Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Hej!
Skulle ni kunna rekommendera ett par billiga (~1000kr) trådlösa lurar att ha till tv'n (lg b1) för filmtittande. vanliga "over ear".
Kollat lite men det verkar vara en väldig djungel med codecs och allt vad det var, svårt att greppa.
skulle dessa https://www.inet.se/produkt/6601133/sennheiser-hd-350bt-svart vara nåt att testa?
Tack på förhand

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Omega5509:

Hej!
Skulle ni kunna rekommendera ett par billiga (~1000kr) trådlösa lurar att ha till tv'n (lg b1) för filmtittande. vanliga "over ear".
Kollat lite men det verkar vara en väldig djungel med codecs och allt vad det var, svårt att greppa.
skulle dessa https://www.inet.se/produkt/6601133/sennheiser-hd-350bt-svart vara nåt att testa?
Tack på förhand

De verkar ju kompetenta, jag föredrar mina Sony XB900N före XM3, lite mer umpf för film i XB900N. Man behöver inte sätta igång XB funktionen, jag klarar mig iallafall utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Hej!
Skulle ni kunna rekommendera ett par billiga (~1000kr) trådlösa lurar att ha till tv'n (lg b1) för filmtittande. vanliga "over ear".
Kollat lite men det verkar vara en väldig djungel med codecs och allt vad det var, svårt att greppa.
skulle dessa https://www.inet.se/produkt/6601133/sennheiser-hd-350bt-svart vara nåt att testa?
Tack på förhand

Jag har ingen direkt input annat än att just de där lurarna kostar hälften så mycket om man kan tänka sig att köpa dem refurbished direkt från Sennheiser: https://eu.shop.sennheiser.com/collections/outlet

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Men drop har väl inte lager i Europa längre? Mycket tull, moms och frakt på det priset.

Verkar inte som de skickar till Sverige med Zeos kod. Jag kunde inte välja fraktsätt. :(. Där sparade man $699 + frakt och moms...

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av JoBBi:

Haha ok, låter som Grado Peak. Det är inte superkul med lurar man kan ha max 20 minuter i följd pga tröttande ljud, hur bra det ljudet än. Damn it.

Tror jag måste låsa in mig på Reference Audio en eftermiddag och bara testa lurar. Tack, jag har rätt många bra uppslag nu!

Ljudmakarn på Drottninggatan har bra lyssningsmöjligheter också. Och många hörlurar.
Vill du ha dynamik så testa även Focal.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R_U_Sirius:

Verkar inte som de slickar till Sverige med Zeos kod. Jag kunde inte välja fraktsätt. :(. Där sparade man $699 + frakt och moms...

Köp begagnade HD800 eller HD800S istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R_U_Sirius:

Verkar inte som de slickar till Sverige med Zeos kod. Jag kunde inte välja fraktsätt. :(. Där sparade man $699 + frakt och moms...

Ah ok, my bad. Vad sniket av drop.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag är ute efter ett par trådlösa _slutna_ lurar som komplement till mina HD650 för att stänga ut lite oljud och inte störa mina grannar på kontoret.

- Trådlösa (bluetooth)
- Möjlighet till kabelanslutning (har en NuForce Icon HDP)
- Mic (gärna med sidetone)
- ANC är inget krav.
- Edit: Komfort! Viktigt

Jag har testat Sony 1000XM4 och Bose QC45/700 men var inte imponerad över ljudet, tycker att mina AirPods Pro lät bättre. Dock så är jag inte extremt petig vad gäller ljudet men läst om många buggar vad gäller Sony/Bose.

Audio Technica ATH-M50xBT2 Wireless ser intressanta ut och verkar uppfylla mina krav.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5855514

Någon som har erfarenhet av dessa?
Finns det några tips på bättre alternativ? Prisklassen spelar inte så stor roll, gärna under 10k.

Permalänk

Jag har blivit sugen på rör till skrivbordsanläggningen. Det var ett tag sedan jag hade en rörförstärkare hemma. Sist var det Eddie Current ZDT jr som jag verkligen gillade men sen kom jag på att jag bara skulle ha planars så jag sålde den. Nu skulle jag vilja ha nått nytt som är roligt, fixar just planars (har några dynamiska också) & låter rör. Jag har varit inne på Feliks Elise men dom ska ju vara rätt neutrala. Nån som har nått tips?

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk

Nu märker jag att det inte riktigt är dit du siktar men jag (som jobbar mycket i videomöten och på Mac) är galet förtjust att jobba i mina AirPods Max. Dom har helt enkelt skitbra ANC & transparent mode samt godtagbart ljud för musik.

Skrivet av Purgatory:

Hej!

Jag är ute efter ett par trådlösa _slutna_ lurar som komplement till mina HD650 för att stänga ut lite oljud och inte störa mina grannar på kontoret.

- Trådlösa (bluetooth)
- Möjlighet till kabelanslutning (har en NuForce Icon HDP)
- Mic (gärna med sidetone)
- ANC är inget krav.
- Edit: Komfort! Viktigt

Jag har testat Sony 1000XM4 och Bose QC45/700 men var inte imponerad över ljudet, tycker att mina AirPods Pro lät bättre. Dock så är jag inte extremt petig vad gäller ljudet men läst om många buggar vad gäller Sony/Bose.

Audio Technica ATH-M50xBT2 Wireless ser intressanta ut och verkar uppfylla mina krav.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5855514

Någon som har erfarenhet av dessa?
Finns det några tips på bättre alternativ? Prisklassen spelar inte så stor roll, gärna under 10k.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lizardman:

Jag har blivit sugen på rör till skrivbordsanläggningen. Det var ett tag sedan jag hade en rörförstärkare hemma. Sist var det Eddie Current ZDT jr som jag verkligen gillade men sen kom jag på att jag bara skulle ha planars så jag sålde den. Nu skulle jag vilja ha nått nytt som är roligt, fixar just planars (har några dynamiska också) & låter rör. Jag har varit inne på Feliks Elise men dom ska ju vara rätt neutrala. Nån som har nått tips?

Hagerman Tuba kan kanske vara ett alternativ, hamnar väl på ~10k inkl allt. Driver kanske inte de mest tröga planarmagnetiska (HE6 osv) men bör vara good enough för övriga. Kör med EL84 dessutom vilket brukar låta rätt rörigt s.a.s. Ett annat alternativ kan kanske vara MicroZOTL MZ2 men den kostar en slant till och 6SN7 brukar kanske inte heller tillskrivas rörljud i allt för hög utsträckning.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Lizardman:

Jag har blivit sugen på rör till skrivbordsanläggningen. Det var ett tag sedan jag hade en rörförstärkare hemma. Sist var det Eddie Current ZDT jr som jag verkligen gillade men sen kom jag på att jag bara skulle ha planars så jag sålde den. Nu skulle jag vilja ha nått nytt som är roligt, fixar just planars (har några dynamiska också) & låter rör. Jag har varit inne på Feliks Elise men dom ska ju vara rätt neutrala. Nån som har nått tips?

Vilka planars ska den driva ?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Audio Technica ATH-M50xBT2 Wireless ser intressanta ut och verkar uppfylla mina krav.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5855514

Någon som har erfarenhet av dessa?

Just den luren är lite av en vattendelare då den är så bastung och inte heller på ett snyggt sätt.
Jag använder mitt trådbundna exemplar vardagligen, med EQ, på mitt arbete men det är för att den är bättre än inget.
Om det är så att du gillar soundet från HD650 tror jag du blir besviken på ATH-M50x. 1800 pix, njjaaäää nej.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Men drop har väl inte lager i Europa längre? Mycket tull, moms och frakt på det priset.

Drop stängde den extremt begränsade Europa-shoppen 2019, så nej det har de såklart inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lizardman:

Nu märker jag att det inte riktigt är dit du siktar men jag (som jobbar mycket i videomöten och på Mac) är galet förtjust att jobba i mina AirPods Max. Dom har helt enkelt skitbra ANC & transparent mode samt godtagbart ljud för musik.

Dom verkar fina och tror helt klart jag kommer att vara nöjd med isoleringen och ljudet. Det som gör att jag tvekar är att jag läst att dom är väldigt tunga och varma, är det något du upplever? Sen det där fodralet...och att det är enda sättet att slå av dom. Lightning kontakten skaver lite också. Men jag ska helt klart testa i butik vid tillfälle.

Skrivet av Elfsberg:

Just den luren är lite av en vattendelare då den är så bastung och inte heller på ett snyggt sätt.
Jag använder mitt trådbundna exemplar vardagligen, med EQ, på mitt arbete men det är för att den är bättre än inget.
Om det är så att du gillar soundet från HD650 tror jag du blir besviken på ATH-M50x. 1800 pix, njjaaäää nej.

Tack för input! Har du några förslag på slutna lurar du skulle rekommendera? Det kan vara trådbundna också, det börjar kännas som att jag bör sikta på två olika, svårt att få allt i samma utan för mycket kompromisser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Tack för input! Har du några förslag på slutna lurar du skulle rekommendera? Det kan vara trådbundna också, det börjar kännas som att jag bör sikta på två olika, svårt att få allt i samma utan för mycket kompromisser.

Tyvärr, ingen koll.

Kanske nån Sennheiser från deras outlet?

https://headphonesaddict.com/best-noise-isolating-headphones/

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk

Den där har jag sett swisha förbi i olika forum, kanske ska läsa lite mer om den
!

Skrivet av oatp1b1:

Hagerman Tuba kan kanske vara ett alternativ, hamnar väl på ~10k inkl allt. Driver kanske inte de mest tröga planarmagnetiska (HE6 osv) men bör vara good enough för övriga. Kör med EL84 dessutom vilket brukar låta rätt rörigt s.a.s. Ett annat alternativ kan kanske vara MicroZOTL MZ2 men den kostar en slant till och 6SN7 brukar kanske inte heller tillskrivas rörljud i allt för hög utsträckning.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Vilka planars ska den driva ?

Har just nu bara två par (Ananda & Dan Clark A2C) men byter rätt ofta och börjar bli syåugen på Audeze igen. Har iof Sine också men kanske ett par 3or? Hittar jag ett par HE-6, gamla modellen till rimligt pris slår jag till direkt, har haft sådana tidigare och ångrar verkligen att jag släppte dom. Men jag har en Burson Soloist XP3 för tröga rackare. Har nåra Beyers och nån Grado som jag också vill testa m rör och då kanske den där Toban kan vara en kompromiss? Vill liksom inte att det springer iväg i fantasipriser heller.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem

Två THX789 säljs för 1k styck, inte min annons.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/massdrop_aaa_thx789_hor...

Permalänk

Prisvärt, minst sagt.

Skrivet av oatp1b1:
Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem

Hej!

Kan man använda IEM hörlurar som vanliga "vardagslurar till pc"
Tex nedanstående:
https://www.amazon.se/dp/B07QXXTFCH/?coliid=I2VTBBW1B54ZMJ&co...

Med vardagslurar så menar jag tex att man lyssnar på musik och spelar.

Visa signatur

"Oh yeah? Well, the jerk store called, and they're running outta you."

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa ett par hörlurar till datorn och kom in på X2HR som verkar vara bra och billiga för 1190kr, vad tror ni om dom? Eller är de mer värt att gå på X3 för 1490kr?

De jag har lyssnat på innan är Sennheiser PXC 550 men jag tycker dom är ganska tråkiga i ljudet men funkar väldigt bra för ANC. Så nu vill jag ha ett par med bättre ljud helt enkelt alternativt om man köper en DAC eller både och. Tack för svar!

Visa signatur

Dator - Chassi: Fractal Design North Svart \ Cpu: AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB / Mb: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI Gpu: ASUS TUF GeForce RTX 4070Ti 12GB Gaming \ Ram: Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000 MHz CL30 / Psu: ASUS TUF Gaming 850W Gold
Skärm - Alienware AW3423DW
Hörlurar - Philips Fidelio X3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av njörden:

Hej!

Kan man använda IEM hörlurar som vanliga "vardagslurar till pc"
Tex nedanstående:
https://www.amazon.se/dp/B07QXXTFCH/?coliid=I2VTBBW1B54ZMJ&co...

Med vardagslurar så menar jag tex att man lyssnar på musik och spelar.

Ja varför skulle du inte det om du har nån du tycker är bekväm och har bra ljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jabl:

Funderar på att köpa ett par hörlurar till datorn och kom in på X2HR som verkar vara bra och billiga för 1190kr, vad tror ni om dom? Eller är de mer värt att gå på X3 för 1490kr?

De jag har lyssnat på innan är Sennheiser PXC 550 men jag tycker dom är ganska tråkiga i ljudet men funkar väldigt bra för ANC. Så nu vill jag ha ett par med bättre ljud helt enkelt alternativt om man köper en DAC eller både och. Tack för svar!

Köpte mitt andra par när de gick för 670kr på Amazon, har dom till datorn och är jättenöjd. Helt öppna så isolerar dock inga ljud alls utifrån.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja varför skulle du inte det om du har nån du tycker är bekväm och har bra ljud.

Är bara lite nyfiken om det kommer att ge något bättre ljud än dom lurarna jag har nu Supreme CD-99 On-ear, dom har bestämt sig för att börja strula med ljudet, tappar ljudet i höger lur när jag vrider på mitt huvud.

Visa signatur

"Oh yeah? Well, the jerk store called, and they're running outta you."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av njörden:

Är bara lite nyfiken om det kommer att ge något bättre ljud än dom lurarna jag har nu Supreme CD-99 On-ear, dom har bestämt sig för att börja strula med ljudet, tappar ljudet i höger lur när jag vrider på mitt huvud.

Det beror ju mer på vilken modell du väljer än på vilken princip luren använder, det är stora skillnader mellan modeller där det finns billiga lurar och det gör det inom "iem" men om du tex säger att du ska ha en elektrostat eller magnestat så är de som sämst bra för det finns inga enkla och billiga modeller som är byggda på det sättet.
Men du kan köpa en iem för under 10 kr på Aliexpress eller en personligt formgjuten för över 10 000 i en bra musikbutik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jabl:

Funderar på att köpa ett par hörlurar till datorn och kom in på X2HR som verkar vara bra och billiga för 1190kr, vad tror ni om dom? Eller är de mer värt att gå på X3 för 1490kr?

De jag har lyssnat på innan är Sennheiser PXC 550 men jag tycker dom är ganska tråkiga i ljudet men funkar väldigt bra för ANC. Så nu vill jag ha ett par med bättre ljud helt enkelt alternativt om man köper en DAC eller både och. Tack för svar!

Jag har både X2HR (köpte för 900ish) och X3 (köpte för 1060).
Många är väldigt nöjda med X2HR och tycker att den är fantastisk för priset. Den har en v-kurva, vilket betyder urgröpt mellanregister och betoning på bas och diskant. Det gör, t ex, att sång tar en tillbakalutad roll i musik. Väldigt bekväm. Jag använder den nu till ipad i sängen, och det är allt (den funkar inte lika bra ur telefonen, och var inte överens med min ena förstärkare, funkade dugligt rakt ur datorn).
Min kritik mot X2HR är att det är en väldigt boomy och okontrollerad bas. Den är där, men du kan inte avgöra vilka toner i basen som är där (för mina öron).
Den är också, för mina öron, otroligt sibilant. Sssss-ljud, t-ljud, tje-ljud osv. Detta blir jobbigt efter ett tag för mig. Det försvann inte och slutade inte vara jobbigt med förstärkare, men blev mindre påträngande med förstärkare eller från ipad än rakt ur mobilen. Sladden är mikrofonisk, t o m mer än X3 vilken också är mikrofonisk.

Allas öron är olika. Allas preferenser är olika.

X3 har också en v-formad frekvensrepresentation, men inte lika aggressivt så. Basen är ganska annorlunda från X2HR i att den är väldigt tydlig och träffsäker, men mängden är mindre. Vissa tycker t o m att den är basfattig. Många upplever den som sibilant. Jag hör sibilans i den, men den är inte lika betonas som i X2HR och jag tycker inte att den är jobbig. Också ganska tillbakalutad. En gud för klassisk musik (åsikt).
Min kritik mot X3 är att huvudbandet är mer styvt ur kartong än X2HR, så den är mindre bekväm de första en-två veckorna. Inte obekväm, men du behöver manuellt justera den oftare. X3 behöver mer kräm än X2HR för att få ut det mesta ur den, trots väldigt lika specifikationer. (Edit:: X3 har också en ickekonventionell elektronik i sina kablar, där den vänstra är normal - aktiv, tom, jord - men den högra är tom, aktiv, jord)
X3 har en väldigt speciell profil till ljudet som inte kommer passa alla. Vissa behöver nog vänja sig vid den för att överhuvud taget kunna uppskatta vad den gör.

Jag? Jag älskar den. Det är helt klart mitt dagliga val, och om jag bara kunde välja en hörlur för hemmabruk idag så är det den. Jag spelar elbas, och borde kanske därför tycka bättre om "mycket bas", men med X3 kan jag alltid följa med och höra hur basister spelar. Med X2HR låter det som att basisten dök upp, hörs och fick lön, men jag vet inte för vad.
För mina öron kommer inte X2HR ens nära.

Men. Allas öron är olika. X2HR är mer lättsmält och mer allmänt uppskattad. X3 kräver mer kräm, och du ville köra den rakt ur datorn. Den har också en för vissa svårköpt ljudprofil. Det är lättare att rekommendera X2HR till dig.

Permalänk
Medlem

Någon som har Razer Blackshark V2? Omdöme?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Tips: Scandinavian Photo har Sennheiser HD 600 för 2 590 kr just nu, lite lägre än normalpris. https://www.scandinavianphoto.se/sennheiser/hd-600-1048911

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Köpte mitt andra par när de gick för 670kr på Amazon, har dom till datorn och är jättenöjd. Helt öppna så isolerar dock inga ljud alls utifrån.

Skrivet av Tigerhamster:

Men. Allas öron är olika. X2HR är mer lättsmält och mer allmänt uppskattad. X3 kräver mer kräm, och du ville köra den rakt ur datorn. Den har också en för vissa svårköpt ljudprofil. Det är lättare att rekommendera X2HR till dig.

Okej förstår, vilka bra priser ni hittat tack för svaren!

Visa signatur

Dator - Chassi: Fractal Design North Svart \ Cpu: AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB / Mb: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI Gpu: ASUS TUF GeForce RTX 4070Ti 12GB Gaming \ Ram: Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000 MHz CL30 / Psu: ASUS TUF Gaming 850W Gold
Skärm - Alienware AW3423DW
Hörlurar - Philips Fidelio X3