Vilket meshnätverk i 1800talshus med tjocka väggar?

Permalänk
Medlem

Vilket meshnätverk i 1800talshus med tjocka väggar?

Hej!

Hade bespetsat mig på Ubiquitis mesh hd, men det är restat sedan november.

Har två tonårskillar som är konstant uppkopplade (och vill ha låg latency)
Någon i hushållet streamar i princip alltid, själv behöver jag kunna ladda upp/ner tunga filer.

Väggarna är duktig tjocka och huset i två våningar. Just nu har vi 2st Asusrt68u i mesh som haltar betänkligt.

Vad ska jag införskaffa innan någon i familjen lynchar mig när de blir utkastade ur sitt spel/tv/whatever

budget ~4000

E

Permalänk
Medlem

Helst dra Ethernet sladdar till dem enheter som är stationära o behöver bra o stabil uppkoppling med låg latens. Typ dem som spelar.
Jag förstår på texten som att du inte har nätverkssladdar alls utan bara WiFi?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Det är lite svårt att säga utan att veta vad som är flaskhalsen i ditt nätverk, sponant skulle jag säga att fler ap's och dra kablar till dom är bästa lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Helst dra Ethernet sladdar till dem enheter som är stationära o behöver bra o stabil uppkoppling med låg latens. Typ dem som spelar.
Jag förstår på texten som att du inte har nätverkssladdar alls utan bara WiFi?

Nä inga kablar tyvärr, det är nästan omöjligt, så det är bara wifi som gäller.
(som sagt för tjocka väggar + 1800tal gör det väldigt knepigt)
Vi är hänvisade till att ha ett så bra wifi som möjligt.
Till och med porten från leverantören sitter på sämsta tänkbara ställe.
Så det får gärna vara snyggt också (tänk fru-vänligt)

Permalänk
Medlem

Då är det att välja - utan kablar, dålig till obefintlig prestanda, med kablar - försöka lägga de så snyggt det går, dölja i lister etc.

- hur får du dit elström för belysning och driva datorer, tänk samma vägar för Ethernet-kablar - för belysning och eluttag har du förmodligen redan i lokalerna, eller hur

---

Kabel till var AP och kabel till den/de PC som har höga krav på låg latens.

luftvia som Wlan medför alltid extra latens och i många fall gitter (~darrar - ojämn/varierande delay mellan var datapaket) som beror på övrig användande av data över Wlan och hur mycket av de andra AP som hörs igenom och stör och minskar effektiva dynamiken för överföringen - liten dynamik == låg hastighet och delayerna ökar för att var paket tar längre tid på sig att överföras.

Har man mesh-nät (annan namn för Wlan-repeater) så halveras kapaciteten till hälften och lägre och delayerna ökar då datat nu hoppar i 2 luftsteg med lite vilotid mellan och även dess gitter ökar, kanske mer än det dubbla

Skall man ha något så när stabil överföring, hög öveföringskapacitet med hyfsat stabil delay och pingtid i delen innanför routern (då publika sidan av Internet har man ingen kontroll på) så är det alltid att koppla via Ethernet-kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappaE:

Nä inga kablar tyvärr, det är nästan omöjligt, så det är bara wifi som gäller.
(som sagt för tjocka väggar + 1800tal gör det väldigt knepigt)
Vi är hänvisade till att ha ett så bra wifi som möjligt.
Till och med porten från leverantören sitter på sämsta tänkbara ställe.
Så det får gärna vara snyggt också (tänk fru-vänligt)

Väldigt tjocka väggar är en dålig förutsättning för ett mesh system, kan du inte få bra länk mellan dom kommer det inte bli bra heller.

Permalänk
Medlem

Ursäkta mig men omöjligt är det inte kanske besvärligt men resultatet kommer alltid att bli bättre med kabel.
Du har säkert en kall vind där du kan dra kablarna mellan rummen när du säger att det är ett 1800tals hus.
Så lägg 4kkr på att köpa kabel och erforderliga verktyg så får du ett helvetes mycket bättre resultat än om du lägger 4kkr på wifi.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Väldigt tjocka väggar är en dålig förutsättning för ett mesh system, kan du inte få bra länk mellan dom kommer det inte bli bra heller.

nä jag vet, men det kan inte hjälpas.
Nu är det ju det som är förutsättningarna.

Permalänk
Medlem

Men du har ju ström - gissa jag - följ samma vägar som elströmmen för dina Ethernet kablar där det är knepigt att få fram något.

en variant att försöka med är att ha nätverket över befintliga elkablar via dito dosor för detta - dock med varierande framgång beroende på hur elnätet ser ut.

Permalänk
Medlem

Om det är så dåligt och det är ett eget hus, och extra kablar absolut vill undvikas, är det möjligen en variant att köra via elnätet (typ Devolo e dyl).

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappaE:

nä jag vet, men det kan inte hjälpas.
Nu är det ju det som är förutsättningarna.

Jag förstår det, det du vill kommer aldrig fungera bra dock, antingen får du leva med att ha WiFI som inte är så bra eller så får du dra kablar. Att byta mesh system kommer inte göra förutsättningarna magiskt bättre.

Permalänk
Medlem

Ja, ethernet över elnätet är nog det du får satsa på. Man kommer liksom inte runt problemet att dessa våglängder inte penetrerar tjocka väggar särskilt bra. Spelar ingen större roll vilken tillverkare eller modell av mesh du använder.

Permalänk
Medlem

Trodde att signalstyrkan var starkare på Ubiquiti?

Men ethernet över elnät kan ha ett annat problem.
Mina två våningar är från början två lägenheter.
Mao vet jag inte riktigt hur elen är sammankopplad. (om den ens är det)
Är det då ens möjligt att använda ethernet?

Permalänk
Hedersmedlem

Hur ser planlösningen ut?

Källare?
Vind?
Kryputrymmen?

Finns det rör draget för något? Telefom eller tv?

Dra kabel är sällan omöjligt men kan vara ganska drygt och tidskrävande. Och ibland måste man kompromissa på utseende för att få fungerande lösningar så familjen blir nöjd.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Tror de flesta enheter håller sig till samma spec vad gäller max tillåtna energinivåer på utstyrka etc
Det du kan prova är ju att lägga till fler asus-enheter för att täcka blanka delar

Dock, som andra sagt, vill du ha stabil uppkoppling, hög hastighet, låg ping så är det kabel som gäller
Iaf som backhaul mellan enheterna, och allra helst till killarna som spelar

Hos mina föräldrar har jag dragit uppe på vinden, samt ner i skubbarna som fanns lite överallt

Har du nån planlösning så kanske vi kan hjälpa dig lite mer också?

EDIT: Som Oskar sa, har du telekabel i rör så kan du ju byta ut den
Går ju även att köra 100Mbits ethernet på bara 4 trådar, så det skulle eventuellt vara ett alternativ till killarna som spelar, om det inte blir för mycket störningar utan TP

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av PappaE:

Trodde att signalstyrkan var starkare på Ubiquiti?

Utstrålad effekt är reglerat inom EU. Det finns ingen magisk lösning för bättre WiFi annat än att placera ut AP'na på bästa sätt och dra dit kabel.

Permalänk
Medlem

Mesh behöver wifi mellan stationerna. Tjocka väggar är ingen bra kombo för det.
Så du kommer aldrig få ut nå bra prestanda vad du än köper. Signalstyrkan är som andra sagt reglerad så varken Unifi, asus eller nån annan får ha starkare signal än max specifikation. O max är rätt svagt.
Det är sladdar som gäller.
Finns ju lösningar där du kan skicka signaler i elnätet. Men rummen ska vara på samma fas o det är ju inte att jämföra med Ethernet kablar.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PappaE:

Nä inga kablar tyvärr, det är nästan omöjligt, så det är bara wifi som gäller.
(som sagt för tjocka väggar + 1800tal gör det väldigt knepigt)
Vi är hänvisade till att ha ett så bra wifi som möjligt.
Till och med porten från leverantören sitter på sämsta tänkbara ställe.
Så det får gärna vara snyggt också (tänk fru-vänligt)

Skrivet av PappaE:

nä jag vet, men det kan inte hjälpas.
Nu är det ju det som är förutsättningarna.

