Permalänk
Medlem

Dubbla skärmar

Halloj! Har precis köpt 2 stycken 144hz skärmar (msi) i dessa skärmar finns enbart hdmi och displayport uttag. Problemet jag har är att jag inte har någon dp uttag i datorn utan bara ETT HDMI uttag, kan någon hjälpa mig (länka) vad jag ska ha för slags adapter för att kunna nyttja båda skärmarna o 144hz prestandan.

Permalänk
Medlem

Ska du ha två skärmar kopplat till ett HDMI-uttag? Det går inte. Men har du thunderbolt-utgång på datorn kan det gå att koppla in en dockningsstation med fler anslutningar för skärmar. Eller om det är en stationär dator då kan du köpa ett grafikkort som ger dig fler anslutningar.

Permalänk
Medlem

Det är stationär. Ja köper helst inte ett nytt grafikkort bara för att köra 2 skärmar… tänkte om de gick att lösa en adapter eller dylikt

Permalänk
Medlem

Vet du vad det är för version på HDMI-portarna?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Om allt annat misslyckas, och du är desperat så finns det USB "grafikkort". Troligen mycket mer värt att leta efter en annan lösning tex nytt grafikkort men du frågade efter adapter. Denna "adapter" klarar 1080p vid någon frekvens, troligen låg tex 30hz.

Rekommenderar starkt att välja annan väg dock.

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem

@Brustarn: Vad har du för grafikkort då? Svårt att säga vilka alternativ du har utan att veta det. Ofta vid såna här frågor så brukar det handla om att man missat att grafikkortet faktiskt har DisplayPort-portar, t.ex. för att det sitter skydd för dem från fabrik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Vet du vad det är för version på HDMI-portarna?

Har ingen aning faktiskt är rätt okunnig inom detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Brustarn: Vad har du för grafikkort då? Svårt att säga vilka alternativ du har utan att veta det. Ofta vid såna här frågor så brukar det handla om att man missat att grafikkortet faktiskt har DisplayPort-portar, t.ex. för att det sitter skydd för dem från fabrik.

Har ett ASUS GeForce GTX 750 Ti och är helt säker på att ja inte har fler portar än jag sätt o som står i beskrivningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brustarn:

Har ett ASUS GeForce GTX 750 Ti och är helt säker på att ja inte har fler portar än jag sätt o som står i beskrivningen

De flesta kort har flera olika utgångar. Bl.a. så finns det en del 750 Ti med kombinationen HDMI, DVI, VGA. Finns det en DVI-D eller DVI-I så kan du införskaffa en DVI->HDMI-adapter. Dessa bör inte vara alltför dyra då DVI och HDMI, om jag inte missminner mig, är signalkompatibla (vad gäller videosignalen, endast HDMI stödjer ljud).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brustarn:

Har ett ASUS GeForce GTX 750 Ti och är helt säker på att ja inte har fler portar än jag sätt o som står i beskrivningen

Då har du bara DVI- och VGA-portar i övrigt, och det finns vad jag känner till inga adaptrar till HDMI eller DisplayPort som klarar mer än 1080p@60Hz. Du kan kanske få ut 144Hz på en skärm via HDMI om skärmarna klarar det via HDMI 1.4, men för två skärmar är det helt enkelt fel grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

De flesta kort har flera olika utgångar. Bl.a. så finns det en del 750 Ti med kombinationen HDMI, DVI, VGA. Finns det en DVI-D eller DVI-I så kan du införskaffa en DVI->HDMI-adapter. Dessa bör inte vara alltför dyra då DVI och HDMI, om jag inte missminner mig, är signalkompatibla (vad gäller videosignalen, endast HDMI stödjer ljud).

Alright, så skulle de funka med denna ? https://www.biltema.se/kontor---teknik/bild/bildkablar/hdmi-k...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brustarn:

Inte omöjligt att den funkar. Hur som helst så kommer du inte kunna köra skärmarna i 144Hz. Vill du göra detta så får du sannolikt skaffa dig ett grafikkort med 2st DisplayPort (alternativt en nyare HDMI-version än den på ditt 750Ti).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brustarn:

Passiva DVI-HDMI-adaptrar som den där ger som sagt max 1080p@60Hz.

Permalänk
Medlem

Vissa moderkort har inbyggd grafik. Sedan om man kan ansluta en skärm till moderkortet och den andra till grafikkortet samtidigt är jag osäker på.

Begagnade grafikkort kan vara alternativ till att köpa nytt.