Scalper: "Det är en bra möjlighet för unga att tjäna pengar"

Permalänk
Medlem

Märks ju att det är en bebishjärna som kommit till de där insikterna. Är nog det mest provocerande jag läst pålänge. "Entreprenörer"?? De är utsugare som inte orkar ta ett hederligt jobb. Tjänar en månadslön snabbt och sen kan umgås med familjen. Herregud. Jag blir mer å mer mörkrädd för varje dag vilket samhälle vi är påväg mot!

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

I vissa segment tror jag ÅF behövs absolut, inom IT, Spel och elektronik, typiska områden där vi ser mycket scalping, tror jag ÅF snart spelat ut sin roll. Ja, GameStop går omkull, dessa andra "återförsäljare" som du hänvisar till är snarare plattformar som dessutom är skapta av tillverkare själva. Samtliga du nämnde är tillverkare av konsoler och spel vilket faller in i min teori. Trenden är att tillverkarna vill göra det själva, antingen genom att outsourca specifika arbetsuppgifter eller anställa hela kedjan, dessa bolag är såpass stora idag att kostnaderna blir lägre. Trenden är tydligt observerbar om man jämför idag från 10-20 år sedan.

Verkar som det stämmer, jag tog informationen från Blockets FAQ och den verkar vara ofullständig i avseende dem 50k kr i vinst. Oavsett vet vi inte huruvida scalpers skattar eller inte, det är ren spekulation. Jag anser inte att det faller in i regelbunden försäljning, eller ja, det beror på omfattningen av scalping, skulle dock tippa på att de flesta får tag på någon enstaka produkt då och då, det är knappast regelbunden försäljning.

Jo om produkterna ska vara tillgängliga hela tiden, alternativt behöver ÅF höja priset såpass mycket att efterfrågan minskar. Det är förmodligen önskvärt om folk köper, eller hur? Önskvärt hos dessa personer som inte vill lägga x antal timmar om dagen för att spamma F5 på olika sidor.

Hur många gånger måste jag säga samma sak för att du ska inte bara fatta utan åtminstone kommentera vad jag säger? Det är ju helt sjukt att du inte kan svara som en vuxen människa på vad som skrivs. Jag har skrivit flera gånger att återförsäljare är samma funktion som att en tillverkare säljer själv men du fortsätter prata som om inget sagts om att det är samma sak och påstår att den kommer försvinna. Poängen är såklart att visa att funktionen alltid kommer finnas där för någon måste ha kundkontakten. Du framstår som otroligt oseriös eller oärlig, vet inte vilket.

Vad du gnäller om spekulation när du själv säger att du spekulerar om framtiden för hur riktig försäljning kommer gå. Sluta hyckla och välj en väg. Scalpers skattar garanterat inte i någon relevant utsträckning och det spelar ingen roll om de säljer regelbundet (vilket många gör, läs artikeln som tråden handlar om) eftersom de inte säljer sådant de använt för privat bruk utan nya saker. Därmed ska de börja skatta direkt. Men parasiter som de är så gör de såklart inte det. Inte ens du som är deras förespråkare hade ju ens koll på att de skulle göra det.

Det håller inte som argument eftersom de är med och skapar bristen, och dessutom är deras mål inte att generera tillgång utan de vill sälja av sina prylar så de får sina pengar. Det som sker är att parasiten bara suger ut lite mer pengar som aldrig infaller i kedjan där pengar går till utveckling. De fyller inte en nödvändig funktion. Utan tillverkning, distribution och försäljning går det inte att sälja varor så de stegen måste finnas. Scalpers behövs aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Efterfrågan är dock densamma i slutändan ändå, det är inte så att folk panikköper ett PS5 för att det är en bristvara, om man inte vill ha ett då dvs, folk köper ett PS5 för att de vill spela PS5, inte heller köper man flera PS5 om man inte tänker scalpa. Allt som scalpers köper kommer ut på marknaden, nettoutbudet är alltså detsamma hela tiden, har du många scalpers så sjunker priserna, har du få scalpers stiger priserna. Så resonemanget håller inte överhuvudtaget, är en skillnad från när alla panikköper en konsumptionsvara pga. risken att den tar slut, t.ex. bensin eller toalettpapper.

Efterfrågan på lång sikt är mer eller mindre den samma ja, men inte på kort sikt.
Begränsade lyxvaror och FOMO gör att mycket folk, som annars inte skulle ha köpt produkten förren kanske flera år senare, mitt i allt vill ha produkten NU!
Det är en enorm skillnad i produktens pris om efterfrågan är sån att tillverkaren behöver sälja t.ex. 80% av den totala mängden under det första året i en 5 års produktlivscykel, gentemot t.ex. 40% det första året.

Du säger att:

Citat:

det är inte så att folk panikköper ett PS5 för att det är en bristvara

Jo, det är precis det som folk gör. De skulle med största sannolikhet ha köpt en PS5 i något skede i alla fall, men just på grund av ytterst begränsat utbud och FOMO så ökar trycket på att köpa NU och inte senare. Det är precis denna marknadseffekt som scalpers utnyttjar och gör ännu värre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chrisj:

Handlar väl mer om att man inte låter riktigt så smart som man tror när man (upprepade gånger)hänvisar till sina 15hp Mikro och utbud och efterfrågan när man försöker rättfärdiga ett parasitbeteende. För det är vad scalping är, man sätter sig in i värdekedjan och trissar upp priset mot slutkund utan att tillföra något alls.

Man kan såklart påstå att när varan hamnar hos den som är villig att betala mest så gör den mest nytta eftersom den som "värderar" den högst då har köpt den. Då måste man ju dock be ganska hårt på kapitalismens altare eftersom det ganska sällan är de som redan har mest pengar som har störst nytta av en pryl. Skulle en scalpad enhet mot förmodan hamna hos någon som inte redan har det ganska gott ställt så ser jag ändå inget mervärde i det. De får en objektivt sämre produkt för ett högre pris än de hade fått betala hos en legitim ÅF.

Sen har vi problemet med skatt. Scalpers köper systematiskt upp enheter enbart i syfte att sälja vidare, ej för privat bruk, skatteverket är rätt tydliga med att det då ska beskattas från vinstkrona 0, vilket scalpers såklart skiter högaktningsfullt i, något som uttryckts ett par gånger i tråden redan när man kallar staten för "parasiter som tar i pengar de inte har att göra med".

Slutligen så har herr borggren ett par gånger utmålat sig själv som någon sorts Robin Hood som tar från de rika kapitalisterna som äger ÅF och ger till de fattiga, eller nåja, sig själv. Det stämmer ju inte heller eftersom ÅFs pris fortfarande är det belopp som hamnar hos ägarna, oavsett om scalper eller slutkund köper. Potten en scalper tar kommer från slutkund och enbart slutkund, inte någon rik kapitalägares ficka.

Nåja, det mesta av det där är ju fullt legit, det jag reagerade på var att du inte behöver posta ett inlägg på den form du gjorde innan som var ett innehållslöst påhopp, bättre om du skrivit ovan från början. Eller inte skrivit något alls.

Jag tror också att man är fel ute om man målar ut scalpers som några slags robin hood-typer, men också fel ute om man kallar de för jordens avskum. Scalpers är en naturlig konsekvens av att man försöker sälja något som man inte har tillräckligt mycket av för billigt, och det gör ingen nytta att bli arga på dem, när det inte är de som skapar situationen till att börja med. Ofta är det inte ens scalpers själva som sätter priser, man lägger upp en annons på Tradera med utgångspris på sitt inköpspris (plus några hundringar kanske för att täcka Traderas avgifter), sedan har det sin naturliga gång därifrån.

Skillnaden är att jag tror att även om alla scalpers skulle sluta scalpa precis nu så skulle det fortfarande vara brist på grejer. Det är helt enkelt för många som vill köpa till de priser som finns på marknaden just nu, även om de är högre än vanligt. Enda skillnaden skulle vara att de som måste ha ett grafikkort omedelbart av olika anledningar inte ens har möjligheten att köpa sig förbi kön. Eller, kö och kö, det är inte ens en kö i många fall som det går att ställa sig i, det är en stor mobb där snabbast går först så fort det kommer in något.

Sedan är det ju så att bara för att scalpers inte fyller någon funktion *för dig*, precis som att någon som tillverkar superlyxbilar inte har någon funktion *för mig* betyder det inte att de inte fyller någon funktion för någon, eller fyller en funktion i samhället. Funktionen är att tillhandahålla en möjlighet att köpa ett grafikkort omedelbart, kosta vad det vill. Jag hoppas personligen att jag aldrig kommer behöva det.

Till sist, angående skatter, ja, det vore ju bra om scalpers betalade skatt frivilligt, och jag hoppas att Skatteverket hittar varenda en och tvingar dem att betala de skatter de undanhåller från samhället.

Vill man faktikskt lösa problemet med komponentbrist så är ilskan mot scalpers bara slöseri med energi. De försvinner i samma ögonblick som det underliggande problemet försvinner, och även om rent hypotetiskt (för det är omöjligt) man lyckas skulle stoppa alla så skulle det bara leda till att grafikkorten fortfarande är lika svåra att få tag på, och fortfarande är dyra i förhållande till vad vi är vana vid.

Permalänk

Är det någon som vet om återförsäljarna får sätta vilket pris de vill på Gpu:er eller om de har avtal med nvidia/amd om vad saker får kosta? Om svaret är att de får sätta vilket pris de vill undrar jag om någon kan svara på varför de inte höjer priserna ännu mer? Givet förstås att skalpers utgör den stora andelen köpare som nu dammsuger svenska marknaden på Gpu:er (vilket någon kanske skulle kunna luska fram data om) och att de faktiskt säljer för högre pris än vad de köpte dessa kort för (vilket också skulle vara intressant att veta samt procentuellt för hur mycket mer).

Visa signatur

Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI | AMD Ryzen 5 3600 | EK-AIO Basic 240 | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming | Corsair 2x8GB DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance | Samsung 970 EVO PLUS NVMe 500GB | Samsung 860 QVO 1TB | Corsair SF600 600W 80+ Platinum | Louqe Ghost S1 Limestone + Ghost S1 MK3 - TopHat L Limestone | AOC AGON 24" LED FreeSync AG241QX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Efterfrågan på lång sikt är mer eller mindre den samma ja, men inte på kort sikt.
Begränsade lyxvaror och FOMO gör att mycket folk, som annars inte skulle ha köpt produkten förren kanske flera år senare, mitt i allt vill ha produkten NU!
Det är en enorm skillnad i produktens pris om efterfrågan är sån att tillverkaren behöver sälja t.ex. 80% av den totala mängden under det första året i en 5 års produktlivscykel, gentemot t.ex. 40% det första året.

Du säger att:

Jo, det är precis det som folk gör. De skulle med största sannolikhet ha köpt en PS5 i något skede i alla fall, men just på grund av ytterst begränsat utbud och FOMO så ökar trycket på att köpa NU och inte senare. Det är precis denna marknadseffekt som scalpers utnyttjar och gör ännu värre.

Kan helt ärligt säga att jag gjorde det. Hade inte slagit till på en PS5 när jag gjorde om jag inte varit nojig över att inte kunna få tag på en. Sen vet jag inte hur stor effekt det hade på det stora hela, men det fick mig att gå från "jag väntar till nästa tunga Rockstar spel och köper PS5 då" till att bevaka tråden om lagerstatus, tror inte jag var helt ensam om de tankarna heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svampungen:

Är det någon som vet om återförsäljarna får sätta vilket pris de vill på Gpu:er eller om de har avtal med nvidia/amd om vad saker får kosta? Om svaret är att de får sätta vilket pris de vill undrar jag om någon kan svara på varför de inte höjer priserna ännu mer? Givet förstås att skalpers utgör den stora andelen köpare som nu dammsuger svenska marknaden på Gpu:er (vilket någon kanske skulle kunna luska fram data om) och att de faktiskt säljer för högre pris än vad de köpte dessa kort för (vilket också skulle vara intressant att veta samt procentuellt för hur mycket mer).

det gör de väl redan?

MSRP var väl typ 650$ för 3080. går ju typ på dubbla nu

Inte riktigt samma grej men tex komplett, cdon och massvis med andra skriver ju alltid original pris för 3 år sedan på produkter och smackar dit en logga med 80% rabatt!!!!!!!!!!
När det egentligen är ordinarie pris om man jämfört med prisjakt hos andra butiker, verkar ju vara fullt okej att göra så då de fortfarande håller på med samma skit sedan flera år tillbaks

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Du får gärna belysa dessa parametrar, nej LHR korten finns i lager, det går inte att scalpa, eller syftar du till Non-LHR? Det är i så fall inte särskilt konstigt eftersom de inte längre produceras således minskar utbudet och priset stiger.

Ser inga 3080 i lager på webhallen t.ex. förutom ett gravt överprisat 3080 12G (ny modell), har även sett LHRkort av den modellen gå för mer än webhallen tar för dem både här på forumet och på Tradera.

Skrivet av borggren4:

Hur hade matpriser sett annorlunda ut? De styrs som vilka andra varor av utbud och efterfrågan, varför är hummern dyr? Varför varierar priset på skaldjur beroende på populationsmämgd? T.ex. årets första kräftor? Varför kostar oliver mycket på vintern men är billig på sommaren? Varför är mjöl och mjölk billigt?

Mjölk och mjöl är billigt för att vi har rejäla subventioner på dessa så att folk ska ha råd med vad som anses vara basvaror. Tror du att priset för den första kräftan eller nypotatisen handlar mer om tillgången på kräftor eller om att få säga "jag hade den första"?

Skrivet av borggren4:

Jag behöver inte rättfärdiga, jag inser som sagt det oundvikliga faktumet att priserna måste stiga om utbudet är begränsat och efterfrågan hög. Frågan är bara vart i kedjan priset skall stiga, antingen hos tillverkaren eller ÅF, om priset inte stiger hos dessa kommer scalpers dyka upp och balansera priset till jämviktspris vare sig du anser att det är etiskt eller inte. Människor drivs av mänskliga instinkter, om jag kan få mer mat på bordet gratis, då kommer jag ta maten gratis, scalpers är symptomet inte problemet och marknaden är en organism som arbetar utanför moral och etik.

Här är vi ju överens egentligen. Priset kommer stiga. Jag ser bara ingen anledning till att slutkunds pengar ska hamna i scalpers fickor istället för folk som faktiskt tillfört något i värdekedjan. Det finns och har vid flera tillfällen funnits ganska hårda regleringar mot just scalping, eftersom det inte tillför något och skor sig på andras olycka.

Skrivet av borggren4:

Ska jag vara helt ärlig ifrågasätter jag helt och hållet att du skulle ha studerat NEK, ekonomer tänker på ett visst sätt och du verkar inte hänga med i svängarna. Bevisa mig gärna fel men utbud/efterfrågan analyser/kalkyler ligger i grund för prissättning hos alla världens bolag. Dessa är givetvis mer komplexa och omfattar ytterligare lager, men grunden är väldigt simpel.

Egentligen inte ens värt att bemöta men bara för att man läst ekonomi betyder det inte att man sätter profiten på ett heligt altare och tänker precis som också gjort det. Jag håller inte med dig helt enkelt, du verkar tro att det beror på att folk inte begriper simpla ekonomiska termer. De flesta andra inser att man ogillar scalpers för att de parasiterar på slutkunder.

Permalänk

Bra möjlighet för unga att tjäna pengar.

Absolut, och det är nog inte bara unga arbetslösa som köper dessa med pengar de inte har?

Jag är långt ifrån en idiot, och hur många unga har tillräckligt med pengar för att skaffa runt 4 - 5 st. PS5 enheter?? Då har man redan en bra inkomst.

Scalpers? Kalla dessa människor vad ni vill, det är något helt annat än "unga entreprenörer" ska ni se..

Permalänk
Medlem

Man kan ju fråga sig också vilket värde scalpers bidrar med. Om de inte bidrar till något av värde för samhället så är det en onödig funktion som ska filtreras bort.

Permalänk
Avstängd

Seriöst, om det faktiskt hade funkat på någon meningsfull skala att "hoarda" grafikkort för att tjäna mer pengar på dem så hade nvidia och AMD gjort det.

Å om det nu är på en tillräckligt stor skala är enda problemet för lågt satt pris av nvidia och AMD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Du kan nog till viss del ha rätt där.

Men om Microsoft satte för högt pris från början på sin Xbox så skulle det ge bad will hos alla som är sugna på en Xbox redan vid lansering. Jag ser 2 skäl till att Microsoft inte direkt hade kunnat gå ut med ett pris på t.ex. 10-15000 kr (förutom det faktum att dom inte kunnat veta att den ändå säkert hade sålt slut).