Förutsättningarna här är att du känner dig låst till WiFi, men du har sämsta möjliga hus för att köra WiFi. Mesh är ingen magisk lösning som får allt att fungera, ska du inte dra kabel till meshenheterna så använder de samma sunkiga WiFi för att kommunicera. Mesh kanske gör att dina enheter säger att de har bra mottagning, men någon markant stabilare och snabbare uppkoppling får du inte, du bara flyttar problemet.

Så sätt dig ner och fundera igenom hur du ska kunna dra ett enkelt och bra nätverk istället. Det går att få snyggt med kabelkanaler osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Om du absolut inte kan eller vill dra kablar så är ditt bästa alternativ att köpa fler Asus-enheter med stöd för AiMesh. Köp dom som har separat WiFi backhaul (separat band som enbart är för kommunikation mellan routrarna - då får du inte halverad hastighet vid varje hopp).

Hur många du behöver får du prova dig fram till.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Dra kablar utomhus bakom någon lista eller gräv ner de i nått rör. Finns alltid nått sätt att gömma de. Använd utomhus kabel också och uttag inomhus. Det blir bäst utan några strul i framtiden. Annars anlita ngn elektriker som gör det rätt.

Permalänk
Medlem

Kanske borde sagt: det är en bostadsrätt. Alltså mer begränsat i fråga om vad man får/kan göra.

Men, jag hör vad ni säger. Bästa är nog att ta hit en installatör som har en större verktygspalett.
Jag kan se hur jag ska kunna dra kablar mellan våningarna (det finns i princip redan) men därefter tar det stopp.
Kabelrännor kommer inte på fråga av estetiska skäl. (fru)
Borra i taket inte ok heller (brf)

om jag ändå vill ha mesh: Som jag uppfattat det så är asus:arna inte ritkigt gjorda för den här samtidiga belastningen.
Mao hjälper det inte om jag skaffar fler.

Ett alt kanske kan vara att skaffa senare lite starkare Asusar som kan använda de befintliga som AP?

Permalänk
Medlem

Hur rädda är folk för sin fru igentligen? Oh nej en kabel syns. Frugan tycker inte om det. Nä hon gillar nog inte heller när hennes netflix inte funkar. Eller tonåringarna skriker för att internet suger o dem blir kickade pga lagg för dåligt wifi.
Hur svårt är det att säga till frun att: Ja vi behöver dra nåra kablar. Så är det bara. Du får stå ut.
Eller bestämmer hon allt i huset? Hur piskad kan man va?
(Finns på tok för många trådar om att dem inte få dra nå sladdar för frun inte gillar det, fattar inte.)

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/t...
Inget monster till mesh-system men är det trubbel med taskiga väggar kanske det kan vara värt att slänga ett öga på, fungerar fint för mig med liknande förutsättningar. Jag har dock inga större krav på nätverket mer än att det ska fungera och det gör det med råge

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappaE:

om jag ändå vill ha mesh: Som jag uppfattat det så är asus:arna inte ritkigt gjorda för den här samtidiga belastningen.
Mao hjälper det inte om jag skaffar fler.

Ett alt kanske kan vara att skaffa senare lite starkare Asusar som kan använda de befintliga som AP?

Alla i tråden är väldigt tydliga. Tjocka väggar och WiFi går inte bra ihop. Det finns inte "starkare" Asusar med avseende på signalstyrka, det är lagreglerat hur stor effekt man får sända med.

Belastningen på de befintliga enheterna kan teoretiskt vara ett problem, men en början kan ju vara att ta reda på vilken signalstyrka och CPU-belastning du har för närvarande och lista ut var flaskhalsen sitter. Över huvud taget kommer du ha nytta av att förstå signalstyrka och vad det har för inverkan på kodningen och därmed på överföringshastigheten.

Det finnas antagligen saker man kan göra för att få situationen bättre. Vad gäller mesh så kan olika enheter ha olika bra antennkonfiguration till exempel, så för kommunikation mellan mesh-enheterna kan det faktiskt finnas en förbättringspotential där, men att hitta pålitlig information om potentiella köps faktiska prestanda är en utmaning. Att ha flera hopp över WiFi innan man kommer till internet är för övrigt ingen höjdare.

Jag rekommenderar Duckwares sida om WiFi för att få en översikt på vad man behöver ta hänsyn till. Det är några timmars läsning, men det kommer ge dig en förståelse för varför WiFi är krångligt.

Poängen är att det inte är så enkelt som "köp produkt X så ordnar det sig". Hur bra du kan få ditt WiFi-nät beror helt och hållet på dina lokala förutsättningar och eftersom du inte ger några detaljer, du talar inte ens om vilket material du har i väggarna, så kommer du få råd därefter.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar ändå Unify, några accesspunkter som du drar trådat till.Dra kabel där det går, jag drog på utsidan mellan våningar på ett 1800tals hus, det gick enkelt att gömma:) allt annat är bara en dålig compromiss! provade mesh innan i samma hus, det var ju katastrof... hastigheten blir otroligt lidande i hus med tjocka väggar med mesh...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Det är inga problem att dra kablar, det går att göra i alla hus utan större problem.

Med de förutsättningar du verkar ha så kommer det nog vara mkt mindre jobb och mindre frustration om du helt enkelt drar kablage till 2 eller 3 välplacerade AP's istället för att strula med meshlösningar.

Tjocka timmerväggar (som jag gissar att du har) är en riktig utmaning för wi-fi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappaE:

Kanske borde sagt: det är en bostadsrätt. Alltså mer begränsat i fråga om vad man får/kan göra.

Jag förstår inte. Bor du i en BRF får du i princip göra vad du vill på insidan.

Är själv ordförande i en BRF så har ändå rätt så bra koll.

Permalänk
Medlem

Gamla hur är oftast kanon. Både vind och krypgrund ibland samtidigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PappaE:

Kanske borde sagt: det är en bostadsrätt. Alltså mer begränsat i fråga om vad man får/kan göra.

Men, jag hör vad ni säger. Bästa är nog att ta hit en installatör som har en större verktygspalett.
Jag kan se hur jag ska kunna dra kablar mellan våningarna (det finns i princip redan) men därefter tar det stopp.
Kabelrännor kommer inte på fråga av estetiska skäl. (fru)
Borra i taket inte ok heller (brf)

om jag ändå vill ha mesh: Som jag uppfattat det så är asus:arna inte ritkigt gjorda för den här samtidiga belastningen.
Mao hjälper det inte om jag skaffar fler.

Ett alt kanske kan vara att skaffa senare lite starkare Asusar som kan använda de befintliga som AP?

Skrivet av Ashzala:

Jag förstår inte. Bor du i en BRF får du i princip göra vad du vill på insidan.

Är själv ordförande i en BRF så har ändå rätt så bra koll.

Precis min tanke. Bostadsrätt är inget hinder. Du äger minst insidan av huset.

Skrivet av Mullvaden83:

Hur rädda är folk för sin fru igentligen? Oh nej en kabel syns. Frugan tycker inte om det. Nä hon gillar nog inte heller när hennes netflix inte funkar. Eller tonåringarna skriker för att internet suger o dem blir kickade pga lagg för dåligt wifi.
Hur svårt är det att säga till frun att: Ja vi behöver dra nåra kablar. Så är det bara. Du får stå ut.
Eller bestämmer hon allt i huset? Hur piskad kan man va?
(Finns på tok för många trådar om att dem inte få dra nå sladdar för frun inte gillar det, fattar inte.)

Kan bara hålla med. Det blir också lite konstigt när folk vill ha top of the line prestanda, vilket fler och fler vill, men helst ska det inte synas och inte kosta. Det går att åstadkomma det, men ju mer man vill att det ska vara dolt ju mer jobb. Det är för övrigt en bra investering att dra ett nätverk. Kraven lär inte bli mindre, och trådlöst kommer alltid att ligga efter.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

nä, men jag får anta att ni inte varit gifta i 20 år heller.

Jag ger upp.
Det är lite som att jag frågade vilken som var den bästa cykeln och alla ger mig svar om bilar.
Dessutom förklarar man varför det är "piskat" att cykla. (grow up)

tack till er som faktiskt svarade utan att vara passiv-aggressiva.