st Corsair Ligthning node core inkopplade.

Problemet jag har att datorn ibland hackar till i bild, ljud och RGB belysning. Det varar bara någon/några sekunder och datorn crashar aldrig. Den händer slumpmässigt och det kan gå en vecka emellan men också hända två dagar i rad.

Vad fasiken kan detta bero på? Visst borde Nätagget räcka till? Kan det vara för mycket kopplat på moderkortet?

Tacksam för hjälp!

Mvh J

Testa att avinstallera Icue. Vissa jämför mjukvaran med malware.

https://forum.corsair.com/forums/topic/168921-icue-making-my-...

Glhf

Permalänk
Medlem

Ja ICUE i sig kan innebära problem men likaså kan en krånglande USB-enhet ställa till det för resten, drivrutiner eller program kan få det att halvlåsa sig.. Uteslutningsmetoden är din vän. Ta bort allt överflödigt och lägg tillbaka allt en för en... Vore dock bra om du hittar ett sätt att frammana felet på oftare så att testandet inte tar allt för lång tid.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Även en krånglande hårddisk kan skapa problem. I vissa fall kan datorn stå och vänta på den tills den blir klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Ja ICUE i sig kan innebära problem men likaså kan en krånglande USB-enhet ställa till det för resten, drivrutiner eller program kan få det att halvlåsa sig.. Uteslutningsmetoden är din vän. Ta bort allt överflödigt och lägg tillbaka allt en för en... Vore dock bra om du hittar ett sätt att frammana felet på oftare så att testandet inte tar allt för lång tid.

Ja jag tänkte att jag ska försöka köra något riktigt krävande, typ 3dmark eller liknande, då borde det maxa strömförbrukningen och då borde det visa sig om det är nätagget som inte räcker till.

Ska eventuellt byta chassi i februari så väntar tills dess med att börja dra i kablar och koppla ur grejer. Det är ju egentligen inget problem mer än att det är störande.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Lyckades du lösa problemet, och i så fall hur? Har nämligen själv ett liknande problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talldra:

Lyckades du lösa problemet, och i så fall hur? Har nämligen själv ett liknande problem.

Hej!

Lyckades tyvärr aldrig lösa det med dåvarande config. Det löste sig när jag bytte fläktar från Corsair till Lian Li. Så måste varit något med Icue och alla rgb jag hade. Körde 9 fläktar.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Lyckades tyvärr aldrig lösa det med dåvarande config. Det löste sig när jag bytte fläktar från Corsair till Lian Li. Så måste varit något med Icue och alla rgb jag hade. Körde 9 fläktar.

Mvh J

Ja, icue var sannolikt ditt problem.