PS5 - Ordrar och Orderstatus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shuayb-H:

Har suttit vid datorn hela dagen sekunden jag går på toa i 5 minuter kommer det.

Exakt såna situationer finner jag mig själv i! Så trött !

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Kan man inte ställa sig i någon form av kö? Så att man slipper uppdatera webbläsaren hundra gånger per dag för att hinna före andra. Förr eller senare blir det ju då ens tur, så kan man tänka på annat under tiden.

Vilket pris säljer kända butiker de olika versionerna för i dagsläget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Kan man inte ställa sig i någon form av kö? Så att man slipper uppdatera webbläsaren hundra gånger per dag för att hinna före andra. Förr eller senare blir det ju då ens tur, så kan man tänka på annat under tiden.

Vilket pris säljer kända butiker de olika versionerna för i dagsläget?

Det finns ett antal alternativ för slippa förlita sig på den här tråden:

- Ha en flik öppen med http://gpukollen.ingman.me/ och slå på ljudet!
- Följ https://twitter.com/ps5kollen på Twitter och aktivera push notfikationer på just det kontot
- Om du har en MediaMarkt i ditt närområde, åk in till butiken och undersök om de tar förhandsbeställningar

Alla större och seriösa återförsäljare säljer till retailpris, dvs 4990:- för digital version och 5990:- för discversionen.

Allt annat är ocker och scalping! Sedan förekommer olika former av paket som är inkl. extra handkontroller och spel som drar iväg i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Kan man inte ställa sig i någon form av kö? Så att man slipper uppdatera webbläsaren hundra gånger per dag för att hinna före andra. Förr eller senare blir det ju då ens tur, så kan man tänka på annat under tiden.

Vilket pris säljer kända butiker de olika versionerna för i dagsläget?

Har följt ps5kollen på Twitter (som ovan länkade) ett tag och den verkar väldigt snabb på att upptäcka när de är i lager, så följ det kontot och slå på notiser så tror jag du har en snart.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

vill bara medela att jag fick igenom min order på netonnet i fredags och att pengarna drogs direkt men nu så säger dem att det blev försenat och jag måste vänta tills nästa leverans, så bli inte för hype i början bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Williamssonsen:

vill bara medela att jag fick igenom min order på netonnet i fredags och att pengarna drogs direkt men nu så säger dem att det blev försenat och jag måste vänta tills nästa leverans, så bli inte för hype i början bara.

Ajdå, jag fick också igenom min order och pengarna drogs direkt. Har dock inte varit i kontakt med dom. Dom skickade laddningsstationen till handkontrollerna som jag råkade få på en separat order då jag hade lite bråttom och klumpade mig igenom beställningen med nöd och näppe. Antar att situationen är densamma för mig då. Tråkigt. Får ta och höra med dom, men det låter lite som om att vi är i samma båt. Lite hajp blev jag allt, men förväntade mig att något sådan här var möjligt.

Skönt ändå att ha något på gång i alla fall. Jag får sitta och glo på laddaren till handkontrollerna ett tag, och beundra den i sin ensamhet ett bra tag låter det som.

Jag som gärna ville testa den på min nya LG-TV C1.

Permalänk

Beställde också i Fredags. Idag efter jag har vart i kontakt med dom meddelade dom att den skulle skickas imorgon. Tydligen vart den överbokade i fredags men fick in några fler idag.

Skrivet av Williamssonsen:

vill bara medela att jag fick igenom min order på netonnet i fredags och att pengarna drogs direkt men nu så säger dem att det blev försenat och jag måste vänta tills nästa leverans, så bli inte för hype i början bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Williamssonsen:

vill bara medela att jag fick igenom min order på netonnet i fredags och att pengarna drogs direkt men nu så säger dem att det blev försenat och jag måste vänta tills nästa leverans, så bli inte för hype i början bara.

Fick du besked från netonnet angående detta eller kontaktade du dem? Har också beställt i fredags och fått orderbekräftelse, men konsolen har inte skickats ännu från dem.

Visa signatur

| Fractal Design Define R4 | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Intel 4670K + Noctua NH-U9B SE2 | Gigabyte GeForce GTX 770 2GB | 2x4 GB Kingston HyperX CL9 1600MHz | Corsair RM650 80+Gold | Kingston SSD V300 120GB | 500 GB HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kladrax:

Fick du besked från netonnet angående detta eller kontaktade du dem? Har också beställt i fredags och fått orderbekräftelse, men konsolen har inte skickats ännu från dem.

