Tre SVT-sidor på Facebook kapades

Permalänk
Melding Plague

Tre SVT-sidor på Facebook kapades

Lokala Facebook-sidor signerade SVT tilldelades nya namn under gårdagen, troligtvis till följd av ett hackat, privat Facebook-konto.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det ryssarna som ligger bakom?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

SVT-sidor? Ah, ingen skada skedd då...

Permalänk
Medlem

Man måste ju koppla sitt privata konto för att kunna hantera företagssidor/profiler så ja de finns onekligen en risk där.

Permalänk
Medlem

Borde bli krav på medvetet säkerhetstänk när man jobbar statligt och inom komuner.
Otroligt riskfylld att nån tröttmössa som inte ids engagera sig i riktiga lösenord osv får sitt konto-hackat för att sen en massa oreda skapas.
Sen det här med Facebook osv att folk dedikerar sina liv till sån skit också en skandal.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrpijey:

SVT-sidor? Ah, ingen skada skedd då...

Nja, det är inte OK.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Asså så fort något/någon blir hackad kommer nog de flesta tänka Ryssland..

Tidigare så har jag nog aldrig tänkt så.
Men nu när myndigheter, företag blir hackad så går alltid min tanke till "jävla Ryssland"

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Sötast

Vad bytte man namnen till? Lär ju vara den absolut viktigaste och roligaste delen

Permalänk
Medlem

Någon som säljer följare gjorde det, klottrade bort länkar osv, men detta är från sidan som gjort det och säljer likes

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Medarbetarens lösenord: SVT123
XD

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Vad bytte man namnen till? Lär ju vara den absolut viktigaste och roligaste delen

En bild finns här iaf
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/flera-av-svts-lokal...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moonblase:

Någon som säljer följare gjorde det, klottrade bort länkar osv, men detta är från sidan som gjort det och säljer likes

https://i.imgur.com/Hp9mPdY.jpg

Jag skrev in några av orden ("người thanh nói tiếng") i Google Translate som påstår att det är vietnamesiska.

Så kanske någon östasiatisk grupp eller snubbe som orsakat skadan?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Även det interna mailet kring händelsen är läckt.

Rubrik: Viktigt !!! Vårt lösenord är läckt vi måste byta
Viktigt !!! Vårt lösenord 12345 är läckt och våra tjänster har blivit hackade. Vi måste genast byta lösenord. Vi rekommenderar alla att byta lösenord till 123456

*edit*
Jag är ironisk. Men det känns som om SVT som har en budget på 3,8 miljarder kronor borde kunna införa mer 2 faktor auktorisering på fler saker. Enbart lösenord skit oavsett hur komplicerat det är. Ju mer komplicerat, desstu mer tvingar det folk att lagra lösenordet på datorn.
Som ett lösenord per tjänst typ denna: rOy/_SHG4D<ydvq9x5u-fqU3A('$6UH/h=k]Wf/m'rj?5GA[Xx#;S och så byta en gång i veckan och enbart minnas lösenordet i huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Borde bli krav på medvetet säkerhetstänk när man jobbar statligt och inom komuner.
Otroligt riskfylld att nån tröttmössa som inte ids engagera sig i riktiga lösenord osv får sitt konto-hackat för att sen en massa oreda skapas.
Sen det här med Facebook osv att folk dedikerar sina liv till sån skit också en skandal.

Förstår vad du menar, men SVT är inte statligt. Personligen är jag mer frågande kring bristande 2FA.

Trodde förövrigt att det inte gick att byta namn på sidor längre sedan 10+ år tillbaka, eller har dessa sidor inte tillräckligt med följare för att trigga detta lås?

Permalänk
Medlem

Varför ska SVT ens finnas på Facebook? Räcker inte deras egen hemsida??

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Varför ska SVT ens finnas på Facebook? Räcker inte deras egen hemsida??

Samma anledning att Sweclockers finns på Facebook. Nå ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Borde bli krav på medvetet säkerhetstänk när man jobbar statligt och inom komuner.
Otroligt riskfylld att nån tröttmössa som inte ids engagera sig i riktiga lösenord osv får sitt konto-hackat för att sen en massa oreda skapas.
Sen det här med Facebook osv att folk dedikerar sina liv till sån skit också en skandal.

Jag jobbar statligt och vi har krav på lösenordsbyte varannan månad, 2FA, säkerhetsutbildningar osv.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Och driver trafik till ett stort amerikanskt företag? Finns det på ryska, tyska osv sociala medier också? Behöver de nå ut mer än vad tv plus webb redan når?
Tycker ärligt att det är problematiskt, och indirekt blir deras läsare via den plattformen också övervakade av vad de läser, vilket ett statligt företag med kris och krigs ansvar borde jobba hårt för att motverka istället för uppmuntra genom att publicera sina nyheter där

Permalänk
Skrivet av ajn:

Varför ska SVT ens finnas på Facebook? Räcker inte deras egen hemsida??

Och 3 tummar upp som snart är 30st.
Nå det finns många här på forumet som ogillar facebook, en stor del av dessa ogillar även svt.
Men bland målgruppen som kollar på svt så är facebook väldigt populärt och det hade varit extremt konstigt om svt inte fanns där.

Man kan se SVT utan facebook som en statlig propaganda organ där folk inte kan säga något emot. Med facebook så öppnar det lite till en diskussion även om den är begränsad. Så jag tycker att om svt ska finnas, så ska de även finnas på facebook som det ser ut idag. Jag har svårt att se att folk som ogillar svt vill minska folks möjligheter att kunna kritisera det de visar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Förstår vad du menar, men SVT är inte statligt. Personligen är jag mer frågande kring bristande 2FA.

Trodde förövrigt att det inte gick att byta namn på sidor längre sedan 10+ år tillbaka, eller har dessa sidor inte tillräckligt med följare för att trigga detta lås?

SVT är ett statligt finansierat bolag.

Så har vi den parentesen utredd.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Borde bli krav på medvetet säkerhetstänk när man jobbar statligt och inom komuner.
Otroligt riskfylld att nån tröttmössa som inte ids engagera sig i riktiga lösenord osv får sitt konto-hackat för att sen en massa oreda skapas.
Sen det här med Facebook osv att folk dedikerar sina liv till sån skit också en skandal.

Spelar ingen roll hur starkt lösenord du har om du klickar på dumma email. Och kring 90% av alla intrång händer pga phising.

Det läggs enormt med pengar på att lära folk inte trycka på dumma email, på filter för brandväggen osv men folk lyckas ändå.

Skrivet av FZL:

Jag jobbar statligt och vi har krav på lösenordsbyte varannan månad, 2FA, säkerhetsutbildningar osv.

Galet men staten är ju känd för att vara seg. Tvinga byta lösenord varannan månad på alla användare är dåligt för säkerheten.
Men staten kommer nog också inse det snart och ändra taktik.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Borde bli krav på medvetet säkerhetstänk när man jobbar statligt och inom komuner.

Så kravet behöver inte finnas inom den privata sektorn?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Musikälskare

Pinsamt, tycker dom borde ha bättre koll i dessa tider men det är statligt skött etc., förhoppningsvis får dom en tankeställare
Har inte mycket för SVT så det kanske spär på min bitterhet just i detta ämne

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Så kravet behöver inte finnas inom den privata sektorn?

Ja?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Bra!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Pinsamt, tycker dom borde ha bättre koll i dessa tider men det är statligt skött etc., förhoppningsvis får dom en tankeställare
Har inte mycket för SVT så det kanske spär på min bitterhet just i detta ämne

Du ska bara veta hur låg prio det är för många företag och statliga bolag... Jag jobbar statligt och "gruppen" som har ansvaret och kunskapen för IT-säkerhet hos oss består av en person, då har vi hand om IT-miljöer på bland annat sjukhus och hälsocentraler etc.

Det ska sparas pengar som satan och vi får inte anställa fler till de flesta grupperingar... Mer och mer att göra per person sen går de in i väggen och slutar. Så har det sett ut på många håll.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Det som irriterar mig något vansinnigt är att okunniga människor fortsätter säga att de blivit hackade. Nej, du har inte blivit hackad. Precis rubriken lyder här så har du blivit kapad. En person som är ansvarig för sociala medier för dessa tre har uppenbarligen klickat på en phising-länk och trott att man loggat in på FB varpå kontona blivit kapade. Gemene man kan man kanske ha viss förståelse för, men det är ett rejält underbetyg när även journalister inte har en blekaste aning om vad de skriver om.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Man måste ju koppla sitt privata konto för att kunna hantera företagssidor/profiler så ja de finns onekligen en risk där.

Det här tycker jag faktiskt är helt sjukt. Att jag måste koppla mitt privata FB-konto direkt till företagets business manager. Hur har Zuckerberg egentligen tänkt där? Är väl ganska uppenbart att ett privatkonton och företagsgrejer bör separeras?

T.ex. blev min tidigare arbetsgivare avstängd från att annonsera från FB eftersom de aldrig orkade läsa vilka regler som gäller. Eftersom jag också stod som administratör för annonskontot (utan att någon göra annat än koppla tracking till företagets hemsida) har jag också stängts av från att annonsera. Permanent. Så om jag skulle få anställning någonstans där jag förväntas sköta annonsering skulle det inte gå. 🤯

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Varför ska SVT ens finnas på Facebook? Räcker inte deras egen hemsida??

Tror inte man kan kommentera olika nyhetsartiklar på deras hemsida, eller har de börjat med det nu?