Väggfäste till 43,5 tums ultrawide skärm.

Permalänk

Väggfäste till 43,5 tums ultrawide skärm.

Som rubriken låter så söker jag ett väggfäste till en stor 43,5 tums widescreen datorskärm. Vesa fäste 75x75 väger 10.1 kilo. Ska gärna vara en arm där man kan vrida den. Inte för dyr. Någon som har tips?

Permalänk
Medlem

Är du verkligen säker på att det är 75x75, låter litet för 43 tum

Permalänk
Skrivet av Ikariwarrior:

Är du verkligen säker på att det är 75x75, låter litet för 43 tum

Tyckte också det, är en Acer Nitro 43

Permalänk
Skrivet av Melle1050:

Tyckte också det, är en Acer Nitro 43

Men ja 75x75 är det…

Permalänk

+1 på ovanstående kommentar.

mina 27" och min 32" ultrawide kör alla 100x100mm vesa fäste och har svårt att tro att en 43" skulle köra något mindre än det snarare något större typ 200x200mm eller nått typ som tv apparater använder sig av i dessa storlekar.

EDIT:
ok 75x75 på den men låter klent men kanske räcker.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

+1 på ovanstående kommentar.

mina 27" och min 32" ultrawide kör alla 100x100mm vesa fäste och har svårt att tro att en 43" skulle köra något mindre än det snarare något större typ 200x200mm eller nått typ som tv apparater använder sig av i dessa storlekar.

Jag förstår er men det står 75x75 när man söker på den. Får bli en såhär då: https://cdon.se/hemelektronik/deltaco-vaggfaste-for-lcd-plasm...
Här är specsen på skärmen: https://www.inet.se/produkt/x151511/acer-43-nitro-ei431crs-32...

Permalänk
Medlem

Ja där ser man! Man lär sig något nytt varje dag. Då hade jag nog valt en 100x100 modell samt en omvandlare från 75x75 till större. Men det kanske finns fina 75or som någon annan känner till.

Permalänk
Skrivet av Ikariwarrior:

Ja där ser man! Man lär sig något nytt varje dag. Då hade jag nog valt en 100x100 modell samt en omvandlare från 75x75 till större. Men det kanske finns fina 75or som någon annan känner till.

Okej så man köper en 100x100 väggfäste sen en omvandlare. Från 75x75 till 100x100 då?

Permalänk
Skrivet av Melle1050:

Okej så man köper en 100x100 väggfäste sen en omvandlare. Från 75x75 till 100x100 då?

https://www.amazon.se/Newstar-FPMA-VESA100-TFT-Wall-Mount-sva...

här har du.

öppnar ev upp utbudet lite.

kan ev behövas lite extra hårdvara i form av skruv och muttrar för tror den egentligen är tänkt för 75x75 arm till 100x100 på monitorn

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Sådär ja, tack! Tänkte på när det står att vissa är bara upp till en viss tum. Spelar det någon roll? Är det inte bara vikten och måtten som spelar roll…

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Bilderna kanske ljuger, men det ser ut som att 75-hålen är gängade men inte 100-hålen. Då förstår jag inte hur man ska kunna få på denna adapter på skärm + fäste. Det skulle behöva vara tvärt om med gängade 100-hål så att man först skruvar adaptern i skärmen och sedan fästet i adaptern.

Edit: Står även så i texten samt i kommentarerna. Flera som noterar att plattan är för att gå upp i storlek från fäste till skärm och inte ner.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Bilderna kanske ljuger, men det ser ut som att 75-hålen är gängade men inte 100-hålen. Då förstår jag inte hur man ska kunna få på denna adapter på skärm + fäste. Det skulle behöva vara tvärt om med gängade 100-hål så att man först skruvar adaptern i skärmen och sedan fästet i adaptern.

Minsann du har rätt! Rulla ner till beskrivningen så. Är ifall du har en 75x75 väggfäste till 100x100 skärm.

Permalänk
Skrivet av Melle1050:

Sådär ja, tack! Tänkte på när det står att vissa är bara upp till en viss tum. Spelar det någon roll? Är det inte bara vikten och måtten som spelar roll…

tror det handlar infästningen i väggen om att om du svänger ut den åt ena sidan max inte ska slita loss fästet från väggen för att det blir för snedbelastat.

fästen med högre kapasitet har generellt större fästplatta i väggen

fast samtidigt kan du nog ta vikten med en lastbil salt eller 2 beroende på vad du tänkt fästa den i.

är det en trävägg direkt i regel eller om det är stockväggar så kvittar det nog då i princip väggen kommer trilla ner före armen om den är dragen med typ 4 ordentliga träskruv a 40-50mm långa.

gips eller lättbetong är väl det som är svårast att få skit att sitta kvar på utan att trilla ner.

Skrivet av giplet:

Bilderna kanske ljuger, men det ser ut som att 75-hålen är gängade men inte 100-hålen. Då förstår jag inte hur man ska kunna få på denna adapter på skärm + fäste. Det skulle behöva vara tvärt om med gängade 100-hål så att man först skruvar adaptern i skärmen och sedan fästet i adaptern.

Edit: Står även så i texten samt i kommentarerna. Flera som noterar att plattan är för att gå upp i storlek från fäste till skärm och inte ner.

se mitt tillägg om extra hårdvara editerade det efter jag skickat inlägget.

bör räcka att borra ur gängorna i hålen i 75 fästet sätta i ett par skruv i 100 hålen montera den på skärmen trä på väggfästet på skruvarna å dra på ett par nylock muttrar på baksidan om fästplattan på väggfästet

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

se mitt tillägg om extra hårdvara editerade det efter jag skickat inlägget.

Tänkte också den tanken först, men blir svårt att få bra. Man kan ju tex inte skruva åt skruven i skärmen om det är gängat i adaptern. Men det känns ju som att det borde finnas det omvända också. Lätt att tillverka på båda hållen när man ändå är igång.

Ok, nu gjorde du ännu mer tillägg.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!