Värt att be om en induktionshäll till en hyresrätt?

Permalänk
Medlem

Värt att be om en induktionshäll till en hyresrätt?

Tjena,

Nu har jag fått hem ett brev från hyresvärden med en lista på önskat underhåll. Flyttade in här för 6 månader sedan, och lägenheten hade i princip totalrenoverats innan jag flyttade in. Så ingenting behövs egentligen göras. Egentligen det enda gammalt som blev kvar är spisen, från 2011. Det är en komplett enhet med både spis och ugn, med gamla hederliga plattor. Denna typen är rätt jobbig att hålla ren, och rätt seg att få upp allt i temp.

För 2400 kr så byter hyresvärden ut den mot en ny keramikhäll + ugn om så önskas. Min fråga är, är det värt att fråga om jag kan pröjsa lite till och få en variant med induktionshäll istället? Jag vet att det egentligen är bortkastade pengar på en HR, men jag hade ändå tänkt bo kvar här åtminstone kanske 5 år till. Relativt låg hyra och väldigt trivsamt område.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha induktion är det absolut det.

Folk resonerar kring hyresrätter som om det inte vore deras hem. Betalade själv ca 9k i tillägg för att få alla punkter i min egen lägenhet nyrenoverade i förtid, värt varenda krona.

Permalänk
Inaktiv

Behöver du den extra säkerheten induktionshäll ger och är beredd att betala för det samt vill att vattnet kokar snabbare? Ja.

Behöver du inte den extra säkerheten det ger och är inte beredd att betala för det för vattnet kokar snabbt nog? Nej.

Personligen tycker jag inte det är värt det, men det är ju ett personligt val. Det kanske är värt det för dig.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Nu har jag inte bytt ut spisen (glaskeramikhäll) utan installerat mörkläggningsgardiner i lägenheten för ca 4k. 9 år senare och det var lätt värt varenda krona (1,34 kr/dag).

Permalänk
Medlem

@jerklund
Dock tar du ju med dig gardinerna vid ev flytt.

Själv betalade jag 1500:- och fick en ny spis, kanske är en keramikhäll idk.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Rekordmedlem

De är bekväma och ibland väldigt snabba men de kan också ha funktioner som tempkontroll och timer så om det är värt det beror på vad du brukar använda spisen till, långkok med tempkontroll och timer är bekvämt om man lagar soppor och grytor, koka vatten snabbt går däremot lika bra med en vattenkokare som du köper beg för 50 kr.
En bra mikro med andra värmeformer än bara mikrovågor kan också vara bekväm om man vill laga mat och inte bara värma färdigmat och den avlastar spisen i så fall vilket gör det mindre motiverat att lägga pengar på spisen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tycker problemet med induktion är kvaliteten på glaskeramiken. Dvs att det kan bli mycket repor om glaset är av en lättrepad kvalitet som med tiden kan se fult ut.
Kräver också en annan teknik vid tillagningen, att lyfta kastrullen/stekpannan rakt upp utan att glida på glashällen eller att den rör sig när man vispar, steker mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De är bekväma och ibland väldigt snabba men de kan också ha funktioner som tempkontroll och timer så om det är värt det beror på vad du brukar använda spisen till, långkok med tempkontroll och timer är bekvämt om man lagar soppor och grytor, koka vatten snabbt går däremot lika bra med en vattenkokare som du köper beg för 50 kr.
En bra mikro med andra värmeformer än bara mikrovågor kan också vara bekväm om man vill laga mat och inte bara värma färdigmat och den avlastar spisen i så fall vilket gör det mindre motiverat att lägga pengar på spisen.

Jag har hört flera säga att det går snabbare och går åt mindre energi att koka upp vattnet på en bra induktionshäll jämfört med vattenkokare. Men jag vet inte vilket som stämmer?

