Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Enda egentliga nackdelen tycker jag är basen. Det är förvisso ett klagomål jag har med alla hörlurar men jag önskar ändå att de gick djupare i basen. Inte så att de låter tunna på något vis utan bara att den där riktiga botten saknas.

Skrivet av DasIch:

Japp, det är just oratory1990's EQ jag testat. Funkar riktigt bra och ger lite stadigare botten till basen. Jag skulle även säga att det där är en mycket bra lista med EQ oavsett lurar. Sen är det bara köra Equalizer APO och Peace om det är ljud via Windows som gäller (grymt bra mjukvara som inte ger någon märkbar latens).

Ps. Jag tenderar faktiskt att köra samma EQ till mina Yamaha HS7 högtalare då de har rätt lik karaktär till Sundara. I varje fall i mitt rum där basen tenderar att försvinna lite (jag måste ta tag i att förbättra akustiken).

Oratory1990's inställningar för Sundara kan man ju tweaka ytterligare (det kanske du redan gjort?). Han skriver ju själv i pdf:en att man kan ställa in gain på band 3 enligt preferens för att få sån bas som man själv vill ha (samt band 1 för sub-bas).

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Oratory1990's inställningar för Sundara kan man ju tweaka ytterligare (det kanske du redan gjort?). Han skriver ju själv i pdf:en att man kan ställa in gain på band 3 enligt preferens för att få sån bas som man själv vill ha (samt band 1 för sub-bas).

Absolut, det är inga problem att justera ytterligare. Jag tycker dock det börjar låta lite ansträngt om jag ökar basen ytterligare, även om det finns lite utrymme kvar. Tycker hans EQ är en bra kompromiss. Tror jag höjt övre mellanregister en aning dock.

Missförstå mig rätt. Jag tycker inte Sundara har dålig bas. I grunden är de aningen för ljusa men de är ändå hyfsat neutrala lurar. Lite EQ fixar det utan problem. Däremot har alla lurar jag lyssnat på lämnat en del att önska i basregistret. Antingen för stor baspuckel så att de dånar eller så saknar de bara ett stadigt fundament. Sundara är i den senare kategorin. Kvalitén på basen är riktigt bra men det behövs mer.

Som jag minns det är nog HD600 de lurar jag lyssnat på som haft bäst bas. Fast det är som jag minns det, vilket betyder för länge sedan. Min minnesbild kanske inte är helt korrekt. Dessutom sägs det att man tappar lite hörsel i de nedre registren med åldern och jag fyller 40 i år. Kanske börjar jag bli gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deepy:

Det där är ju väldigt olika typer av hörlurar. Vill du ha stängda hörlurar, bluetooth lurar eller öppna hörlurar? Vad är viktigast för dig? Vad kan du vara utan? Vad ska du koppla in dem i?

Sladd vill jag ha till dessa lurar, jag kör blåtand på jobbet " Jabra Elite 7 active "
Föredrar slutna som mina Sony men även öppna funkar om ljudet är bra. Tänkte koppla dom till datorn, mobilen och min stereo.
Viktigast är komfort och ljud, är detta bra så är budgeten runt 9-10.000kr

Skrivet av anon8870:

Ska du upp i den prisklassen är det lyssna på dem före som gäller, munskydd på och ta dig dit de finns.

Japp , dom finns på HiFi klubben 👍🏻

Skrivet av Muddyvaines:

Har både ett par 660 S och ett par Sundara och de spelar båda väldigt bra, speciellt då jag lyssnar på en hel del death metal/ tech-death och diverse. Däremot föredrar jag Sundaras basrespons då det kommer till snabb musik med nedstämda basar och gitarrer. However så låter 660 S absolut inte dåligt alls om huvudtanken var metal och liknande musik!

Tack för svaret 👍🏻

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Sladd vill jag ha till dessa lurar, jag kör blåtand på jobbet " Jabra Elite 7 active "
Föredrar slutna som mina Sony men även öppna funkar om ljudet är bra. Tänkte koppla dom till datorn, mobilen och min stereo.
Viktigast är komfort och ljud, är detta bra så är budgeten runt 9-10.000kr

Japp , dom finns på HiFi klubben 👍🏻

Tack för svaret 👍🏻

Kolla på Audeze LCD2 också, och Focal Celestee/Elegia (säljs av Hifi Skåne i Malmö).

