Ubisoft svarar på kritik gällande NFT-satsningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Så som jag förstått det:
I teorin ska man på riktigt kunna äga data (ex skins, föremål i spel, ett digitalt konstverk) som lagras på en blockchain genom NFT. Men eftersom det dels inte är reglerat i lagar och dels är för dyrt med stora mängder data på en blockchain, köper man istället en unik länk till datan, som ligger på en vanlig server.

Om servern ändrar något försvinner tillgången till det länken pekar på.

Hur detta ska göra spel roligare har jag inte förstått. Däremot att företagen (och kanske även spelare) kan tjäna pengar genom att sälja items. Men det kan man redan. Så...

Ok så det har i princip bara att göra med mikrotransaktioner för köp/sälj mellan spelare? Och så tjänar de pengar på det samtidigt?

Permalänk
Medlem

De flesta verkar inte kunna skilja på Non-Fungible Token och en implementation av det som är Non-Fungible Token "konst" som säljs på diverse plattformar. En NFT behöver inte vara konst. Jag äger t.ex en Ethereum domän som slutar på .eth, det är en NFT men har inget med konst att göra.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk

Förstår inte riktigt poängen dock. Om deras servrar tas ned av någon anledning så försvinner det du äger, oavsett NFT eller inte? Hur skull en NFT göra skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Förstår inte riktigt poängen dock. Om deras servrar tas ned av någon anledning så försvinner det du äger, oavsett NFT eller inte? Hur skull en NFT göra skillnad?

Du kan alltid rama in kvittot med en tillhörande print screen!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av heatm:

Du kan alltid rama in kvittot med en tillhörande print screen!

😐

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av pine-orange:

Free to play är bra för oss konsumenter.

Jag tänkte svara på ditt inlägg men jag måste vänta 12h, eller så kan jag skippa väntetiden genom att spendera 15 kristaller

Skämt åsido så är grundidén med f2p jättebra men hur det implementeras är minst sagt varierande.

Jag är dåligt insatt i NFTs men det lilla jag plockat upp är att många tänker i liknande banor, bra i grunden men implementeras det fel kan det bli illa (som med mycket annat)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Ok så det har i princip bara att göra med mikrotransaktioner för köp/sälj mellan spelare? Och så tjänar de pengar på det samtidigt?

Jag tror inte att det behöver ha något med mikrotransaktioner att göra, men att det är det som det använts till hittills.

Vet att vissa spekulerat att det tex skulle kunna möjliggöra verkligt digitalt ägande av tex spellicenser. Dvs att man skulle kunna sälja vidare ett digitalt spel.

Jag vet att lantmäteriet körde ett projekt 2018 med att se om försäljning av fastigheter skulle kunna använda blockchain och NFT på något sätt. Vet ej vad resultatet av det blev till slut, då projektledaren bytte jobb.

Jag vet alldeles för lite för att förstå det egentligen, utan har försökt pussla ihop en förståelig förklaring av olika källor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

De flesta verkar inte kunna skilja på Non-Fungible Token och en implementation av det som är Non-Fungible Token "konst" som säljs på diverse plattformar. En NFT behöver inte vara konst. Jag äger t.ex en Ethereum domän som slutar på .eth, det är en NFT men har inget med konst att göra.

Vad är fördelen med att äga en domän på det sättet mot det traditionella sättet?

Permalänk
Medlem

https://ethereum.org/en/nft/

Skrivet av flashen:

Dom är mest ute efter valar som spenderar tusentals kronor per dag på digital kosmetika, därav att dom i princip säger att alla andra har fel, det finns cash att hämta med NFT's

Det finns ju inte någon likviditet att få en humm på värdet. Det är lätt 50% mer spoof volym än andra crypto relaterat. Visst, valar köper på trenden men denna grej är ju värre än ICO hypen 2017. Om Eminem och Jay Z köper en apa och en punk så blir ju hypen därefter till slut kommer inte "nästa idiot" in köper en jpg för 400000 sek, trenden dör av till slut för riktiga konstverk får utility. Björn Borgs NFT var en sån tycker jag.

"NFT" som spelbolag pratar om kan ju ha utility, men ska dem ha en "NFT" på ETH eller SOUL(phantasma, bara ett random exempel) eller hur ska distributionen gå till, och ska det vara play to earn, som VIDYA exempelvis......

Spelbolagen är korkade som tror trenden är mogen att börja ha i spel, NFT med noll utility eller copyrights är useless, om en kändis har en apa genererad av en kod som finns i 10 000 ex.... men helsike så häftigt!!!!!! lol

Missförstå mig rätt, jag bashar inte dig, jag tycker bara "konst" är något unikt och av värde, en "Non Fungible Token" är en subtoken med lite glitter från en vanlig altcoin eller en generell "erc" eller "trc" wathever blockchain som n00bs som entrat crypto vill tro är något värdefullt. Pengarna som digitala konstnärer kunnat tjäna är jätte bra men det fuckin suger!

Om jag kan köpa ett av 100 unika föremål i digital form av Ye så har det en seriös konstnärlig prägel men en auto genererad figur som vem som helst kan använda med lite fair use..... NEJ!!!!!!

MEN, skins och ingame items som haft ett syfte och gått att tjäna pengar på har väl varit en grej i många år, att spelbolagen är girigpaddor som ska roffa åt sig pengar är ju as usual så lämna NFTs från spel tycker jag, men du har rätt- det finns pengar att fiska.

Kommer kuken från Dan Dolme ut på NFT så köper jag en dock

Permalänk
Testpilot

Känner att denna video lämpar sig väl, går igenom det artikeln berörde lite mer (fast på ett väldigt nyanserat vis och språk)

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Vad är NFT?

Skrivet av Fatmajk:

Hade också behövt en 2-3 meningars förklaring för jag fattar inte vad det i praktiken innebär.

NFT (Non-Fungible Token) är digitala "polletter" som lagras i plånböcker kopplade till diverse blockchains (t.ex. Ethereum, Tezos, Solana m.fl.). Varje NFT har en unik signatur och pekar på ett visst objekt, t.ex. en fil som lagras på en eller flertal servrar.

Ett populärt användningsområden av NFTs i dagsläget är konst; konstnärer laddar upp något de skapat på en valfri plattform (t.ex. opensea.io, som skapar NFTs på Ethereum) och skapar x antal NFTs kopplade till konsten de skapat. NFTs skapas genom att skapa kontrakt, som lagras i själva blockchains - i enklare kontraktet specificeras bland annat vilken plånbok som ska sälja NFTs, antalet NFTs som ska skapas samt priset för varje NFT. Varje NFT plattform har färdiga kontrakt man använder, där man endast behöver specificera saker så som just priset för varje NFT samt antalet NFTs som ska skapas.

När kontraktet är skapat och redo att lanseras, så lagras det i ett block på det blockchain man skapat kontraktet för. Därefter är det fritt fram för vem som helst att kalla på kontraktet, fram tills dess då alla NFTs har blivit sålda. Coins från en plånbok som gör ett köp överförs till plånboken specificerat i kontraktet, och en (eller flera, beroende på vad som står i kontraktet) NFT förs över till plånboken som gjort köpet.

Kontrakt kan också specificera så kallade "royalties". Royalties innebär att personen/plånboken som skapade NFTs får en viss procentuell summa av varje transaktion av en NFT, när denna säljs av en plånbok till en annan. Detta kan vara allt mellan 0 till 100%, men från det jag sett så brukar dessa oftast ligga kring 10%.

Poängen med NFTs är att visa ägandeskap - d.v.s. att du äger ett visst objekt. Detta är lite kontroversiellt i dagsläget, eftersom det handlar om digitala saker och ting som (i de flesta fall) alla kan se och kopiera/interagera med - t.ex. ladda ner en bild, som har x antal NFTs på en blockkedja. Men NFTs kan vara annat än ordinär konst - det kan vara t.ex. specifika domännamn (Ethereum har domäner som slutar på .eth, Tezos har domäner som slutar på .tez), skins i spel som kan säljas mellan olika spelare (vilket är vad jag tror att Ubisoft planerar att implementera) och mycket mer.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Varför kan man inte bara låta spel vara spel för underhållningens skull och inte bli en finansiell bubbla.

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/YQ_xWvX1n9g Den här videon är lång men förklarar väldigt bra vad crypto och nft är och vilka fördelar och brister som finns.

Permalänk
Medlem

Imponerad över att deras PR-folk tyckte det verkade som ett bra svar att publicera.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Vad är fördelen med att äga en domän på det sättet mot det traditionella sättet?

Det finns flera.
Vanliga domäner betalar du för att få nyttja men i slutändan så är det ägaren av toppdomänen som har makten och kan föra över ägandeskapet utan att du kan göra något åt det.
Du kan inte heller censureras, domänen finns registrerad på Ethereums blockkedja och du har kontroll över privata nyckeln.
Den funkar som DNS för kryptoaddresser, jag kan alltså ge ut min .eth-address och det räcker för att skicka bitcoin, ethereum etc till mig, inget behov av en lång krånglig address.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Om du inte kan förklara något komplext på så pass låg nivå att en helt oinsatt förstår det, ja då förstår du det inte tillräckligt bra själv. Så att Ubisoft uttalar sig om att det är svårt antyder bara på att de gör en vild chansning med detta. Vilket skämt!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

Kan någon förklara vad fördelen är med NFT's kontra en egen marketplace så som t.ex. Steam har där man också äger och kan sälja sina cosmetics? Finns det ens någon?

För om UBI's platform för NFT's går ner så spelar det väll ingen roll om du äger massa NFT's där som bara går att använda mot den platformen, det kan ju lika gärna vara en vanlig marketplace som Steam har där man får sälja sin skit också fast utan all crypto bs.

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B350-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • Gigabyte RTX3070 Aorus Master • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Medlem

Nft är som ett kvitto på en liter mjölk. Du köper kvittot, inte mjölken. Du kan inte ta med ditt kvitto och gå till McDonalds och köpa en hamburgare av annars uppenbara skäl. Detsamma gäller en Nft. Den funkar i deras system och ingen annanstans.

Ett annat sätt att se det är att du köper en plats i en kö. Ingen är särskilt intresserad av att köpa ingenting eller rätten att stå i en kö så man associerar oftast platsen med en bild.
Du äger då platsen i kön (i en databas) men du äger inte någon bild. Du äger inte någon copyright. Det är bara en representation av din plats i kön (databasen).

Värde kommer från tillgång och efterfrågan. I den digitala världen finns inte något som är naturligt ovanligt då allt går att kopiera. Så man skapar då begränsade antal poster i sin databas som man vill sälja till idioter.

Hela krypto och nft fenomenet har identifierat att det finns en grupp medelklass människor som inte är känsliga för risk, har extremt dåligt omdöme samt har tillräckligt med inkomst för att delta i dessa bli rik snabbt spelen. Vilket är lurendrejeri.
För dom ända som tjänar några pengar här dom som var ute först och redan har väldigt mycket pengar och resurser. Eller som som skapar databasen och försöker sälja dig något skapat ur tomma luften som inte har något egentligt värde. När dom säger att alla kan tjäna pengar och bli rik menar dom inte dig.

En nft innehåller kod, oftast bara en hyperlänk till en bild men kan också vara ett litet program. Smart kontakt brukar man kalla det men det är allt annat än smart. Om du tror att koden skulle kunna vara skadlig så har du helt rätt. I krypto och nft värden förekommer det otroligt mycket scams. Systemet är öppet (vilket är hela idén decentraliserad och öppen) och vem som helst kan skicka något till din "plånbok" utan ditt medgivande så länge dom har ditt id. Om detta är en skadlig nft aktiveras den vanligtvis genom att du klickar på den, tar bort den eller på något vis hanterar den och brukar vara designad för att ta dina tillgångar. Kom ihåg att inom blockchain är det viktiga bara att transaktionen genomfördes korrekt inte om det var en scam. Är det den del av en scam har du inget skydd då hela systemet är decentraliserad. Och det finns ingen motivation att skydda dig som liten person med få tillgångar. Myndigheter har heller ingen möjlighet att hjälpa dig om du råkar illa ut.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

NFT (Non-Fungible Token) är digitala "polletter" som lagras i plånböcker kopplade till diverse blockchains (t.ex. Ethereum, Tezos, Solana m.fl.). Varje NFT har en unik signatur och pekar på ett visst objekt, t.ex. en fil som lagras på en eller flertal servrar.

Ett populärt användningsområden av NFTs i dagsläget är konst; konstnärer laddar upp något de skapat på en valfri plattform (t.ex. opensea.io, som skapar NFTs på Ethereum) och skapar x antal NFTs kopplade till konsten de skapat. NFTs skapas genom att skapa kontrakt, som lagras i själva blockchains - i enklare kontraktet specificeras bland annat vilken plånbok som ska sälja NFTs, antalet NFTs som ska skapas samt priset för varje NFT. Varje NFT plattform har färdiga kontrakt man använder, där man endast behöver specificera saker så som just priset för varje NFT samt antalet NFTs som ska skapas.

När kontraktet är skapat och redo att lanseras, så lagras det i ett block på det blockchain man skapat kontraktet för. Därefter är det fritt fram för vem som helst att kalla på kontraktet, fram tills dess då alla NFTs har blivit sålda. Coins från en plånbok som gör ett köp överförs till plånboken specificerat i kontraktet, och en (eller flera, beroende på vad som står i kontraktet) NFT förs över till plånboken som gjort köpet.

Kontrakt kan också specificera så kallade "royalties". Royalties innebär att personen/plånboken som skapade NFTs får en viss procentuell summa av varje transaktion av en NFT, när denna säljs av en plånbok till en annan. Detta kan vara allt mellan 0 till 100%, men från det jag sett så brukar dessa oftast ligga kring 10%.

Poängen med NFTs är att visa ägandeskap - d.v.s. att du äger ett visst objekt. Detta är lite kontroversiellt i dagsläget, eftersom det handlar om digitala saker och ting som (i de flesta fall) alla kan se och kopiera/interagera med - t.ex. ladda ner en bild, som har x antal NFTs på en blockkedja. Men NFTs kan vara annat än ordinär konst - det kan vara t.ex. specifika domännamn (Ethereum har domäner som slutar på .eth, Tezos har domäner som slutar på .tez), skins i spel som kan säljas mellan olika spelare (vilket är vad jag tror att Ubisoft planerar att implementera) och mycket mer.

Ok, det där var inte 2-3 meningar haha. Men det gjorde det hela mycket mer begripligt. Tack för förklaringen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Poängen med NFTs är att visa ägandeskap - d.v.s. att du äger ett visst objekt. Detta är lite kontroversiellt i dagsläget, eftersom det handlar om digitala saker och ting som (i de flesta fall) alla kan se och kopiera/interagera med - t.ex. ladda ner en bild, som har x antal NFTs på en blockkedja. Men NFTs kan vara annat än ordinär konst - det kan vara t.ex. specifika domännamn (Ethereum har domäner som slutar på .eth, Tezos har domäner som slutar på .tez), skins i spel som kan säljas mellan olika spelare (vilket är vad jag tror att Ubisoft planerar att implementera) och mycket mer.

NFT:n har inget med ägande av själva objektet att göra. Äganderätten till ett digitalt föremål är en så kallad immaterialrättighet av någon typ (mönsterskydd, upphovsrätt, patent och så vidare), och den flyttas inte med NFT:n. Visst det är möjligt att sälja en del av en upphovsrätt (den ekonomiska rätten), men det kräver att man har avtalat om det på korrekt sätt.

Bara för att du köper en NFT innebär det inte att du har rätt att t.ex. publicera bilden som NFT:n länkar till. Det finns till och med många fall där du potentiellt blir skadeståndsansvarig om du säljer vidare din NFT. Du har i praktiken inte rätt till något, och verkligen inget ägande eller någon rätt att använda objektet på annat håll än det har ämnats för.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag tänkte svara på ditt inlägg men jag måste vänta 12h, eller så kan jag skippa väntetiden genom att spendera 15 kristaller

Skämt åsido så är grundidén med f2p jättebra men hur det implementeras är minst sagt varierande.

Jag är dåligt insatt i NFTs men det lilla jag plockat upp är att många tänker i liknande banor, bra i grunden men implementeras det fel kan det bli illa (som med mycket annat)

Det är kanske bättre att säga att företag blir tvungna att släppa spel som f2p för att de annars inte får tillräckligt många spelare. Det finns helt enkelt för många spel att välja bland. Det som är lite tråkigt är att fokus allt oftare ligger på ekonomin istället för spelupplevelsen, men spelutvecklarna behöver också äta förstås

Jag ser teknologi mer som något neutralt, det är varken bra eller dåligt. Det beror på vad man gör med det, som du också är inne på.

Permalänk
Medlem

Pekare kan man skapa helt gratis i C++

Permalänk
Medlem

Det finns inget i vad de säger sig vilja göra som de inte skulle kunna göra utan att blanda in NFT. Steam har en marknad som funkar utmärkt utan att NFT behöver skapas. Om ta ken var att sälja saker till folk som man som företag sedan inte ville ha kontroll över utan som kunden skulle kunna använda i andra spel och ekosystem så fine. Säg tex att dott ägarskap till ett spel du köper kommer i form av en NFT. Med denna kan du sedan spela spelet på alla platformar där det finns, välja att sälja din kopia vidare osv. Kan ju vara bra...Men det är ju knappasr vad Ubisoft vill. De vill ha samma kontroll över det hela som de hade haft utan att behöva blanda in NFT. Då kan de helt eneklt bara bygga en marknadsplats och vara klara.

Här handlar det nog mer om att försöka dra nytta av en, uppfattad, het trend. Men återigen identifierar man något man tror sig kunna tjäna pengar på och skall sedan trycka in det i spel. De flesta gamers som spelar spel för att de älskar spel, underhållningen och konstformen ville inte ha lootboxes och gamblingmekaniker i spelen... och de vill förmodligen inte heller ha NFT's.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Ubisoft behöver anställa bättre PR-personal.

Skrivet av ecidemon:

[God beskrivning]

Tackar, ditt inlägg kompletterade det jag redan visste med ytterligare intressant information.

Den enda nyttan av NFT jag möjligen kan se är för att i praktiken donera pengar till någon kreatör man gillar, utan att man får något av monetärt värde tillbaka. Men då tycker jag att Patreon m.fl. är bättre plattformar för det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är kanske bättre att säga att företag blir tvungna att släppa spel som f2p för att de annars inte får tillräckligt många spelare.

Lite både och även med den saken - jag undviker F2P-spel som pesten (men har samtidigt full förståelse för de som tycker F2P är bra).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Ok, det där var inte 2-3 meningar haha. Men det gjorde det hela mycket mer begripligt. Tack för förklaringen!

Inga problem!

Skrivet av Sando:

NFT:n har inget med ägande av själva objektet att göra. Äganderätten till ett digitalt föremål är en så kallad immaterialrättighet av någon typ (mönsterskydd, upphovsrätt, patent och så vidare), och den flyttas inte med NFT:n. Visst det är möjligt att sälja en del av en upphovsrätt (den ekonomiska rätten), men det kräver att man har avtalat om det på korrekt sätt.

Bara för att du köper en NFT innebär det inte att du har rätt att t.ex. publicera bilden som NFT:n länkar till. Det finns till och med många fall där du potentiellt blir skadeståndsansvarig om du säljer vidare din NFT. Du har i praktiken inte rätt till något, och verkligen inget ägande eller någon rätt att använda objektet på annat håll än det har ämnats för.

Detta beror helt enkelt på vad NFT:n pekar på - vad det underliggande objektet har för rättigheter. Det finns vissa NFTs som ger mer rättigheter till objektet som dessa pekar på än andra. Ett exempel på detta är Warpsounds senaste serie NFTs (WVRPS) där köparen får kommersiella rättigheter till själva objektet som dennes NFT pekar på:

https://www.warpsound.ai/

Generellt sett, äger man ett objekt innebär det inte att man har fulla rättigheter till det, nej. Man kan jämföra NFTs som pekar på digital konst ungefär som Pokémon kort - d.v.s en form av samlarobjekt. Du äger inte de underliggande rättigheterna till Pokémon kort, d.v.s. du kan inte börja trycka och sälja T-shirts med samma bild som på ett av de Pokémon-kort du äger, men du kan sälja vidare Pokémon-korten du äger till någon annan.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Det finns inget i vad de säger sig vilja göra som de inte skulle kunna göra utan att blanda in NFT. Steam har en marknad som funkar utmärkt utan att NFT behöver skapas. Om ta ken var att sälja saker till folk som man som företag sedan inte ville ha kontroll över utan som kunden skulle kunna använda i andra spel och ekosystem så fine. Säg tex att dott ägarskap till ett spel du köper kommer i form av en NFT. Med denna kan du sedan spela spelet på alla platformar där det finns, välja att sälja din kopia vidare osv. Kan ju vara bra...Men det är ju knappasr vad Ubisoft vill. De vill ha samma kontroll över det hela som de hade haft utan att behöva blanda in NFT. Då kan de helt eneklt bara bygga en marknadsplats och vara klara.

Här handlar det nog mer om att försöka dra nytta av en, uppfattad, het trend. Men återigen identifierar man något man tror sig kunna tjäna pengar på och skall sedan trycka in det i spel. De flesta gamers som spelar spel för att de älskar spel, underhållningen och konstformen ville inte ha lootboxes och gamblingmekaniker i spelen... och de vill förmodligen inte heller ha NFT's.

De tjänar inget på att du säljer dina grejer på Steam eller så kanske de gör det men så tar Steam ändå 30%. Då är det bättre med något annat, ur ekonomisk synvinkel, som utöver vanliga spelare tillåter spekulanter att delta med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Vilken tonåring sätter på Radiohead idag?

Antagligen fler än du tror, min dotter är 18 och lyssnar på en massa musik som "ingen tonåring sätter på idag"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vi kan väl gemensamt stampa takten medans Ubisoft gräver sin grav.
Jag är iaf färdig med Ubisoft nu.

Jag sätter en blockering i nätverket hos mig, inga av mina 6 barn hemma ska kunna komma åt titlar från Ubisoft.

Ok, coolt!

Bra video!
Hade inte läst på om NFT, och hade inte riktigt förstått det som han förklarade det.
Och det är rätt uppenbart att den stora massan tror att man "äger" bilden.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers