Skruvar för fastsättning av tv-väggfäste i okänd väggmaterial

Permalänk
Medlem

Skruvar för fastsättning av tv-väggfäste i okänd väggmaterial

Äger en 55 tum(kommer ev bli upp till 65 sen) tv a 20kg och ett ganska standard väggfäste som jag använt tidigare, ett sådant med två skenor i tvn och en avlång attrapp man sätter på väggen.

Så frågan är ju, hur många skruv behöver jag? tänker 4 för att få balans?

Vad ska jag ha för storlek och längd, räcker 6cm lång?
Men bredden hade man ju velat ha så små som möjligt för att inte paja väggen för mycket, 12mm som jag köpte känns lite överdrivet.
Plugg? Universal eller nylon?

tacksam för hjälp
mvh

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

8mm eller 10mm rödplugg och rejäla skruvar.

Jag kör liknande fäste dom dig.. en stor platta på väggen som jag hänger upp tvn på.
Jag har blåbetong + puts på denna vägg så jag körde med 6st 8mm rödplugg som jag sedan fyllde hålen med PL400 innan jag drog i skruven.

Hellre lite skador i väggen än att tvn dammar i marken känner jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

8mm eller 10mm rödplugg och rejäla skruvar.

Jag kör liknande fäste dom dig.. en stor platta på väggen som jag hänger upp tvn på.
Jag har blåbetong + puts på denna vägg så jag körde med 6st 8mm rödplugg som jag sedan fyllde hålen med PL400 innan jag drog i skruven.

Hellre lite skador i väggen än att tvn dammar i marken känner jag.

Hur långa skruvar körde du?

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Om det är riktigt mjuk betong är det svårt att få upp tung tv.

Finns special pluggar för lättbetong, kostar en del jämfört med andra typer av pluggar men fungerar väl. Jag skulle satsa på att strunta i att försöka skydda väggen & se till att få en stark infästning istället. Vid lättbetong är ett riktvärde 5kg per plugg ( Beror på vägg, material, plugg etc men iaf någonstans att börja räkna med) , använd 6st så har du vettig marginal för 20kg. Djup plugg & skruv är bättre än kort & bred i min erfarenhet. Finns paket på Bauhaus med plugg & skruv så vet du att de passar med varandra.

Finns det inte bra fästmöjligheter i TV hållaren så köp Plywood/plankor & skruva fast dem i väggen & fäst tvn i träet samt genom till vägg. Finns bra videos ang detta på Youtube tex Gosforth Handyman

https://www.bauhaus.se/lattbetongplugg-gb-8-25p

Stavfel & förbättringar
Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem

Det beror på pluggarna men är väl 5-6cm eller något sånt.

Permalänk

Jag har två 8mm plugg med skruv som håller upp min 65" OLED i tegelvägg utan problem. Mer än fyra skruv låter overkill om inte fästet har en arm du ska kunna dra ut TVn med. Skruven/pluggen ska ju bara belastas längs med väggen och inte ut från väggen.

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Köpte såna här för en riktigt tung hylla i förra läggan, satt otroligt stabilt:
https://www.clasohlson.com/se/L%C3%A4ttbetongankare/p/Pr40922...

Permalänk
Medlem

Kör inte brun eller blå plugg i lättbetong.
Kör ankare som ovan nämnde sen finns också special plugg för lättbetong som är triangulär.
Snåla inte på infästning speciellt om hiss går i närheten

https://www.proffsmagasinet.se/maskintillbehor-forbrukning/in...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thestar19:

Om det är riktigt mjuk betong är det svårt att få upp tung tv.

Finns special pluggar för lättbetong, kostar en del jämfört med andra typer av pluggar men fungerar väl. Jag skulle satsa på att strunta i att försöka skydda väggen & se till att få en stark infästning istället. Vid lättbetong är ett riktvärde 5kg per plugg ( Beror på vägg, material, plugg etc men iaf någonstans att börja räkna med) , använd 6st så har du vettig marginal för 20kg. Djup plugg & skruv är bättre än kort & bred i min erfarenhet. Finns paket på Bauhaus med plugg & skruv så vet du att de passar med varandra.

Finns det inte bra fästmöjligheter i TV hållaren så köp Plywood/plankor & skruva fast dem i väggen & fäst tvn i träet samt genom till vägg. Finns bra videos ang detta på Youtube tex Gosforth Handyman

https://www.bauhaus.se/lattbetongplugg-gb-8-25p

Hur vet jag om det är väldigt mjuk betong?

Skrivet av passionmasteR:

Jag har två 8mm plugg med skruv som håller upp min 65" OLED i tegelvägg utan problem. Mer än fyra skruv låter overkill om inte fästet har en arm du ska kunna dra ut TVn med. Skruven/pluggen ska ju bara belastas längs med väggen och inte ut från väggen.

Vet inte vad skillnaden är mot lättbetong men kanske är väldigt långa skruvar?

Skrivet av Swedishchef_90:

Kör inte brun eller blå plugg i lättbetong.
Kör ankare som ovan nämnde sen finns också special plugg för lättbetong som är triangulär.
Snåla inte på infästning speciellt om hiss går i närheten

https://www.proffsmagasinet.se/maskintillbehor-forbrukning/in...

Hmm, har ett par skruvar med tillhörande plugg som är 12*600 men pluggarna är ju gråa

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Hur vet jag om det är väldigt mjuk betong?

Vet inte vad skillnaden är mot lättbetong men kanske är väldigt långa skruvar?

Hmm, har ett par skruvar med tillhörande plugg som är 12*600 men pluggarna är ju gråa

Färgen beror på tillvärkaren.
Vissa kör färgkod
Gul/röd 5.5mm
Brun 8mm
Blå 10mm

Jag kommer använda triangulära plugg nästa vecka i jobbet för att hänga en ATS med dubbla 4x70mm2/32 som hänger i flänsen. (lätt avlastande från stegen) Tror allt väger 35kg, vi kör 4 fästpunkter med grovgängad skruv i lättbetong

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chimo:

Köpte såna här för en riktigt tung hylla i förra läggan, satt otroligt stabilt:
https://www.clasohlson.com/se/L%C3%A4ttbetongankare/p/Pr40922...

Sådana fungerar bra så länge man inte dra åt för kung och fosterland, dvs. de flesta som tycker att dessa ej fungerar som tänkt har dragit åt för hårt alt. med skruvdragaren.

Vill man ha vanliga pluggar fungerar Fishers bra:
https://www.byggmax.se/l%C3%A4ttbetongplugg-fischer-gb-8-p246...

Skrivet av Verdurakh:

#1 Hur vet jag om det är väldigt mjuk betong?

#2 Vet inte vad skillnaden är mot lättbetong men kanske är väldigt långa skruvar?

#3 Hmm, har ett par skruvar med tillhörande plugg som är 12*600 men pluggarna är ju gråa

#1 Lättbetong känns som att borra i smör.

#2 Man vill ha pluggar med stora "vingar" då pluggen annars kommer att rotera i hålet.

#3 Pluggar och skruv ska passa ihop, dvs. skruven ska vara lite längre än pluggen och diametern ska vara lagom så att pluggen expandera utan att gå sönder. Brukar att stå på förpackningen vilken skruv som rekommenderas till pluggen (går även att leta upp infon på tillverkarens hemsida).

https://www.fast-fastening.com/fast/pdf/FAST%20Sektionsavdela...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

#3 Pluggar och skruv ska passa ihop, dvs. skruven ska vara lite längre än pluggen och diametern ska vara lagom så att pluggen expandera utan att gå sönder. Brukar att stå på förpackningen vilken skruv som rekommenderas till pluggen (går även att leta upp infon på tillverkarens hemsida).

https://www.fast-fastening.com/fast/pdf/FAST%20Sektionsavdela...

ok men ponera att jag då köper https://www.bauhaus.se/lattbetongplugg-12x60-4 eller https://www.byggmax.se/l%C3%A4ttbetongplugg-fischer-gb-8-p246...

Båda dessa kräver att jag borrar 12mm hål om jag fattar det rätt?
eller skulle https://www.hornbach.se/shop/TOX-Lattbetongplugg-Ytox-10-55-2...
funka med 10mm borrhål och 60mm skruvlängd?

