Schemaläggning poweroff/on

Permalänk

Schemaläggning poweroff/on

Tjena! Tänkte sätta upp lite regler i schemaläggaren för att datorn ska gå i "strömsparläge" vid en viss tidpunkt och sedan vakna upp vid en viss tidpunkt.
.bat filen jag gjorde, (Rundll32.exe Powrprof.dll,SetSuspendState Sleep) så stängs den av så man får starta datorn manuellt ändå.

Annars funkar de att den stängs av vid en viss tidpunkt.
Men uppstart vill den inte göra.

Och på en annan dator så får jag följande medd: "Denna aktivitet kräver att det användarkonto som anges har en inloggning med batch-jobbsrättigheter. Mer info om inställning av denna princip ges i avsnittet Säkerhetskontext för aktiviteter i hjälpen."

Permalänk
Medlem

En del bios har att man kan schemalägga uppstart där istället, men hur det funkar med "strömsparläge" kan jag inte svara på.

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk

Jag gjorde en schemalagd aktivitet igårkväll att min dator skulle gå i sleepmode vid 21.10. körde med följande info i .bat filen:
"Rundll32.exe Powrprof.dll,SetSuspendState Sleep"
Det fungerade och den gick i sleepmode.
Sen vill ja även att den ska vakna upp ur sleepmode vid en viss tidpunk o de la jag också in på följande steg:
"I fliken Allmänt fyller du i ett namn och bockar för Kör med högsta privilegier.

I fliken Utlösare väljer du Ny och gör inställningar för när datorn skall väckas.

I fliken Åtgärder väljer du Ny och väljer åtgärden att Starta ett program > fyller i cmd /c exit i rutan Program eller skript.

I fliken Villkor bockar du för valet att Aktivera datorn för att köra aktiviteten. "

Dock så vill den inte vakna upp på detta ändå.
Kollade i energiinst och de står att den e aktiv för "tillåt väckningstimer"

Permalänk
Permalänk

Ja precis, har gått full ut på den, gjort alla steg där men den vill inte vakna upp.