[Löst] Laptop chassi har öppnats under musplattan

Permalänk
Medlem

[Löst] Laptop chassi har öppnats under musplattan

[Problemet är löst: Batteriet hade börjat svälla.]

Hej,

Svårt att förklara i ord, men funderar lite på vad som kan ha hänt med en kollegas dator... vi frågade om hon satt sig på den men hon säger att hon inte vet vad som hänt.
Kan det gå för en hobbymekare att skruva upp och rätta till saker där inne eller bör man överlämna det till ett proffs? Något som är värt att tänka på här? Skruvarna som sitter på baksidan av datorn verkar i alla fall kunna öppnas med det som finns i mitt dator-kit.

Laptop modell typ HP Elitebook ca 2019, glömde kolla exakt modell.
Skadan är bilden nedan. Musplattan sticker upp i övre högra hörnet när man försöker klämma ihop "sprickan".

Tack på förhand för synpunkter.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Med 99% sannolikhet så har batteriet börjat svälla. Så om ni inte är helt säkra på vad ni gör skulle jag rekommendera att ni hör av er till IT-avdelningen på jobbet (eller HP direkt om ni inte har någon).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Med 99% sannolikhet så har batteriet börjat svälla. Så om ni inte är helt säkra på vad ni gör skulle jag rekommendera att ni hör av er till IT-avdelningen på jobbet (eller HP direkt om ni inte har någon).

Du låter rätt säker, och om batteriet börjat svälla så låter det som det kan bli hett om man öppnar den!
Kan den ha fått sig en smäll eller kan batteriet ha frusit, tro?

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Du låter rätt säker, och om batteriet börjat svälla så låter det som det kan bli hett om man öppnar den!
Kan den ha fått sig en smäll eller kan batteriet ha frusit, tro?

Jag har sett exakt samma sak på min tidigare jobbdator, i mitt fall berodde det helt enkelt på att batteriet var gammalt (ca 2 år) och att den stod inkopplad nästan dygnet runt. Punkteras batteriet så är det risk för att det börjar brinna (och kan till och med explodera), så om man inte känner sig säker så är det bäst att lämna datorn till en expert.
Tror inte att kyla ska kunna orsaka felet, men smällar är inte bra såklart.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Är det en jobbdator lämnas till ansvarig på jobbet, är det privat lämnas den in till service om ni inte kan själva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Hej,

Svårt att förklara i ord, men funderar lite på vad som kan ha hänt med en kollegas dator... vi frågade om hon satt sig på den men hon säger att hon inte vet vad som hänt.
Kan det gå för en hobbymekare att skruva upp och rätta till saker där inne eller bör man överlämna det till ett proffs? Något som är värt att tänka på här? Skruvarna som sitter på baksidan av datorn verkar i alla fall kunna öppnas med det som finns i mitt dator-kit.

Laptop modell typ HP Elitebook ca 2019, glömde kolla exakt modell.
Skadan är bilden nedan. Musplattan sticker upp i övre högra hörnet när man försöker klämma ihop "sprickan".

https://i.imgur.com/0Vy0Zzy.jpg

Tack på förhand för synpunkter.

Jag skulle också säga 99% att batteriet har svällt. Ett batteri som svällt ska absolut inte användas längre och är en brandfara! Om det är företagets dator kontakta er IT enhet/den som har hand om datorer omgående!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vissa HP Elitebooks har varit återkallade/fått förlängd garanti p.g.a. defekta batterier.