Vet bara att vissa induktionshällar tar det ungefär dubbelt så lång tid att koka upp en liter vatten, jämfört med de snabbaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Jag har hört flera säga att det går snabbare och går åt mindre energi att koka upp vattnet på en bra induktionshäll jämfört med vattenkokare. Men jag vet inte vilket som stämmer?

Vet bara att vissa induktionshällar tar det ungefär dubbelt så lång tid att koka upp en liter vatten, jämfört med de snabbaste.

brukar köra hälften på spisen och hälften i vattenkokare när jag vill att det ska gå snabbt

Permalänk
Snusfri

Helt klart värt det, bor själv i hyresrätt och har gjort 2st vad min hyresvärd kallar för standardförbättringar.
Dels ny spis (dock vanlig glasshäll) som jag betalar 30:- extra på hyran varje månad samt en tvättmaskin där jag fick betala en installationsavgift på 800:- sedan även där 30:- extra på hyran varje månad.

Detta betalades tills deras värde var "avbetalat".

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Absolut värt det om du lagar mat och har tänkt bo kvar så länge som du skriver.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Inget illa menat men jag tror valet att bo i hyresrätt är sämre ur en ekonomisk synvinkel än att köpa en induktionshäll för ett par tusen till den. Om du trivs i din lägenhet och har tänkt att bo kvar så länge är det inga pengar över så lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orman:

Tjena,

Nu har jag fått hem ett brev från hyresvärden med en lista på önskat underhåll. Flyttade in här för 6 månader sedan, och lägenheten hade i princip totalrenoverats innan jag flyttade in. Så ingenting behövs egentligen göras. Egentligen det enda gammalt som blev kvar är spisen, från 2011. Det är en komplett enhet med både spis och ugn, med gamla hederliga plattor. Denna typen är rätt jobbig att hålla ren, och rätt seg att få upp allt i temp.

För 2400 kr så byter hyresvärden ut den mot en ny keramikhäll + ugn om så önskas. Min fråga är, är det värt att fråga om jag kan pröjsa lite till och få en variant med induktionshäll istället? Jag vet att det egentligen är bortkastade pengar på en HR, men jag hade ändå tänkt bo kvar här åtminstone kanske 5 år till. Relativt låg hyra och väldigt trivsamt område.

Jag alla gånger. Ett tips är att en ev de bästa nya funktionerna som finns är termostatstyrd induktionshäll. En nackdel med induktion, speciellt för en ovan, är att den är mycket effektiv och det är lätt att bränna vid.

Permalänk
Skrivet av Orman:

För 2400 kr så byter hyresvärden ut den mot en ny keramikhäll + ugn om så önskas. Min fråga är, är det värt att fråga om jag kan pröjsa lite till och få en variant med induktionshäll istället? Jag vet att det egentligen är bortkastade pengar på en HR, men jag hade ändå tänkt bo kvar här åtminstone kanske 5 år till. Relativt låg hyra och väldigt trivsamt område.

Helt personlig åsikt men jag hade valt vanlig glaskeramikhäll. Bytte till en induktionshäll förra året när vår förra häll gick sönder och jag ångrar att vi inte tog vanlig häll igen. Men nu när man testat så vet man inför nästa bostad.

Bra med induktion: kokar vatten skitsnabbt, och stänger du av plattan så finns inget mer som värmer kastrullen, gör också att den e lätt att hålla ren eftersom inget bränner fast. Vi har satt vår vattenkokare i förrådet.

Asdåligt med induktion: funkar dåligt på många kastruller. Koppar funkar inte alls, gjutjärn funkar men har svårt att få varmt genom hela pjäsen. Anledningen är dels hur induktion funkar men också att plattorna är små. vi har en där alla är "stora" dvs 24cm. men ett vanligt stekjärn är 28cm. Vissa induktionshällar bara två 24cm plattor och två ännu mindre.

Vilket leder till sämsta: ojämn värme. Ditt stekjärn kan vara så att smöret bränner i mitten men inte ens bubblar längs kanterna. När jag steker pannkakor så snurrar jag stekjärnet lite då o då för att värma olika delar av järnet.

