Wordle på svenska - ordlig.se

Permalänk
Medlem

Testade första idag, satan vilken knäpp på nosen jag fick när jag fick se ordet. Kunde verkligen inte komma på och lyckades bara hitta 2 rätta bokstäver.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbas:

Jag har sett flera analyser för bästa första ord på engelska. Känner någon till liknande analys för svenska?

Om man bara ska ta hänsyn till det svenska språket i helhet borde trans eller rensa vara bland dem bästa orden att börja med.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scarabeo:

Om man bara ska ta hänsyn till det svenska språket i helhet borde trans eller rensa vara bland dem bästa orden att börja med.

Jag kör på STARK eller STYRKA för helgen. Då har man en del bra att börja med utom idag då

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

https://www.powerlanguage.co.uk/wordle/

Wordle 236 4/6

⬛🟩⬛🟨🟩
⬛🟩🟩⬛🟩
🟨🟩🟩⬛🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag kör på STARK eller STYRKA för helgen. Då har man en del bra att börja med utom idag då

Är inte STARE objektivt bättre i så fall?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Är inte STARE objektivt bättre i så fall?

Hade det kanske varit, men ska ju inte vara för enkelt heller

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Herregud vad svårt det var idag!

ordlig.se nr 36, 6/6

🟨🟩⬜⬜⬜
⬜🟩⬜⬜⬜
⬜🟩⬜⬜⬜
⬜🟩🟩🟩⬜
🟩🟩🟩🟩⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Permalänk
Medlem

Inte helt lätt
ordlig.se nr 36, 5/6

⬜⬜⬜⬜⬜
🟨⬜⬜⬜⬜
⬜⬜⬜🟨⬜
⬜🟩🟩🟩⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Permalänk

ordlig.se nr 36, 4/6

⬜⬜🟩⬜⬜
⬜🟨🟩⬜⬜
🟨🟩🟩🟩⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem

⬜⬜🟨⬜⬜
⬜⬜⬜⬜⬜
⬜⬜🟩🟩⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Fick bort väldigt många bokstäver på de första två raderna så fanns inte så mkt mer att välja mellan när man fick in två gröna.
Tycker dock det är väldigt många ord som inte finns med. Sitter och skriver in hur många ord som helst men står bara att det inte inte finns med. Går den inte enligt Saol?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 36, 4/6

⬜⬜⬜⬜⬜
⬜⬜🟨⬜⬜
⬜⬜⬜🟨⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Panik efter tre gissningar och sedan hittade jag ordet rätt fort. Tur.

Permalänk
Hedersmedlem

Lite oflyt.

ordlig.se nr 36, 5/6

⬜⬜⬜⬜⬜
⬜🟩⬜⬜⬜
⬜🟩🟩🟩⬜
⬜🟩🟩🟩⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Tredje gången gillt (tredje gången med samma mitt, alltså).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Extremaz:

Fick bort väldigt många bokstäver på de första två raderna så fanns inte så mkt mer att välja mellan när man fick in två gröna.
Tycker dock det är väldigt många ord som inte finns med. Sitter och skriver in hur många ord som helst men står bara att det inte inte finns med. Går den inte enligt Saol?

Det är bara ord i grundform som accepteras.
Så alla plural (ormar) och definitiva former (ormen) går bort, tex.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Ordklurare
Skrivet av Extremaz:

⬜⬜🟨⬜⬜
⬜⬜⬜⬜⬜
⬜⬜🟩🟩⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Fick bort väldigt många bokstäver på de första två raderna så fanns inte så mkt mer att välja mellan när man fick in två gröna.
Tycker dock det är väldigt många ord som inte finns med. Sitter och skriver in hur många ord som helst men står bara att det inte inte finns med. Går den inte enligt Saol?

Hejsan!

Jag tar jättegärna emot ord som du eller ni anser borde godkännas men i nuläget inte gör det. Du kan skriva här eller skicka mig ett privat meddelande. Tack på förhand!

Permalänk
Ordklurare
Skrivet av MoNkeY-05:

ordlig.se nr 36, 4/6

⬜🟨⬜⬜⬜
🟨⬜🟨⬜⬜
⬜🟨🟩🟨⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Har gargz någon statistik på hur många som spelar dagligen?

Hejsan!

Ja, de senaste dagarna har sidan haft ca 14 000 unika besökare per dag, med omkring 11 000 dagliga färdigspelade omgångar

Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 36, 3/6

⬜🟨⬜⬜⬜
🟨⬜⬜⬜🟨
🟩🟩🟩🟩🟩

Blev lite förvånad över att den satt på tredje med det jag hade att gå på faktiskt, ibland har man tur också.

Apropå optimalt förstaord så kör jag och polarna med regeln att man, i möjligaste mån, måste köra med ett nytt varje dag. Ökar på utmaningen lite. Är ju av förklarliga skäl inte hållbart i all evighet dock

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 36, 6/6

⬜⬜⬜⬜⬜
🟨⬜🟨⬜⬜
🟨⬜⬜⬜⬜
🟨🟨🟨⬜⬜
⬜🟩🟩🟨⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

fyfan vad det tog stopp efter 4'e gissningen

Stupa
Melon
Lydig
Jämka

Dold text

satt fan 15 min och bara iterera genom orden jag kunde i huvudet för att hitta ett ord som kunde passa.. kom inte på något så offrade en gissning vid hopp om att sätta någon bokstav rätt.. Klicka direkt efter jag offra den 5'e gissningen

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 36, 3/6

⬜⬜⬜⬜⬜
⬜🟩⬜⬜⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gargz:

Hejsan!

Jag tar jättegärna emot ord som du eller ni anser borde godkännas men i nuläget inte gör det. Du kan skriva här eller skicka mig ett privat meddelande. Tack på förhand!

Jag tycker SAOL utan böjningar etc, dvs som alfabet, är bäst. Precis som det är alltså 😍

Permalänk
Inaktiv

ordlig.se nr 36, ❌/6

🟨⬜⬜⬜⬜
⬜⬜⬜⬜🟨
⬜⬜🟨⬜⬜
⬜⬜⬜⬜⬜
⬜🟩⬜⬜⬜
🟨⬜⬜⬜⬜

Fick ge upp på sista. Det var visst inte min dag haha

Permalänk
Ordklurare

God kväll!

Har just skickat ut en rätt stor uppdatering av sidans tidigare halvtaskiga anpassning för mindre skärmar, som innebär att hela tangentbordet nu ska synas i alla lägen på alla skärmar. Har även gjort det en aning större även på större skärmar.

Som en sidoeffekt har vissa utrymmen och storlekar påverkats på alla skärmar - det vore toppen ifall ni hörde av er med alla grafiska problem ni har under de närmsta dagarna så att jag kan fånga upp ifall något gått sönder här.

Bra jobbat idag med ett ganska klurigt ord

Permalänk
Ordklurare
Skrivet av robbas:

Jag tycker SAOL utan böjningar etc, dvs som alfabet, är bäst. Precis som det är alltså 😍

Tack för den feedbacken - det är helt klart så att det där har varit något av en vattendelare sedan jag först började posta här, men ni är rätt många som hört av sig med att dela din åsikt så i nuläget är jag inte nära att börja tillåta böjningar.

Tolkade tidigare post som att det finns ord i grundform som saknas och det är helt klart möjligt - om ni hittar sådana så är det bara att höra av er så lägger jag till dem manuellt till ordlistan i ett första skede.

Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 36, ❌/6

⬜⬜⬜⬜⬜
⬜🟨⬜🟨⬜
⬜⬜⬜⬜⬜
🟨⬜🟨⬜⬜
🟨⬜🟨⬜⬜
🟨🟪🟪🟪⬜

Sket sig idag, och det ser ju självklart ut när man väl ser ordet

Permalänk
Medlem

@Gargz
Hur kommer det sig att jag inte får upp möjligheten att Dela, men frugan får? Vi klr båda på iphone med Safari.

Vore toppen med någon typ av info/faq 😊

För övrigt toppen, har bara kört 5 dagar än.

Permalänk
Ordklurare
Skrivet av Otori:

@Gargz
Hur kommer det sig att jag inte får upp möjligheten att Dela, men frugan får? Vi klr båda på iphone med Safari.

Vore toppen med någon typ av info/faq 😊

För övrigt toppen, har bara kört 5 dagar än.

Vill du skicka mig ett privat meddelande med ett screenshot på hur det där ser ut för dig så är du snäll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gargz:

Vill du skicka mig ett privat meddelande med ett screenshot på hur det där ser ut för dig så är du snäll?

Du har PM.

Edit: Kom på det själv. Glömde bort att jag hade 1Blocker installerat och där fanns ett alternativ för blockering av exempelvis Dela-knappar 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gargz:

God kväll!

Har just skickat ut en rätt stor uppdatering av sidans tidigare halvtaskiga anpassning för mindre skärmar, som innebär att hela tangentbordet nu ska synas i alla lägen på alla skärmar. Har även gjort det en aning större även på större skärmar.

Som en sidoeffekt har vissa utrymmen och storlekar påverkats på alla skärmar - det vore toppen ifall ni hörde av er med alla grafiska problem ni har under de närmsta dagarna så att jag kan fånga upp ifall något gått sönder här.

Bra jobbat idag med ett ganska klurigt ord

Ios 13 Safari iphone X:
https://i.ibb.co/2N7bdjM/276678-B7-7335-419-D-885-B-C75-FBCDC...

Nästan ospelbart nu, men bättre när man börjar skriva:
https://i.ibb.co/CPRYQ3K/894-E5005-A0-D1-4967-9747-EE869-CDD7...

Permalänk
Ordklurare
Skrivet av medbor:

Ooooookej det verkar som att jag har att göra fram tills den stora mängden användare loggar på igen i morgon bitti

Märkligt fel, har simulerat många browsers och upplösningar utan att få samma fel. Har du lust att uppdatera sidan och starta om browsern och öppna den igen en gång extra och säkerställa att det är samma beteende bara?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 37, 4/6

⬜⬜🟨🟩⬜
⬜⬜⬜🟩🟩
⬜🟩⬜🟩🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Permalänk
Avstängd

ordlig.se nr 37, 5/6

⬜⬜⬜🟨🟨
🟨🟨⬜⬜⬜
🟨⬜⬜🟩⬜
🟩🟩🟩🟩⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Hade jag tänkt till så hade jag fixat den på fjärde men är nöjd ändå.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10