M1 Ultra hack i häl på Ryzen Threadripper 3990X i flertrådad prestanda

Permalänk
Melding Plague

M1 Ultra hack i häl på Ryzen Threadripper 3990X i flertrådad prestanda

Både Intel Core i9-12900K och AMD Ryzen 9 5950X hamnar på efterkälken ställt mot Apples färska M1 Ultra i resultat från Geekbench 5.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hatten av

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem

Men de har ju limmat ihopa sin processor!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Mycket imponerande.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot vad M2 kan erbjuda, men dessa siffror är verkligen extrema!

Permalänk
Medlem

Plockade snabbaste 5950x-benchmarken på första sidan då jag gjorde en sökning, för mer detaljerad jämförelse:

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/compare/13351515?baselin...

Permalänk
Medlem

Då jag inte använder Apple så är min reaktion en blandning av 🤷‍♀️ och 👍.
Inte illa alls att få till denna prestanda.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv

Ej att förglömma att det sitter en rejäl grafikkrets på detta chippet också

Permalänk
Medlem

Damn, helt sjukt. Dessa skulle sälja som smör till serverhallar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thu:

Plockade snabbaste 5950x-benchmarken på första sidan då jag gjorde en sökning, för mer detaljerad jämförelse:

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/compare/13351515?baselin...

34.5% mer prestanda med 25% fler kärnor. Inte illa, men inte lika sanslöst som att i princip vara likvärdig med 3990X med mindre än 1/3 så många kärnor (och 1/5 så hög effektförbrukning!).
Men även här är den ju förstås långt mer effektiv, med tanke på att den ger högre prestanda för mindre än halva effekten av en icke-överklockad 5950X.

De flertrådade testerna i just GB5 är väl på både gott och ont kodade för att vara mer realistiska (dvs inte embarrassingly parallel), så i ett test som Cinebench som är mer best-case skulle nog 3990X sannolikt dra ifrån ganska bra.

I dessa tester ger MT-score delat på ST-score 20.72 för 3990X och 13.4 för M1.
I Cinebench klarar min 8-kärniga av att ge mer än 8 gånger av ST-prestandan, tack vare SMT; tror det är runt 10 gånger mer ungefär.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Det är onekligen en mycket bra processor. Synd att det är Apple som utvecklat den. Jag är inte förtjust i deras attityd, mjukvaror eller design.

Jag undrar fortfarande om det kommer att gå att köra Linux på dem inom en snar framtid. Då kanske det blir relevant för mig också. Just nu är det mest surt sa räven...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Det gäller bara att $ inte är ett problem. Men det är det väl sällan i serverhallar tänker jag...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
99:e percentilen

Resultatet bräcker både Ryzen 9 5950X och Core i9-12900K, som i jämförelse halkar efter med 40 respektive 45 procent.

Dessa siffror är felaktiga (om tabellen är korrekt). Har skickat in en rättelse, men vill bara nämna det for the record innan folk börjar använda dem i tråden och annorstädes.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Apples M1 Ultra presterar riktigt bra inget snack om saken.
Amd Threadripper är idag lite outdated och det dröjer tills det kommer en bra ny. Först ska AMD stödja ddr5 minne, sedan ska detta ddr5 minne hinna bli bra och prisvärt.

Det är på flera sätt roligt att jämföra datorerna men de har oftast helt olika användningsområden. Varvid det mer bara blir att man kan säga att en viss produkt är så snabb och jämföra emot ett annat som ändå inte är ett alternativ.

Det stora med Workstationdatorer är att man verkligen kan kan ösa på dem ram och ssd. Och för konsumenter att priset inte är svindyrt. Om 20TB ssd kostar 200 000kr extra, så är det för de flesta konsumenter som köper mer extrema datorer ändå irrelevant.

Inte för att reta upp 640k ought be enough for anybody förespråkarna för mycket. Men 128GB ram och 8TB ssd som är max är ett tak många riktiga nördar passerade i behov för länge sedan. Dock löser majoriteten av detta genom att sprida lasterna på flera datorer, både i hemmet, jobbet, azure etc. Så om man köper X antal M1 Ultra fullutrustade, så är det ytterst få privatpersoner som ej kan köra sina laster på dessa om de fördelas.

Permalänk
Medlem

Helt sinnes prestanda. All eloge åt Apple för denna ARM cpu!

Permalänk
Medlem

Förstår inte hypen, M1 slår nästan en 3år gammal CPU.. Inte så konstigt alls

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Alling:

Resultatet bräcker både Ryzen 9 5950X och Core i9-12900K, som i jämförelse halkar efter med 40 respektive 45 procent.

Dessa siffror är felaktiga (om tabellen är korrekt). Har skickat in en rättelse, men vill bara nämna det for the record innan folk börjar använda dem i tråden och annorstädes.

Nu korrigerat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Förstår inte hypen, M1 slår nästan en 3år gammal CPU.. Inte så konstigt alls

60 watt.

Permalänk
Medlem

Jag avskyr att säga det om en Apple-produkt, men jag är imponerad.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Förstår inte hypen, M1 slår nästan en 3år gammal CPU.. Inte så konstigt alls

Till en bråkdel av effekt och pris?

Permalänk
Skrivet av hakd:

Förstår inte hypen, M1 slår alltså en 3år gammal CPU.. Inte så konstigt alls

Och drar så lite ström. Threadripper var en cpu som i princip endast såldes till nördar. Apples Studio är kanske en datorer som mest säljs till folk med stort videoredigeringsintresse som ibland har ett lite datorintresse.
Och detta är supercoolt att datorer som är så brutalt mycket kraftigare än vad vissa sa att folk ens behövde, nu har kommit i till vanliga användares behov.

Permalänk
Medlem

Låt vara att minnesmängd är begränsad men frågan är hur central den extrema minnesbandbredden är för M1 Ultra prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Damn, helt sjukt. Dessa skulle sälja som smör till serverhallar.

Skrivet av NcLr:

Det gäller bara att $ inte är ett problem. Men det är det väl sällan i serverhallar tänker jag...

Tänker att strömkonsumption är en stor faktor i en serverhall där datorerna är på 24/7. Borde löna sig relativt snabbt med tanke på detta – el är inte gratis.

Ändrade ”sen” till ”en”.
Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Förstår inte hypen, M1 slår nästan en 3år gammal CPU.. Inte så konstigt alls

Lika konstigt som att det ännu inte finns något nyare som slår den, trots att det enligt dig inte är nån konst alls. Nån gång måste det ju hända - ska man då inte göra en nyhet av det?
(För att inte tala om att den har 1/3 så många kärnor och drar 1/5 så mycket ström.)

Permalänk
Medlem

Det är synd att Apple inte spelar snällare med spelindustrin. Hade gärna köpt en Mac Studio för en sleak och snygg spelmaskin som jag också kan arbeta på. Men som det är nu så suger spel på Mac och det är tyvärr nog inget som kommer ändras på ett bra tag. Synd med all den prestandan dock..! Imponerande krets både för processor- och grafikprestanda.

Permalänk
Skrivet av Tanax:

Det är synd att Apple inte spelar snällare med spelindustrin. Hade gärna köpt en Mac Studio för en sleak och snygg spelmaskin som jag också kan arbeta på. Men som det är nu så suger spel på Mac och det är tyvärr nog inget som kommer ändras på ett bra tag. Synd med all den prestandan dock..! Imponerande krets både för processor- och grafikprestanda.

Tror du inte spelprestandan duger i Rosetta II ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Det är synd att Apple inte spelar snällare med spelindustrin. Hade gärna köpt en Mac Studio för en sleak och snygg spelmaskin som jag också kan arbeta på. Men som det är nu så suger spel på Mac och det är tyvärr nog inget som kommer ändras på ett bra tag. Synd med all den prestandan dock..! Imponerande krets både för processor- och grafikprestanda.

Vad ska du spela med en ARM-processor?

Permalänk
Medlem

Ny processor snabbare än gammal processor..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FLiBe:

Vad ska du spela med en ARM-processor?

Många spel är ju inga problem att köra med Rosetta 2.
https://www.ithinkdiff.com/m1-max-macbook-pro-gaming-benchmar...

Med tanke på att M1 Ultra ska ha omkring 2x grafikprestanda så kan det nog bli ganska rimligt med 4K-gaming trots emulering. Teoretisk prestanda ska slå RTX 3090, men sannolikt blir det inte riktigt SÅ vasst i praktiken i spel.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLiBe:

Vad ska du spela med en ARM-processor?

https://www.applegamingwiki.com/wiki/M1_Parallels_Windows_com...

För den som kanske inte spelar dom senaste spelen så finns det en hel del att välja mellan faktiskt.

Visa signatur

press nu1mlock