Permalänk

Hemmaljudsystem!

Tjena, tänkte införskaffa mig ett ljudsystem till mitt rum. Kikat lite och hittade 2 annonser som väckte mig i intresse. Undrar då vilket av dom man får mest ljud för pengarna!

https://www.facebook.com/marketplace/item/518173789579992/
Eller
https://www.facebook.com/marketplace/item/466080308186437/

Permalänk
Medlem

Beror på vad du är ute efter?
Jag hade gått på Dali systemet. Ser klart lämpligare ut för hemmabio ljud om det nu är vad du är ute efter. Ska du däremot spela högt så kan cervin vega vara ett bättre val...

Permalänk
Skrivet av QRikard:

Beror på vad du är ute efter?
Jag hade gått på Dali systemet. Ser klart lämpligare ut för hemmabio ljud om det nu är vad du är ute efter. Ska du däremot spela högt så kan cervin vega vara ett bättre val...

Ja jag vill spela högt, är ingen bio de ska va till. Spela mycket bounce o lite skrik låtar
Även en hel del bas också!

Permalänk

När jag kikar på priset på nätet vill ju folk ha 4500kr för bara Cerwin Vega at40 högtalarna! Och här får jag massa grejer… lutar nog åt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melle1050:

När jag kikar på priset på nätet vill ju folk ha 4500kr för bara Cerwin Vega at40 högtalarna! Och här får jag massa grejer… lutar nog åt det.

Bara för att någon vill ha 4500 (och inte får det sålt) betyder inte det att priset är rimligt... Bättre att jaga rätt på listpris och sen själv räkna åldersavdrag.

2005 verkar dom säljas för ett antal hundringar så jag är tveksam att dom är värd så mycket mer nu. Men om dom är så gamla se till att kolla så högtalarna är fina och utan sprickor i skumgummikanten eller annat.
https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=111426

Inte så säker på att det är prisvärt men blir säkert mycket oljud. Båda paketen lär räcka med marginal för att störa familj/grannar om du inte bor långt bort i skogen...

Permalänk
Medlem

Dali utan tvekan! CW är inga direkta för hemmabio, mera massa bas och party.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Lägger också röst på Dali paketet.

Permalänk
Medlem

Jag har Dali Opticon 8, så jag lägger oxå en röst på Dali systemet

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Dali utan tvekan! CW är inga direkta för hemmabio, mera massa bas och party.

Fast nu ska han ju inte ha till bio/film utan det ska bara spela högt med massa bas.

Till TS, varför ska du ha ett suroundsystem om du bara ska ha det till musik? Satsa på ett bra 2.0 eller 2.1 system istället.

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Fast nu ska han ju inte ha till bio/film utan det ska bara spela högt med massa bas.

Till TS, varför ska du ha ett suroundsystem om du bara ska ha det till musik? Satsa på ett bra 2.0 eller 2.1 system istället.

Vad sägs om detta? Känns som man kan blåsa ur taket med detta… https://www.facebook.com/marketplace/item/509011160585461/

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Fast nu ska han ju inte ha till bio/film utan det ska bara spela högt med massa bas.

Till TS, varför ska du ha ett suroundsystem om du bara ska ha det till musik? Satsa på ett bra 2.0 eller 2.1 system istället.

Kikade mest på det jag kunde hitta på Facebook. Själva tanken med ljudpaketet var att spela högt och med bra bas. Inte att kolla på filmer.

Permalänk
Rekordmedlem

Dali om du har några som helst krav på uthärdligt ljud i stället för buller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Dali om du har några som helst krav på uthärdligt ljud i stället för buller.

Okej, kan det systemet spela högt och bada rejält? Är egenligen ute efter något lite mer party/fest musik. Men varför jag vill ha surround är för att det passar bra i rummet

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Melle1050:

Okej, kan det systemet spela högt och bada rejält? Är egenligen ute efter något lite mer party/fest musik. Men varför jag vill ha surround är för att det passar bra i rummet

Låter det inte bra spelar man inte starkt även om det skulle gå, jag är inte heller så säker på att det verkligen går att spela starkt med det första paketet du länkade för det är ingen lämplig förstärkare i det för det.

Dali lär framförallt låta klasser bättre och det är det viktigaste, det lär också kunna spela starkare än vad din hörsel tål utan att riskera permanenta skador om du använder det i en vanlig bostad och det lär även kunna spela starkare än dina grannar tolererar om du inte bor i villa.
Valet är jätteenkelt om man är det minsta rationell, Dali.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Låter det inte bra spelar man inte starkt även om det skulle gå, jag är inte heller så säker på att det verkligen går att spela starkt med det första paketet du länkade för det är ingen lämplig förstärkare i det för det.

Dali lär framförallt låta klasser bättre och det är det viktigaste, det lär också kunna spela starkare än vad din hörsel tål utan att riskera permanenta skador om du använder det i en vanlig bostad och det lär även kunna spela starkare än dina grannar tolererar om du inte bor i villa.
Valet är jätteenkelt om man är det minsta rationell, Dali.

Okej! Det tredje systemet jag skickade lite ovanför? Vad sägs om det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Melle1050:

Okej! Det tredje systemet jag skickade lite ovanför? Vad sägs om det?

PAt lär kunna spela överlägset starkast och låter nog även bäst om du ska spela stark och det är lagom dimensionerade högtalare för en liten samlingslokal eller kanske en trädgårdsfest.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kan spela hur jeffla högt du vill med dessa paket du länkat, sen är frågan hur rent och klart det kommer bli. Ska man bara spela HS eller HC så kan du köra på CV eller hemmabygget, Dali systemet är mera för "finlir" och film.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceKey:

Du kan spela hur jeffla högt du vill med dessa paket du länkat, sen är frågan hur rent och klart det kommer bli. Ska man bara spela HS eller HC så kan du köra på CV eller hemmabygget, Dali systemet är mera för "finlir" och film.

Sen så är nog Denon förstärkaren till den toppenbra (även om den inte tar 4k signal o så)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Sen så är nog Denon förstärkaren till den toppenbra (även om den inte tar 4k signal o så)

Ja den har ett par år på nacken... från sent 2000-tal.

Product information "Denon AVR-2307"
7.1 AV receiver with numerous connectors, also HDMI, Toslink and S-VHS. With RDS tuner section, 135 Watt output power per channel, Dolby Digital EX Pro Logic IIx, etc. Remotely controllable (encoder not included).

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

PAt lär kunna spela överlägset starkast och låter nog även bäst om du ska spela stark och det är lagom dimensionerade högtalare för en liten samlingslokal eller kanske en trädgårdsfest.

Under dagen så har killen sänkt priset till 5000kr för hela Dali systemet. Är det värt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melle1050:

Under dagen så har killen sänkt priset till 5000kr för hela Dali systemet. Är det värt det?

Jajamensan, kör på!

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melle1050:

Under dagen så har killen sänkt priset till 5000kr för hela Dali systemet. Är det värt det?

Absolut! Av dom du länkat lär du få överlägset högst ljudkvalitet för både musik och film med Dali systemet. Tror det är svårt att komma undan billigare för motsvarande kvalitet även om du väntar på något annat erbjudande så bara att köpa dom nu innan någon annan gör det.
Inte omöjligt att du kan få tillbaka i stort sett alla pengar om du säljer dom vidare om nåt år ifall du mot förmodan skulle ångra dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceKey:

Ja den har ett par år på nacken... från sent 2000-tal.

Product information "Denon AVR-2307"
7.1 AV receiver with numerous connectors, also HDMI, Toslink and S-VHS. With RDS tuner section, 135 Watt output power per channel, Dolby Digital EX Pro Logic IIx, etc. Remotely controllable (encoder not included).

Ja, det är året före min. Det är mycket neutrala maskiner som mäter bra dock. Enligt mig det enda som är hållbart långsiktigt.
https://www.carlssonplanet.com/rekommenderad-elektronik/#hemb...

Har förresten även haft Dali stativarna, de var klart över genomsnittet.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR