Digitalisera VHS-band, vilken metod m.m.?

Permalänk

Digitalisera VHS-band, vilken metod m.m.?

Hej på er!
Jag tänkte ge mig på att digitalisera några videofilmer som jag har liggandes från bl a dop, bb och liknande.

Givetvis vill jag ha så bra resultat/kvalitet som bara möjligt.. MEN jag har tyvärr bara en budget på 1 000 kr just nu p.g.a. sjukskrivning m.m.

Vilken metod ger bäst ljud -och bildkvalitet?
Är det från en VHS/DVD-combo-spelare, HDMI-box/recorder eller någon USB-historia (typ "Elgato Video Grabber").

Tacksam för alla synpunkter.

Permalänk
Medlem

black magic Intensity Pro 4K om du tänker vara seriös på riktigt, men kostar en del...

det som nämns på USB-sidan i de forum jag snabbt kollade som 'hyffsade' är

Startech USB3HDCAP som tydligen kan bypassa kompression och spela in i RAW
ati TV wonder 600 usb
Diamond VC500

sedan också om du tänker använda under windows eller linux - såg somliga kommentarer att det fungerar bättre under Linux än Windows då windows tydligen har svårt att hålla ihop synkningen mellan ljud och bild över längre tid. nu beror det också vilket capture-program som används och under windows nämns ofta virtualdub (det var också det som jag använde för mycket länge sedan)

Har du S-video från din VHS-spelare så skall du använda den utgången då de flesta billigare videocapturekort har en usel kam-filter för färgbärvågen vilket ger mycket färgrullningar och blödningar i din inspelning om det går via composite. Videospelare hade oftast bra kamfilter för att undertrycka det från Antenn-signalen och på bandet läggs luma och chroma separat/ortogonalt och därav göra S-videosignal direkt

kontrollera att din valda videocapture-dongel/kort _uttryckligen_ har S-videoingång innan köp då du 'inte vill' köra via composite om din VHS (eller en som du kan låna) har S-video utgång. Composite förstör kvalitén mycket och speciellt med videocapture-kort/dongel av billig typ och som inte har några anständiga kam-filter.

---

För mer info innan köp av videocapture-kort/dongel så kanske du skall lurka på digitalfaq.com för att få tips på videocapture-HW som ger anständig kvalitet för mindre pengar nu 2022 - när jag höll på med detta så var det 1998 - 2005 under win95 och XP och med helt andra capturekort då vikten av mängderna av kondensatorer på korten för avstörningar runt kretsarna som visade om det var seriöst eller inte...

...de (billiga) utan kondensatorer gav väldigt mycket linjeflimmer och mönster i bruset på de mörkare delarna av de inspelade frames av datorns övelagrade HF från spänningsomvandlarna/switcharna i strömförsörjningen och var i mina ögon närmast oanvändbart - och detta kan också gälla dagens USB-baserade videocapturekort av noname-typ att om det finns mycket HF-brus från strömförsörjningen i datorn som USB-dongeln är inkopplad på så kan det helt förstöra inspelningen.

Permalänk
Medlem

Elgato Video Grabber har jag använt, fungerat klockrent.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Rekordmedlem

Jag hade letat lokalt på secondhandbutiker och annonser efter en vhs-dvd brännare för de förekommer ibland och du kan köpa och göra det du ska och sedan sälja den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Exydia:

Elgato Video Grabber har jag använt, fungerat klockrent.

Jag har funderat lite på just "Elgato Video Grabber", men är lite kluven efter de blandade recensionerna jag har läst.
Funderar istället på en stationär/extern "recorder" av något slag.

Permalänk

Jag hittade en gammal usb-dongel "Plexgear Videograbber" men hittar ingen drivrutin till Windows 10 som verkar fungera.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Guldstrand:

Jag hittade en gammal usb-dongel "Plexgear Videograbber" men hittar ingen drivrutin till Windows 10 som verkar fungera.

Heter den inte Plexgear moviesaver och ett nummer ? Var den begagnad ? Har du frågat Kjell ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nej, den heter bara "Plexgear Videograbber".

Permalänk
Skrivet av Guldstrand:

Nej, den heter bara "Plexgear Videograbber".

https://i.ibb.co/sCBqjZq/20220307-200658.jpg

Hej!

Gammal tråd, har precis samma. Lyckades du få den att fungera?

Permalänk

Det här ämnet har diskuterats i ett par trådar här.. Jag har en av dem iallafall. Vid en "lagom" ambitionsnivån kan jag rekommendera en DVD-recorder. Spela in på en DVD, sen är det skapligt enkelt att få över den på datorn. Gränsfall om den klarar 1000kronors budgeten dock. Min erfarenhet av capturekort (förr i tiden iallafall) var att det var mycket strul (ljudsynk, dåligt med inställningar..) speciellt om man har gamla VHS-kassetter som inte är i toppskick. Oerhört (fördomsfullt?) skeptisk till såna här billiga usb-lösningar man köper i teknikbutikerna, de verkar ganska begränsade, rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,