1. Bad will hos folket. Det är då MS som blir "bad guy" i allas ögon. Nu är det istället Scalpers som tar "bad guy"-rollen.
2. MS tjänar inte bara pengar på hårdvaran, utan kan då sälja konsollerna lite lägre för att sedan tjäna in det på prenumerationer och mjukvara.

Visst, folk kanske ändå skulle köpa men vid tillfälle skulle de kanske vända sig till en konkurrent istället(om det finns nån vill säga...). Det hade helt enkelt drabbat varumärket Microsoft.

Sen tror jag att vi har en situation som tillverkarna aldrig tidigare skådat. Folk har helt enkelt mycket mer pengar i plånboken som bränner då de inte kan ut och resa eller festa upp pengarna. Och detta har skapat en ENORM köpstyrka på saker som inte kräver fysisk kontakt med andra människor: som t.ex. en Xbox.

Avslutningsvis tycker jag att det många här i denna tråd skriver om att "scalpers gör inget fel" missar (i min åsikt) är att det är etiskt fel att tvinga upp priserna. Tillverkaren har satt ett pris och ÅF har bestämt ett visst påslag. Att sedan en tredje part kommer in och höjer priset anser i alla fall jag vara etiskt fel.

Jag känner redan att diskussionen här är rätt het så förhoppningsvis ångrar jag inte att jag skriver några rader

VARFÖR är det etiskt fel? Om jag tycker att himlen är grön betyder inte det att den är det.

Människors emotionella band till pris är irrationellt. Vad något är värt är subjektivt (undantag: livsnödvändiga tjänster & produkter).

Permalänk
Medlem

Det här är faktiskt en av de mer roande trådarna på länge. högtravande språkbruk i en salig blandning av ren okunskap och vilda påståenden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Ser inga 3080 i lager på webhallen t.ex. förutom ett gravt överprisat 3080 12G (ny modell), har även sett LHRkort av den modellen gå för mer än webhallen tar för dem både här på forumet och på Tradera.

Mjölk och mjöl är billigt för att vi har rejäla subventioner på dessa så att folk ska ha råd med vad som anses vara basvaror. Tror du att priset för den första kräftan eller nypotatisen handlar mer om tillgången på kräftor eller om att få säga "jag hade den första"?

Här är vi ju överens egentligen. Priset kommer stiga. Jag ser bara ingen anledning till att slutkunds pengar ska hamna i scalpers fickor istället för folk som faktiskt tillfört något i värdekedjan. Det finns och har vid flera tillfällen funnits ganska hårda regleringar mot just scalping, eftersom det inte tillför något och skor sig på andras olycka.

Egentligen inte ens värt att bemöta men bara för att man läst ekonomi betyder det inte att man sätter profiten på ett heligt altare och tänker precis som också gjort det. Jag håller inte med dig helt enkelt, du verkar tro att det beror på att folk inte begriper simpla ekonomiska termer. De flesta andra inser att man ogillar scalpers för att de parasiterar på slutkunder.

Finns en 3080 LHR för 18890kr, en 3080TI LHR för 19990. Priserna på 3080 Non-LHR på Tradera är runt 16.5k just nu. Detta är alltså alternativet där Komplettkoncernen plockar vinsten.

Priset på den första kräftan handlar om efterfrågan och utbudet, det finns 1, många vill ha den första och således är priset dyrt, liknande gäller för alla säsongsvaror, t.ex. Makrill blir dyrare efter November månad eftersom det inte längre fiskas. Oavsett subventioner fungerar U/E modellen lika väl, den enda skillnaden är att det sker en skiftning i kurvan. Basvaror är generellt billigt eftersom det produceras i såpass stor mängd, subventioner är till för att sänka priset under produktionskostnaden.

Bra, skillnaden är att jag inte anser att fylla ÅFs aktieägares fickor med vinstutrymmet från ett begränsat utbud tillför samhället något överhuvudtaget, om inte de anställda också får ta del av utdelningen. Jag föredrar i så fall att dessa vinster återinvesteras i produktion och RnD men sannolikt delas detta ut som utdelning till aktieägarna även där. Min teori är att scalpers är i behov av pengarna och således flödar dessa tillbaks in i ekonomin och vi som samhälle gynnas (oavsett skattesats, min. moms), det är mitt pragmatiska ställningstagande i en situation som är omöjlig att lösa, slutkunden kommer alltså oavsett vem som tar vinsten få betala dyrt, någon kommer "parasitera", antingen ÅF eller scalper om inte tillverkaren höjer priset, det handlar inte om etik och moral, det är bara ett faktum att människan är en girig varelse, och nej du är inte bättre än någon annan, du är lika girig som oss alla andra i slutändan, det ger bara sitt uttryck i olika former.

Det handlar inte om ekonomiska termer, det handlar om en övergripande förståelse för marknaden som organism, och att särskilja känslor, irrationella tankar och annat moraliserande trams från "vetenskap" och ekonomisk teori. Typiskt exempel på det är alla kommunister som predikerar deras vilsna budskap om djävulen "kapitalismen", när faktum är att världen har lägre global fattigdom än någonsin tidigare just på grund av kapitalism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Finns en 3080 LHR för 18890kr, en 3080TI LHR för 19990. Priserna på 3080 Non-LHR på Tradera är runt 16.5k just nu. Detta är alltså alternativet där Komplettkoncernen plockar vinsten.

Förutom att vi inte vet vad deras inköpspris är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Förutom att vi inte vet vad deras inköpspris är just nu.

Sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

VARFÖR är det etiskt fel? Om jag tycker att himlen är grön betyder inte det att den är det.

Människors emotionella band till pris är irrationellt. Vad något är värt är subjektivt (undantag: livsnödvändiga tjänster & produkter).