Permalänk
Medlem

Att byta batteri i en laptop brukar inte vara speciellt komplicerat; har själv gjort det på ett flertal datorer som drabbats av uppsvällt batteri och aldrig stött på någon svårighet öht. Ett bra ersättningsbatteri kan ofta hittas för ungefär 1/3 av kostaden för ett originalbatteri. Instruktioner för exakt hur man gör bytet, d.v.s. vilka sladdar och skruvar man behöver lossa etc., finns sannolikt att finna på nätet.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd

Det hände min förra jobbdator också, en Dell. IT-killen bytte batteriet på plats utan några speciella säkerhetsåtgärder eller så. Bara lossa på bottenplattan och koppla ur batteriet, sen in med det nya och skruva ihop det igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Jag har sett exakt samma sak på min tidigare jobbdator, i mitt fall berodde det helt enkelt på att batteriet var gammalt (ca 2 år) och att den stod inkopplad nästan dygnet runt. Punkteras batteriet så är det risk för att det börjar brinna (och kan till och med explodera), så om man inte känner sig säker så är det bäst att lämna datorn till en expert.
Tror inte att kyla ska kunna orsaka felet, men smällar är inte bra såklart.

Skrivet av tcntad:

Är det en jobbdator lämnas till ansvarig på jobbet, är det privat lämnas den in till service om ni inte kan själva

Skrivet av jnsson:

Jag skulle också säga 99% att batteriet har svällt. Ett batteri som svällt ska absolut inte användas längre och är en brandfara! Om det är företagets dator kontakta er IT enhet/den som har hand om datorer omgående!

Skrivet av Petterk:

Vissa HP Elitebooks har varit återkallade/fått förlängd garanti p.g.a. defekta batterier.

Skrivet av PeCe:

Att byta batteri i en laptop brukar inte vara speciellt komplicerat; har själv gjort det på ett flertal datorer som drabbats av uppsvällt batteri och aldrig stött på någon svårighet öht. Ett bra ersättningsbatteri kan ofta hittas för ungefär 1/3 av kostaden för ett originalbatteri. Instruktioner för exakt hur man gör bytet, d.v.s. vilka sladdar och skruvar man behöver lossa etc., finns sannolikt att finna på nätet.

Skrivet av snajk:

Det hände min förra jobbdator också, en Dell. IT-killen bytte batteriet på plats utan några speciella säkerhetsåtgärder eller så. Bara lossa på bottenplattan och koppla ur batteriet, sen in med det nya och skruva ihop det igen.

Tack för engagemanget. Vi hade tur att vår IT ansvariga var i på kontoret idag så han tog hand om det.
Alla hade jätteroligt åt påståendet att batteriet sväller

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Drickz:

Alla hade jätteroligt åt påståendet att batteriet sväller

Påstående?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Påstående?

Ja, mitt påstående idag med den hjälp som jag fick från Sweclockers. Dom lät skeptiska.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Ja, mitt påstående idag med den hjälp som jag fick från Sweclockers. Dom lät skeptiska.

Vad ansåg de hade hänt?

Permalänk
Medlem

Var på ett typ helpdesk center, där alla som körde laptops hade dessa liggandes upp och ner när dom var dockade/stationerade.
Tyckte det såg lite roligt ut och frågade varför.
Fick ett väldigt vettigt svar, för att värmen från datorn fick batteriet att svälla, låg dom upp och ner så kyldes du bättre och datorerna höll betydligt längre.
Tydligen vanligt problem sedan batterierna blev inbyggda i datorerna, istället för att sitta baktill.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Vad ansåg de hade hänt?

Dom tyckte bara det lät humoristiskt antar jag.

Skrivet av PelleRell:

Var på ett typ helpdesk center, där alla som körde laptops hade dessa liggandes upp och ner när dom var dockade/stationerade.
Tyckte det såg lite roligt ut och frågade varför.
Fick ett väldigt vettigt svar, för att värmen från datorn fick batteriet att svälla, låg dom upp och ner så kyldes du bättre och datorerna höll betydligt längre.
Tydligen vanligt problem sedan batterierna blev inbyggda i datorerna, istället för att sitta baktill.

Det lät intressant. Kommer ihåg att hon låter den ligga direkt mot skrivbordet. Själv har jag för vana att lägga något under datorn så luft kan passera under... dom blir trots allt extremt varma.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB