Apple livesänder "Peek Performance" ikväll klockan 19:00

Permalänk
Melding Plague

Apple livesänder "Peek Performance" ikväll klockan 19:00

Apple slår upp portarna och håller hov med vårevenemanget "Peek Performance". På menyn väntas ny Iphone SE och potentiellt något skärmrelaterat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Sedan introduktionen av M1 har Apple-eventen blivit betydligt roligare att följa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonasT:

Sedan introduktionen av M1 har Apple-eventen blivit betydligt roligare att följa.

Det kan t.o.m. jag skriva under på. Har inte varit något stort fan sv Apples datorer men flickvännen fick en Air med M1-chippet och det lilla jag testat har varit imponerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Sedan introduktionen av M1 har Apple-eventen blivit betydligt roligare att följa.

Är det inte snarare sedan eventen blev digitala? Presentationerna blir ju bättre när de kan filmas, tas om, redigeras, osv. Gentemot halvdana presentationer från en scen.

Jag är taggad, hoppas jag inte får buyer's remorse efter att ha köpt en M1 MBP.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir M2, men det är troligen för mycket att begära?

Permalänk
Medlem

Men Apple, nu höll ni tangentbordet fel.

Permalänk
Datavetare

Utgår från att nya 13" MBP får M2. Men rimligen förhåller den sig till A15 som M1 förhåller sig till A14, så det man kan räkna med är främst (ännu bättre) perf/W, runt 10-15 % högre CPU prestanda per kärna samt runt 30 % högre GPU-prestanda.

Ser storheten i M1 Pro/Max för de som jobbar inom det Apple primärt optimerade denna krets för, video-redigering och liknande. För egen del var det en stor besvikelse att Pro/Max "bara" var M1 med fler kärnor.

10-15 % högre CPU-presta räcker inte för att, likt när M1 lanserades hösten 2020, kunna slå allt annat (inklusive Intel/AMDs dåvarande CPU-modeller för stationära). Men det når upp till Alder Lake H som riktas till släpbara datorer (i.e. gaming laptops).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Vad jag önskar hade kommit, men jag inte tror kommer att komma. Där orsaken till att det inte kommer enbart handlar om att Apple inte vill konkurrera emot sina dyrare enheter.

iPhone SE. Behöver inte alls vara märkligt det räcker att den utseendemässigt ser ut som en 5 år gammal Samsung S8 från 2017. Lägg sedan till lite bättre batteri än nuvarande iPhone SE. Och priset kan vara samma som nu. Och man har en super duper bra telefon för en stor del av folket. Problemet är varför ska då många välja en dyrare mobil? Så detta kommer ej hända. Apple kommer medvetet göra iPhone SE sämre än vad de de skulle kunna göra.

Laptop en billigare 15-16". Med billigare så säg 12 000kr. Denna behöver inte på något sätt vara kraftig och de kan ha sparat in på det mesta.

Sedan har jag önskemål på prestandasidan, men de lämnar jag utanför denna gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hoppas det blir M2, men det är troligen för mycket att begära?

Tror det är en stor möjlighet faktiskt om man får tro tidigare rykten. Men samma rykten säger också att m2 blir en minimal förbättring och är tänkt att samleva med m1 pro/max

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetkoala:

Tror det är en stor möjlighet faktiskt om man får tro tidigare rykten. Men samma rykten säger också att m2 blir en minimal förbättring och är tänkt att samleva med m1 pro/max

Troligen ja om den hamnar i 13" MBP, de kan ju inte introducera en 13" MBP som spöar 14-16" MBP som ändå släpptes relativt nyligen.

Men Peek Performance hintar om prestandafokus, så kanske en sneak-peak av kommande Mac Pro?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Yoshman:

Utgår från att nya 13" MBP får M2. Men rimligen förhåller den sig till A15 som M1 förhåller sig till A14, så det man kan räkna med är främst (ännu bättre) perf/W, runt 10-15 % högre CPU prestanda per kärna samt runt 30 % högre GPU-prestanda.

Ser storheten i M1 Pro/Max för de som jobbar inom det Apple primärt optimerade denna krets för, video-redigering och liknande. För egen del var det en stor besvikelse att Pro/Max "bara" var M1 med fler kärnor.

10-15 % högre CPU-presta räcker inte för att, likt när M1 lanserades hösten 2020, kunna slå allt annat (inklusive Intel/AMDs dåvarande CPU-modeller för stationära). Men det når upp till Alder Lake H som riktas till släpbara datorer (i.e. gaming laptops).

Jag får nog hålla med här. När jag såg presentationen för M1 Pro/Max kändes det mest som ett stort antiklimax och bankande på stora trummor för en i slutändan rätt nischad produkt, även om den verkar grym för syftet. Blir intressant att se om det blir M2 nu eller inte, har sett lite blandat om det.

Får även sälla mig till skaran som tycker presentationerna är roligare numera Det är nog inte enbart för att de är digitala, även om det såklart bidrar att de håller en högre produktionskvalitet som följd av det. Finns gott om andra som kört på samma spår där presentationerna trots det är en snooze-fest. Sen älskar jag inte alltid produkterna för den sakens skull, men det är en underhållande timme!

Permalänk
Medlem

Komigen ny 27” imac!

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Men Apple, nu höll ni tangentbordet fel.

Hur så menar du?

Permalänk
Medlem

Jag är taggad på kommande SE modellen, inte för att jag behöver en men kul att Apple håller en budget lur vid liv.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Hoppas peek hintar om nån form av AR/VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Utgår från att nya 13" MBP får M2. Men rimligen förhåller den sig till A15 som M1 förhåller sig till A14, så det man kan räkna med är främst (ännu bättre) perf/W, runt 10-15 % högre CPU prestanda per kärna samt runt 30 % högre GPU-prestanda.

Ser storheten i M1 Pro/Max för de som jobbar inom det Apple primärt optimerade denna krets för, video-redigering och liknande. För egen del var det en stor besvikelse att Pro/Max "bara" var M1 med fler kärnor.

10-15 % högre CPU-presta räcker inte för att, likt när M1 lanserades hösten 2020, kunna slå allt annat (inklusive Intel/AMDs dåvarande CPU-modeller för stationära). Men det når upp till Alder Lake H som riktas till släpbara datorer (i.e. gaming laptops).

För mig har det primära värdet av M1 Max varit dess effekt i relation till TDP. Att få ut det man får av M1 Max utan att fläktarna snurrar över huvud taget och att chassit (be)håller behaglig temperatur + enastående batteritid är precis allt det jag saknat med exempelvis en fullspecad Dell XPS, ThinkPad och andra dyrare "prosumer"-laptops.

Nu skall sägas att den används uteslutande till produktivt arbete och inte spelande. Men det var länge sedan jag kunde använda en bärbar i det syftet utan att behöva docka den på grund av värmeutveckling. Och en dockar bärbar ser jag som en oändligt sämre lösning än en stationär workstation.

Ser fram emot det här eventet och förhoppningsvis en ny iMac Pro.

Permalänk
Medlem

Jag gissar att "peek" syftar på någon beräknings-krets som används för någon ny mobiltelefons kamera.
Det har varit mer och mer "computational photography" i mobiltelefoner på senare år för att kunna få bättre bildkvalitet med kameror som är så pass små som de är.
Oftast så har dessa funktioner används bara för att förbättra stillbilder, och bildkvaliteten på video har inte förbättrats lika mycket.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Inaktiv

USB-C all the things (!)

Permalänk
Medlem

Kommer det komma nya Mac Air? Hoppas jag inte får ångra att jag köpte en för nägra dagar sen. Orkade inte vänta längre på refresh modellen.

Permalänk
Medlem

När 17 ska de göra en klocka som har batteritid på mer än ett dygn?

Eller ännu bättre - en armdoktor som registrerar dina värden och rapporterar rörelse, puls, blodsocker etc med batteritid på en vecka?!?!?!?

/postcovidtrött

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Jag är långt från målgruppen, men väntar ändå spänt på en Mac Pro med den största möjliga Apple Silicon-kretsen.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk

Jag ser gärna att det kommer en ny Air med 14" och stöd för fler än 1 extern skärm.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Hoppas på att Peek performance syftar på att vi ska få en sneak peek på nya Mac Pro.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av pekkasteele:

Jag ser gärna att det kommer en ny Air med 14" och stöd för fler än 1 extern skärm.

Håller med. Andra märken har ofta svårt att göra bra produkter för att det just är svårt. Hos Apple handlar brister ofta bara om att Apple anser att saker inte behövs. Så 2st skärmar och 4st usb c portar och mabook air blir så mycket bättre. -Rent praktisk hade jag föredragit någon usb A, men de tar för stor plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Hoppas på att Peek performance syftar på att vi ska få en sneak peek på nya Mac Pro.

Tycker nog det är rimligt att det är något åt det hållet med tanke på att de har "performance" med som rubrik.

Sen att detta dök upp på Mac Rumors i dag – uppdaterat rykte om mer kompakt Mac Pro-aktig maskin:

https://www.macrumors.com/2022/03/04/apple-working-on-mac-stu...

Vi får väl se nästa vecka.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

En MacBook Air 16" hade suttit fint. Ja, 16".

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1055T 2.8GHz | Asus Geforce GTX 660 2GB | Kingston ValueR DDR3 1333MHz 8GB | WD Caviar® Blue? 1TB 3,5", SATA 6 Gb/s | MSI 870A-G54, Socket-AM3

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Tycker nog det är rimligt att det är något åt det hållet med tanke på att de har "performance" med som rubrik.

Sen att detta dök upp på Mac Rumors i dag – uppdaterat rykte om mer kompakt Mac Pro-aktig maskin:

https://www.macrumors.com/2022/03/04/apple-working-on-mac-stu...

Vi får väl se nästa vecka.

Jag håller tummarna

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Tycker nog det är rimligt att det är något åt det hållet med tanke på att de har "performance" med som rubrik.

Sen att detta dök upp på Mac Rumors i dag – uppdaterat rykte om mer kompakt Mac Pro-aktig maskin:

https://www.macrumors.com/2022/03/04/apple-working-on-mac-stu...

Vi får väl se nästa vecka.

Jag gissar på snuskigt dyra.
Ser man på pc så köper nästan alla laptops undantaget är framförallt gamers.
Jag tror inte Apple försöker få över så många gamers utan det blir de som arbetar med tyngre grafik än vad deras laptops klarar av. Och vi pratar då om riktigt dyra maskiner. Speciellt när redan mac mini finns.

Min önskelista är:
Vi är många som använder dockor till våra laptops. Det finns dåliga universell att köpa och från tillverkaren svindyra dockor som konstigt nog inte heller är så bra. Men tänk om Apple kunde lyckas göra en riktigt grym docka som passar alla deras laptop och man kunde med Apple känna att här är det schysst kvalité. Vilket man inte gör med nuvarande lösningar från något märke, där det raka motsatsen känns som en budgetlösning man har för att spara pengar.

Billig 15-16". Att man vill upp i skärmstorlek till denna säger inte alls om vilken datakraftbehov man vill ha, det är två skilda saker som är mycket oberoende av varandra.

Macbook Air. 2st skärmar direkt, annars inte så mycket mer. Inte fel med senaste cpu & gpu

Macbook Pro att man kan utöka ram och ssd. Även om det för extrema summor går att köpa mer direkt, så vill folk kanske uppgradera senare för en struntsumma emot denna. Som idag kostar en 2TB ssd sticka strax över 2000kr, det är en billig uppgradering som man senare kunde göra.

iPad air är riktigt bra. Den är dock dyr. Om de bara ändrade så 4000kr iPaden hade likande utseende + usb c så skulle jag nog köpa en sådan. Skärmutnyttjandet så kanske gå bara halvägs emot iPad air

iPhone SE. Liknande utseende som Samsung S8 + bättre batteri och den skulle bli en dundersuccé troligen utklassa all försäljning emot alla andra iPhones.

Vanliga iPhones lär inte komma nu. Men USB c på dem och de skulle bli bättre.

Skärmar. Apples laptops är snygga, men många som köper dessa köper en extern ful skärm som förstör hela det estiska. Apple kunde ta fram bra skärmar. Problemet är nog att många har så olika smaker vad en bra skärm är så de skippar det.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag gissar på snuskigt dyra.
Ser man på pc så köper nästan alla laptops undantaget är framförallt gamers.
Jag tror inte Apple försöker få över så många gamers utan det blir de som arbetar med tyngre grafik än vad deras laptops klarar av. Och vi pratar då om riktigt dyra maskiner. Speciellt när redan mac mini finns.

Min önskelista är:
Vi är många som använder dockor till våra laptops. Det finns dåliga universell att köpa och från tillverkaren svindyra dockor som konstigt nog inte heller är så bra. Men tänk om Apple kunde lyckas göra en riktigt grym docka som passar alla deras laptop och man kunde med Apple tjäna att här är det schysst kvalité. Vilket man inte gör med nuvarande lösningar från något märke, där det raka motsatsen känns som en budgetlösning man har för att spara pengar.

Billig 15-16". Att man vill upp i skärmstorlek till denna säger inte alls om vilken datakraftbehov man vill ha, det är två skilda saker som är mycket oberoende av varandra.

Macbook Air. 2st skärmar direkt, annars inte så mycket mer. Inte fel med senaste cpu & gpu

Macbook Pro att man kan utöka ram och ssd. Även om det för extrema summor går att köpa mer direkt, så vill folk kanske uppgradera senare för en struntsumma emot denna. Som idag kostar en 2TB ssd sticka strax över 2000kr, det är en billig uppgradering som man senare kunde göra.

iPad air är riktigt bra. Den är dock dyr. Om de bara ändrade så 4000kr iPaden hade likande utseende + usb c så skulle jag nog köpa en sådan. Skärmutnyttjandet så kanske gå bara halvägs emot iPad air

iPhone SE. Liknande utseende som Samsung S8 + bättre batteri och den skulle bli en dundersuccé troligen utklassa all försäljning emot alla andra iPhones.

Vanliga iPhones lär inte komma nu. Men USB c på dem och de skulle bli bättre.

Skärmar. Apples laptops är snygga, men många som köper dessa köper en extern ful skärm som förstör hela det estiska. Apple kunde ta fram bra skärmar. Problemet är nog att många har så olika smaker vad en bra skärm är så de skippar det.

Vi har en blandad miljö på jobbet och hade länge problem med dockorna, men, nu har vi börjat köra med HPs G5 docka, den fungerar riktigt bra med både Mac och PC. Det enda jag märkt är att det går bättre med DP mellan docka och skärm än HDMI, med HDMI får jag ibland att skärmen inte kan visa datorns inställningar, fast det är 3440x1440, 60hz.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag gissar på snuskigt dyra.
Ser man på pc så köper nästan alla laptops undantaget är framförallt gamers.
Jag tror inte Apple försöker få över så många gamers utan det blir de som arbetar med tyngre grafik än vad deras laptops klarar av. Och vi pratar då om riktigt dyra maskiner. Speciellt när redan mac mini finns.

Återigen.. Det är skillnad på dyrt och mycket pengar. Med tanke på målgruppen för dessa maskiner så är det inte speciellt dyrt. Det är knappt ens mycket pengar i sammanhanget.

Här har du en länk till en referensmonitor som används av samma kategori företag som köper Mac Pros..
https://www.bpm-media.de/en/products/post-it/video-monitor/27...

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata