Tipsa mig gärna om förstärkare till TVen

Permalänk
Medlem

Tipsa mig gärna om förstärkare till TVen

Hej,

Jag mottager gärna tips på förstärkare till TV-ljudet med Bravia sync-kompabilitet. Jag kör två golvhögtalare + en sub enligt specarna nedan.

Dali Zensor 5

https://www.hifiklubben.se/dali-zensor-5-golvhogtalare/dalize...

DALI SUB E-9 F

https://www.hifiklubben.se/dali-sub-e-9-f-subbas/dalisube9fsa...

Jag kör i dagsläget en NAD 3020 som har varit kanonbra men jag har bytt upp mig på TV-fronten och NAD:en saknar tyvärr Bravia sync.

Tacksam för tips!

Permalänk
Rekordmedlem

Vad tillför Bravia sync till ljudet, inget alls ? Är det en fjärrkontroll du är ute efter ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad tillför Bravia sync till ljudet, inget alls ? Är det en fjärrkontroll du är ute efter ?

Jag vill slippa en fjärrkontroll. Enligt vad TVen säger så ska man med en Bravia sync-kompatibel enhet kunna styra vad man kopplat in i TVen med TV-fjärren. Just nu måste jag ha en extra fjärr bara för att kunna reglera volymen.

Med min förra TV kunde jag justera volymen med TV-fjärren eftersom den fjärren var IR-baserad, min nuvarande är uppkopplad via Bluetooth mot TV-en och det är där det verkar spricka om jag inte missat något.

Permalänk
Medlem

"Bravia Sync" är bara Sonys namn för HDMI-CEC, så valfri förstärkare med stöd för HDMI-CEC borde fungera.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

"Bravia Sync" är bara Sonys namn för HDMI-CEC, så valfri förstärkare med stöd för HDMI-CEC borde fungera.

Jag beställde en NAD D3045 som enligt specarna ska stödja HDMI-CEC och det passar mig bra då det är uppföljaren till NAD 3020 som just nu står i Tv-bänken.

Tack för hjälpen!