Arbetgive vill jag går upp i tid gratis, eller stannar i tid med mindre betalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag har aldrig arbetat på en plats med kollektivavtal där mitt anställningsavtal inte innehöll en skrivelse om att innehållet i kollektivavtalet skulle gälla min anställning. Så man kan utan problem driva det vidare eftersom arbetsgivaren inte förhåller sig till anställningsavtalet.

Det stämmer men det är då arbetsgivaren som part som kan se till att du får rätt. Du har som icke-medlem ingen rätt att driva saker då du inte är part som sagt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Det stämmer men det är då arbetsgivaren som part som kan se till att du får rätt. Du har som icke-medlem ingen rätt att driva saker då du inte är part som sagt.

Jo jag har rätt att driva det då jag är part i mitt anställningsavtal som har kollektivavtalet som bilaga, däremot kan jag inte tvinga facket att driva något ärende åt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Jag tycker i alla fall spontant att åratal av arbete efter dessa tider är ett ganska tydligt bevis på att det funnits någon form av avtal. Jag är ju absolut ingen jurist, men logiskt borde det under omständigheterna inte vara en svår sak att få en högre instans att acceptera att ett avtal finns, även om det är/var muntligt.

Det behövs alltid bevis.

Om arbetsgivaren hävdar att det har varit ett misstag (vilket de gör nu) så räknas det absolut inte som en indikation på att det funnits ett avtal.

Tyvärr måste man alltid få allt i skrift, annars är man ofta ganska körd. Tråkigt när det händer.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

På Ica jobbar man i 3 skrift dag och kväll jobbar i snitt 38timmar/v natt 36timmar/v alla får betalt som dom jobbar 40timmar/v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jo jag har rätt att driva det då jag är part i mitt anställningsavtal som har kollektivavtalet som bilaga, däremot kan jag inte tvinga facket att driva något ärende åt mig.

Du kan driva mot arbetsgivaren för avtalsbrott men du kan inte hävda kollektivavtalet som grund då du inte är part. på ett anställningsavtal stå det att arbetsplatsen omfattas av kollektivavtal, lönerevisioner mm. Så avtalsbrott är inga konstigheter.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Jag tycker i alla fall spontant att åratal av arbete efter dessa tider är ett ganska tydligt bevis på att det funnits någon form av avtal. Jag är ju absolut ingen jurist, men logiskt borde det under omständigheterna inte vara en svår sak att få en högre instans att acceptera att ett avtal finns, även om det är/var muntligt.

Man kan såklart titta på instämplingar osv. och utgå från dessa, det är en slags dokumentation. Även lönespecar om det är specat med timmar etc. etc.

Generellt är det bra att spara ALL dokumentation som gäller ens anställning, lönespecar, instämplade tider osv osv.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Det är inte befängt, avtalet är mellan parterna Svensk Handel och Handels, endast de kan driva ärenden. Är man inte medlem så finns det ingen rättighet att driva en kollektivavtalsfråga då man inte är med någon part.

Fast det kan inte vara det ena och samtidigt det andra. Endera så gäller inte kollektivavtalet de som inte är anslutna till facket (vilket vi alla verkar vara överens om), alternativt så måste en som inte är fackligt ansluten kunna ta strid mot sin arbetsgivare om arbetsplatsens avtal inte upprätthålls - oavsett om facket själva vill driva frågan eller inte.

Citat:

Avtalet gäller alla anställda
När du har tecknat kollektivavtal eller hängavtal gäller det i praktiken för alla dina anställda. Det spelar ingen roll om några inte är fackligt organiserade, eller om de tillhör en annan fackförening som du inte har kollektivavtal med.

Kollektivavtal och hängavtal blir en del av det personliga anställningsavtalet mellan dig som arbetsgivare och dina arbetstagare.

Permalänk
Medlem

Inte läst allt men i vårt kollektivavtal (GS) står det tydligt att heltid är olika timmar beroende på skift;

Dagtid; 40 timmar
Tvåskift; 38 timmar
intermittent treskift; 38 timmar
kontinuerligt treskift; 36 timmar

Så det är inget konstigt att jobbar man udda timmar räknas 1h som strax mer än 1h, det är samma i sjukvården och sånt med.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Jag skulle börja med:
1. Vad säger ditt anställningsavtal? Vad står där om arbetstid?
2. Finns där lokalt förhandlade arbetstider med facket? Iså fall vad säger det avtalet?
3. Vad säger kollektivavtalet? Som grund utgår man ifrån kollektivavtalet om det inte finns något annat förhandlat lokalt eller med arbetstagaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Jag skulle börja med:
1. Vad säger ditt anställningsavtal? Vad står där om arbetstid?
2. Finns där lokalt förhandlade arbetstider med facket? Iså fall vad säger det avtalet?
3. Vad säger kollektivavtalet? Som grund utgår man ifrån kollektivavtalet om det inte finns något annat förhandlat lokalt eller med arbetstagaren.

En annan sak som jag tror inte ar namnd.

Om det har forhandlats fram ett lokalt avtal sa far det aldrig vara samre an det som star i kollektivavtalet.

Det som star i kollektivavtalet ar minimum, sen far arbetsgivaren sjalvklart ge battre formaner, loner, lonehojningar etc.

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShotInTheHead:

Skiftarbetare får ingen speciell komensation i form av utbetalning på lön eller timmar i tidsbank (utöver OB).
Jag tror det blir korrekt att säga att man jobbar kortare på kvällarna i och med denna arbetstidsförkortning på min arbetsplats.

Jag jobbar under IF Metall, underleverantör till Volvo, och det är ju ändå ofta lokala avtal till viss del, men de dagar vi tjänar in brukar gå till att vi är lediga mellan jul och nyår. Övriga dagar lägger företaget ut efter behag (dvs, efter när Volvo står stilla), så då är vi lediga med lön. Förra året tog såklart dagarna slut, så då fick vi täcka upp med "egen ledighet" när inget fanns att göra (= vara hemma, obetalt eller ta av semesterdagar etc), halvåret som går nu har vi gått ner i lön 4% men jobbar 100% - om vi inte har stängt några dagar, för då får vi lön ändå, om det inte är för många dagar. Har vi "tur" går vi ner i lön 4% men är lediga (max) 10%. Har vi otur går vi ner i lön 4% men måste jobba övertid (till normal ersättning). Beror på Volvo och Covid-19 får man väl säga.

Bara som en parentes. Snårigt värre. Vi hade ungefär valet att acceptera lönesänkning eller ta av semesterdagar/komptid om fabriken står stilla.

Till TS kan jag som andra rekommendera att kolla (lokala) avtal eller anställningskontrakt. I mitt anställningskontrakt står "motsvarande 40t/vecka" eller något liknande luddigt, dvs, jag är heltidsanställd, kan få jobba på vilken avdelning som helst i fabriken, och _vilka skift som helst_. Men skiften har, efter lokala avtal, helt olika veckoarbetstid. Natten jobbar minst och tjänar mest, som nämnt ovan. Vi har haft som har tvångsflyttats mellan skift, ensamstående föräldrar dessutom, ett praktiskt sätt för företaget att säga upp folk, men ändå inte. Går ju inte att jobba natt som ensamstående förälder med småbarn. Eller skild, barnen varannan vecka, men man jobbar kväll. Ser aldrig barnen, de är ju i skolan på dagen när man är hemma. Nåja, det var en parentes till. TS verkar ha turen att vara mer kompetent än omgivningen, det kan hjälpa.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShotInTheHead:

Oavsett om jag är med i facket eller inte kan de inte gå utanför kollektivavtalets ramer och heller inte de lokala bestämmelserna.
Så oavsett om jag är med i facket eller inte får jag de fördelarna.

Det jag inte tycker om är slänga pengar i sjön.
Alla fackliga representanter jag pratar med brukar säga "Är du med i Facket?", -nej, "Då vill jag inte lägga tid på dig".
Hur skulle det på något sätt göra tt jag vill gå med i Facket :(.

Nånstans blir det ju då att du vill ha kakan av att få deras hjälp och representation, medan du inte vill betala för den? Man är ju med i facket för att ha sina medarbetares rygg i sådana här situationer, och för att de ska ha din rygg. Passar det inte så passar det inte, även om facket brukar vara rätt inkludernade både i vilka de hjälper och vilka som har glädje av kollektivavtalen.

Permalänk
Skrivet av danne215:

Jag skulle börja med:
1. Vad säger ditt anställningsavtal? Vad står där om arbetstid?
2. Finns där lokalt förhandlade arbetstider med facket? Iså fall vad säger det avtalet?
3. Vad säger kollektivavtalet? Som grund utgår man ifrån kollektivavtalet om det inte finns något annat förhandlat lokalt eller med arbetstagaren.

1. Står bara 100%, står ingenting om arbetstid.

2. I kollektivavtalet står det inga fasta tider i form av pass, utan bara "6-18 är dagarbete period", så vi har uppenbarligen lokala arbetstider. Sen vad dessa säger vet jag inte, de har jag inte tillgång till.

3. Se punkt 2 :).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ShotInTheHead:

1. Står bara 100%, står ingenting om arbetstid.

2. I kollektivavtalet står det inga fasta tider i form av pass, utan bara "6-18 är dagarbete period", så vi har uppenbarligen lokala arbetstider. Sen vad dessa säger vet jag inte, de har jag inte tillgång till.

3. Se punkt 2 :).

Ska du hålla liv i denna tråden får du göra din hemläxa och gå och ta reda på vad den lokala överenskommelsen säger. Orkar du inte göra det så får du väl gilla läget och följa vad din arbetsgivare säger.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShotInTheHead:

1. Står bara 100%, står ingenting om arbetstid.

2. I kollektivavtalet står det inga fasta tider i form av pass, utan bara "6-18 är dagarbete period", så vi har uppenbarligen lokala arbetstider. Sen vad dessa säger vet jag inte, de har jag inte tillgång till.

3. Se punkt 2 :).

Vilket kollektivavtal går du under?
Likaså hade jag gått till facket och frågat om dem lokala överenskommelserna angående arbetstiden.
Förklara varför du vill ha ut dem men förvänta dig inte någon särskild hjälp då du inte är med i facket.
Sedan låter jag det vara osagt om du går under dem lokala avtalen då du inte är med i facket, men det blir en hjälp för dig att komma överens med din arbetsgivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShotInTheHead:

Oavsett om jag är med i facket eller inte kan de inte gå utanför kollektivavtalets ramer och heller inte de lokala bestämmelserna.
Så oavsett om jag är med i facket eller inte får jag de fördelarna.

Det jag inte tycker om är slänga pengar i sjön.
Alla fackliga representanter jag pratar med brukar säga "Är du med i Facket?", -nej, "Då vill jag inte lägga tid på dig".
Hur skulle det på något sätt göra tt jag vill gå med i Facket :(.

Det är väl ganska självklart att de inte vill lägga tid på någon som inte är fackligt ansluten? Du kan ju inte komma efter att en konflikt startats och då be om hjälp.

Eller klart du kan, men ja, det är bara egoistiskt av dig.

KOlla vad det står i ditt avtal och vilket kollektivavtal som reglerar er arbetstid, läs kollektivavtalet och där står det vad för timmar som gäller för dig. Kan finnas lokala arbetstidsavtal också, kolla dem med.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Har du jobbat på det här viset en längre tid så har ni utan tvekan nått upp till vad som anses ett avtal. Att du en månad jobbar så och dom vill ändra det är inget konstigt. Saker går fel. Men du gjort det i år? Så är det ett avtal oavsett muntligt eller skriftligt eller ingetdera.

Som arbetsgivare så kan man aldrig sänka en anställds lön om inte anställningen ändras till något annat än det nuvarande, där du kanske har mindre ansvar osv. Din lön kommer sänkas om du nu måste jobba mer för samma pengar. Så det kan dom inte göra utan att kompensera dig.