Men färgen på himlen går utmärkt att mäta sig fram till utan att blanda in din subjektiva åsikt, eller färgblindhet

Etik är en helt gigantisk diskussion där det inte finns samma möjligheter att mäta sig fram och få fram en absolut sanning.

Det hade inte varit etiskt fel om tillverkaren hade behövt sälja för 20 000 eftersom det är där dom måste ligga för att kunna behålla sin verksamhet.

Men att en utomstående enskild person, utan att tillföra något, agerar mellanhand enbart för att själv ta pengar i egen ficka, så anser i alla fall jag att det är etiskt fel.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Men färgen på himlen går utmärkt att mäta sig fram till utan att blanda in din subjektiva åsikt, eller färgblindhet

Etik är en helt gigantisk diskussion där det inte finns samma möjligheter att mäta sig fram och få fram en absolut sanning.

Det hade inte varit etiskt fel om tillverkaren hade behövt sälja för 20 000 eftersom det är där dom måste ligga för att kunna behålla sin verksamhet.

Men att en utomstående enskild person, utan att tillföra något, agerar mellanhand enbart för att själv ta pengar i egen ficka, så anser i alla fall jag att det är etiskt fel.

Du går inte till botten med varför det är oetiskt.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Hur lågt kan man sjunka….

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

det gör de väl redan?

MSRP var väl typ 650$ för 3080. går ju typ på dubbla nu

Inte riktigt samma grej men tex komplett, cdon och massvis med andra skriver ju alltid original pris för 3 år sedan på produkter och smackar dit en logga med 80% rabatt!!!!!!!!!!
När det egentligen är ordinarie pris om man jämfört med prisjakt hos andra butiker, verkar ju vara fullt okej att göra så då de fortfarande håller på med samma skit sedan flera år tillbaks

MSRP gäller för ett Founders Edition kort och det säljs till det priset, alla andra kort har inte ett MSRP på $650.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Hur många gånger måste jag säga samma sak för att du ska inte bara fatta utan åtminstone kommentera vad jag säger? Det är ju helt sjukt att du inte kan svara som en vuxen människa på vad som skrivs. Jag har skrivit flera gånger att återförsäljare är samma funktion som att en tillverkare säljer själv men du fortsätter prata som om inget sagts om att det är samma sak och påstår att den kommer försvinna. Poängen är såklart att visa att funktionen alltid kommer finnas där för någon måste ha kundkontakten. Du framstår som otroligt oseriös eller oärlig, vet inte vilket.

Vad du gnäller om spekulation när du själv säger att du spekulerar om framtiden för hur riktig försäljning kommer gå. Sluta hyckla och välj en väg. Scalpers skattar garanterat inte i någon relevant utsträckning och det spelar ingen roll om de säljer regelbundet (vilket många gör, läs artikeln som tråden handlar om) eftersom de inte säljer sådant de använt för privat bruk utan nya saker. Därmed ska de börja skatta direkt. Men parasiter som de är så gör de såklart inte det. Inte ens du som är deras förespråkare hade ju ens koll på att de skulle göra det.

Det håller inte som argument eftersom de är med och skapar bristen, och dessutom är deras mål inte att generera tillgång utan de vill sälja av sina prylar så de får sina pengar. Det som sker är att parasiten bara suger ut lite mer pengar som aldrig infaller i kedjan där pengar går till utveckling. De fyller inte en nödvändig funktion. Utan tillverkning, distribution och försäljning går det inte att sälja varor så de stegen måste finnas. Scalpers behövs aldrig.

Vadå samma sak? Det är absolut inte samma sak, ÅF är en mellanhand, tillverkaren producerar produkterna, ena parasiterar på den andras kunskap och tillverkningsförmåga. Det är väl självklart att om en tillverkare tar över ÅFs jobb så har de samma funktion? Krävs väl inget förtydligande för att konstatera detta simpla faktum? Om en tillverkare kan göra båda jobben, så eliminerar man den onödiga mellanhanden, dvs. mindre retail och PR i förmån för billigare distribution, försäljning och service. Apple gör idag samtliga jobben på egen hand, tillverkning, distribution, försäljning och service.

Citat:

Vad du gnäller om spekulation när du själv säger att du spekulerar om framtiden för hur riktig försäljning kommer gå. Sluta hyckla och välj en väg. Scalpers skattar garanterat inte i någon relevant utsträckning och det spelar ingen roll om de säljer regelbundet (vilket många gör, läs artikeln som tråden handlar om) eftersom de inte säljer sådant de använt för privat bruk utan nya saker. Därmed ska de börja skatta direkt. Men parasiter som de är så gör de såklart inte det. Inte ens du som är deras förespråkare hade ju ens koll på att de skulle göra det.

Spekulation och irrelevant. Vad har min framtidsspåning att göra med att du hävdar att scalpers inte skattar, dessutom utan belägg? Jag gav iaf rimliga resonemang kring varför jag tror ÅFs inom elektronikvaror spelat ut sin roll, vi vet redan sedan innan att marginalerna är väldigt små, och dem blir bara mindre när tillverkarna gör sig av med sitt beroende till ÅFs. Plattformar av olika slag är framtiden, t.ex. Amazon, där mellanhänder själva säljer produkter de får tag på, likt hur företag använder Tradera idag. Samt tillverkarnas egna e-butiker. Internet har helt enkelt möjliggjort minskat beroende av ÅFs, varken slutkund eller tillverkare behöver ÅFs, med ÅFs syftar jag då givetvis till andra bolag som inte faller in i samma koncern/moderbolag som tillverkaren, t.ex. Komplettkoncernen.

Citat:

Det håller inte som argument eftersom de är med och skapar bristen, och dessutom är deras mål inte att generera tillgång utan de vill sälja av sina prylar så de får sina pengar. Det som sker är att parasiten bara suger ut lite mer pengar som aldrig infaller i kedjan där pengar går till utveckling. De fyller inte en nödvändig funktion. Utan tillverkning, distribution och försäljning går det inte att sälja varor så de stegen måste finnas. Scalpers behövs aldrig.

Mitt argument är att ÅFs i grund och botten inte längre heller behövs, således skulle man kunna kalla dem parasiter också. Men du har fel, scalpers skapar inte bristen eftersom scalpers inte förbrukar varorna, det är samma utbud och samma efterfrågan oavsett.

Jag har redan varit tydlig med att tillverkaren borde höja priset för att eliminera scalping, jag ser dock inte varför kunden på något sätt skulle gynnats av att ÅF höjer sitt vinstutrymme, då kan lika gärna scalpers ta den vinsten, hellre pengar till privatpersoner som konsumerar än till rika aktieägare som förvaltar, iaf i avseende att gynna samhället, oavsett skattesats (min. moms). Vidare tror jag inte tillverkaren återinvesterar i produktion och RnD, snarare delas överbliven vinst också ut till rika aktieägare. I slutändan gör det inget skillnad för slutkund, de får ändå betala det högre priset pga. komponentbrist, vare sig pengarna går till tillverkaren, ÅFs eller scalpers. Jag bryr mig lite om vad scalpers har för mål, faktum är att dem tjänar en funktion vare sig det är ambitionen eller inte, på samma sätt existerar ÅFs för att generera vinst, inte för något tramsigt altruistiskt motiv att öka tillgång till slutkund.. Utan scalpers skulle tillgång till dessa varor begränsas eftersom det skulle vara slutsålt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Du går inte till botten med varför det är oetiskt.

Det anser jag inte att jag måste göra heller.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Du går inte till botten med varför det är oetiskt.

Det anser jag inte att jag måste göra heller.

Jag är inte här för att övertyga någon, jag är här för att jag har en åsikt.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Det anser jag inte att jag måste göra heller.

Jag är inte här för att övertyga någon, jag är här för att jag har en åsikt.

Så du vill inte lära andra etik? ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Finns en 3080 LHR för 18890kr, en 3080TI LHR för 19990. Priserna på 3080 Non-LHR på Tradera är runt 16.5k just nu. Detta är alltså alternativet där Komplettkoncernen plockar vinsten.

Det är det nya 12G kortet, inte vanliga 3080. Finns inga vanliga 3080 i lager. Utom på Tradera då.

Skrivet av borggren4:

Priset på den första kräftan handlar om efterfrågan och utbudet, det finns 1, många vill ha den första och således är priset dyrt, liknande gäller för alla säsongsvaror, t.ex. Makrill blir dyrare efter November månad eftersom det inte längre fiskas. Oavsett subventioner fungerar U/E modellen lika väl, den enda skillnaden är att det sker en skiftning i kurvan. Basvaror är generellt billigt eftersom det produceras i såpass stor mängd, subventioner är till för att sänka priset under produktionskostnaden.

Basvaror tenderar att bli basvaror just för att de är väldigt skalbara produktionsmässigt. Men du är med på att faktorer som inte bara faller i utbud och efterfrågan kan påverka priset, gott så.

Skrivet av borggren4:

Bra, skillnaden är att jag inte anser att fylla ÅFs aktieägares fickor med vinstutrymmet från ett begränsat utbud tillför samhället något överhuvudtaget, om inte de anställda också får ta del av utdelningen. Jag föredrar i så fall att dessa vinster återinvesteras i produktion och RnD men sannolikt delas detta ut som utdelning till aktieägarna även där. Min teori är att scalpers är i behov av pengarna och således flödar dessa tillbaks in i ekonomin och vi som samhälle gynnas (oavsett skattesats, min. moms), det är mitt pragmatiska ställningstagande i en situation som är omöjlig att lösa, slutkunden kommer alltså oavsett vem som tar vinsten få betala dyrt, någon kommer "parasitera", antingen ÅF eller scalper om inte tillverkaren höjer priset, det handlar inte om etik och moral, det är bara ett faktum att människan är en girig varelse, och nej du är inte bättre än någon annan, du är lika girig som oss alla andra i slutändan, det ger bara sitt uttryck i olika former.

Ser hellre att ÅFs aktieägare får det vinstutrymmet än scalpers, de har i vart fall investerat och burit någon form av risk samt bidragit, om än bara finansiellt, till framtagandet av produkten. Scalpern avlastar sin risk och leveranskedja på öppet köp och säljer en undermålig produkt till högre pris vilket än en gång, enbart är till konsumenternas nackdel. Sedan det fetade, menar du på allvar att samhället gynnas mer, trots scalperns skattefusk, eftersom hen ändå betalar moms när den spenderar pengarna?

Slutkunden får absolut betala dyrt, och dyrare, det är alla med på på grund av bristen. Men scalpers är inte en marknadskraft, de försämrar produkten för slutkunderna och tar ut ett högre pris än återförsäljaren gör och hade gjort. Annars hade scalpern inte scalpat. Ni fortsätter argumentera som att det tillförde någon ekonomisk nytta när det är ett faktum att ÅF inte tagit de priserna eftersom ni annars inte kunnat scalpa. Det enda scalpers gör är att se till att mindre pengar finns kvar i slutkunds ficka. Pengar som lika gärna hade konsumerats och genererat moms hos en vanlig slutkund som hos en scalper.

Skrivet av borggren4:

Det handlar inte om ekonomiska termer, det handlar om en övergripande förståelse för marknaden som organism, och att särskilja känslor, irrationella tankar och annat moraliserande trams från "vetenskap" och ekonomisk teori. Typiskt exempel på det är alla kommunister som predikerar deras vilsna budskap om djävulen "kapitalismen", när faktum är att världen har lägre global fattigdom än någonsin tidigare just på grund av kapitalism.

Skönt att du går från att ondgöra dig över att aktieägarna, alltså kapitalisterna, får intäkter till att ondgöra dig över kommunister en halv paragraf senare. Global fattigdom har för övrigt ökat under pandemiåren, samtidigt som de absolut rikaste blivit än rikare, om än huvudsakligen i illikvida tillgångar. Det finns mycket gott som kapitalismen medfört, men det är likväl inte ett perfekt system. Just detta är anledningen till att många av oss föredrar att leva i Sverige som ändå har ett mellanting av sociala skyddsnät och kapitalism, istället för exempelvis USAs fria rovkapitalism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Förutom att vi inte vet vad deras inköpspris är just nu.

Dels det, sen jämför han äpplen och päron eftersom 3080t hos ÅF är ett 12Gb kort och korten på tradera är 10Gb korten som är långsammare kort med mindre minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Efterfrågan på lång sikt är mer eller mindre den samma ja, men inte på kort sikt.
Begränsade lyxvaror och FOMO gör att mycket folk, som annars inte skulle ha köpt produkten förren kanske flera år senare, mitt i allt vill ha produkten NU!
Det är en enorm skillnad i produktens pris om efterfrågan är sån att tillverkaren behöver sälja t.ex. 80% av den totala mängden under det första året i en 5 års produktlivscykel, gentemot t.ex. 40% det första året.

Du säger att:

Jo, det är precis det som folk gör. De skulle med största sannolikhet ha köpt en PS5 i något skede i alla fall, men just på grund av ytterst begränsat utbud och FOMO så ökar trycket på att köpa NU och inte senare. Det är precis denna marknadseffekt som scalpers utnyttjar och gör ännu värre.

Citat:

Efterfrågan på lång sikt är mer eller mindre den samma ja, men inte på kort sikt.

Baserat på vad? Det förutsätter ju att scalpers inte säljer varorna de köper.

Citat:

Begränsade lyxvaror och FOMO gör att mycket folk, som annars inte skulle ha köpt produkten förren kanske flera år senare, mitt i allt vill ha produkten NU!

Baserat på vad? Köper inte logiken överhuvudtaget. Du kan lika gärna vända på steken, folk som vill ha PS5 skiter i att köpa för att det ändå är omöjligt att få tag på..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Det är det nya 12G kortet, inte vanliga 3080. Finns inga vanliga 3080 i lager. Utom på Tradera då.

Basvaror tenderar att bli basvaror just för att de är väldigt skalbara produktionsmässigt. Men du är med på att faktorer som inte bara faller i utbud och efterfrågan kan påverka priset, gott så.

Ser hellre att ÅFs aktieägare får det vinstutrymmet än scalpers, de har i vart fall investerat och burit någon form av risk samt bidragit, om än bara finansiellt, till framtagandet av produkten. Scalpern avlastar sin risk och leveranskedja på öppet köp och säljer en undermålig produkt till högre pris vilket än en gång, enbart är till konsumenternas nackdel. Sedan det fetade, menar du på allvar att samhället gynnas mer, trots scalperns skattefusk, eftersom hen ändå betalar moms när den spenderar pengarna?

Slutkunden får absolut betala dyrt, och dyrare, det är alla med på på grund av bristen. Men scalpers är inte en marknadskraft, de försämrar produkten för slutkunderna och tar ut ett högre pris än återförsäljaren gör och hade gjort. Annars hade scalpern inte scalpat. Ni fortsätter argumentera som att det tillförde någon ekonomisk nytta när det är ett faktum att ÅF inte tagit de priserna eftersom ni annars inte kunnat scalpa. Det enda scalpers gör är att se till att mindre pengar finns kvar i slutkunds ficka. Pengar som lika gärna hade konsumerats och genererat moms hos en vanlig slutkund som hos en scalper.

Skönt att du går från att ondgöra dig över att aktieägarna, alltså kapitalisterna, får intäkter till att ondgöra dig över kommunister en halv paragraf senare. Global fattigdom har för övrigt ökat under pandemiåren, samtidigt som de absolut rikaste blivit än rikare, om än huvudsakligen i illikvida tillgångar. Det finns mycket gott som kapitalismen medfört, men det är likväl inte ett perfekt system. Just detta är anledningen till att många av oss föredrar att leva i Sverige som ändå har ett mellanting av sociala skyddsnät och kapitalism, istället för exempelvis USAs fria rovkapitalism.

Citat:

Basvaror tenderar att bli basvaror just för att de är väldigt skalbara produktionsmässigt. Men du är med på att faktorer som inte bara faller i utbud och efterfrågan kan påverka priset, gott så.

Det finns många faktorer som påverkar priset men allt går att mata in i en grundläggande U/E formel/graf. T.ex. är lägsta prisnivån den accepterade bruttomarginalen hos tillverkaren, priselasticitet (dvs. hur mycket efterfrågan förändras beroende på procentuell ökning av pris), inkomstnivåer hos konsumenter, substitutvaror, komplementvaror osv.. Men i grund och botten faller alla dessa olika faktorer in i en U/E modell.

Citat:

de har i vart fall investerat och burit någon form av risk samt bidragit, om än bara finansiellt, till framtagandet av produkten

Hur då tänker du? Vidare tar scalpers risk lika så genom sina köp/investeringar.

Citat:

Sedan det fetade, menar du på allvar att samhället gynnas mer, trots scalperns skattefusk, eftersom hen ändå betalar moms när den spenderar pengarna?

Svårt att svara på, det är ju ett rationellt resonemang åtminstone, men jag tror inte utdelningar till kapitalister som görs illikvida genom återinvesteringar i aktier gör samhället någon nytta. Det finns flera faktorer att ta hänsyn till, vilka är scalpers? Hur livnär de sig i övrigt? Är de i behov eller tar del av bidrag? Skulle de kunnat arbeta eller inte? Hur används deras vinster? Vart går pengarna annars? Är det bättre om folket inte köper PS5 överhuvudtaget, alternativt att pengarna cirkulerar tillbaks till privatpersoner, eller att företag roffar åt sig vinsten, vilket för övrigt redan har låg skattesats på 20% vilket ligger nära momsen. Man skulle behöva göra gedigen forskning för att konstatera något i detta avseendet men det är min hypotes iaf.

Citat:

säljer en undermålig produkt till högre pris

Som jag ser det är det oundvikligt, och pris är relativt, vem säger att ett PS5 skulle vara värt 6000kr egentligen, uppenbarligen verkar marknaden anse att den är högre värd.. Du verkar fortfarande upprepa samma mantra om att U/E inte gäller och att scalpers magiskt lyckas pumpa upp priserna, jag tror inte den ekonomiska teorin stämmer, men om någon meriterad ekonom här kan argumentera varför det är fallet är jag absolut intresserad att höra.

Citat:

Skönt att du går från att ondgöra dig över att aktieägarna, alltså kapitalisterna, får intäkter till att ondgöra dig över kommunister en halv paragraf senare. Global fattigdom har för övrigt ökat under pandemiåren, samtidigt som de absolut rikaste blivit än rikare, om än huvudsakligen i illikvida tillgångar. Det finns mycket gott som kapitalismen medfört, men det är likväl inte ett perfekt system. Just detta är anledningen till att många av oss föredrar att leva i Sverige som ändå har ett mellanting av sociala skyddsnät och kapitalism, istället för exempelvis USAs fria rovkapitalism.

Jag är själv kapitalist och aktieägare, står absolut bakom marknadsekonomi och möjligheten att berika sig själv genom kunskap och skicklighet. Min poäng är snarare att jag skiter i vem som tar mellanskillnaden eftersom jag är fullt medveten om att priset oundvikligen kommer stiga, och teoretiserar kring iden av att scalpers behöver pengarna mer än aktieägarna vilket inte känns orimligt. Vidare har sannolikt köparna gott om pengar eftersom de är villiga att spendera 8k för ett PS5.

Sverige är lika kapitalistiskt som USA, vad har fått dig att tro annat? Den enda skillnaden är att våra skattemedel går till välfärd i högre utsträckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av POMAH:

Jag beskriver inte studenter som svampar, det var du som förklarade att det var synd om studenter och därför var scalpande bra för dessa.

Jag förstår att du är tidigt i livet, 300 ksek som en student kan ha i lån efter längre studier är inte "högbelånad"... CSN lånet är det mest förmånliga lån du kommer att få i ditt liv, sätt till ränta och återbetalningen... Dessutom så sitter en sådan student på mer än 3000 sek i månaden om den är belånad, då faller ditt argument med är de har så lite pengar...

Absolut CSN lån är väldigt trevligt. Det är dock lån, ingen inkomst. Sedan är väl knappast 10-11k i månaden mycket att hänga i granen heller? Någon som scalpar ett eller två PS5 i månaden för att få upp sin inkomst 2-4k anser inte jag är något problematiskt på något sätt. Mer problematiskt är kanske systematisk bot-scalping som DOSar ÅFs vid release.

Citat:

Det jag skrev ovan kring dig är samlat från de posts du har gjort, du har uttalat sig i egen person kring att du inte behöver betala skatt för scalpande, därför antagandet att du gör det.

Jag utgick från vad Blocket skrev ang. beskattning. Sedan har jag aldrig sagt att jag själv scalpar.

Citat:

De har aktieägarna som du ogillar, de kan ju lika gärna vara en student som investerar sina pengar i dessa bolag...

Nä jag har inget emot aktieägare eller kapitalister, jag är själv en. Däremot inser jag att det inte nödvändigtvis är gynnsamt för samhället om deras vinster görs illikvida genom återinvesteringar i jämfört med om dem cirkulerar i samhället. Det var ju någon som hävdade att det är samhällsdestruktivt ur en ekonomisk synvinkel att scalpers gör vinster, jag spekulerar i tanken att det kanske är det motsatta men svårt att svara på i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Jag utgick från vad Blocket skrev ang. beskattning. Sedan har jag aldrig sagt att jag själv scalpar.
Nä jag har inget emot aktieägare eller kapitalister, jag är själv en. Däremot inser jag att det inte nödvändigtvis är gynnsamt för samhället om deras vinster görs illikvida genom återinvesteringar i jämfört med om dem cirkulerar i samhället. Det var ju någon som hävdade att det är samhällsdestruktivt ur en ekonomisk synvinkel att scalpers gör vinster, jag spekulerar i tanken att det kanske är det motsatta men svårt att svara på i slutändan.

Vilket värde tillför scalpers? Alltså, bortsett från uppenbar tjurskit om att stackars fattiga människor kan förbättra sin ekonomi.

Återförsäljare kan etablera någon slags hub för leverantörer/tillverkare, samla många varor på samma plats, hantera reklamationer och garantiärenden osv.

Vad tillför scalpers? Vilket värde tillför de som inte fanns där innan?

Nota bene, jag må avsky företeelsen men tycker inte scalpers ska förbjudas eller dylikt. Jag är inte den som tycker allt jag ogillar ska vara förbjudet.