Permalänk
Medlem

HTPC lösning

Tjena!

Jag planerar att uppdatera min HTPC då många av delarna börjar närma sig 10 år.

Idag:
Jag använder min nuvarande HTPC framför allt för 3 saker, Streaming, Nedladdning, surf/läsa artiklar. Jag kör mycket av median via Kodi för att hålla koll på vilket avsnitt man är på etc. HTPCn jag använder idag är i ett Fractal Design Node 804 (micro ATX) som passar perfekt på insidan av min tv bänk. Jag har inget emot att byta ut chassit, men det fungerar bra som det är så jag ser samtidigt inte mycket mening med det. Chassit har plats för 4st 3.5" diskar. Det är samtidigt lite onödigt stort om jag ska vara ärlig, så är öppen för förslag.

Det jag letar rekommendation för är
- Låg TDP APU som klarar av att streama i 4k.
- Rekommendation på 4TB diskar (ska man passa sig för SMR?)
- Moderkort (micro eller mini)
- Tyst CPU Kylare (har idag Hyper 212 som jag aldrig hör, finns det mer prisvärt/bättre?)
- Billiga tysta fläktar (Kikar på Arctic Cooling billiga fläktar, har dessa i min gaming PC och är tysta och bra)
- Har ni något riktigt nice HTPC chassi så släng in en rekommendation där med!

Permalänk
Medlem

En vanlig NAS och en Shield TV.
Och du kanske rent av kan göra om din nuvarande HTPC till en NAS.
Kör själv xpenology på en backup NAS och det fungerar exakt som förväntat.

En Shield däremot är svårare att hitta alternativ till.
Första generationen kom 2015 (?) och jag tror att den fortfarande hålls uppdaterad med alla de senaste finesserna.
(verkar som att dom äldre saknar vissa saker https://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_Shield_TV)
Förutom en hel del klumpiga uppdateringar som lägger till eller tar bort saker folk gillar/hatar så tror jag att de flesta är väldigt nöjda.
Och tack vara att den är så populär så dyker fixar upp nästan omedelbart på eventiella problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

En vanlig NAS och en Shield TV.
Och du kanske rent av kan göra om din nuvarande HTPC till en NAS.
Kör själv xpenology på en backup NAS och det fungerar exakt som förväntat.

En Shield däremot är svårare att hitta alternativ till.
Första generationen kom 2015 (?) och jag tror att den fortfarande hålls uppdaterad med alla de senaste finesserna.
(verkar som att dom äldre saknar vissa saker https://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_Shield_TV)
Förutom en hel del klumpiga uppdateringar som lägger till eller tar bort saker folk gillar/hatar så tror jag att de flesta är väldigt nöjda.
Och tack vara att den är så populär så dyker fixar upp nästan omedelbart på eventiella problem.

Hur smidigt är det att surfa i en webbläsare på shielden? För jag har funderat på detta tidigare då jag sett förslaget tidigare. Problemet som jag ser är att jag använder min HTPC som en PC... i vardagsrummet. Jag gör lite allt möjligt på den, skriver mejl, lyssnar på föreläsningar etc. Och jag hittar ingen bra info på ifall shielden har den flexibiliteten som en PC har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Tjena!

Jag planerar att uppdatera min HTPC då många av delarna börjar närma sig 10 år.

Idag:
Jag använder min nuvarande HTPC framför allt för 3 saker, Streaming, Nedladdning, surf/läsa artiklar. Jag kör mycket av median via Kodi för att hålla koll på vilket avsnitt man är på etc. HTPCn jag använder idag är i ett Fractal Design Node 804 (micro ATX) som passar perfekt på insidan av min tv bänk. Jag har inget emot att byta ut chassit, men det fungerar bra som det är så jag ser samtidigt inte mycket mening med det. Chassit har plats för 4st 3.5" diskar. Det är samtidigt lite onödigt stort om jag ska vara ärlig, så är öppen för förslag.

Det jag letar rekommendation för är
- Låg TDP APU som klarar av att streama i 4k.
- Rekommendation på 4TB diskar (ska man passa sig för SMR?)
- Moderkort (micro eller mini)
- Tyst CPU Kylare (har idag Hyper 212 som jag aldrig hör, finns det mer prisvärt/bättre?)
- Billiga tysta fläktar (Kikar på Arctic Cooling billiga fläktar, har dessa i min gaming PC och är tysta och bra)
- Har ni något riktigt nice HTPC chassi så släng in en rekommendation där med!

Funkar det med SSD?

Kanske har du redan PSU i lådan?
Kylaren kan ev. behöva AM4 fästen

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Hur smidigt är det att surfa i en webbläsare på shielden? För jag har funderat på detta tidigare då jag sett förslaget tidigare. Problemet som jag ser är att jag använder min HTPC som en PC... i vardagsrummet. Jag gör lite allt möjligt på den, skriver mejl, lyssnar på föreläsningar etc. Och jag hittar ingen bra info på ifall shielden har den flexibiliteten som en PC har.

Om du surfar och skickar mail osv så skulle jag välja en HTPC framför Shield, jag har en Shield hemma som fungerar utmärkt men det är mer en mediaspelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Hur smidigt är det att surfa i en webbläsare på shielden? För jag har funderat på detta tidigare då jag sett förslaget tidigare. Problemet som jag ser är att jag använder min HTPC som en PC... i vardagsrummet. Jag gör lite allt möjligt på den, skriver mejl, lyssnar på föreläsningar etc. Och jag hittar ingen bra info på ifall shielden har den flexibiliteten som en PC har.

Jag körde HTPC i Node 804 i flera år. Det funkar men är långt ifrån optimalt. Generellt tycker jag ofta Windows strular med olika format. Du kanske inte bryr dig om HDR, Dolby Vision, VP9, AV1 osv
Jag antar du inte tänker rippa UHD 4K fulla rippar, detta funkar inte att kolla på med amd processor. Går att rippa i mkv dock och spela.

Visar sig förresten att Intels 11e och 12e gen inte heller längre har stöd för 4K blu-ray.

https://linustechtips.com/topic/1403974-new-intel-chips-join-...

Min rekommendation är att skaffa en Shield eller ännu bättre en Zappiti, och sen en surfplatta för vardagsrumssurf
Om du ändå ska köra htpc och inte är så noga med format och codec etc kan du skaffa en billigare processor. 8gb ram räcker om det bara är videos som ska spelas och surf

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Funkar det med SSD?
https://komponentkoll.se/bild/vbkzq.png
Kanske har du redan PSU i lådan?
Kylaren kan ev. behöva AM4 fästen

Har inte hållit koll på AMD vs Intel iGPU på något år nu. Vet att Ryzen 3000-G serien var sjukt prisvärd. Håller sig 5600g bra emot intels 12-gen? Har för mig att jag läste att de pumpade upp iGPUn på 12 gen. Kör 5900x i min gaming PC och är sjukt nöjd med AMD.

Finns det någon särskilt anledning med SSD istället för HDD för lagring? Vet att jag har en del problem idag med att väldigt stora filmer, typ BDripar på 40gb, men det har jag antagit handlar om processorn inte om disken. Om inte så får jag ju dubbelt så mycket lagring för 66% av pengarna om man väljer HDD.

Tack för ditt förslag! Gillar det annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Finns det någon särskilt anledning med SSD istället för HDD för lagring? Vet att jag har en del problem idag med att väldigt stora filmer, typ BDripar på 40gb, men det har jag antagit handlar om processorn inte om disken.

Inget av det tror jag
Min spelare har en en ARM Cortex-A55 processor och spelar 100 GB+ UHD-filer laggfritt från en NAS med WD Red HDD 5400 rpm.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Jag körde HTPC i Node 804 i flera år. Det funkar men är långt ifrån optimalt. Generellt tycker jag ofta Windows strular med olika format. Du kanske inte bryr dig om HDR, Dolby Vision, VP9, AV1 osv
Jag antar du inte tänker rippa UHD 4K fulla rippar, detta funkar inte att kolla på med amd processor. Går att rippa i mkv dock och spela.

Visar sig förresten att Intels 11e och 12e gen inte heller längre har stöd för 4K blu-ray.

https://linustechtips.com/topic/1403974-new-intel-chips-join-...

Min rekommendation är att skaffa en Shield eller ännu bättre en Zappiti, och sen en surfplatta för vardagsrumssurf
Om du ändå ska köra htpc och inte är så noga med format och codec etc kan du skaffa en billigare processor. 8gb ram räcker om det bara är videos som ska spelas och surf

Kan inte säga att jag någonsin har haft problem med att windows inte fungerar för mitt användningsområde. Kan tänka mig att det kanske är ett större problem ifall man har en bättre setup, men som det är just nu så ser det inte ut som att jag kommer ha pengar till att uppdatera min TV/förstärkare/högtalare för att dra nytta av HDR etc inom någon rimlig framtid.

Det är intressant att så många rekommenderar Shielden trots att jag sagt att jag inte känner att den uppfyller mina kriterier. Det där kanske lät som en diss, men det är inte det jag menar. Detta är inte första tråden jag skapar om HTPC och varje gång så är det flera inlägg som försöker övertala mig att byta till Nvidia Shield. I min erfarenhet i situationer där så många talar så väl om en speciell pryl så betyder det att den är sjukt prisvärd. Har varit sugen på att köpa en på öppet köp och testa bara för att.

Jag tror dock inte att det är rätt lösning för mig, och här är anledningen, rätta gärna mig om ni tycker jag har fel.

- Dyrare för mig, då Shield betyder att jag även behöver köpa en NAS + annat. Så även att shielden är billig så blir det dyrare för miig.
- PCn är uppgraderingsbar, Nvidia är låst till de uppdateringar från Nvidia. Den har nu några år på nacken, hur länge kommer Nvidia uppdatera?
- Jag använder min HTPC för allt möjligt, mejl, surf, chatt etc. Personligen trivs jag mycket mer med att skriva på ett tangentbord än touch skärm. Jag har en mobil och surfplatta, men jag använder dem väldigt sällan när jag sitter framför TVn då HTPCn är bekvämare att göra allt detta på.
+ Shielden kan ju använda mitt RTX3080 för att streama spel, det låter ju nice. Har dock en steam Deck på ingång för att spela i vardagsrummet.
+ Liten och smidig, drar mindre ström, skapar mindre värma i skåpet.
+ Något jag missat som är bra med Shielden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Inget av det tror jag
Min spelare har en en ARM Cortex-A55 processor och spelar 100 GB+ UHD-filer laggfritt från en NAS med WD Red HDD 5400 rpm.

Vet inte hur stark den processorn är, men den är från 2017 och min från typ 2011 så kanske finns någon skillnad där? Saknar något som gör att den klarar av större media filer eller dyl. Idag får jag problem när det passerar runt 4GB/speltimme ungefär.

Permalänk
Medlem

Personlig åsikt så klart, men hade struntat i HTPC i dagsläget och köpt en Chromcast with Google TV. Riktigt grym.
Självklart finns det nackdelar med den också (som går att lösa om man orkar):
- Endast WiFi out of the box
- Lagringsutrymmet.

I övrigt är den riktigt grym sett till priset 899:- på Inet. Kodi och Plex finns på den.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Vet inte hur stark den processorn är, men den är från 2017 och min från typ 2011 så kanske finns någon skillnad där? Saknar något som gör att den klarar av större media filer eller dyl. Idag får jag problem när det passerar runt 4GB/speltimme ungefär.

Jag hade en AMD A8 från 2011 i min gamla htpc och det va inga problem att spela 1080p Blu-ray-filer på 40GB från en Seagate Barracuda 4TB. Jag tror inte det är disk eller processor som strular för dig.
Vad är det för videoformat du får problem med?

Skrivet av mrnez:

Personlig åsikt så klart, men hade struntat i HTPC i dagsläget och köpt en Chromcast with Google TV. Riktigt grym.
Självklart finns det nackdelar med den också (som går att lösa om man orkar):
- Endast WiFi out of the box
- Lagringsutrymmet.

I övrigt är den riktigt grym sett till priset 899:- på Inet. Kodi och Plex finns på den.

Om TS inte har killer wifi och stabil uppkoppling med stadiga 100 mbit/s över wifi hemma så kan det bli problem att streama 4K lokalt (om detta nu är ett önskemål?)
Det har ju att göra lite med hur många grannar man har osv. Själv har jag 1gb/1gb Bahnhof, en wifi-6 router av senare modell och för mig funkar det inte att streama 4k lokalt utan att det riskerar att hacka. Men jag har väl internettörstiga grannar kanske

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Har inte hållit koll på AMD vs Intel iGPU på något år nu. Vet att Ryzen 3000-G serien var sjukt prisvärd. Håller sig 5600g bra emot intels 12-gen? Har för mig att jag läste att de pumpade upp iGPUn på 12 gen. Kör 5900x i min gaming PC och är sjukt nöjd med AMD.

Finns det någon särskilt anledning med SSD istället för HDD för lagring? Vet att jag har en del problem idag med att väldigt stora filmer, typ BDripar på 40gb, men det har jag antagit handlar om processorn inte om disken. Om inte så får jag ju dubbelt så mycket lagring för 66% av pengarna om man väljer HDD.

Tack för ditt förslag! Gillar det annars

AMD ligger fortfarande långt före Intel med sin inbyggda grafik, men 12th gen är ett stort kliv upp.
SSD är betydligt snabbare på att flytta filer än HDD, de SSD'er jag föreslog är cirka 10x snabbare.
En SSD är även rejält mycket snabbare vid uppstart, men för det räcker det ju iofs med en blandlösning.

Det känns dock dumt att snåla med en 1TB eller 500GB SSD, när 2TB är billigare per TB, men jag lade in en 500GB i listan ovan för jämförelse. Ska du ha flera diskar i RAID så är det nog bättre att gå upp till Ironwolf diskar, vilka diskar som har CMR kontra SMR har jag tyvärr inte koll på, men vet att det har fuskats en hel del.

Edit: Stryk den disken och skaffa ironwolf istället eftersom

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Om TS inte har killer wifi och stabil uppkoppling med stadiga 100 mbit/s över wifi hemma så kan det bli problem att streama 4K lokalt (om detta nu är ett önskemål?)
Det har ju att göra lite med hur många grannar man har osv. Själv har jag 1gb/1gb Bahnhof, en wifi-6 router av senare modell och för mig funkar det inte att streama 4k lokalt utan att det riskerar att hacka. Men jag har väl internettörstiga grannar kanske

Jag ska erkänna att jag inte testat 4K via varken Kodi eller Plex än, men jag är överraskad över hur grym CC:n faktiskt är.
Såg att man kan få tag i en USB-C till Ethernet dongel för typ 2-300kr som jag kommer köpa. Kan återkomma om resultatet, men folk verkar nöjda på t.ex. Reddit.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köra Steam link på tven mot din stationära dator?
Du kan streama upp skrivbordet på tven, så du kan maila/surfa och göra allt sånt, samt spela

Hemma kör jag AppleTV 4k för vanlig TV, streama viaplay osv. Och så kör jag VLC appen för att streama film från datorn, mest för att jag ska få ut ljudet via Airplay till mina Sonos högtalare som är kopplade till AppleTV.
Och så har jag kopplat en xbox360 wireless dongle till samung tv så vi kan köra steamlink direkt på tven för spel.
Steamlink finns på AppleTV, men den har inte USB ingång för mottagaren till dosorna, då måste man köra Bluetooth dosor isf.

Jag har en oanvänd gammal Gigabyte Brix som legat i många år. Den har Win10 på som jag kört in Steamlink appen i nu.
Den ska få agera Steamlink och bör även kunna hantera logitech g920 racing wheel. Så jag enkelt kan spela i källaren framöver med

Har dock inte använt mig av spegling av skrivbordet så mycket själv, har testat och det funkar.
Däremot spelar jag co-op med dottern och det laggar inte.
Kör dock trådad ethernet kabel. På wifi så kan det bli grötigt ibland.

Kanske kan vara ett enklare alternativ?
Så kan du lägga pengar på din vanliga dator istället

ps. Man bör äga minst 1 stationär dator om man hänger på SweC

//MD

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

AMD ligger fortfarande långt före Intel med sin inbyggda grafik, men 12th gen är ett stort kliv upp.

En Atom, Celeron eller vad som helst de senaste åren klarar av 4K så köp det billigaste. Om det bara är surf/mediauppspelning så behövs ingen påkostad CPU. Det är viktigare att se till att videoformaten man vill spela har stöd. Har man inga speciella krav så är det ganska simpelt.

Skrivet av mrnez:

Jag ska erkänna att jag inte testat 4K via varken Kodi eller Plex än, men jag är överraskad över hur grym CC:n faktiskt är.
Såg att man kan få tag i en USB-C till Ethernet dongel för typ 2-300kr som jag kommer köpa. Kan återkomma om resultatet, men folk verkar nöjda på t.ex. Reddit.

Allt handlar om vad man har för krav. De flesta är nöjda med att spela remuxer (HEVC mkv) och då funkar de flesta spelare, utmärkt. Har hört mycket gott om CCn så jag tvivlar inte.
Kan man köra ethernet så är det kanon. Mitt första svar va egentligen bara en heads up för att man bör fundera en extra gång om man ska streama lokala 4k-filer.
Många tror att eftersom det går bra att streama Netflix 4K wifi (gör jag själv då jag inte orkat dra en till kabel till tvn och det behövs ej) så ska det gå bra med lokala 4k. Problemet är att Netflix osv har komprimerat filerna. Bitraten är knappt 1/4 av vad en full 4k-fil är.
Sen finns det dem som påstår att det går utmärkt att streama 4k lokalt via wi-fi. Jag har dock aldrig lyckats (3 olika boenden). Det blir allt nån form av degradering

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

En Atom, Celeron eller vad som helst de senaste åren klarar av 4K så köp det billigaste. Om det bara är surf/mediauppspelning så behövs ingen påkostad CPU. Det är viktigare att se till att videoformaten man vill spela har stöd. Har man inga speciella krav så är det ganska simpelt.

Allt handlar om vad man har för krav. De flesta är nöjda med att spela remuxer (HEVC mkv) och då funkar de flesta spelare, utmärkt. Har hört mycket gott om CCn så jag tvivlar inte.
Kan man köra ethernet så är det kanon. Mitt första svar va egentligen bara en heads up för att man bör fundera en extra gång om man ska streama lokala 4k-filer.
Många tror att eftersom det går bra att streama Netflix 4K wifi (gör jag själv då jag inte orkat dra en till kabel till tvn och det behövs ej) så ska det gå bra med lokala 4k. Problemet är att Netflix osv har komprimerat filerna. Bitraten är knappt 1/4 av vad en full 4k-fil är.
Sen finns det dem som påstår att det går utmärkt att streama 4k lokalt via wi-fi. Jag har dock aldrig lyckats (3 olika boenden). Det blir allt nån form av degradering

Det finns ju inget värre än en slö dator, men du har nog rätt att jag borde klara mig på en budget CPU för bygget. Är nog inte mycket som är sämre än min 10 år gamla i3:a. Behöver nog helt klart ingen stark IGPU. Samtidigt, Moderkortet, ram, diskar, kylare etc kostar ju det samma, så att köpa en CPU för 1200 eller 1800 kommer ju inte göra så många % skillnad.

Jag tackar för alla tips. Det verkar ju finnas massor med bra lösningar för hur man kan hantera media för sin TV. Ni har många bra argument men jag tror fortfarande att HTPC lösningen är den som är bäst för mig, efter hur jag konstruerat mitt vardagsrum etc.