Märkligt beteende från Instabox hemleverans

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är väl bara att ta en skärmdump och maila Instabox.

Inte om det är viktigt att få recognition eller om man kräver det, då tar man sej till Internet. Även när man har fel.

Permalänk
Medlem

Vad har du beställt för mediciner?

Eller vänta, låt mig omformulera. Det behöver du så klart inte skriva offentligt. Men eftersom det handlar om mediciner får speditörer ofta inte bara "lämna det utanför dörren" utan det måste identifieras på något sätt. Därav samtalet, speditöreren ville möjligtvis lämna över personligen.

Hade du beställt till en box hade du möjligtvis fått pinkoden först efter legitimering via bankid

Förklarar dock inte om speditören ljög när du ringde upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

Vad har du beställt för mediciner?

Eller vänta, låt mig omformulera. Det behöver du så klart inte skriva offentligt. Men eftersom det handlar om mediciner får speditörer ofta inte bara "lämna det utanför dörren" utan det måste identifieras på något sätt. Därav samtalet, speditöreren ville möjligtvis lämna över personligen.

Hade du beställt till en box hade du möjligtvis fått pinkoden först efter legitimering via bankid

Förklarar dock inte om speditören ljög när du ringde upp

Speditören ljög inte, OP pratade aldrig med speditören, vilket sas i meddelandet han fick. OP hängde ut speditören/chauffören som en lögnare utan att ha ens pratat med honom/henne.

Permalänk
Medlem

händer hela tiden. Från alla "budfirmor". Deras moral är lägre än Putins

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adde_77:

Speditören ljög inte, OP pratade aldrig med speditören, vilket sas i meddelandet han fick. OP hängde ut speditören/chauffören som en lögnare utan att ha ens pratat med honom/henne.

Det stämmer väl på sitt sätt men det känns som en extremt onyanserad beskrivning.

TS konverserade med personen som har sitt Imessage kopplat till samma telefonnummer som budet hade ringt ifrån, om jag förstår det rätt?
Svaren var underliga (det är ju vad hela tråden handlar om), men givet situationen var det inte självklart att det var en annan person.

Det är ju lätt att tro att det skulle vara samma person, och lätt att gå i den fällan utan att tänka på skillnaden på en Iphone som föredrar att skicka meddelanden via Imessage istället för SMS om det finns ett konto kopplat till telefonnumret.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adde_77:

Speditören ljög inte, OP pratade aldrig med speditören, vilket sas i meddelandet han fick. OP hängde ut speditören/chauffören som en lögnare utan att ha ens pratat med honom/henne.

Du menar att TS svarade på speditörens nummer men utforskade inte huruvida de använt sig av en tekniskt undermålig lösning så att svarsmeddelanden hamnade hos någon annan?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Du menar att TS svarade på speditörens nummer men utforskade inte huruvida de använt sig av en tekniskt undermålig lösning så att svarmeddelanden hamnade hos någon annan?

Jag vet inte vad du meanr med "tekniskt undermålig lösning", chaffören förväntas inte att svara på sms så lösning på hur sms vidarebefodras fungerade utmärkt, dom gick till någon som inte var chaffören. Personligen hade jag vidarebefodrat dom till papperskorgen dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adde_77:

Jag vet inte vad du meanr med "tekniskt undermålig lösning", chaffören förväntas inte att svara på sms så lösning på hur sms vidarebefodras fungerade utmärkt, dom gick till någon som inte var chaffören. Personligen hade jag vidarebefodrat dom till papperskorgen dock.

"Chaffören (sic!) förväntas inte att svara på sms"
Hur tänker du att kunden skall veta det? Menar du att man aldrig skall skicka SMS till en mobil som tillhör ett företag?

Chauffören borde naturligtvis inte skicka SMS eller skriva till en text om att man inte kan svara på SMS:et. De kanske till och med bör ha en bättre teknisk lösning där SMS:et ser ut att komma från en "no-reply" med en text som informerar just detta.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

"Chaffören (sic!) förväntas inte att svara på sms"
Hur tänker du att kunden skall veta det? Menar du att man aldrig skall skicka SMS till en mobil som tillhör ett företag?

Chauffören borde naturligtvis inte skicka SMS eller skriva till en text om att man inte kan svara på SMS:et. De kanske till och med bör ha en bättre teknisk lösning där SMS:et ser ut att komma från en "no-reply" med en text som informerar just detta.

Tror SMS:ett kom från ett annat nummer och att TS SMS:at istället för att ringa tillbaka på numret de missade samtalet ifrån.

Jag skulle säga att det självklart är så att man kan ringa tillbaka, men har de redan registrerat det som bommat och åkt vidare får du boka nu utkörning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

"Chaffören (sic!) förväntas inte att svara på sms"
Hur tänker du att kunden skall veta det? Menar du att man aldrig skall skicka SMS till en mobil som tillhör ett företag?

Chauffören borde naturligtvis inte skicka SMS eller skriva till en text om att man inte kan svara på SMS:et. De kanske till och med bör ha en bättre teknisk lösning där SMS:et ser ut att komma från en "no-reply" med en text som informerar just detta.

Skrivet av Petterk:

Tror SMS:ett kom från ett annat nummer och att TS SMS:at istället för att ringa tillbaka på numret de missade samtalet ifrån.

Jag skulle säga att det självklart är så att man kan ringa tillbaka, men har de redan registrerat det som bommat och åkt vidare får du boka nu utkörning.

Visade sig att jag läst och kom ihåg rätt, se första inlägget. Tar bort allt irrelevant nedan.

Skrivet av benonikenobi:

Man kan tydligen sms:a till det officiella numret vilket jag gör och undrar varför de inte följde anvisningarna och efter det kollar jag de andra sms:en med missat samtal. Skickar sms till det numret och frågar:

Permalänk
Medlem

Kul att alla förutsätter att det alltid är samma person som använder ett företags mobil. Inte en tanke på att chaufförer byts ut ibland. Telefonen tillhör troligen bilen, inte personen.

Lägg där till dålig svenska så kan han inte förklara fullt ut, utan det slutar med "inte jag, nån annan".

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Visade sig att jag läst och kom ihåg rätt, se första inlägget. Tar bort allt irrelevant nedan.

Nu har jag medvetet valt att inte bemöta alla kommenterar , trots att vissa gjort det till sin mission att övertyga andra om hur fel jag handlat (syftar inte på dig) men nya läsare av tråden som inte går igenom alla svar kanske missar lite här och där som redan är besvarat

Nja, vet inte om jag missförstår hur du menar, eller så formulerade jag mig otydligt i mitt första inlägg. Det är endast två nummer inblandade i den här sagan. Det ena är det nummer som är Instabox "officiella" nummer där man får meddelande om att en leverans är på väg osv. När kuriren inte "kunde leverera" paketet kom det ett sms från detta officiella nummer om att jag kan kontakta kundtjänst genom att sms tillbaka. Det gjorde jag och fick senare svar från kundtjänst också.

Strax efter att jag skickat sms till det kundtjänst-numret tog jag även kontakt via sms till samma nummer som kuriren ringt och skickat sms från. Kuriren ringer alltså mig när jag är upptagen i ett annat samtal och får då ett sms där det står att "detta nummer har försökt ringa dig osv". Kuriren skriver även ett sms från samma nummer som han ringde från med ordet "instabox". Bland mina sms finns alltså en "konversation" startat av kuriren. Att överhuvudtaget tänka tanken att ett svar tillbaka dit inte skulle komma till rätt person är helt bortom rim och reson.

En del här verkar tycka att jag inte borde sms:at dit överhuvudtaget och det får stå för dem. Instabox själva sa vid samtal med dem att det inte var nåt konstigt att ta kontakt den vägen. Men om man bortser från vad som är rätt eller fel där, tror jag inte någon här skulle ifrågasatt vem mottagaren var om ni varit i situationen själva. Får man ett sms från en visst nummer är väl ändå utgångsläget att om man svarar på sms:et så får rätt person svar???

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Kul att alla förutsätter att det alltid är samma person som använder ett företags mobil. Inte en tanke på att chaufförer byts ut ibland. Telefonen tillhör troligen bilen, inte personen.

Lägg där till dålig svenska så kan han inte förklara fullt ut, utan det slutar med "inte jag, nån annan".

Telefonen tillhörde precis som du skriver bilen eller körslingan och inte personen. Men jag svarade på sms:et några minuter efter att han försökt ringa mig så samma kurir var fortfarande ute på sin runda. (skrev om detta i mitten på sida 2 tillsammans med en förklaring till varför det inte faktiskt var chauffören som skrev tillbaka).

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Nu har jag medvetet valt att inte bemöta alla kommenterar , trots att vissa gjort det till sin mission att övertyga andra om hur fel jag handlat (syftar inte på dig) men nya läsare av tråden som inte går igenom alla svar kanske missar lite här och där som redan är besvarat

Nja, vet inte om jag missförstår hur du menar, eller så formulerade jag mig otydligt i mitt första inlägg. Det är endast två nummer inblandade i den här sagan. Det ena är det nummer som är Instabox "officiella" nummer där man får meddelande om att en leverans är på väg osv. När kuriren inte "kunde leverera" paketet kom det ett sms från detta officiella nummer om att jag kan kontakta kundtjänst genom att sms tillbaka. Det gjorde jag och fick senare svar från kundtjänst också.

Strax efter att jag skickat sms till det kundtjänst-numret tog jag även kontakt via sms till samma nummer som kuriren ringt och skickat sms från. Kuriren ringer alltså mig när jag är upptagen i ett annat samtal och får då ett sms där det står att "detta nummer har försökt ringa dig osv". Kuriren skriver även ett sms från samma nummer som han ringde från med ordet "instabox". Bland mina sms finns alltså en "konversation" startat av kuriren. Att överhuvudtaget tänka tanken att ett svar tillbaka dit inte skulle komma till rätt person är helt bortom rim och reson.

En del här verkar tycka att jag inte borde sms:at dit överhuvudtaget och det får stå för dem. Instabox själva sa vid samtal med dem att det inte var nåt konstigt att ta kontakt den vägen. Men om man bortser från vad som är rätt eller fel där, tror jag inte någon här skulle ifrågasatt vem mottagaren var om ni varit i situationen själva. Får man ett sms från en visst nummer är väl ändå utgångsläget att om man svarar på sms:et så får rätt person svar???

Det där är TLDR.

Tänker faktiskt inte ens försöka läsa då du gör en enkel sak svår. Det är tydligt att du SMS:ade numret som försökte nå dig och då räcker det med ett ja.

Permalänk
Medlem

Har kört bud och problemet är i allra högsta grad att det oftast är nötter som är ute och levererar. Hade aldrig problem att hitta en bostad till slut, även där varken vägen är skyltad eller huset numrerat - det finns flera appar med kartor där man kan kika för att se exakt vilket hus det är. För lägenheter är det aldrig ens ett problem att det inte är skyltat, det händer bara på vischan.

Om du har tur får du någon med lite hjärna, t.ex. en student som extrajobbar eller någon annan som är mellan jobb. Resten är såna som bara gör minsta möjliga för att få lön den 25:e och inte har någon ambition att klättra inom företaget eller överhuvudtaget. Det är inte ens särskilt dåligt betalt, efter ett år har man samma lön som en lastbilschaufför enligt transportavtalet och det var 155kr/h för tre år sedan.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk

Håller starkt med om inlägget ovan. Förutom med Postnord och DHL har i princip alltid varit något problem med hemleveranser till mig och frugan. Det är som många i branschen inte ens försöker. Exempelvis skulle jag och en polare mottaga en pre-built Taurusdator från Inet (värd 25K+ om jag inte minns fel). Trots krav på ID och personlig handräckning lämnades datorn utomhus, helt oskyddat.

P.S. För övrigt förstår jag verkligen din frustration, TS. Instabox och den som skulle leverera ditt paket kunde verkligen gjort bättre här.