Två år gammal 3900X slutade starta idag

Permalänk

Två år gammal 3900X slutade starta idag

Min Ryzen 3900X, som har fungerat klockrent i två år nu, slutade plötsligt att fungera idag. När jag startar den kommer ingen bild, och debug-LED-en på moderkortet stannar på "CPU".

Jag skriver här för att jag skulle vilja få lite tips och råd på felsökning. Jag är nämligen inte helt övertygad om att det verkligen är CPUn som det är fel på, och jag vill inte köpa nya delar innan jag känner mig säker på vilken del som faktiskt är boven i dramat.

Så, lite detaljer. Vi börjar med systemspecen:

  • AMD Ryzen 3900X

  • MSI B450M PRO-M2 MAX

  • 2x16 GB G.SKILL Flare X, F4-3200C16D-32GFX

  • nVidia GT 610

  • Corsair TX750M PSU

  • 2 st SATA-diskar

Jag har kört systemet som server i knappt två år nu, och det har varit extremt stabilt. Inget är eller har varit överklockat. Idag gick det plötsligt inte att logga in på datorn. Jag startade om den, och då fungerade allt som det skulle i någon halvtimme innan den dog igen. Jag startade om den en gång till, och sedan dess har jag inte fått igång den igen.

Symptomen när jag försöker starta den är att fläktarna spinner upp, men ingen bild visas på skärmen. EZ Debug LED-en på moderkortet tänds omedelbart och lyser konstant vitt på CPU. I det läget reagerar den inte på något, varken power- eller resetknappen fungerar och det enda som går att göra är att bryta strömmen fysiskt.

Felsökning jag redan har gjort (tyvärr har jag inga reservdelar för AMD-system tillgängliga, vilket begränsar vilken typ av felsökning jag kan göra):

  • Bytt grafikkort.

  • Kopplat ur alla SATA- och USB-enheter.

  • Tagit bort CMOS-batteriet.

  • Tagit ur minne och kört på både en krets och ingen krets.

Att jag inte är helt övertygad än att det verkligen är processorn som har pajat, är i första hand för att den faktiskt fungerade en stund efter att den dog första gången. För tillfället lutar jag åt att det är moderkortet som slutat fungera fullt ut. Men jag kan absolut ha fel. Det är lätt att falla för önsketänkande, då moderkortet är billigare att ersätta än processorn.

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".

Permalänk
Rekordmedlem

Nätdelen är alltid misstänkt till motsatsen har bevisats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nätdelen är alltid misstänkt till motsatsen har bevisats.

Japp.

Skaffa ett nytt nätagg och prova med. Det blir - väldigt - svårt för oss att hjälpa dig innan du gjort det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Nätdelen var min allra första misstanke, men efter att ha läst ett antal inlägg av på olika forum av personer med billiga B450-baserade MSI-moderkort som drabbats av samma problem gjorde jag lite snabb statistik över hur de hade löst problemet och kom fram till att ca 80% av de jag hittade hade löst det genom att byta moderkort. Några hade bytt till endast en minneskrets, men ingen jag hittade hade löst det genom att byta PSUn.

Givetvis är den statistiken helt ovetenskaplig och betyder nästan ingenting, så jag stal nätdelen från barnens dator nu ikväll när de hade lagt sig. Tyvärr är beteendet exakt detsamma även med barnens PSU. Det hade varit en trevlig lösning om det bara hade varit nätdelen, men jag lutar fortfarande åt att det är moderkortet som är problemet. Jag hoppas det i alla fall, för nu är det bara processorn och moderkortet kvar som kandidater.

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MvonSchantz:

Nätdelen var min allra första misstanke, men efter att ha läst ett antal inlägg av på olika forum av personer med billiga B450-baserade MSI-moderkort som drabbats av samma problem gjorde jag lite snabb statistik över hur de hade löst problemet och kom fram till att ca 80% av de jag hittade hade löst det genom att byta moderkort. Några hade bytt till endast en minneskrets, men ingen jag hittade hade löst det genom att byta PSUn.

Givetvis är den statistiken helt ovetenskaplig och betyder nästan ingenting, så jag stal nätdelen från barnens dator nu ikväll när de hade lagt sig. Tyvärr är beteendet exakt detsamma även med barnens PSU. Det hade varit en trevlig lösning om det bara hade varit nätdelen, men jag lutar fortfarande åt att det är moderkortet som är problemet. Jag hoppas det i alla fall, för nu är det bara processorn och moderkortet kvar som kandidater.

Cpuer går sällan sönder så det är nog i så fall moderkortet, kan du inte plundra ungarnas dator på lite med testdelar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ungarnas dator är inte ett AMD-system, så det är inget jag kan plundra den på, förutom nätdelen. Ja, minne och grafikkort också, förstås, men det är ju redan testat, så av det som återstår är det bara moderkort och processor, och ingetdera har jag i reserv.

Men det var även min bedömning att processorer inte brukar gå sönder - och om de mot förmodan gör det, inte så tidigt i livscykeln, och inte så att de börjar fungera igen för att sedan lägga av helt.

Så nästa steg är nog att köpa ett nytt moderkort (annat märke och lite dyrare den här gången) och helt enkelt hoppas på det bästa. Inte helt optimalt, men det är ändå det billigaste alternativet just nu, om jag inte vill kassera datorn helt, vilket känns galet i det här läget.

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".

Permalänk
Medlem

Låna nätdelen från ungarnas dator.

Koppla bara in 24pin och 8pin-kontakten.
Ha endast CPU och en minnesmodul inkopplad. (Skippa GPU.)
Du kan även prova utan minnesmodul för att se om det gör någon skillnad.

Det du vill kontrollera är debug-dioderna.

Om det blir någon skillnad, att de skulle hoppa förbi CPU och istället stanna på VGA eller Boot så kan det vara en indikation på att det kan vara problem med nätdelen.
Stannar den fortfarande på CPU, så rekommenderas en "re-seat" av CPU och i samband med detta en inspektion av CPU så det inte är någon pinne som släppt.
Detta är dock ganska orimligt men inte omöjligt.
Tänk på att inte bara rycka upp kylaren från CPU:n då det är stor risk att du samtidigt rycker CPU:n ur sockeln och i värsta fall skadar denna.
De flesta rekommederar att försiktigt vrida på kylaren först för att få kylaren att släppa från CPU:n innan man monterar bort kylaren.

Permalänk

Lite anekdotiskt men kan säga att nästan alla hårdvarufel jag och bekanta haft de senaste 15 åren har varit kopplat till nätaggregatet. I ett fall bytte jag ut moderkortet vilket fick det att fungera ett par veckor innan problemen kom upp igen. Efter ett nytt nätagg fungerade allting prima.

Mitt generella tips är att alltid misstänka nätaggregatet först. I det här fallet skulle det kunna vara att processorn inte får ström som den ska.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Låna nätdelen från ungarnas dator.

Som jag tidigare nämnde, så gjorde jag precis det igår.

Skrivet av Viita:

Koppla bara in 24pin och 8pin-kontakten.
Ha endast CPU och en minnesmodul inkopplad. (Skippa GPU.)
Du kan även prova utan minnesmodul för att se om det gör någon skillnad.

Citerar mitt allra första inlägg i tråden här..:
"Felsökning jag redan har gjort...
* Bytt grafikkort.
* Kopplat ur alla SATA- och USB-enheter.
...
* Tagit ur minne och kört på både en krets och ingen krets."

För att vara tydlig så har jag provat både med ett alternativt grafikkort samt helt utan grafikkort.
Minnet har jag testat krets 1 i slot A, krets 1 i slot B, krets 2 i slot A, krets 2 i slot B, sant båda slottarna tomma.

Skrivet av Viita:

Stannar den fortfarande på CPU...

Det gör den. Så fort strömmen går på tänds CPU-dioden. Det är alltså inte så att den "stannar" på den, utan den tänds omedelbart och lyser konstant tills jag bryter strömmen igen.

Skrivet av Viita:

"re-seat" av CPU och i samband med detta en inspektion av CPU så det inte är någon pinne som släppt.
Detta är dock ganska orimligt men inte omöjligt.

Gjorde det igår efter mitt förra inlägg. CPUn ser visuellt ut att vara i perfekt skick. Inga böjda pinnar eller smuts någonstans.

Skrivet av Viita:

Tänk på att inte bara rycka upp kylaren från CPU:n då det är stor risk att du samtidigt rycker CPU:n ur sockeln och i värsta fall skadar denna.
De flesta rekommederar att försiktigt vrida på kylaren först för att få kylaren att släppa från CPU:n innan man monterar bort kylaren.

Credits till dig för att du nämner de viktiga tipsen ifall någon annan läser tråden, även fast jag redan har gjort det. Kylpastan var mjuk och kylaren lossnade lätt med bara en minimal vridande rörelse, när jag tog bort den igår.

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".

Permalänk
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Mitt generella tips är att alltid misstänka nätaggregatet först. I det här fallet skulle det kunna vara att processorn inte får ström som den ska.

Jag tycker inte det känns troligt när systemet beter sig felaktigt på precis samma sätt, fast jag har bytt till barnens nätaggregat.

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MvonSchantz:

Jag tycker inte det känns troligt när systemet beter sig felaktigt på precis samma sätt, fast jag har bytt till barnens nätaggregat.

Kan också tycka att det baserat på din beskrivning lutar åt moderkortet eller CPU:n, där moderkort tenderar att gå sönder betydligt oftare än CPU:er.

Om du köper ett nytt sådan skulle jag rekommendera dig att köpa åtminstone B550, eftersom byggkvaliteten på de flesta sådana är märkbart bättre än många av korten i 400- och 300-serien.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Om du köper ett nytt sådan skulle jag rekommendera dig att köpa åtminstone B550, eftersom byggkvaliteten på de flesta sådana är märkbart bättre än många av korten i 400- och 300-serien.

Jag håller helt med om din rekommendation. Jag beställde ett Asus TUF Gaming B550-Plus imorse. Får se nästa vecka om jag hade rätt i att det var moderkortet som havererat. Men jag känner inte att jag har så mycket val, om jag inte vill kassera hela maskinen.

(Varför "Gaming" till en server? Jämfört med den "vanliga" varianten fick jag både 2.5 Gb Ethernet och Bios Flashback för 200 kr extra.)

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MvonSchantz:

Jag håller helt med om din rekommendation. Jag beställde ett Asus TUF Gaming B550-Plus imorse. Får se nästa vecka om jag hade rätt i att det var moderkortet som havererat. Men jag känner inte att jag har så mycket val, om jag inte vill kassera hela maskinen.

(Varför "Gaming" till en server? Jämfört med den "vanliga" varianten fick jag både 2.5 Gb Ethernet och Bios Flashback för 200 kr extra.)

Hoppas att det löser problemet.

Ja, alla lite mer påkostade modeller på konsumentsidan heter ju något med Gaming.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av MvonSchantz:

Som jag tidigare nämnde, så gjorde jag precis det igår.

Citerar mitt allra första inlägg i tråden här..:
"Felsökning jag redan har gjort...
* Bytt grafikkort.
* Kopplat ur alla SATA- och USB-enheter.
...
* Tagit ur minne och kört på både en krets och ingen krets."

För att vara tydlig så har jag provat både med ett alternativt grafikkort samt helt utan grafikkort.
Minnet har jag testat krets 1 i slot A, krets 1 i slot B, krets 2 i slot A, krets 2 i slot B, sant båda slottarna tomma.

Det gör den. Så fort strömmen går på tänds CPU-dioden. Det är alltså inte så att den "stannar" på den, utan den tänds omedelbart och lyser konstant tills jag bryter strömmen igen.

Gjorde det igår efter mitt förra inlägg. CPUn ser visuellt ut att vara i perfekt skick. Inga böjda pinnar eller smuts någonstans.

Credits till dig för att du nämner de viktiga tipsen ifall någon annan läser tråden, även fast jag redan har gjort det. Kylpastan var mjuk och kylaren lossnade lätt med bara en minimal vridande rörelse, när jag tog bort den igår.

Ok, ska börja med att säga att jag helt enkelt missförstod dig när det gällde nätdelen.
Jag fick helt enkelt uppfattningen att du inte ville riva isär ungarnas dator och att det därför inte var testat med en annan nätdel.
Jag fick heller ingen uppfattningn om du testat utan GPU.
Jag har sett i flera trådar att folk mer eller mindre "vägrat" prova utan grafikkort för "hur skall de då få en indikation att det fungarar" utan att förstå att det faktiskt går att felsöka utan grafikkort.

Tyvärr saknar ditt moderkort "flashback"-funktion vilket givetvis hade varit nästa rekommendation.
Har du provat starta upp moderkortet utan CPU?
Tag ut CPU, gör Clear CMOS, starta upp moderkortet, låt det vara startat någon minut, stäng av, montera tillbaka CPU.

Jag håller själv på och felsöker ett ryzen-system där det dock verkar vara CPU:n som är problemet.
Problemet är dock av en annan karaktär.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Tyvärr saknar ditt moderkort "flashback"-funktion vilket givetvis hade varit nästa rekommendation.

Flashback-funktionen är ju till för att uppgradera BIOS. Jag har svårt att se vad det är för scenario du tänker dig som skulle ha lett till att BIOS har nedgraderats spontant under drift, efter att ha fungerat felfritt i två år? Eller tänker du kanske att det spontant har blivit korrupt istället? I så fall känns det inte som att jag skulle ha kunnat lita på det även efter en omflashning. Men precis som du säger, det saknar möjlighet till det.

Skrivet av Viita:

Har du provat starta upp moderkortet utan CPU?

Det var ju ett intressant experiment, just det har jag inte provat. Även om det nu mest är av akademiskt intresse, eftersom jag ändå har beställt nytt moderkort.

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MvonSchantz:

Min Ryzen 3900X, som har fungerat klockrent i två år nu, slutade plötsligt att fungera idag. När jag startar den kommer ingen bild, och debug-LED-en på moderkortet stannar på "CPU".

Jag skriver här för att jag skulle vilja få lite tips och råd på felsökning. Jag är nämligen inte helt övertygad om att det verkligen är CPUn som det är fel på, och jag vill inte köpa nya delar innan jag känner mig säker på vilken del som faktiskt är boven i dramat.

Så, lite detaljer. Vi börjar med systemspecen:

  • AMD Ryzen 3900X

  • MSI B450M PRO-M2 MAX

  • 2x16 GB G.SKILL Flare X, F4-3200C16D-32GFX

  • nVidia GT 610

  • Corsair TX750M PSU

  • 2 st SATA-diskar

Jag har kört systemet som server i knappt två år nu, och det har varit extremt stabilt. Inget är eller har varit överklockat. Idag gick det plötsligt inte att logga in på datorn. Jag startade om den, och då fungerade allt som det skulle i någon halvtimme innan den dog igen. Jag startade om den en gång till, och sedan dess har jag inte fått igång den igen.

Symptomen när jag försöker starta den är att fläktarna spinner upp, men ingen bild visas på skärmen. EZ Debug LED-en på moderkortet tänds omedelbart och lyser konstant vitt på CPU. I det läget reagerar den inte på något, varken power- eller resetknappen fungerar och det enda som går att göra är att bryta strömmen fysiskt.

Felsökning jag redan har gjort (tyvärr har jag inga reservdelar för AMD-system tillgängliga, vilket begränsar vilken typ av felsökning jag kan göra):

  • Bytt grafikkort.

  • Kopplat ur alla SATA- och USB-enheter.

  • Tagit bort CMOS-batteriet.

  • Tagit ur minne och kört på både en krets och ingen krets.

