Permalänk
Medlem

Behöver en ny SSD

Hej!

Detta är mitt moderkort
ASUS Prime H310M-E R2.0

Har tänkt o åka iväg. Imorgon och köpa en Samsung 870 EVO 1TB för 1290 kronor.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk-ssd/ssd...

Men nu när jag kikar så finns
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk-ssd/ssd...

Detta alternativet också.

Aldrig använd m.2 hårddisk förut.

Ska ersätta en gammal vanlig SSD till en ny SSD med mer lagring. Så nu tänker jag om m.2 är bättre alternativ? Ifall mitt moderkort ens klarar av det? Eller kommer jag knappt märka av det?

Datorn används enbart för spel och YouTube

Tack! Ni är bäst.
Mvh

Rop på hjälp och rubrik förtydligad! /Vzano, Moderator
Visa signatur

I5 11600KF l 32 gb RAM l GTX 1660 SUPER l 1 TB SSD l Windows 11

Permalänk
Medlem

Japp ditt moderkort stödjer M.2, kör på det. Då kan du ju behålla din gamla SSD också

Visa signatur

Fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av nojdh:

Japp ditt moderkort stödjer M.2, kör på det. Då kan du ju behålla din gamla SSD också

Den gamla ska in i laptopen istället haha.
Tänkte mer vilken som är bäst för pengarna. Då dom kostar lika mycket.

Visa signatur

I5 11600KF l 32 gb RAM l GTX 1660 SUPER l 1 TB SSD l Windows 11

Permalänk
Medlem

Du kommer inte att märka någon skillnad för dagligt bruk. Spelen kan komma att utnyttja de snabbare SSDs framöver, men vi är inte där att det ger någon märkbar skillnad ännu. Dock så beror det på hur mycket det kliar i köpfingrarna, det finns ju mer prisvärda modeller omkring, t.ex:
https://www.inet.se/produkt/4302016/wd-blue-sn550-1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Du kommer inte att märka någon skillnad för dagligt bruk. Spelen kan komma att utnyttja de snabbare SSDs framöver, men vi är inte där att det ger någon märkbar skillnad ännu. Dock så beror det på hur mycket det kliar i köpfingrarna, det finns ju mer prisvärda modeller omkring, t.ex:
https://www.inet.se/produkt/4302016/wd-blue-sn550-1tb

Ja den va ju bra prisad!
Men är den bättre än 870 EVO?
Funkar denna på mitt moderkort?

Visa signatur

I5 11600KF l 32 gb RAM l GTX 1660 SUPER l 1 TB SSD l Windows 11

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DuoMonky:

Ja den va ju bra prisad!
Men är den bättre än 870 EVO?
Funkar denna på mitt moderkort?

I princip alla NVMe (som 970 EVO och SN550) är LÅNGT(!) bättre än 870 EVO.
Till samma pris är det ingen diskussion överhuvudtaget, det är galenskap att köpa SATA om man kan använda NVMe.

970 EVO är snabbast av de tre, sen SN550, sen låångt efter kommer 870 EVO.
Alla funkar på ditt moderkort. Däremot så kommer de inte gå i full hastighet (dvs de >3000 MB/s som står på NetOnNet) då moderkortet begränsar bandbredden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

I princip alla NVMe (som 970 EVO och SN550) är LÅNGT(!) bättre än 870 EVO.
Till samma pris är det ingen diskussion överhuvudtaget, det är galenskap att köpa SATA om man kan använda NVMe.

970 EVO är snabbast av de tre, sen SN550, sen låångt efter kommer 870 EVO.
Alla funkar på ditt moderkort.

Tack! Rak på sak.
Nu förstår min hjärna att NVMe är solklart ifall det är samma pengar.

Men frågan är då ska man köra WD Blue 1TB eller Samsung modellen.

450 kr skillnad. Rätt mycket endå. Men frågan är märker jag av dom där 450 kr?

Vad är begränsningen på mitt moderkort? Ifall du vet

Visa signatur

I5 11600KF l 32 gb RAM l GTX 1660 SUPER l 1 TB SSD l Windows 11

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DuoMonky:

Tack! Rak på sak.
Nu förstår min hjärna att NVMe är solklart ifall det är samma pengar.

Men frågan är då ska man köra WD Blue 1TB eller Samsung modellen.

450 kr skillnad. Rätt mycket endå. Men frågan är märker jag av dom där 450 kr?

Vad är begränsningen på mitt moderkort? Ifall du vet

Du hann citera innan jag ändrade lite på slutet.

Skillnaden är nog liten (omärkbar i praktiken), så jag skulle ta den billigare isåfall.
Dels så är skillnaden i vanlig användning liten oavsett, och dels så blir den mindre ändå i detta fallet då SSDn begränsas av moderkortet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Du hann citera innan jag ändrade lite på slutet.

Skillnaden är nog liten (omärkbar i praktiken), så jag skulle ta den billigare isåfall.
Dels så är skillnaden i vanlig användning liten oavsett, och dels så blir den mindre ändå i detta fallet då SSDn begränsas av moderkortet.

Så slutsatsen blir att NVMe är snabbare än vanlig tradionell Sata SSD oavsett vad.

Finns det risk att spel fungerar bättre på vanlig Sata än NVMe?

Ska jag beställa denna? Verkar vara bäst för priset.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/harddiskar-l...

Visa signatur

I5 11600KF l 32 gb RAM l GTX 1660 SUPER l 1 TB SSD l Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

I princip alla NVMe (som 970 EVO och SN550) är LÅNGT(!) bättre än 870 EVO.
Till samma pris är det ingen diskussion överhuvudtaget, det är galenskap att köpa SATA om man kan använda NVMe.

970 EVO är snabbast av de tre, sen SN550, sen låångt efter kommer 870 EVO.
Alla funkar på ditt moderkort. Däremot så kommer de inte gå i full hastighet (dvs de >3000 MB/s som står på NetOnNet) då moderkortet begränsar bandbredden.

Ja visst är det skillnad Min WD Black WD Black SN750 1TB M.2 SSD presterar i runda slängar dubbelt så myket som en gammal Crusial eller Toshiba SSD MMC diskar i 4k random. Se ligger på 28-29MB/s. WD black disken på strax under 60MB/s.
Så det är klart snabbare. 970 Evo+ ligger lägre, runt 52-55MB/s

Men då direct storage kommer lär vi se mer skillnad om man burstar in en stor fil i RAM/VRAM.
Nu ingen direkt skillnad vid vanligt användande med en m.2 gämfört med en vettig sata ssd.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DuoMonky:

Så slutsatsen blir att NVMe är snabbare än vanlig tradionell Sata SSD oavsett vad.

Finns det risk att spel fungerar bättre på vanlig Sata än NVMe?

Ska jag beställa denna? Verkar vara bäst för priset.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/harddiskar-l...

Ja om du köper en riktigt billig en. T,ex de som ofta sitter i bärbara datorer. De är lite som då USB3 kom och alla usb minnen skulle ha den märkningen.

Har en m.2 som kommer från en Trasig Asus Vivobook. m.2 PCI-express 3.0 samt fyra banor. Sitter i min dator som stöder upp till 4.0 men då controlern på kretskortet och att de valt att bara använda ett chipp. Kostnad. Så presterar den sämre en en sandforce 2 disk från adata ifrån 2011-2012.

Men om du köper en ok disk kommer det inte vara några problem. Men i börgan la tillverkare ut lite vad som helst. Som i USB fallet med kingstons USB3 minnen som klara i sekvensiel läsning 8MB. Det klarade USB 1.1 men den pratade USB3.

Man ska vara försiktig med hur man läser marknadsföring.

M.2 är trevliga, små, ja små. Skruvkitten kostar runt 60kr på webhallen om det inte ingick med moderkortet.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Ja om du köper en riktigt billig en. T,ex de som ofta sitter i bärbara datorer. De är lite som då USB3 kom och alla usb minnen skulle ha den märkningen.

Har en m.2 som kommer från en Trasig Asus Vivobook. m.2 PCI-express 3.0 samt fyra banor. Sitter i min dator som stöder upp till 4.0 men då controlern på kretskortet och att de valt att bara använda ett chipp. Kostnad. Så presterar den sämre en en sandforce 2 disk från adata ifrån 2011-2012.

Men om du köper en ok disk kommer det inte vara några problem. Men i börgan la tillverkare ut lite vad som helst. Som i USB fallet med kingstons USB3 minnen som klara i sekvensiel läsning 8MB. Det klarade USB 1.1 men den pratade USB3.