Skitföretaget har klantat sig. År 1969 åkte vi till månen, idag kan systemen inte ens klara av att hantera beställningar på PS5, och oavsett tryck (visst, säkert många som fan, men knappast en miljon människor som samtidigt satt där och frenetiskt lade en order) så dras gärna pengarna. Fick precis mail om att dom inte fått med min beställning på dom två leveranser som kom. Lade min beställning i fredags och pengarna drogs direkt och jag har bara sett att ordern var mottagen. Ringde även in tidigare idag, och han kunde inte förstå varför man inte skickat mig en enhet. Ska sitta och glo på laddstationen till handkontrollen nu i sex månader.

Fan, sånt här lackar man på. Hade planerat en helg med brorsan som jag inte träffat på länge och vi skulle lira lite och umgås.

@NetOnNet ni suger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeoLejon:

Skitföretaget har klantat sig. År 1969 åkte vi till månen, idag kan systemen inte ens klara av att hantera beställningar på PS5, och oavsett tryck (visst, säkert många som fan, men knappast en miljon människor som samtidigt satt där och frenetiskt lade en order) så dras gärna pengarna. Fick precis mail om att dom inte fått med min beställning på dom två leveranser som kom. Lade min beställning i fredags och pengarna drogs direkt och jag har bara sett att ordern var mottagen. Ringde även in tidigare idag, och han kunde inte förstå varför man inte skickat mig en enhet. Ska sitta och glo på laddstationen till handkontrollen nu i sex månader.

Fan, sånt här lackar man på. Hade planerat en helg med brorsan som jag inte träffat på länge och vi skulle lira lite och umgås.

@NetOnNet ni suger.

Nu är du oproportionerligt otrevlig

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeoLejon:

Skitföretaget har klantat sig. År 1969 åkte vi till månen, idag kan systemen inte ens klara av att hantera beställningar på PS5, och oavsett tryck (visst, säkert många som fan, men knappast en miljon människor som samtidigt satt där och frenetiskt lade en order) så dras gärna pengarna. Fick precis mail om att dom inte fått med min beställning på dom två leveranser som kom. Lade min beställning i fredags och pengarna drogs direkt och jag har bara sett att ordern var mottagen. Ringde även in tidigare idag, och han kunde inte förstå varför man inte skickat mig en enhet. Ska sitta och glo på laddstationen till handkontrollen nu i sex månader.

Fan, sånt här lackar man på. Hade planerat en helg med brorsan som jag inte träffat på länge och vi skulle lira lite och umgås.

@NetOnNet ni suger.

Fick precis samma besked. Efter en snabbcheck på ps5kollen verkar NetOnNet få in ps5or var 2-3e vecka så sex månader tror jag inte vi behöver vänta 😉 Det positiva är att man inte behöver sitta som en hök vid datorn och hoppas man märker när butiker får in konsoller i lager..

Visa signatur

| Fractal Design Define R4 | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Intel 4670K + Noctua NH-U9B SE2 | Gigabyte GeForce GTX 770 2GB | 2x4 GB Kingston HyperX CL9 1600MHz | Corsair RM650 80+Gold | Kingston SSD V300 120GB | 500 GB HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kladrax:

Fick precis samma besked. Efter en snabbcheck på ps5kollen verkar NetOnNet få in ps5or var 2-3e vecka så sex månader tror jag inte vi behöver vänta 😉 Det positiva är att man inte behöver sitta som en hök vid datorn och hoppas man märker när butiker får in konsoller i lager..

Ah, fan, sant. Lackade väl till lite då jag planerat in en hel helg med brorsan kring just konsolen. Har aldrig varit med om att pengarna dras, ordern ligger, och sen får besked flera dagar efter om, att år 2022, så klarar systemen inte lite tryck.

Erkänner att jag är jävligt besviken och må ha tagit i lite för hårt. Försöker se deras POV, också, men det är 2022 och det kändes lite Internet Explorer över det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nu är du oproportionerligt otrevlig

Mjo, möjligtvis. Lite kanske. Ska sockra till det hela nästa gång. 😘

Permalänk

Beställde från NetOnNet i fredags på faktura. Fick orderbekräftelse direkt men stod "datum ej bestämt". Mejlade kundtjänst. Igår fick jag ett mejl som verkade vara ett allmänt utskick där det kortfattat stod att de tagit emot fler beställningar än vad de fått in och att min order ej blivit uppbokad mot någon konsoll. Stod att jag behöll min plats i kön och att de hade tät kontakt med Sony. Ställde lite följdfrågor, ex. hur många som står i kön, men fick bara svar idag att de inte har några uppgifter om nästa leverans men att min order ligger kvar.

Har försökt få tag på en konsoll nu ett tag då min sambo fyller 30 om en månad och blev lättad när jag hann lägga en order i fredags. Känns väldigt tråkigt nu och känns mindre troligt att jag ska hinna få den tills dess.

Är det någon som beställde i fredags från NON som fått sin konsoll levererad/skickad?

Permalänk

Till er som beställt från NetonNet men inte fick någon. Detta hände mig i våras, la beställning och pengar drogs. Dock så var konsolerna sluta och jag fick ingen då. Var såklart asförbannad och ringde till dom för att ta bort beställningen och få pengarna tillbaka, var väll 8000 totalt med headset samt laddstation.

Men under samtalet så lugnade jag mig och lät beställningen ligga, och vipps så hade jag en konsol 2 veckor senare. Säger inte att detta kommer hända er, men låt beställningen ligga för någon form av köplats lär ni få och hittar ni nåt annat under tiden så löser ni det problemet då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av James Ulrich:

Till er som beställt från NetonNet men inte fick någon. Detta hände mig i våras, la beställning och pengar drogs. Dock så var konsolerna sluta och jag fick ingen då. Var såklart asförbannad och ringde till dom för att ta bort beställningen och få pengarna tillbaka, var väll 8000 totalt med headset samt laddstation.

Men under samtalet så lugnade jag mig och lät beställningen ligga, och vipps så hade jag en konsol 2 veckor senare. Säger inte att detta kommer hända er, men låt beställningen ligga för någon form av köplats lär ni få och hittar ni nåt annat under tiden så löser ni det problemet då.

I grund och botten håller jag med dig. Ett kösystem är det inget fel på, per se, det är hur det gick till och hur lite information som fanns tillgänglig.

Jag är inte tillräckligt teknisk kunnig för att bedöma om en server skall klara av att sortera ut dom korta intervaller om vilka som fick ett system eller inte, men det känns fortfarande lite Internet Explorer över det hela. Pengarna var ju inga problem att dra fort som attan. Det tog fem dagar innan man fick ett svar. Finns det ingen teknik i världen som skulle klarat att sortera sakerna korrekt, på ett adekvat vis, och sen om man ändå fick igenom ordern (men inte tillräckligt snabbt för att bli erbjuden en konsol av dom två leveranserna), sen snabbt blivit meddelad att, "Vi kan tyvärr inte erbjuda dig en konsol denna leverans, men du kan gärna stanna kvar i kön, eller få dina pengar tillbaka."?

Har nån ett bra argument så tackar jag och tar emot. Jag har inga problem med att erkänna att jag isåfall överreagerat och haft fel. Allt tydde på, under fem dagar, att jag skulle få en konsol. Men har man snålat för att man inte vill skaffa snabbare och bättre servrar, för att topp-skiktet skall få sina mocca-maskiner och exklusiva diskmaskiner, så bör man nog se över att kundupplevelsen blir bättre, i stället. Om det går, dvs.

Man säljer i princip en osynlig produkt eftersom det inte står någonstans att man ställer sig i en kö. Mina pengar ligger hos dom i 5 dagar, ordern är mottagen, allt ser bra och perfekt ut, jag bjuder hit brorsan som jag inte träffat på länge, som bor en bra bit bort, och sen får man höra att det inte blir någon konsol.

Silver liningen är ju att man faktiskt hamnade i en kö, och trots min kommentar ovan, så är det väl egentligen bra. Efter att ha lugnat ned mig lite med jämförelser om att människan klarat månlandningen 1969, och en svensk bjässe på teknikmarknaden, 2022, som inte klarar av att korrekt sortera igenom lagda ordrar på ett snabbare och ett mer adekvat vis får mig att börja undra hur det är möjligt. Jag kan ha helt fel och det är en helt irrelevant jämförelse.

Tänker stå kvar i kön, och några i tråden har haft några bra poänger i övrigt.

Jag må ha överreagerat lite, men funderingarna kvarstår. Men som jag sa, på sätt och vis är jag väl glad att nu existera i en kö, och slipper jaga så mycket. Hade servrarna varit för snabba för mitt eget bästa (i detta fall), så hade jag nog inte ens stått i en kö.

Snabbare information hade dock varit bra så man inte planerar in sånt som jag gjorde.

Aja, nu får jag försöka glömma det här och den dyker upp när den dyker upp.

Permalänk

Ingen överreaktion

Skrivet av LeoLejon:

I grund och botten håller jag med dig. Ett kösystem är det inget fel på, per se, det är hur det gick till och hur lite information som fanns tillgänglig.

Jag är inte tillräckligt teknisk kunnig för att bedöma om en server skall klara av att sortera ut dom korta intervaller om vilka som fick ett system eller inte, men det känns fortfarande lite Internet Explorer över det hela. Pengarna var ju inga problem att dra fort som attan. Det tog fem dagar innan man fick ett svar. Finns det ingen teknik i världen som skulle klarat att sortera sakerna korrekt, på ett adekvat vis, och sen om man ändå fick igenom ordern (men inte tillräckligt snabbt för att bli erbjuden en konsol av dom två leveranserna), sen snabbt blivit meddelad att, "Vi kan tyvärr inte erbjuda dig en konsol denna leverans, men du kan gärna stanna kvar i kön, eller få dina pengar tillbaka."?

Har nån ett bra argument så tackar jag och tar emot. Jag har inga problem med att erkänna att jag isåfall överreagerat och haft fel. Allt tydde på, under fem dagar, att jag skulle få en konsol. Men har man snålat för att man inte vill skaffa snabbare och bättre servrar, för att topp-skiktet skall få sina mocca-maskiner och exklusiva diskmaskiner, så bör man nog se över att kundupplevelsen blir bättre, i stället. Om det går, dvs.

Man säljer i princip en osynlig produkt eftersom det inte står någonstans att man ställer sig i en kö. Mina pengar ligger hos dom i 5 dagar, ordern är mottagen, allt ser bra och perfekt ut, jag bjuder hit brorsan som jag inte träffat på länge, som bor en bra bit bort, och sen får man höra att det inte blir någon konsol.

Silver liningen är ju att man faktiskt hamnade i en kö, och trots min kommentar ovan, så är det väl egentligen bra. Efter att ha lugnat ned mig lite med jämförelser om att människan klarat månlandningen 1969, och en svensk bjässe på teknikmarknaden, 2022, som inte klarar av att korrekt sortera igenom lagda ordrar på ett snabbare och ett mer adekvat vis får mig att börja undra hur det är möjligt. Jag kan ha helt fel och det är en helt irrelevant jämförelse.

Tänker stå kvar i kön, och några i tråden har haft några bra poänger i övrigt.

Jag må ha överreagerat lite, men funderingarna kvarstår. Men som jag sa, på sätt och vis är jag väl glad att nu existera i en kö, och slipper jaga så mycket. Hade servrarna varit för snabba för mitt eget bästa (i detta fall), så hade jag nog inte ens stått i en kö.

Snabbare information hade dock varit bra så man inte planerar in sånt som jag gjorde.

Aja, nu får jag försöka glömma det här och den dyker upp när den dyker upp.

Du överreagerade inte. Pissiga system som inte kan hantera det här bättre. Dessutom verkar det vara ett problem varje gång de har ett släpp av ett gäng konsoler, därför bör det vara något som man känner till och tar höjd för. Förstår att du är besviken. Jag misstänker att anledningen till att det tog tid innan du fick besked var för att de går igenom order manuellt för att leta folk som köpt tidigare osv, detta kan ju frigöra system. Lycka till

Visa signatur

//Liroy

Permalänk
Medlem

Webhallen släppte precis både standard edition och digital, de måste tagit slut på under 1 minut för jag hann inte ens se att dom var bokningsbara när det plingade till i telefonen.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem

Nevermind...

Permalänk
Medlem

Gällande Webhallen och ps5 så vet jag att de i somras hade ett gäng släpp kl 9.30. Så ett tips är att hålla ett öga på Webhallen kl 9.30 varje dag.

Permalänk
Medlem

Känns som varenda scalper / bot nu också löst medlemskap på Webhallen...

Permalänk

Verkar som att det blivit svårare att få tag på en PS5 än för ett år sedan. Jag fick tag på två förra våren inom loppet på kanske tre veckor genom CDON och Amazon. Amazon hade ett fönster som var öppet i 30-40 min innan det tag slut. Kvalificerad killgissning är att man ska ha ögonen öppna där för att Amazon säkert slukar de största mängderna. Netonnet har varit fullkomligt hopplöst tidigare. Ddos vid varje släpp, ingen kö hantering på ordnar och översäljning varje gång så att många få flaska förhoppningar över att lyckas knipa en. Helt sjukt att ps5 typ kommer hinna gå EOL innan den är tillgänglig på hylllora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Känns som varenda scalper / bot nu också löst medlemskap på Webhallen...

Synd att det bara behövs medlemskap på @Webhallen och inte kräver några levlar. Då hade det känts lite mer värt att ha spenderat en förmögenhet där. Kanske inte så hög level, men att i alla fall varit kund ett tag, så man hade lyckats levla lite, så inte helt nya konton också kan ställa sig i kö. Det kan låta orättvist, men jag tycker det hade löst lite problem, plus att man prioriterat trogna kunder.

Kanske inte i början, men nu, så här efter ett tag, i alla fall.

Permalänk

Jag hörde av mig till dem efter att ha fått ett mail att på söndagen om att det vart försenat och han jag prata med sa jag får vänta till nästa släpp. Men sen på måndagen fick jag ett mail om att det hade skickats så hade väll tur att få det iallafall.

Permalänk
Medlem

Lyckades få mitt PS5 igår efter att det hade suttit fast på ett postombud ca 90 mil från där jag bor. Det behövdes en vecka och 7 samtal till Postnord innan postombudet skickade vidare paketet. När paketet väl kom fram var det helt misshandlat och man såg att det hade öppnats (de hade inte ens orkat att tejpa igen det igen) men lyckligtvis fanns mitt PS5 där utan allt för många skavanker på kartongen och inga problem att starta upp.

Permalänk
Medlem

Det måste vara bottar som handlar på vissa ställen, det bokstavligen försvinner efter 30 sekunder. Det kan inte vara att folk sitter och bara refreshar webhallens sidor helad dagen. Jag var inne typ 30 sekunder efter notis från Twitter och det var redan slut.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av James Ulrich:

Till er som beställt från NetonNet men inte fick någon. Detta hände mig i våras, la beställning och pengar drogs. Dock så var konsolerna sluta och jag fick ingen då. Var såklart asförbannad och ringde till dom för att ta bort beställningen och få pengarna tillbaka, var väll 8000 totalt med headset samt laddstation.

Men under samtalet så lugnade jag mig och lät beställningen ligga, och vipps så hade jag en konsol 2 veckor senare. Säger inte att detta kommer hända er, men låt beställningen ligga för någon form av köplats lär ni få och hittar ni nåt annat under tiden så löser ni det problemet då.

Okej det låter ju positivt! Får hålla tummarna att det är liknande nu. Känns skönt att ändå stå i någon sorts kö och ha en orderbekräftelse, men håller med andra inlägg om att det är väldigt konstigt att kunna checka ut en vara, betala, få orderbekräftelse och sen själv behöva efterfråga information för att då få reda på att det inte finns någon vara. Det stod köp, inte förboka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kladrax:

Fick precis samma besked. Efter en snabbcheck på ps5kollen verkar NetOnNet få in ps5or var 2-3e vecka så sex månader tror jag inte vi behöver vänta 😉 Det positiva är att man inte behöver sitta som en hök vid datorn och hoppas man märker när butiker får in konsoller i lager..

Fick nu mejl att min order har skickats!! Gick betydligt fortare än väntat.

Visa signatur

| Fractal Design Define R4 | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Intel 4670K + Noctua NH-U9B SE2 | Gigabyte GeForce GTX 770 2GB | 2x4 GB Kingston HyperX CL9 1600MHz | Corsair RM650 80+Gold | Kingston SSD V300 120GB | 500 GB HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kladrax:

Fick nu mejl att min order har skickats!! Gick betydligt fortare än väntat.

What?! Nice. 😁

Permalänk
Medlem

Någon som bokade hos Mediamarkt den 21/1 som hört något? Radiotystnad här..

Kanske jag som är optimist som förväntar sig någon kommunikation efter tre veckor 😅

Verkar som att de börjat ta in beställningar i butiken igen.