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Kolla på Audeze LCD2 också, och Focal Celestee/Elegia (säljs av Hifi Skåne i Malmö).

Ska kolla in dessa också, tack för tipset.
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DasIch:

Japp, det är just oratory1990's EQ jag testat. Funkar riktigt bra och ger lite stadigare botten till basen. Jag skulle även säga att det där är en mycket bra lista med EQ oavsett lurar. Sen är det bara köra Equalizer APO och Peace om det är ljud via Windows som gäller (grymt bra mjukvara som inte ger någon märkbar latens).

Ps. Jag tenderar faktiskt att köra samma EQ till mina Yamaha HS7 högtalare då de har rätt lik karaktär till Sundara. I varje fall i mitt rum där basen tenderar att försvinna lite (jag måste ta tag i att förbättra akustiken).

Om du inte bara vill lyssna dig fram eller chansa så kan du även prova mäta med REW.
https://www.roomeqwizard.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Ska kolla in dessa också, tack för tipset.
Mvh Mange

LCD2 kanske faller på komfortsnöret dock: se till att testa dem innan inköp. Relativt tunga stora lurar.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Mangee75:

Ska kolla in dessa också, tack för tipset.
Mvh Mange

Beyerdynamic T5p
P står för portabel och T för dess tesla coil teknik

Svår att få prova. Om du vågar köpa olyssnat. Audio Technica ATH-AxxZ serien om du tänkt köra AMP/DAC

Permalänk
Medlem

Kennerton Magni! Isolerar en del i alla fall och du får bastrycket från slutna lurar. Finns ju lättare men de kändes inte för tunga på min skalle iaf.

Sen kan du ju testa Dan Clark Audio noire ex för 10 papp. Isolerar bättre och svårslagen komfort. Nu fann jag det par jag testade oförklarligt tråkiga att lyssna på med tanke på hur bra de lät. Balansen är inte helt olik magnis alls och de lät objektivt bättre men de var subjektivt mycket sämre att lyssna på... Ether C flow har ett lite bättre flow så där hittar jag en balans iaf som gör att jag finner dem roligare att lyssna på. Sen är nog Magni egentligen roligare dock har de inte sub basen c flow har som verkligen kan överraska en fortfarande men jag känner mig mer audiofil när jag lyssnar på ether c flow

Noire kändes överdämpade på något sätt vet inte om det var övertoner jag saknade. Men nu så har jag lyssnat på två ether c flow som låter bra olikt varandra så kanske skulle gillat ett andra par noire bättre.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Tips: Schiit Modi 2/Magni 3 för 1500 kronor. Inte min annons.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/schiit_modi_2_magni_3_s...

Permalänk
Medlem

Fick idag hem en Topping DX3 Pro+, helt otroligt mycket värde.

Preamp
BT-reciever
Headphone amp
USB dac
RCA
COAX
Skärm
Fjärrkontroll

Alla dessa funktioner för ca 2100 kr! Byggkvaliten känns även den gedigen, motståndet i volymkontrollen är tillfredsställande.

Precis som hörlurar så börjar kvalitén verkligen stiga ner i prisklasserna

Permalänk

Själv håller jag på testar en Burson Soloist 3XP. Rätt impad faktiskt!

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av D3str0yer:

Fick idag hem en Topping DX3 Pro+, helt otroligt mycket värde.

Preamp
BT-reciever
Headphone amp
USB dac
RCA
COAX
Skärm
Fjärrkontroll

Alla dessa funktioner för ca 2100 kr! Byggkvaliten känns även den gedigen, motståndet i volymkontrollen är tillfredsställande.

Precis som hörlurar så börjar kvalitén verkligen stiga ner i prisklasserna

Har samma men upplever inte BT ljudet som bra. Stängde av den funktionen i setup.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lizardman:

Själv håller jag på testar en Burson Soloist 3XP. Rätt impad faktiskt!

Den har nämts lite om man inte ska ha en Rebelamp, fast rebel kostar $500 plus frakt. Så lite ojuste egentligen.