Så GILLAR du laga mat? ta vanlig keramikhäll är min rekommendation.

Permalänk
Avstängd

Skulle ta det, en klumpsumma är bättre än att hålla på betala lite extra varje månad. Ändå en rätt medioker extra avgift för att få något som du faktiskt använder varje dag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BattleGeek:

Helt personlig åsikt men jag hade valt vanlig glaskeramikhäll. Bytte till en induktionshäll förra året när vår förra häll gick sönder och jag ångrar att vi inte tog vanlig häll igen. Men nu när man testat så vet man inför nästa bostad.

Bra med induktion: kokar vatten skitsnabbt, och stänger du av plattan så finns inget mer som värmer kastrullen, gör också att den e lätt att hålla ren eftersom inget bränner fast. Vi har satt vår vattenkokare i förrådet.

Asdåligt med induktion: funkar dåligt på många kastruller. Koppar funkar inte alls, gjutjärn funkar men har svårt att få varmt genom hela pjäsen. Anledningen är dels hur induktion funkar men också att plattorna är små. vi har en där alla är "stora" dvs 24cm. men ett vanligt stekjärn är 28cm. Vissa induktionshällar bara två 24cm plattor och två ännu mindre.

Vilket leder till sämsta: ojämn värme. Ditt stekjärn kan vara så att smöret bränner i mitten men inte ens bubblar längs kanterna. När jag steker pannkakor så snurrar jag stekjärnet lite då o då för att värma olika delar av järnet.

Så GILLAR du laga mat? ta vanlig keramikhäll är min rekommendation.

Håller med ang keramikhäll, jag gjorde inte min research, tänkte att induktion var det senaste och bra för allt.
Har man tunna metallkärl och pannor som inte riktigt passa på "plattan" så blir värmen ojämn, kör man med gjutgärn så är det inga problem tycker jag då godset sprider värmen fint.

Utöver spisen har jag en Instant Pot för alla "långkok", grytor och soppor
,elektrisk tryckkokare, har fåt mig att fundera på en till eldstaden utomhus med, tryckkokare är the shit.

Går att ånga, steka, koka, långkoka osv i den...bästa köksmaskinen jag har efter matberedaren och lökhackaren från Classes.

https://www.clasohlson.com/se/Lökhackare---grönsaks...

https://www.tretti.se/hushall/matlagning/multicooker/product/...

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem

Gick från vanlig keramikhäll till induktion.
Min största issue är att designers (eller kanske folket?) vill ha touchpanel, vilket suger röv - men det är det enda som suger med induktionshällarna, allt annat är ju så jäkla najs, om jag har bråttom kan jag steka klart ett ägg på 1minut. På en gammal spis tar det mer än så att ens påbörja smältning av smöret.

Varför touchpanel suger...får man vatten på den stängs spisen och alla timers av, man kan inte sänka eller höja temperatur med blöta fingrar, man kan inte snabbt&smidigt justera temperatur. Man kan inte ha grejer stående på den ytan där touchpanelen är, då lackar spisen ur och börjar pipa & stänger av sig. Enda fördelen är väl att det ser bättre ut, men det tycker jag är kass ursäkt när tanken är att man ska stå och laga mat på ett effektivt vis.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Hade valt induktionshäll alla dagar i veckan men precis som @BattleGeek säger så funkar det ej bra med stora gjutjärnspannor. Det blir dock vad du gör det till. Använder jag min stora stekpanna så steker jag på saker i mitten och låter de sedan vila ute i kanten. Det kräver dock mer arbete från din sida med att rotera maten. Detta är dock en väldigt stor stekpanna, vid en lite mindre (normalstor?) så har jag inga problem. Teflonen fungerar felfritt men undviker att använda de nuförtiden.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av BattleGeek:

Asdåligt med induktion:

Bara för att du råkat på en dålig induktionshäll så betyder inte det att de är kassa.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Exxovion:

Jag har hört flera säga att det går snabbare och går åt mindre energi att koka upp vattnet på en bra induktionshäll jämfört med vattenkokare. Men jag vet inte vilket som stämmer?