Skulle du säga att det räcker med 4 skruvar för 20kg tv?

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Finns färdiga paket multipluggar med skruv.
Skruven ska vara 1.5-2mm mindre än pluggen.

Jag har en 85” uppsatt med 6st skruvar (10mm plugg, 8.8mm skruv, 10cm).

Håll koll på väggens tjocklek så du inte borrar igenom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Verdurakh:

ok men ponera att jag då köper https://www.bauhaus.se/lattbetongplugg-12x60-4 eller https://www.byggmax.se/l%C3%A4ttbetongplugg-fischer-gb-8-p246...

#1 Båda dessa kräver att jag borrar 12mm hål om jag fattar det rätt?
#2 eller skulle https://www.hornbach.se/shop/TOX-Lattbetongplugg-Ytox-10-55-2...
funka med 10mm borrhål och 60mm skruvlängd?

Skulle du säga att det räcker med 4 skruvar för 20kg tv?

#1 Alt. #1 kräver 12mm borr, lite osäker på Bygmax-varianten. Enligt Fisher bör det vara en 8mm plugg..

#2 Har inte testat just den pluggen, men det bör absolut funka med en 20kg tung tv ihop med ett vanligt väggfäste. Fisherpluggen (alt. #1) finns i olika storlekar btw: https://www.fischersverige.se/sv-se/produkter/standardinfaest...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Finns färdiga paket multipluggar med skruv.
Skruven ska vara 1.5-2mm mindre än pluggen.

Jag har en 85” uppsatt med 6st skruvar (10mm plugg, 8.8mm skruv, 10cm).

Håll koll på väggens tjocklek så du inte borrar igenom.

Skrivet av Kent:

#1 Alt. #1 kräver 12mm borr, lite osäker på Bygmax-varianten. Enligt Fisher bör det vara en 8mm plugg..

#2 Har inte testat just den pluggen, men det bör absolut funka med en 20kg tung tv ihop med ett vanligt väggfäste. Fisherpluggen (alt. #1) finns i olika storlekar btw: https://www.fischersverige.se/sv-se/produkter/standardinfaest...

tack för hjälpen men hur många skruvar behöver jag? Räcker 4 eller behöver jag ha 6st?

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Verdurakh:

tack för hjälpen men hur många skruvar behöver jag? Räcker 4 eller behöver jag ha 6st?

4 bör räcka, men beror lite på väggfästets utformning. Vilket har du?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

4 bör räcka, men beror lite på väggfästets utformning. Vilket har du?

shit, jag som trodde att min betongvägg i förra lägenheten var svår.

Ok jag har klantat mig rejält i det här, dom andra väggarna i rummet är lättbetong men just denna väggen verkar vara spånskiva på 4cm.

Då gissar jag att det är något sådant här som gäller https://www.bauhaus.se/vippankare-cobra-fliptoggle-60x5mm-bul...
alternativt det som folk kallar för Molly.

Jag kan borra men är helt värdelös med material, har knackat på väggen hundra gånger i att försöka hitta någon regel men hittade ingen så var därför jag antog att väggen var i samma material som dom andra.

Gissar att mitt Lättbetongankare jag köpte är värdelöst i det materialet.

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Verdurakh:

shit, jag som trodde att min betongvägg i förra lägenheten var svår.

Ok jag har klantat mig rejält i det här, dom andra väggarna i rummet är lättbetong men just denna väggen verkar vara spånskiva på 4cm.

Då gissar jag att det är något sådant här som gäller https://www.bauhaus.se/vippankare-cobra-fliptoggle-60x5mm-bul...
alternativt det som folk kallar för Molly.

Jag kan borra men är helt värdelös med material, har knackat på väggen hundra gånger i att försöka hitta någon regel men hittade ingen så var därför jag antog att väggen var i samma material som dom andra.

Gissar att mitt Lättbetongankare jag köpte är värdelöst i det materialet.