Jag fundrerar på en Schiit Modius DAC, import från staterna. Hamnar på ca 2300kr, vad finns det välja på där genom amazon.se och andra försäljare? Annars så ska jag kanske vänta och spara lite mer, Rebelamp ligger närmast sedan tidigare.

Permalänk
Medlem

Hmm, finns det hörlursförstärkare med USB input o stöd för airplay?

Vill kunna ha datorn ikopplad via USB, o vid behov, streama via airplay..

Permalänk
Medlem
Skrivet av akikk:

Hmm, finns det hörlursförstärkare med USB input o stöd för airplay?

Vill kunna ha datorn ikopplad via USB, o vid behov, streama via airplay..

Inte renodlad förstärkare. De jobbar med analog signal.
Däremot finns ju dac/amp med usb in osv. Alternativt att du har en separat dac och amp.

Kanske en streamer/dac som typ Bluesound Node + amp löser ditt behov

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Hifiman Edition XS finns hos Hembioklubben nu.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/horlurar/oppen/342040-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Inte renodlad förstärkare. De jobbar med analog signal.
Däremot finns ju dac/amp med usb in osv. Alternativt att du har en separat dac och amp.

Kanske en streamer/dac som typ Bluesound Node + amp löser ditt behov

Precis, en dac/amp combo med airplay möjlighet. Vore nice med en enhet som klarar av allt.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/dac/341990...

Ser ju bra ut men ingen airplay.

Permalänk
Skrivet av psp123:

Alltså, jag tycker Ananda på 7700:- ligger för nära i pris.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Skrivet av psp123:

Ok, blir att skaffa, har alltid varit sugen på att höra planars. Gillar 6xx men vill ha mera tryck så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lizardman:

Alltså, jag tycker Ananda på 7700:- ligger för nära i pris.

Flera hävdar att dessa är lika detaljerade och har bättre bas.
Har Sundara som jag tycker är fantastiska men låter lite tunt utan eq.

Har lagt en beställning i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Flera hävdar att dessa är lika detaljerade och har bättre bas.
Har Sundara som jag tycker är fantastiska men låter lite tunt utan eq.

Har lagt en beställning i alla fall!

Najs! Återkom efter test

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av psp123:

Flera hävdar att dessa är lika detaljerade och har bättre bas.
Har Sundara som jag tycker är fantastiska men låter lite tunt utan eq.

Har lagt en beställning i alla fall!

Jag skulle gärna vilja höra dom. Jag har Ananda och är löjligt förtjust i dom. Har haft rätt många planars, inga superdyra, där jag möjligen rankar Hifiman HE-6 högst. Ananda vinner dock på att de är så jäkla mångsidiga, liksom lagom på allt och aldrig tråkiga. Kan XS göra det men lite bättre är de självklart ett kap. Men av vad jag läser så är de nääästan lika bra som Ananda.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Lizardman:

Jag skulle gärna vilja höra dom. Jag har Ananda och är löjligt förtjust i dom. Har haft rätt många planars, inga superdyra, där jag möjligen rankar Hifiman HE-6 högst. Ananda vinner dock på att de är så jäkla mångsidiga, liksom lagom på allt och aldrig tråkiga. Kan XS göra det men lite bättre är de självklart ett kap. Men av vad jag läser så är de nääästan lika bra som Ananda.

Kurvan är ju väldigt lik. Men dom kan ju låta olika ändå.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare

Hifiman HE-560 v4 Open Box för $229 + $46 frakt. Totalt 2569kt. Ska enligt uppfgift skickas från EU, men hör efter med Hifiman för säkerhets skull.
Äger själv HE-560 v2, den spelar riktigt bra med Chord Mojo.

90 dB
45 ohm
375 gram

Bör vara 3.5mm in till varje kåpa på v4. På HE-560 har de väl haft 3 olika anslutningar.
HE-560 V1 (träkåpa) har SMC Coax skruv, gamla klassiska kontakten
HE-560 V2 (träkåpa) har 2.5mm
HE-560 V3 och V4 har 3.5mm (tror jag)

https://store.hifiman.com/index.php/he560-v4.html

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

Hej,

Jag funderar på att införskaffa mig en Mayflower Arc Mk2. Primär användning kommer vara headset och mikrofon för PC-spelande. Tycker att det vore trevligt med en bra extern DAC utan drivrutinskrav samt mikrofonsingång. Har tidigare tittat på Schiit Hel 2 men den tycks aldrig komma in i lager i Schiits europeiska butik.

