Permalänk

Låg cpu användning

Hallå!

Idag när jag skulle spela lite så har min prestanda blivit otroligt dålig, funkade som vanligt dagen innan.
Det som gör att prestandan är dålig är att min processor endast används några få % och min gpu körs ca 70-100% men detta var inte fallet förut...
Det är flera spel jag testat som presterar dåligt, Csgo, world of tanks och division 2 där det sistnämnda är helt ospelbart.
Jag provade köra cinebench och där går cpu usage upp till 100%

Jag har kollat dem senaste windows updateringarna och det ända som var nytt var för windows security men det tvivlar jag själv på skulle påverka så här mycket.
Mina temperaturer på cpu och gpu är helt normala,
Har även testat stänga av/ändra inställningar för intelppm, Energischeman, överclockning, nya grafikkortsdrivrutiner, Legacy game mode eller vad det nu heter..

Jag kör på windows 11 och med en i9 12900k, rtx 3080 och 32gb ram samt 1300watt nätdel.

Jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare i min felsökning och tycker det är konstigt att det bara blivit så här från ingenstans :/

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wounded Duck:

Hallå!

Idag när jag skulle spela lite så har min prestanda blivit otroligt dålig, funkade som vanligt dagen innan.
Det som gör att prestandan är dålig är att min processor endast används några få % och min gpu körs ca 70-100% men detta var inte fallet förut...
Det är flera spel jag testat som presterar dåligt, Csgo, world of tanks och division 2 där det sistnämnda är helt ospelbart.
Jag provade köra cinebench och där går cpu usage upp till 100%

Jag har kollat dem senaste windows updateringarna och det ända som var nytt var för windows security men det tvivlar jag själv på skulle påverka så här mycket.
Mina temperaturer på cpu och gpu är helt normala,
Har även testat stänga av/ändra inställningar för intelppm, Energischeman, överclockning, nya grafikkortsdrivrutiner, Legacy game mode eller vad det nu heter..

Jag kör på windows 11 och med en i9 12900k, rtx 3080 och 32gb ram samt 1300watt nätdel.

Jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare i min felsökning och tycker det är konstigt att det bara blivit så här från ingenstans :/

Du råkar inte ha Dragon center installerat?

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Skrivet av CarlOscar:

Du råkar inte ha Dragon center installerat?

Näe det är inget jag har installerat på datorn

Permalänk
Medlem

Avinstallera Nvidia drivrutiner, kör DDU, installera senaste Nvidia drivrutiner och prova spela igen.

https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Det låter som ett gpu problem och inte cpu. Att cpu går på låg last medan gpu jobbar för fullt betyder att gpu. har 0% kapacitet kvar. Medan cpu har 99% av sin kapacitet kvar.

Tänk så här, om varje frame först skapas i cpun och ges över till gpu som visar den på skärmen. Om 1% av cpu kan skapa 100fps så borde 100% kunna göta 10000fps, men det spelar ju ingen roll då gpun endast är kapabel till att visa mer än 100fps då 100fps ger 100%

Vilken temp har gpun? Har du nyligen uppdaterat drivers?

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk

Jag hittade felet... Evga precision X1 tyckte tydligen att power target skulle ligga på 26 istället för 118% som jag hade innan i min profil, jag kan inte riktigt förstå varför den hade nollat min profil och jag har inte varit där inne och snurrat sen jag överklockade min gpu för typ 2 månader sedan..
Men tack för alla tips!

@Oppna Du fick mig att kolla i X1 vilket felet låg i, ditt svar är ju väldigt logiskt när man tänker efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wounded Duck:

Jag hittade felet... Evga precision X1 tyckte tydligen att power target skulle ligga på 26 istället för 118% som jag hade innan i min profil, jag kan inte riktigt förstå varför den hade nollat min profil och jag har inte varit där inne och snurrat sen jag överklockade min gpu för typ 2 månader sedan..
Men tack för alla tips!

@Oppna Du fick mig att kolla i X1 vilket felet låg i, ditt svar är ju väldigt logiskt när man tänker efter

Skönt att du hittade det! Bra att du förstod vad jag menade trotts att jag skrev som en onykter femteklassare.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce