Den nya 16-pins PCI Express-kontakten blir krav med ATX 3.0-standarden

Permalänk
Medlem

Skulle tagit ännu mer höjd med nätagget till ny byggda datorn alltså... 1000W kommer man ju inte långt med som det verkar

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Det här förklarar varför PSU'er är på rabatt nästan konstant de senaste månaderna, att inte göra strömsnåla grafikkort blir ju en naturlig utveckling när krypto rusar.
Strömsnåla grafikkretsar kommer nog snarare bli begränsat till APU/iGPU'er och eventuellt kryptokort.
Med dagens grafikkortspriser så är ju ett nytt PSU piss i Nilen.
Grafikkortstillverkarna är nog inte ledsna om de kan tjäna lite extra på strömhungriga komponenter, medans kunderna får betala mer för sin högre elkonsumtion.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Instämmer och även om den största ökning relativt sett sker i den absoluta toppklassen så är det fortfarande inte så kul om vi skulle se xx70 kort med 325 W till exempel. Därtill blir det ju dyrare kretskort, kylare och mer värmeutveckling.

Pascals 1070 med en 8pins kontakt, good times

Det är RTX 30-serien som är den effektmässiga avvikaren de senaste sex generationerna. När de går från Samsung ”8”/10 nm till TSMC 5 nm så kommer det antagligen bli betydligt bättre.

Man kan ju även fundera på hur de skulle lösa kylningen när flera av RTX 30-seriens kylare redan tar tre kortplatser och är över 300 mm långa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Det är RTX 30-serien som är den effektmässiga avvikaren de senaste sex generationerna. När de går från Samsung ”8”/10 nm till TSMC 5 nm så kommer det antagligen bli betydligt bättre.

Man kan ju även fundera på hur de skulle lösa kylningen när flera av RTX 30-seriens kylare redan tar tre kortplatser och är över 300 mm långa.

De kan t.ex. göra kylarna mycket bredare. Vilket jag hade önskat på min 3070, då hade det åtminstone kunnat bli tystare. Låt en del av värmen åka genom flänsarna utan att "krocka" med grafikkortet så blir kylningen mycket bättre. Fram med större fläktar oavsett.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Kontakterna känns verkligen så B jämfört med vad man använder inom radiostyrd hobby. Jag har 8awg kabel och 10mm guldpläterade bullets i min båt. Det är inte så dyrt heller. Hellre ordentliga kontaktdon än RGB... Sedan förstår jag att det finns ett värde i att hålla en standard även om den är kass. Sådana där små stift har ju visat sig kliva ur kontakterna även på märkeskort.

Vore kul o se ett grafikkort med en XT60 kontakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är RTX 30-serien som är den effektmässiga avvikaren de senaste sex generationerna. När de går från Samsung ”8”/10 nm till TSMC 5 nm så kommer det antagligen bli betydligt bättre.

Man kan ju även fundera på hur de skulle lösa kylningen när flera av RTX 30-seriens kylare redan tar tre kortplatser och är över 300 mm långa.

Helt klart avviker 3000 serien från vad vi har vant oss vid de senaste åren. Däremot är jag inte så hoppfull som dig på huruvida nästa generation blir i effektuttag. Man ska komma ihåg att nvidia kommer slåss med monolitisk design mot amds multichiplet (ryzen style) vilket gör att de behöver pressa på en del effekt för att kunna vara konkurrenskraftiga i toppklassen.

Länkar en intressant video från MLD som går in på just det här ämnet: https://youtu.be/R2s5HodOX9I

Men som du säger, kylningen blir knepig. Antar att dem kommer väsnas lika illa som gamla referensmodeller från förr.

Edit: Jag räknar förövrigt med AMD i denna effektökning. Även dem kommer ju kliva upp i effektuttag med RDNA3.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Fast det hade åtminstone gjort systemet mer effektivt i idle-läge.

Kanske något, men vet inte hur mycket det gör i slutändan om moderkorten blir dyrare och fler saker som kan gå sönder.

Skrivet av Kaleid:

De kan t.ex. göra kylarna mycket bredare. Vilket jag hade önskat på min 3070, då hade det åtminstone kunnat bli tystare. Låt en del av värmen åka genom flänsarna utan att "krocka" med grafikkortet så blir kylningen mycket bättre. Fram med större fläktar oavsett.

THIS! tänk om standarden hade gått över till att använda vanliga 120mm fläktar på grafikkorten, och helst 3/4 slots tjocka, hade varit perfekt. Jag hade gärna sett att min gpu var 3x120mm istället för vad den är idag

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Att man behöver grövre kabel om man skall föra över mer ström står ju klart. Men du menar alltså att det skulle vara dyrare med en större plus en större kontakt än en massa små. Låter lite långsökt, men det kanske är så. Man tycker ju att dom kunde använde en XT60 för 3 kronor och så är det klart.

Handlar säkert en del om hur det ser ut i nätaggregatet också. Exempelvis hur man säkrat upp med säkringar etc.

Kortsluter du ena kabeln nu så blir det förmodligen inte alls samma brutala mängd ström som om du skulle ha en tjock kabel som kortsluter.

Hur man konverterar ned 230 till 12, 24 etc i nätaggregatet kan förmodligen också spela roll.

40 A på en kabel (600W 12V) är extremt mycket ström. Man får ner på typ AWG 6 och härja.

Du kan skala upp en 4-pin kontakt till en 6-pin till en 8-pin utan problem.

Det finns gott om anledningar att diverse hobbyister i denna tråd med sina RC-båtar och what not INTE designar elektronik för konsumentanvändning i hemmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Nu har jag inte använt exakt den kontakten som 12VHPWR avser, men den väldigt snarlika 12-pins Micro-Fit-kontakten som Nvidia använder på sina Founders-kort är utan tvekan det mest högkvalitativa kontaktdonet jag använt vid PC-byggande. Grym passform och riktigt stabil montering för pinnarna. Hur den står sig mot det som används inom radiostyrt kan jag dock inte uttala mig om.

Nu har jag inte använt en FE men jag har byggt om så min 3dskrivare har Micro-fit kontakter, och jag kan inte annat än hålla med dig. De är verkligen grymma när det gäller kvalite och passform. Så jag välkomnar detta, även om jag hellre sett en standardkontakt istället för en egen typ med 4 udda placerade pinnar

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

De kan t.ex. göra kylarna mycket bredare.

I så fall får man ändra standarden för PCI Express. De 111,15 mm som ett kort kan vara brett är allokerade av de största kylarna redan.

Skrivet av Clasito:

Man ska komma ihåg att nvidia kommer slåss med monolitisk design mot amds multichiplet (ryzen style) vilket gör att de behöver pressa på en del effekt för att kunna vara konkurrenskraftiga i toppklassen.

Chiplet-designen handlar om att spara pengar, finns ingenting som säger att det varken är snabbare eller mer energieffektivt än monolitiska kretsar per se såvitt jag kan förstå.

Sen ska man komma ihåg att AMD inte är snabbare än Nvidia förrän de är snabbare än Nvidia, så inte mycket att spekulera om i nuläget när det inte finns någon konkret information om endera kortgeneration.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweisdapro:

Kanske något, men vet inte hur mycket det gör i slutändan om moderkorten blir dyrare och fler saker som kan gå sönder.

THIS! tänk om standarden hade gått över till att använda vanliga 120mm fläktar på grafikkorten, och helst 3/4 slots tjocka, hade varit perfekt. Jag hade gärna sett att min gpu var 3x120mm istället för vad den är idag

Yes, det bör ju inte vara ett större problem idag, vi kör ju inte SLI / crossfire idag ändå så.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Personligen är jag mest orolig vad detta betyder för de nya Intel GPU:erna. Får en känsla av att man blev tvungen att lansera ATX V3.0 tidigare än tänkt... 600W till en GPU WTF hur skall man kyla den?

Permalänk
Medlem

Tycker kontakten på bilden ser ut som ett mycket litet tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är RTX 30-serien som är den effektmässiga avvikaren de senaste sex generationerna. När de går från Samsung ”8”/10 nm till TSMC 5 nm så kommer det antagligen bli betydligt bättre.

Man kan ju även fundera på hur de skulle lösa kylningen när flera av RTX 30-seriens kylare redan tar tre kortplatser och är över 300 mm långa.

Det är fortfarande inget som säger att Samsungs 8nm är en avvikare eftersom AMD levererar i princip samma TDP med skillnad om 25W med TSMC's teknik.
Det finns flera alternativ gällande kylare. Vattenkylning är en variant som dessutom gör hela kylaren mindre sett till vad som monteras på själva kortet.
Det går även att göra kylarna bredare med större fläktar än dagens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Tycker det ser ut som en vettig standard. Känns dock lite tråkigt om man ska behöva räkna med priset för ett nytt nätaggregat vid köp av nästa grafikkort - blir nog hyfsat dyrt ändå.

Vad är väl någon tusenlapp när man ändå lägger en månadslön?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad är väl någon tusenlapp när man ändå lägger en månadslön?

Banken låter mig inte låna hur mycket som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Det finns gott om anledningar att diverse hobbyister i denna tråd med sina RC-båtar och what not INTE designar elektronik för konsumentanvändning i hemmet.

Du vet, tex båtar är också konsumentprodukter som kan dra en jäkla massa mer än 40A, kanske lite därför man frågar.

Jag har en helikopter som peakar 10Kw på 50V. Dvs 200A. Den har AWG10 kablar. Men jag kan förstå att datorkomponenter har lite andra krav.

Man kan ju istället undra varför man inte går upp i spänning då för att slippa alla dessa kablar, dvs få ner amperen vid samma effekt. Uppenbarligen blir det mycket kabel vid 12V, som du säger AWG6 vid bara 600w som man får dela upp på en massa småkablar. T.ex USB kör max 20V tror jag för att få ner grovleken.

Svaret är nog bakåtkompatibilitet. Man sitter fast i 12V.

En tanke som slog mig är nog att man kan få lite mer luft-yta (dvs bättre kylning) på kabeln om man delar upp i flera, och därmed kan spara lite koppar. Och det blir ju rätt mycket koppar i all världens nätaggregat. Jag har svårt att bli impad av det iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Det är fortfarande inget som säger att Samsungs 8nm är en avvikare eftersom AMD levererar i princip samma TDP med skillnad om 25W med TSMC's teknik.

Det går inte jämföra två olika arkitekturer från två olika tillverkare.

Skrivet av wibbe44:

Det går även att göra kylarna bredare med större fläktar än dagens.

PCI Express-standarden medger 111,15 mm breda och 312 mm långa kort, vilket redan utnyttjas, så då får man revidera standarden först i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det går inte jämföra två olika arkitekturer från två olika tillverkare.
PCI Express-standarden medger 111,15 mm breda och 312 mm långa kort, vilket redan utnyttjas, så då får man revidera standarden först i så fall.

Uppenbarligen går det ju att göra iom asusxnoctua, bara för att det finns en standard så innebär det ju inte att man MÅSTE följa den med alla kort

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Uppenbarligen går det ju att göra iom asusxnoctua, bara för att det finns en standard så innebär det ju inte att man MÅSTE följa den med alla kort

Du har rätt. Kom på att jag inte tittat runt bland RTX 3090. Faktum är att t.ex. Asus ROG STRIX 3090 OC är 140,1 mm brett och 318,5 mm långt, så de följer faktiskt inte standarden för hur stora korten får vara per PCIe-specifikationen, men det är också ett kort som har 350W TDP ur kartong.

Av någon anledning så rullas det alltid ut olika typer av skräckscenarion inför nya Nvidia-generationer, vilka slumpmässigt tycks få fotfäste. Minns hur halva forumet var övertygade om att RTX 20-serien skulle komma med en prischock som hette duga, där ett vanligt RTX 2080 skulle kosta 15k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Att man behöver grövre kabel om man skall föra över mer ström står ju klart. Men du menar alltså att det skulle vara dyrare med en större plus en större kontakt än en massa små. Låter lite långsökt, men det kanske är så. Man tycker ju att dom kunde använde en XT60 för 3 kronor och så är det klart.

I själva pluggen så har man mer kontaktyta med ett större antal små stift än med en stor. Är nog en anledning till varför man har 16 stift istället för två. Sen när man ändå har 16 stift i kontakten så kan man lika gärna köra 16st tunna kablar också. Även om själva kabeln hade varit billigare med färre och tjockare, så kostar det sen mer att splitta upp den kabeln till många små stift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

I själva pluggen så har man mer kontaktyta med ett större antal små stift än med en stor. Är nog en anledning till varför man har 16 stift istället för två. Sen när man ändå har 16 stift i kontakten så kan man lika gärna köra 16st tunna kablar också. Även om själva kabeln hade varit billigare med färre och tjockare, så kostar det sen mer att splitta upp den kabeln till många små stift.

Jag har tänkt på det här hela kvällen nu Och jag tror en av dom största anledningarna är att man har en maskin som sätter pluggar på 18AWG kabel, den har gjort det i 40 år och är bra på det. Så man fortsätter, det blir billigt. Vill man ha lite mer ström lägger man på ytterligare en kabel bara. Tillsammans med att man behåller 12V så blir det inte bättre än så här.

Och dom som faktiskt använt kabeln tycker ju att det är en förbättring iallafall. Jag har personligen aldrig sett en, men på bild tycker jag inte den ser jättesexig ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

I själva pluggen så har man mer kontaktyta med ett större antal små stift än med en stor. Är nog en anledning till varför man har 16 stift istället för två. Sen när man ändå har 16 stift i kontakten så kan man lika gärna köra 16st tunna kablar också. Även om själva kabeln hade varit billigare med färre och tjockare, så kostar det sen mer att splitta upp den kabeln till många små stift.

Det är 12 stift som är till för att leverera ström.
4 av stiften är bara till för att nätagget ska tala om hur mycket effekt det kan leverera över kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det är 12 stift som är till för att leverera ström.
4 av stiften är bara till för att nätagget ska tala om hur mycket effekt det kan leverera över kabeln.

Sex faser och 8,33A per kabel så det går säkert med 18 AWG-kablar om den är kort, misstänker dock att alla seriösa tillverkare kommer köra 16 AWG.