Tre SVT-sidor på Facebook kapades

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Det här tycker jag faktiskt är helt sjukt. Att jag måste koppla mitt privata FB-konto direkt till företagets business manager. Hur har Zuckerberg egentligen tänkt där? Är väl ganska uppenbart att ett privatkonton och företagsgrejer bör separeras?

T.ex. blev min tidigare arbetsgivare avstängd från att annonsera från FB eftersom de aldrig orkade läsa vilka regler som gäller. Eftersom jag också stod som administratör för annonskontot (utan att någon göra annat än koppla tracking till företagets hemsida) har jag också stängts av från att annonsera. Permanent. Så om jag skulle få anställning någonstans där jag förväntas sköta annonsering skulle det inte gå. 🤯

Japp de lite galet, därför vet jag många som reggar fejkkonton men de strider ju mot användaravtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asla:

Trodde SVT och Ryssland gick hand i hand?

Vad menar du med det?
Om du menar att du SVT är pro Ryssland.
Så har du nog levt under en sten eller så bryr du dig inte.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Tyvärr något som sker konstant. Facebookkonton har börjat bli en handelsvara och allt fler konton kapas för att antingen sprida runt phising-försök eller kapa information.

Skrivet av Cooling23:

Är det ryssarna som ligger bakom?

Kan vara.. eller så är det ett försök till att använda redan etablerade grupper för att sprida phising-försök eller scams.

Skrivet av ajn:

Varför ska SVT ens finnas på Facebook? Räcker inte deras egen hemsida??

För alla läser inte deras hemsidor. Facebook däremot använder en klar majoritet av Sveriges befolkning och då är det enklare att nå ut till dem.

Skrivet av ajn:

Och driver trafik till ett stort amerikanskt företag? Finns det på ryska, tyska osv sociala medier också? Behöver de nå ut mer än vad tv plus webb redan når?
Tycker ärligt att det är problematiskt, och indirekt blir deras läsare via den plattformen också övervakade av vad de läser, vilket ett statligt företag med kris och krigs ansvar borde jobba hårt för att motverka istället för uppmuntra genom att publicera sina nyheter där

Nå ut till folk med nyheter och annan information helt enkelt. Och ja. Det är enklare att bara gilla en grupp och sedan låta det vara för att få tillgång till information än att söka sin in på deras hemsida och leta.

Skrivet av trickeh2k:

Det som irriterar mig något vansinnigt är att okunniga människor fortsätter säga att de blivit hackade. Nej, du har inte blivit hackad. Precis rubriken lyder här så har du blivit kapad. En person som är ansvarig för sociala medier för dessa tre har uppenbarligen klickat på en phising-länk och trott att man loggat in på FB varpå kontona blivit kapade. Gemene man kan man kanske ha viss förståelse för, men det är ett rejält underbetyg när även journalister inte har en blekaste aning om vad de skriver om.

Vissa känner sig irriterad för att de får sina facebookgrupper kapade. Andra för att deras land invaderas av ett grannland men här.. är vi irriterade för att folk använder felaktiga begrepp.

Skrivet av Asla:

Trodde SVT och Ryssland gick hand i hand?

Då trodde du fel.

Skrivet av AxxT:

Vad menar du med det?
Om du menar att du SVT är pro Ryssland.
Så har du nog levt under en sten eller så bryr du dig inte.

Snarare ännu ett exempel på något som inte gillar SVT och därför slungar diverse halmgubbar åt dess håll för att bygga upp sitt ogillande.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Tyvärr något som sker konstant. Facebookkonton har börjat bli en handelsvara och allt fler konton kapas för att antingen sprida runt phising-försök eller kapa information.

Kan vara.. eller så är det ett försök till att använda redan etablerade grupper för att sprida phising-försök eller scams.

För alla läser inte deras hemsidor. Facebook däremot använder en klar majoritet av Sveriges befolkning och då är det enklare att nå ut till dem.

Nå ut till folk med nyheter och annan information helt enkelt. Och ja. Det är enklare att bara gilla en grupp och sedan låta det vara för att få tillgång till information än att söka sin in på deras hemsida och leta.

Vissa känner sig irriterad för att de får sina facebookgrupper kapade. Andra för att deras land invaderas av ett grannland men här.. är vi irriterade för att folk använder felaktiga begrepp.

Då trodde du fel.

Snarare ännu ett exempel på något som inte gillar SVT och därför slungar diverse halmgubbar åt dess håll för att bygga upp sitt ogillande.

Herregud vad bajsnödig kommentar, eftersom det är krig så får man alltså inte störa sig på något alls överhuvud taget? Men det går ju så klart bra för dig att ha åsikter, för det är ju skillnad när man har rätt åsikter och värderingar.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2