Min fråga är om någon av er har erfarenhet av att beställa från Mayflower Electronics webbutik. Jag antar att jag får räkna med påslag med svensk moms på något särskilt sätt - kanske fastnar produkten i tullen? Finns en massa olika fraktalternativ från 39 dollar till 159 dollar. Antingen från First Class International eller UPS och jag känner mig lite osäker då jag inte har så mycket erfarenhet att beställa produkter på detta sätt. Någon som kan guida en oerfaren?

Om ni har förslag på en alternativ extern DAC som matchar ovanstående kravbild/anvädningsområde (mikrofoningång ett måste) mottages även det tacksamt. Mina nuvarande lurar är Audio Technica ATH-M50X i kombination med en Antlion Modmic men jag funderar på att byta ut lurarna till något bättre. Har sneglat lite på Sennheiser HD 560S men lite osäker på hur lämpliga dem är för spelande... Om ni har någon input kring hörlurar får ni gärna lämna tips där också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Hifiman HE-560 v4 Open Box för $229 + $46 frakt. Totalt 2569kt. Skickas från EU.
Äger själv HE-560 v2, den spelar riktigt bra med Chord Mojo.

https://store.hifiman.com/index.php/he560-v4.html

Är jag blind eller måste man ha paypal på hemsidan? Tänkte nypa luren men hittar bara alternativet paypal. Jag som inte kör med paypal kan då inte beställa? Har jag förstått det korrekt då? Får bara upp "Betala med PayPal" när jag klickar på place order.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av REWplayFF:

Är jag blind eller måste man ha paypal på hemsidan? Tänkte nypa luren men hittar bara alternativet paypal. Jag som inte kör med paypal kan då inte beställa? Har jag förstått det korrekt då? Får bara upp "Betala med PayPal" när jag klickar på place order.

Hmm är det inte bara så att Paypal sköter kortbetalning då?
Och hör med Hifiman för säkerhets skull att de skeppar från EU så du slipper importera från Kina.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

Ja, kurvorna är väldigt lika, Ananda kan ju vara på väg ut också. Har haft reducerat pris länge.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Winterfell:

Hej,

Jag funderar på att införskaffa mig en Mayflower Arc Mk2. Primär användning kommer vara headset och mikrofon för PC-spelande. Tycker att det vore trevligt med en bra extern DAC utan drivrutinskrav samt mikrofonsingång. Har tidigare tittat på Schiit Hel 2 men den tycks aldrig komma in i lager i Schiits europeiska butik.

Min fråga är om någon av er har erfarenhet av att beställa från Mayflower Electronics webbutik. Jag antar att jag får räkna med påslag med svensk moms på något särskilt sätt - kanske fastnar produkten i tullen? Finns en massa olika fraktalternativ från 39 dollar till 159 dollar. Antingen från First Class International eller UPS och jag känner mig lite osäker då jag inte har så mycket erfarenhet att beställa produkter på detta sätt. Någon som kan guida en oerfaren?

Om ni har förslag på en alternativ extern DAC som matchar ovanstående kravbild/anvädningsområde (mikrofoningång ett måste) mottages även det tacksamt. Mina nuvarande lurar är Audio Technica ATH-M50X i kombination med en Antlion Modmic men jag funderar på att byta ut lurarna till något bättre. Har sneglat lite på Sennheiser HD 560S men lite osäker på hur lämpliga dem är för spelande... Om ni har någon input kring hörlurar får ni gärna lämna tips där också

Schiit har ingen Europeisk butik. Schiit Europe är Sonority-audio.nl och dom verkar inte hålla mycket i lager. Sonority driver även https://www.auneaudio-europe.com/ och säkert fler butiker.
Beställd direkt från Schiit om du vill ha leverans.
Beställer du från utanför EU så kommer du sannolikt få betala 25% moms, eventuellt lite tull samt hanteringsavgifterna.
Räkna ut här eller räkna på beloppet inkl frakt x 1,28. Ungefär vad jag brukar få betala.
https://www.tullverket.se/sv/privat/etjansterforprivatpersone...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.