Att jag inte är helt övertygad än att det verkligen är processorn som har pajat, är i första hand för att den faktiskt fungerade en stund efter att den dog första gången. För tillfället lutar jag åt att det är moderkortet som slutat fungera fullt ut. Men jag kan absolut ha fel. Det är lätt att falla för önsketänkande, då moderkortet är billigare att ersätta än processorn.

Tror modekortet har 3 år garanti, funkar det med det nya moderkortet så kan du säkert lämna in ditt gamla.

Permalänk
Medlem

Prova boota datorn utan displaykablar i, jag hade en dålig DP-kabel som spänningssatte saker från fel håll. Då stannade moderkortet på cpu-led. (Intel i den burken men skulle kunna vara något snarlikt)

Till råga på allt så var batteriet på mitt moderkort slut också så datorn trodde att det var ny hårdvara monterat varje gång den var spännignslös.

Permalänk
Skrivet av kusk0r:

Tror modekortet har 3 år garanti, funkar det med det nya moderkortet så kan du säkert lämna in ditt gamla.

Tyvärr missade jag att registrera det med MSI när jag köpte det, så det är väl stor risk att de nekar garantiutbyte. Men det kan vara värt ett försök.

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".

Permalänk
Skrivet av katsuaki93:

Prova boota datorn utan displaykablar i, jag hade en dålig DP-kabel som spänningssatte saker från fel håll.

Eftersom jag har testat utan grafikkort, så tänker jag att jag implicit har testat utan skärmkabeln. Men ja, jag har även testat med grafikkort i men utan kabeln.

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MvonSchantz:

Tyvärr missade jag att registrera det med MSI när jag köpte det, så det är väl stor risk att de nekar garantiutbyte. Men det kan vara värt ett försök.

Har du kvittot kvar, då bör det inte vara några problem att registrera det nu.

Permalänk
Rekordmedlem

Man har 3 års reklamationsrätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kanske skulle prova att montera ur cpun och tillbaka igen. Kolla så socket och pinnar ser ok ut. Inte varit med om det med en cpu men ram-minne har jag varit med om att det hjälpt. Korrosion ?

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man har 3 års reklamationsrätt.

Det har du i och för sig helt rätt i, förstås.

I praktiken har jag dock upplevt tidigare att reklamationer tenderar att vara... ansträngande att genomföra, även om de i teorin inte borde vara det. Jag ska fundera på om det är värt mödan. Det var inget dyrt moderkort (vilket gissningsvis är själva anledningen till att jag sitter där jag sitter nu).

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".

Permalänk
Skrivet av Hagge84:

Du kanske skulle prova att montera ur cpun och tillbaka igen. Kolla så socket och pinnar ser ok ut. Inte varit med om det med en cpu men ram-minne har jag varit med om att det hjälpt. Korrosion ?

Pinnarna på CPUn är som sagt i perfekt skick. Inget böjt eller någon smuts. Även sockeln är ren och fin.

Av rent akademiskt intresse skulle det i och för sig vara intressant att fortsätta felsöka. Man vill ju på något sätt veta vad orsaken är. Men nu har jag lagt så mycket tid på det att jag är tveksam till om det är värt insatsen innan jag har provat processorn i det nya moderkortet. Visar det sig att det inte heller fungerar är det ju förstås en helt annan situation, men just nu tror jag att jag nöjer mig med hoppet att den drar igång när jag sätter den i det nya moderkortet.

Enda orosmomentet är förstås om jag har drabbats av något dubbelfel, det skulle möjligtvis kunna ha slunkit genom min testsvit.

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MvonSchantz:

Jag beställde ett Asus TUF Gaming B550-Plus imorse.

Synd att du missade Kompletts 450 kr rabatt (med koden "modermodem") på moderkortet nedan, som låter väldigt snarlikt det du köpte.

https://www.komplett.se/product/1159987/datorutrustning/dator...

#19505821

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av MvonSchantz:

I praktiken har jag dock upplevt tidigare att reklamationer tenderar att vara... ansträngande att genomföra,

Det beror nog framförallt på vart man köper sina grejer.

Jag har t.ex. åkt och lämnat tillbaka strulande moderkort på Netonnet och fått med mig ett nytt hem igen som garantiutbyte efter att ha spenderat mindre än 10 minuter på att förklara problemet och åtgärder jag försökt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MvonSchantz:

Flashback-funktionen är ju till för att uppgradera BIOS. Jag har svårt att se vad det är för scenario du tänker dig som skulle ha lett till att BIOS har nedgraderats spontant under drift, efter att ha fungerat felfritt i två år? Eller tänker du kanske att det spontant har blivit korrupt istället? I så fall känns det inte som att jag skulle ha kunnat lita på det även efter en omflashning. Men precis som du säger, det saknar möjlighet till det.

Det var ju ett intressant experiment, just det har jag inte provat. Även om det nu mest är av akademiskt intresse, eftersom jag ändå har beställt nytt moderkort.

Det stämmer, flashback-funktionen är sprungen ur problematiken med att uppdatera ett moderkort för en nyare generation CPU utan att man har tillgång till en CPU som är kompatibel med den för tillfället installerade BIOS-versionen.
Det förhindrar dock inte att flasha om en BIOS som kan vara potentiellt korrupt. Det borde även gå att nedgradera BIOS på detta sätt, men det kan inte uttala mig om.

En BIOS kan bli korrupt av många olika orsaker utan att det är fel på denna.
Det är dock något som är mycket ovanligt.
I ditt fall är det frågan om ett MSI-moderkort och vad jag kan se finns det ingen backup-funktion för BIOS på denna men jag vet att det finns endel Gigabyte-moderkort med dual BIOS.
Ett scenario som kan inträffa på dessa moderkort är att en defekt i BIOSen i huvud-chipet upptäcks, ibland felaktig detektering och då initieras en automatisk återställning av BIOS genom att kopiera BIOS från backup-chipet till huvud-chipet.
Problemet i detta fall är att BIOS-versionen i backup-chipet är en den version som blev installerad i fabrik...

Då jag var osäker på uppstartsordningen av BIOS/POST så var jag tvungen att kolla upp detta och kan därmed även konstatera att POST verkar initeras av BIOS.
En korrupt BIOS kan därmed felaktigt larma om en "felande CPU".

Permalänk
Skrivet av blunden:

Synd att du missade Kompletts 450 kr rabatt...

Ajdå. Nåja, jag betalade 1490 för mitt, och Komplett skulle då ha tagit 1949 - 450 = 1499, så jag känner mig inte superbesviken, även om det förstås inte är exakt samma kort.

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".

Permalänk

Goda nyheter! Jag kan nu bekräfta att min teori i mitt första inlägg var korrekt.

Idag fick jag det nya moderkortet, och nu fungerar datorn igen, precis som den ska. Samma PSU, samma processor, samma minne, samma grafikkort, samma diskar. Nytt moderkort.

Så nu är jag rätt nöjd. Det är klart att man vill ju inte att saker ska gå sönder, men det viktiga är att den första ersättningsprodukt jag köpte avhjälpte felet, så jag behövde inte hålla på och köpa komponent efter komponent tills jag hittade rätt. Och moderkortet är ju jämförelsevis rimligt att byta ut, känner jag.

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MvonSchantz:

Goda nyheter! Jag kan nu bekräfta att min teori i mitt första inlägg var korrekt.

Idag fick jag det nya moderkortet, och nu fungerar datorn igen, precis som den ska. Samma PSU, samma processor, samma minne, samma grafikkort, samma diskar. Nytt moderkort.

Så nu är jag rätt nöjd. Det är klart att man vill ju inte att saker ska gå sönder, men det viktiga är att den första ersättningsprodukt jag köpte avhjälpte felet, så jag behövde inte hålla på och köpa komponent efter komponent tills jag hittade rätt. Och moderkortet är ju jämförelsevis rimligt att byta ut, känner jag.

Glöm inte att köra det gamla moderkortet mot garant då du som privatperson har minst 3 år KKL.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090