Vet bara att vissa induktionshällar tar det ungefär dubbelt så lång tid att koka upp en liter vatten, jämfört med de snabbaste.

Ska man bara koka vatten är en vattenkokare bekvämare att använda och de är mycket billigare och ganska snabba men visst finns det spisar som kan vara snabbare men det är inget jag hade betalt nått för om det är syftet med spisen.

Skrivet av Quim:

Gick från vanlig keramikhäll till induktion.
Min största issue är att designers (eller kanske folket?) vill ha touchpanel, vilket suger röv - men det är det enda som suger med induktionshällarna, allt annat är ju så jäkla najs, om jag har bråttom kan jag steka klart ett ägg på 1minut. På en gammal spis tar det mer än så att ens påbörja smältning av smöret.

Varför touchpanel suger...får man vatten på den stängs spisen och alla timers av, man kan inte sänka eller höja temperatur med blöta fingrar, man kan inte snabbt&smidigt justera temperatur. Man kan inte ha grejer stående på den ytan där touchpanelen är, då lackar spisen ur och börjar pipa & stänger av sig. Enda fördelen är väl att det ser bättre ut, men det tycker jag är kass ursäkt när tanken är att man ska stå och laga mat på ett effektivt vis.

Ja touchreglage på översidan är totalt kasst, ett extremt dumt designmode som bara ger sämre funktion. Touch är dåligt på de flesta apparater i köket för det funkar uselt när det inte är torrt och rent och tex ugnar kan ånga en del de också så reglagen inte går att använda just när man öppnat luckan så reglagen blivit fuktiga, touch är för de som inte ska laga mat utan vill ha ett designköp, typ samma folk som köper dåliga bänkskivor (diskhoar) som inte tål fukt och är svåra att rengöra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Bara för att du råkat på en dålig induktionshäll så betyder inte det att de är kassa.

som jag sade. helt personlig åsikt.

men just min häll (en Witt) är också något jag känner mig riktigt blåst av från försäljaren på Elgiganten. Ville ha en Elektrolux men den fanns inte i lager så då prackade han på oss denna.. Witt är nu på min shitlist kan jag tala om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BattleGeek:

som jag sade. helt personlig åsikt.

men just min häll (en Witt) är också något jag känner mig riktigt blåst av från försäljaren på Elgiganten. Ville ha en Elektrolux men den fanns inte i lager så då prackade han på oss denna.. Witt är nu på min shitlist kan jag tala om.

Ditt inlägg fokuserar på hur dåligt induktion är, inte hur dålig den Witt du testade är.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig i livet gå tillbaka till en spis utan induktion. Vem har tålamodet att stå och vänta på att saker ska bli varma? Eller ännu värre, hantera eftervärmen. Så skönt att bara kunna sänka temperaturen på plattan så sker sänkningen omedelbart (om du har en teflonpanna, gjutjärn behåller ju dock värmen längre).

Touchknappar håller jag med om är lite meckigt, fördelen är väl att det är sjukt smidigt att hålla hällen ren, inga rattar och grejer där smuts kan fastna, bara spruta på Ajax och torka av.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

När vi ändå ragar över hällar, köp absolut inget från Elica (Nikolatesla) - 30 papp i slasken.
Superfina, fläkten fungerar toknice, spolen värmer exakt 9cm så det är omöjligt att laga faktiskt mat på den oavsett hur tjock panna man har...

Edit: Kan lägga till att Ikea och electolux hällarna jag haft fungerat alldeles utmärkt med samma pannor och kärl

Permalänk
Medlem

Vi har nyligen flyttat och det innebar ett byte från induktionshäll till keramikhäll. Nu är visserligen keramikhällen nån billig Cylinda medans den förra var en lite dyrare Bosch, men ja jag saknar induktionshällen minst sagt. Våran just nu är 5år gammal bara men vi funderar ändå på att byta ut den till en induktion.

Det är ju svårt att svara på din fråga utan att veta hur mycket extra du måste lägga för att få induktion, men ja jag hade skaffat induktion även i en hyresrätt om det är till vettigt pris och du ska bo i 5+ år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orman:

Tjena,

Nu har jag fått hem ett brev från hyresvärden med en lista på önskat underhåll. Flyttade in här för 6 månader sedan, och lägenheten hade i princip totalrenoverats innan jag flyttade in. Så ingenting behövs egentligen göras. Egentligen det enda gammalt som blev kvar är spisen, från 2011. Det är en komplett enhet med både spis och ugn, med gamla hederliga plattor. Denna typen är rätt jobbig att hålla ren, och rätt seg att få upp allt i temp.

För 2400 kr så byter hyresvärden ut den mot en ny keramikhäll + ugn om så önskas. Min fråga är, är det värt att fråga om jag kan pröjsa lite till och få en variant med induktionshäll istället? Jag vet att det egentligen är bortkastade pengar på en HR, men jag hade ändå tänkt bo kvar här åtminstone kanske 5 år till. Relativt låg hyra och väldigt trivsamt område.

Har hyresvärden någon induktionshäll som val? Du kan inte gå ut välja en som du vill ha om du nu trodde det. Hyresvärden tar på sig i den återstående tiden som hällen finns i lägenheten ska de laga den om den går sönder eller köpa en ny om den går sönder. Så mig veterligen har man bara de alternativ som hyresvärden har att välja på vid renoveringar att välja på. Det blir det märke och den modell som hyresvärden har valt och inget annat. Det du eventuellt kan göra är att köpa en ny själv och sätta in och sedan när du flyttar får du återställa det hela. Vet inte om man måste ha hyresvärdens tillåtelse för detta men tror inte det.

Permalänk
Medlem

Finns bra av båda, brorsan har en full spis från elektrolux med vred och induktion och det är en av de bästa jag använt. Föräldrarna renoverade köket (och då gav den spisen till brorsan) och satte separat häll och inbyggnads ugn istället, från elektrolux. Denna är tyvärr inte alls lika bra i min mening. Touch controllerna gör mig galen (även om de är bland de bättre touch kontroller jag använt på en spis) och den är mer kännslig och kör mer oljud, har inte lika bra zoner, främst för störrre plattor.
Då är den (inte jättedyra) bosh vanlig keramikhäll jag har i min hyresrätt trevligare att använda i min mening och hade faktiskt valt den över föräldrarnas induktion. Snabb nog att få upp i temp och kan stoppa att koka över utan problem och den är jämnare i temperaturen över plattan än induktionerna vilket man inte ska bortse ifrån...men beror på spis såklart.
Så finns bra induktion och bra keramikhällar och finns dåliga av varje och kontrollerna (dra åt satan touch) ska man inte glömma.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ska man bara koka vatten är en vattenkokare bekvämare att använda och de är mycket billigare och ganska snabba men visst finns det spisar som kan vara snabbare men det är inget jag hade betalt nått för om det är syftet med spisen.

Ja touchreglage på översidan är totalt kasst, ett extremt dumt designmode som bara ger sämre funktion. Touch är dåligt på de flesta apparater i köket för det funkar uselt när det inte är torrt och rent och tex ugnar kan ånga en del de också så reglagen inte går att använda just när man öppnat luckan så reglagen blivit fuktiga, touch är för de som inte ska laga mat utan vill ha ett designköp, typ samma folk som köper dåliga bänkskivor (diskhoar) som inte tål fukt och är svåra att rengöra.

Min mor har en häll från Ikea, den kan man knappt torka av utan att den piper som en tok. Ställa en plåt från ugnen går inte heller.

Däremot så är den hällen som min frus morföräldrar har väldigt bra. Den fungerar även om man råkar spilla ut vatten, och man kan ställa ugnsplåtar på den utan att det piper. Tror det är någon Cylinda.

Så det finns ju helt klart modeller som fungerar bekymmersfritt.

Själv valde jag dock en modell med magnetiska vred på, så man kan ta bort dem enkelt för att rengöra, samtidigt som spill och kladd inte påverkar. Det bästa av två världar kan man säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Har hyresvärden någon induktionshäll som val? Du kan inte gå ut välja en som du vill ha om du nu trodde det. Hyresvärden tar på sig i den återstående tiden som hällen finns i lägenheten ska de laga den om den går sönder eller köpa en ny om den går sönder. Så mig veterligen har man bara de alternativ som hyresvärden har att välja på vid renoveringar att välja på. Det blir det märke och den modell som hyresvärden har valt och inget annat. Det du eventuellt kan göra är att köpa en ny själv och sätta in och sedan när du flyttar får du återställa det hela. Vet inte om man måste ha hyresvärdens tillåtelse för detta men tror inte det.

Jag är inte helt säker på om hyresvärden är villig att byta ut spisen mot en induktionshäll. På brevet jag fick hem så står det något med att tillval utöver det som är standard så ska merkostnaden betalas direkt till entreprenören etc, men jag är osäker på hur man ska tolka det. Hursomhelst tänkte jag ringa hyresvärden idag och fråga om det överhuvudtaget är ett alternativ.

Jag kan inte se hur hyresvärden förlorar på detta dock. Jag står för mellanskillnaden från en vanlig keramikhäll till en induktionshäll, så det blir ingen ökad kostnad för värden. När jag sedan flyttar ut så har de en anledning att höja hyran för nästa hyresgäst då standarden har höjts.

Men det är en kommunal hyresvärd, så det är möjligt att de är väldigt fyrkantiga och säger tvärnej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orman:

Jag är inte helt säker på om hyresvärden är villig att byta ut spisen mot en induktionshäll. På brevet jag fick hem så står det något med att tillval utöver det som är standard så ska merkostnaden betalas direkt till entreprenören etc, men jag är osäker på hur man ska tolka det. Hursomhelst tänkte jag ringa hyresvärden idag och fråga om det överhuvudtaget är ett alternativ.

Jag kan inte se hur hyresvärden förlorar på detta dock. Jag står för mellanskillnaden från en vanlig keramikhäll till en induktionshäll, så det blir ingen ökad kostnad för värden. När jag sedan flyttar ut så har de en anledning att höja hyran för nästa hyresgäst då standarden har höjts.

Men det är en kommunal hyresvärd, så det är möjligt att de är väldigt fyrkantiga och säger tvärnej.

Vad händer om spisen går sönder efter 4 år och det enbart är ett års garanti och 3 års reklamation? Som hyresgäst förväntar du dig att ha en fungerande spis. Betalar du glatt för en ny spis igen? Eller den nya hyresgästen som flyttar in om 5 år. Tror du att de då är intresserade att betala för en ny spis då? Hade det varit en bostadsrätt eller villa så är det bara att slanta upp. Hyresbostad fungerar lite annorlunda. Där har du bara vissa saker att välja på. Du kan inte välja på att få hyresvärden att installera AC t.ex. utan det är av de produkter de har valt att tillhandahålla du har att välja på. Vanlig spis eller keramikhäll mot hyreshöjning t.ex. Inte induktion bara för du vill ha det. Så du kan glömma att det blir något att lägga mellan utan vill du ha induktion får du själv bekosta den och sedan koppla in den gamla spisen när du flyttar möjligen. Men det är långt ifrån säkert att de går med på ens det. Det är hyresvärden som äger lägenheten och de vitvaror som finns i den. Du hyr bara. Det är ju en hyresrätt du har.