Det är väldigt osannolikt att det är 40 mm tjock spånskiva på väggen, en eller 2 skivor på 12 mm är vanligt men inte 40 mm, skulle det vara 40 mm spån behöver du inga pluggar utan träskruv.
Och är du säker på att du bara har spån så det inte är gips ytterst och osb eller plywoood innanför om det är en tjock vägg ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är väldigt osannolikt att det är 40 mm tjock spånskiva på väggen, en eller 2 skivor på 12 mm är vanligt men inte 40 mm, skulle det vara 40 mm spån behöver du inga pluggar utan träskruv.
Och är du säker på att du bara har spån så det inte är gips ytterst och osb eller plywoood innanför om det är en tjock vägg ?

Det är lite utanför min kunskapsnivå skulle jag säga, kom ut både grått och brunt "pulver" sen for borren rakt igenom efter ca 4cm, så tog en stålvajer med en krok på som jag mätte med och då var det 4cm

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Verdurakh:

Det är lite utanför min kunskapsnivå skulle jag säga, kom ut både grått och brunt "pulver" sen for borren rakt igenom efter ca 4cm, så tog en stålvajer med en krok på som jag mätte med och då var det 4cm

Det är en ovanligt tjock vägg i så fall, dessutom stämmer inte färgen med spån för det brukar se ut som trä, snarare gulaktigt. Brunt låter mer som mdf skiva.
Men vet du inte vad det är för nått så använd i så fall expanderpluggar för trippelgips,

de är ju tänkta för ca 36 mm tjocka väggar och har du 3 skivors tjocklek bör det hålla med 4 skruvar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

menar du att de e typ "leca" vägg då? i så fall finns de skruv som inte behöver plugg. du behöver dock förborra i såna fall. men skruva för fan inte in för hårt för då släpper skruven. har använt dom skruvarna när jag har skruvat fast gjutformar och byggt bastu "bänkar". om de nu e en lättbetong vägg e en längre skruv å plugg å föredra för enkelhetens skull. skruven behöver däremot inte va mer än 5 mm än pluggen. dom röda pluggarna som ja läste en del använder litar ja inte mycket på. om väggen är putsad på halmmatta även kallat fibermatta skall du använda dej av en plugg som drar ihop sej och bildar ett ankare. om du känner dej osäker i valet av plugg å skruv så fråga på en "bra järn handel" inte typ bauhaus eller liknande för dom har inte riktigt kunskap om va dom säljer tyvär. i å me att de e typ en av dina käraste ägodelar så good damn chansa inte på billiga pluggar. har jobbat som murare i nästan 15 år så lite har ja snappat upp ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är en ovanligt tjock vägg i så fall, dessutom stämmer inte färgen med spån för det brukar se ut som trä, snarare gulaktigt. Brunt låter mer som mdf skiva.
Men vet du inte vad det är för nått så använd i så fall expanderpluggar för trippelgips,
https://img.bygghemma.se/pimages/287311__bc258191-2f4e-4821-b949-1ca6aca8e3d3.jpg?auto=format,compress&w=414&h=414&dpr=1&q=40
de är ju tänkta för ca 36 mm tjocka väggar och har du 3 skivors tjocklek bör det hålla med 4 skruvar.

Är det en sådan som kallas Molly?

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typ1skt:

menar du att de e typ "leca" vägg då? i så fall finns de skruv som inte behöver plugg. du behöver dock förborra i såna fall. men skruva för fan inte in för hårt för då släpper skruven. har använt dom skruvarna när jag har skruvat fast gjutformar och byggt bastu "bänkar". om de nu e en lättbetong vägg e en längre skruv å plugg å föredra för enkelhetens skull. skruven behöver däremot inte va mer än 5 mm än pluggen. dom röda pluggarna som ja läste en del använder litar ja inte mycket på. om väggen är putsad på halmmatta även kallat fibermatta skall du använda dej av en plugg som drar ihop sej och bildar ett ankare. om du känner dej osäker i valet av plugg å skruv så fråga på en "bra järn handel" inte typ bauhaus eller liknande för dom har inte riktigt kunskap om va dom säljer tyvär. i å me att de e typ en av dina käraste ägodelar så good damn chansa inte på billiga pluggar. har jobbat som murare i nästan 15 år så lite har ja snappat upp ;P

Tror inte det är leca, vet faktiskt inte.
Hur tjock är en gipsvägg om den är dubbel och inklusive regeln?

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Verdurakh:

Är det en sådan som kallas Molly?

Ja, det viktiga är att du ser till att välja en som är för en så tjock vägg som du har, är den 36mm (eller 40) som du kände är det trippellängd du behöver, varje "normal väggskiva" är 12mm tjock.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Tror inte det är leca, vet faktiskt inte.
Hur tjock är en gipsvägg om den är dubbel och inklusive regeln?

en gipsskiva är ca 12mm så dubbel är ca 24mm. sen är väggen totalt runt 90mm om de e en innervägg. en yttervägg e lite tjockare har tyvär inget mått på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja, det viktiga är att du ser till att välja en som är för en så tjock vägg som du har, är den 36mm (eller 40) som du kände är det trippellängd du behöver, varje "normal väggskiva" är 12mm tjock.

Skrivet av Typ1skt:

en gipsskiva är ca 12mm så dubbel är ca 24mm. sen är väggen totalt runt 90mm om de e en innervägg. en yttervägg e lite tjockare har tyvär inget mått på den.

Köpte trippelmolly, har lyckats expandera EN, även om jag har verktyget så är det omöjligt att expandera dom andra.
Jag fattar verkligen inte vad det är för vägg.
Det här är det som kommer ut när man borrar
https://imgur.com/CnqgqsS
https://imgur.com/a/4eEPi0b

Jag funderar nästan på om det är gips först och sen tegel?

Trodde aldrig detta skulle vara så svårt

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Verdurakh:

Köpte trippelmolly, har lyckats expandera EN, även om jag har verktyget så är det omöjligt att expandera dom andra.
Jag fattar verkligen inte vad det är för vägg.
Det här är det som kommer ut när man borrar
https://imgur.com/CnqgqsS
https://imgur.com/a/4eEPi0b

Jag funderar nästan på om det är gips först och sen tegel?

Trodde aldrig detta skulle vara så svårt

Gips är vanligt på lagret närmast rummet för det är enkelt att få det slätt. Har du borrat med slagborr eller blev det ändå så malt, hade du haft lite större flisor hade det vait lättare att identifiera materialet.

Om väggytan verkligen har 40 mm tjocklek kanske det är håltegel som är klätt med gips och du hamnar i hålen och pluggen kan inte vecklas ut för det finns helt enkelt inte plats i hålet i teglet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Gips är vanligt på lagret närmast rummet för det är enkelt att få det slätt. Har du borrat med slagborr eller blev det ändå så malt, hade du haft lite större flisor hade det vait lättare att identifiera materialet.

Om väggytan verkligen har 40 mm tjocklek kanske det är håltegel som är klätt med gips och du hamnar i hålen och pluggen kan inte vecklas ut för det finns helt enkelt inte plats i hålet i teglet.

Det blev så malt av sig självt, jag körde med vanlig borrmaskin upp till 10mm sen var slagborr det enda jag hade som klarade min 12a som mollyn skulle ha.

Så har fått in en molly, vad föreslår du att jag gör med resterande 2 hål a 12mm?

Tillbaka till nylonplugg + fransk träskruv typ?

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Verdurakh:

Det blev så malt av sig självt, jag körde med vanlig borrmaskin upp till 10mm sen var slagborr det enda jag hade som klarade min 12a som mollyn skulle ha.

Så har fått in en molly, vad föreslår du att jag gör med resterande 2 hål a 12mm?

Tillbaka till nylonplugg + fransk träskruv typ?

Är det så hårt att du måste köra med slag innanför vad som antagligen är gips borde det fästa bra med vanliga pluggar för det är ju uppenbarligen ett hårt materiel där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tegel kan ju ha hål (heter passande nog håltegel) i sig vilket gör att borren känns som den plötsligt går igenom. Brukar bara va några mm djupa hål sen kommer mer tegel. Tog det emot igen om du förde in borren ytterligare eller var det bara luft bortom 40mm?
När är kåken byggd?