Man ska vara försiktig med hur man läser marknadsföring.

M.2 är trevliga, små, ja små. Skruvkitten kostar runt 60kr på webhallen om det inte ingick med moderkortet.

Detta var för avancerat för mig.
Så M.2 är bättre än Sata?

Mer specifikt
WD Blue SN550 NVMe PCIe M.2 intern SSD 1 TB
Är bättre än
Samsung 870 EVO 1 TB

Är till Windows + Spel.

Tack för alla svar! Detta är svårt o förstå när man är relativt ny inom m.2. Installation osv är enkelt för mig men vill ha det bästa för spel och Windows for THE bucks runt 1000 kr. Och det ska vara kompatibelt med mitt moderkort.

Visa signatur

I5 11600KF l 32 gb RAM l GTX 1660 SUPER l 1 TB SSD l Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av DuoMonky:

Så slutsatsen blir att NVMe är snabbare än vanlig tradionell Sata SSD oavsett vad.

Finns det risk att spel fungerar bättre på vanlig Sata än NVMe?

Ska jag beställa denna? Verkar vara bäst för priset.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/harddiskar-l...

SN550 är en budgetdisk så jämfört med Samsung disken så kommer den ha vissa nackdelar kopplade till sitt lägre pris. Du har lägre maximal överföringshastighet såväl som lägre överföringshastigheter vid skrivning av större filer då SN550 har en relativt liten SLC cache och därtill långsammare TLC minnen än vad Samsung disken har.

Sedan är Samsung alltid Samsung när det gäller SSD; Samsung tillverkar sina kretsar själv så man vet vad man får när man köper en av deras diskar. Andra tillverkare köper in kretsar från andra leverantörer och kan beroende på vad de får tag på för tillfället växla mellan olika kretsar vilket riskerar att påverka diskens prestanda och livslängd beroende på vilka komponenter man har turen eller oturen att få. Samsung är givetvis medvetna om att de kan ta ett premiumpris för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

SN550 är en budgetdisk så jämfört med Samsung disken så kommer den ha vissa nackdelar kopplade till sitt lägre pris. Du har lägre maximal överföringshastighet såväl som lägre överföringshastigheter vid skrivning av större filer då SN550 har en relativt liten SLC cache och därtill långsammare TLC minnen än vad Samsung disken har.

Sedan är Samsung alltid Samsung när det gäller SSD; Samsung tillverkar sina kretsar själv så man vet vad man får när man köper en av deras diskar. Andra tillverkare köper in kretsar från andra leverantörer och kan beroende på vad de får tag på för tillfället växla mellan olika kretsar vilket riskerar att påverka diskens prestanda och livslängd beroende på vilka komponenter man har turen eller oturen att få. Samsung är givetvis medvetna om att de kan ta ett premiumpris för detta.

Syftar du på Samsung 870 EVO nu? Att den är snabbare än SN550?

Visa signatur

I5 11600KF l 32 gb RAM l GTX 1660 SUPER l 1 TB SSD l Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av DuoMonky:

Detta var för avancerat för mig.
Så M.2 är bättre än Sata?

Mer specifikt
WD Blue SN550 NVMe PCIe M.2 intern SSD 1 TB
Är bättre än
Samsung 870 EVO 1 TB

Är till Windows + Spel.

Tack för alla svar! Detta är svårt o förstå när man är relativt ny inom m.2. Installation osv är enkelt för mig men vill ha det bästa för spel och Windows for THE bucks runt 1000 kr. Och det ska vara kompatibelt med mitt moderkort.

Som ovan nämt spelar märke och model stor roll.

Då SATA standarden sattes så var den tänkt för HDD diskar.
Då m.2 diskar normalt sätt idag kör så på är det mer eller mindre PCI-E de pratar.
Då m.2 inte var så stort så pratade de ibland samma protocol som vanlig SATA, har ett moderkort som gör det)

Så en bra M.2 disk är alltid bättre än en SATA om det är diskar av bra kvalitet. SATA gränssnittet tillverkades inte med SSD diskar i åtanke. Dagens M.2 är av annan design.

Men en bra SATA SSD är bättre än en dålig PCI-S disk (m.2)

Om vi tar Playstation 5 som ännu inte lyckat fixa sin mjukvara så vit jag vet har vissa grundkrav på de m2 SSD som får kopplas in som det extra minnet. En burst hastighet på ca 3000MB/s. mm. En vanlig Sata koplad SSD ligger normalt inte över 500-550MB/s då max värdet "teoretiskt" är runt 600MB's för de diskarna.
Däremot det som oftast är intressant hur snabbt det tar att hitta småfiler. Viktigt för windows och spel är oftast hur snabbt den hittar småfiler då är vi nere i de låga värdena som jag beskrev tidigare. Ofta runt 30MB/s för ok SATA SSD och 50-70MB/s på vettiga M2 SSD.
Då direct storage kommer igång. När det nu blir så kan burst hastigheten spela stor roll. Eller då jag leker med video redigering.

Men återigen, en bra disk oavsett format är bättre en en dålig.

Vart kanske inte så lättare att förstå =(

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Enligt
https://www.tomshardware.com/reviews/wd-blue-sn550-m2-nvme-ss...

Så spöar 970 EVO Plus banan med SN550 i de tester jag brukar kolla på.
https://www.inet.se/produkt/4301071/samsung-970-evo-plus-1tb
Rabbat nu 1 269kr inc moms men utan frakt.

Finns kanske billigare på inet. kollade inte. snabbsökte.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Som ovan nämt spelar märke och model stor roll.

Då SATA standarden sattes så var den tänkt för HDD diskar.
Då m.2 diskar normalt sätt idag kör så på är det mer eller mindre PCI-E de pratar.
Då m.2 inte var så stort så pratade de ibland samma protocol som vanlig SATA, har ett moderkort som gör det)

Så en bra M.2 disk är alltid bättre än en SATA om det är diskar av bra kvalitet. SATA gränssnittet tillverkades inte med SSD diskar i åtanke. Dagens M.2 är av annan design.

Men en bra SATA SSD är bättre än en dålig PCI-S disk (m.2)

Om vi tar Playstation 5 som ännu inte lyckat fixa sin mjukvara så vit jag vet har vissa grundkrav på de m2 SSD som får kopplas in som det extra minnet. En burst hastighet på ca 3000MB/s. mm. En vanlig Sata koplad SSD ligger normalt inte över 500-550MB/s då max värdet "teoretiskt" är runt 600MB's för de diskarna.
Däremot det som oftast är intressant hur snabbt det tar att hitta småfiler. Viktigt för windows och spel är oftast hur snabbt den hittar småfiler då är vi nere i de låga värdena som jag beskrev tidigare. Ofta runt 30MB/s för ok SATA SSD och 50-70MB/s på vettiga M2 SSD.
Då direct storage kommer igång. När det nu blir så kan burst hastigheten spela stor roll. Eller då jag leker med video redigering.

Men återigen, en bra disk oavsett format är bättre en en dålig.

Vart kanske inte så lättare att förstå =(

Vi gör det enkelt. Bäst för spel och Windows för 1000 kr? Vilken hade du rekommenderat. Där prestandar är det bästa för pengarna.

Ska passa mitt moderkort: ASUS Prime H310M-E R2.0

Visa signatur

I5 11600KF l 32 gb RAM l GTX 1660 SUPER l 1 TB SSD l Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av DuoMonky:

Vi gör det enkelt. Bäst för spel och Windows för 1000 kr? Vilken hade du rekommenderat. Där prestandar är det bästa för pengarna.

Ska passa mitt moderkort: ASUS Prime H310M-E R2.0

Skillnaden är förmodligen försumbar i reella scenarion om man jämför SN550 med Samsung-disken.

1300 för en gammal långsam SATA-disk är ett brutalt överpris däremot.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Skillnaden är förmodligen försumbar i reella scenarion om man jämför SN550 med Samsung-disken.

1300 för en gammal långsam SATA-disk är ett brutalt överpris däremot.

Sen när vart en Samsung EVO plus M2 disk en en gammal långsam SATA disk? Kollade du ens länken?

Under 1000 blir det svårt just nu. SN570 är uppe strax under 1200kr

@DuoMonky
SN550 Ser ut att vara billigast på elgiganten 831kr. Svårt att hitta en ok 1TB under 1000kr. Jag köpte min för 999kr men det var på rea i melandagarna.
Till elgiganten:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/harddiskar-l...

Kan hända att det är några rabbater på då e3 går igång men då får du vänta en månad eller 3.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Sen när vart en Samsung EVO plus M2 disk en en gammal långsam SATA disk? Kollade du ens länken?

Under 1000 blir det svårt just nu. SN570 är uppe strax under 1200kr

@Hardlyz
SN550 Ser ut att vara billigast på elgiganten 831kr. Svårt att hitta en ok 1TB under 1000kr. Jag köpte min för 999kr men det var på rea i melandagarna.
Till elgiganten:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/harddiskar-l...

Kan hända att det är några rabbater på då e3 går igång men då får du vänta en månad eller 3.

Samsung 870 EVO menade jag som TS länkade. Gammal är den förvisso inte men väldigt långsam för det priset.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Samsung 870 EVO menade jag som TS länkade.

Förlåt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@DuoMonky
Om du går på SN550 så går det oftast bättre att ringa FelGiganten än lägga en order.
De har haft LITE problem sedan de ändra ordersystemet här om året.

Kollade på en video om ditt moderkort så om WD tråkiga grön fungerar så ska blåa göra det. Bara du har ett skruv och feste som ingick med moderkortet. Det gäller vilken M2 disk det än blir.
Se videon, startar då SSDn sätts i.
https://youtu.be/Oyxya2RSPSA?t=123

Edit:
Man viker ner den i slotten inte trycker rakt in.
Det var inte tydligt på filmen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Vill ju köpa 870 EVO för att jag vet till hundra att det kommer funka.

Men ifall NVMe är snabbare och också kommer funka så kör jag på det såklart.

Men runt 1000 lappen , 1 TB. Ska man köra på Samsung 980 för 1290 kr? Kommer den funka?

Visa signatur

I5 11600KF l 32 gb RAM l GTX 1660 SUPER l 1 TB SSD l Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av DuoMonky:

Vill ju köpa 870 EVO för att jag vet till hundra att det kommer funka.

Men ifall NVMe är snabbare och också kommer funka så kör jag på det såklart.

Men runt 1000 lappen , 1 TB. Ska man köra på Samsung 980 för 1290 kr? Kommer den funka?

Menar du 980 från elgiganted då eller?
På pappret är Samsung 970 EVO plus. Pluset är viktigt bättre ut men ja 980 fungerar.
970 har 1GB RAM för cash hantering, Högre IOPS enligt tomshardware och på pappret samma livslägnd. (brukar inte stämma)
Men ska du gå på en utan RAM så kan du lika gärna ta SN550 och skaffa en annan disk om något år.
Ser ut som att den gamla 970 evo pro är bättre.
https://www.tomshardware.com/reviews/samsung-980-m2-nvme-ssd-...

Men om du får tag på en 980 Pro för det priset. Slå till.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Kommer mitt moderkort klara av hastigheten från 970 Plus? Isåfall tar jag en sån.

Visa signatur

I5 11600KF l 32 gb RAM l GTX 1660 SUPER l 1 TB SSD l Windows 11

Permalänk

eftersom moderkortet har X2 pci-e m.2 plats så kommer du få ut ungefär 50% av NVME disken i filöverföringshastighet mot vad specen på disken säger som max.

men även 50% av 3500 är 1750MB/s så ändå drygt 3ggr överföringshastigheten jämfört med en sata disk.

om du kommer märka större skillnad för dagligt bruk är sveksamt oavsett vilken du väljer mer än om du flyttar enorma filer eller laddar ner något groteskt stort spel med typ en 1000Mbps lina från steam

sata är gränsfall på 500Mbps lina och märkta att den ofta inte hinner med vid nedladdning från steam t.ex när vi pratar nått spel på några hundra gigabytes brukar hänga med bra i början men när man kommer in ett x antal gig i nedladdningen så typ halveras hastigheten så antar att cachen är slut på disken och då droppar hastigheten.

antar att både sata och nvme har samma fenomen att när cachen är full kommer hastigheten droppa men nvme disken har fördelen att den generellt har högre skriv/läshastighet så droppen kanske inte blir lika påtaglig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

970 plus bättre än vanliga 980?

Permalänk
Medlem

970 Evo och 980 är båda kvalité, jag har båda i min dator
Du kommer inte märka någon skillnad. Ta den som är billigast av de två.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25