Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

EU röstar nej till förbud mot brytning av kryptovalutor

Permalänk
Melding Plague

EU röstar nej till förbud mot brytning av kryptovalutor

EU-parlamentet väljer att inte lägga till krav som i praktiken förbjuder brytning av kryptovaluta enligt metoden proof-of-work.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett ett förbud.
De ekonomiska vinsterna går till ett fåtal människor. Samtidigt som energiförbrukningen är likställd med mindre stater. Med miljöpåverkan som drabbar hela mänskligheten.

Permalänk
Medlem

Bra! Det är bättre om energiproduktion går över til fossilfritt istället. Tillgången ska spegla behovet och inte tvärtom.

Skrivet av Beltet:

Jag hade gärna sett ett förbud.
De ekonomiska vinsterna går till ett fåtal människor.

Så för att du tror att du är "försent ute" så vill du förbjuda det?? Eknomisk vinst (och förlust) går till de som investerar., Oavsett vilken tillgång det än gäller.

Permalänk
Medlem

Hade ju inte varit helt fel om man tvingade cryptos att lämna det bisarra proof of work-konceptet bakom sig. Känns inte som om valutorna någonsin kan bli framtidskompatibla så energitörstiga som de är.

Å andra sidan kanske bra om marknaden själv tar sig dit, även om det tar lägre tid.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Jag hade gärna sett ett förbud.
De ekonomiska vinsterna går till ett fåtal människor. Samtidigt som energiförbrukningen är likställd med mindre stater. Med miljöpåverkan som drabbar hela mänskligheten.

Att handla med Crypto är som att handla med vilken aktie du vill. Skillnaden är att den kan sticka upp flera % men också ner.
Så man skulle kunna säga att det är en HÖGrisk aktie.

Så du behöver inte ha en farm med grafikkort eller annat för att kunna gå plus på Crypto. Du måste bara ha lite kunskap som med aktier för att göra pengar.

Permalänk
Medlem

Lite nyfiken på att se vilka som röstade vad.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Skrivet av Beltet:

Jag hade gärna sett ett förbud.
De ekonomiska vinsterna går till ett fåtal människor. Samtidigt som energiförbrukningen är likställd med mindre stater. Med miljöpåverkan som drabbar hela mänskligheten.

Håller med om ett förbud men inte pga vinsterna. Jag tycker inte det är vinsterna som är problemet utan snarare att det är hål i huvudet att tillåta så energikrävande och noll-faktiskt-värdeskapande-för-mänskligheten processer att fortlöpa när elpriserna är som de är och sen ska staten gå in och ersätta folk för att elpriset är högt.

Visst man kan hänvisa till att derivat och aktier är typ lika mycket spekulation och fiktiva värdepapper etc men där finns i alla fall en koppling till ett underliggande värde(hur lite det än må vara). Vad är värdet i en BTC förutom att det har kostat en massa el att ta fram?

Permalänk
Medlem

BC används ju ändå i storts sett enbart av kriminella för att tvätta pengar. Ser ingen som helst nytta av detta för en ”vanlig” människa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av traetaona:

Vad är värdet i en BTC förutom att det har kostat en massa el att ta fram?

Vad är värdet i datorspel förutom att det kostat massa el och pengar att ta fram? 🤷🏽‍♂️

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem

Jag ser hellre att det inte blir förbud, men någon form av reglering av iallafall Proof-of-work skulle nog behövas.

Permalänk
Medlem

Kunskap?

Man kan fråga sig hur mycket de som röstade förstår vad de faktiskt röstade på. Eller ens bryr sig om. Proof-of-work går ju att göra på andra sätt så det är ju bara idiotiskt.

Ni som förespråkar att fortsätta som det är och jämför med vanliga värdepapper, aktier osv. Krypto är betydligt mer volatil. Har inget faktiskt värde eller colateral bakom sig. Ren spekulation. Sedan har faktiskt "börsen" utvecklats genom åren, nu teknik, instrument, regleringar osv. Varför inte förbättra kryptobrytning och ställa mer krav? Låt det utvecklas istället för att vara exakt samma som när det kom.

Sedan att serverhallar med enbart syfte att bryta krypto ska få el-subventioner - det är så hål i huvvet det kan bli. Där går skattebetalarna in och står för en kostnad som gynnar de få. Är det rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhakkaWhack:

Vad är värdet i datorspel förutom att det kostat massa el och pengar att ta fram? 🤷🏽‍♂️

Det kan ses på många sätt men en del värde kan man säga skapas på följande sätt.
Värde för staten skapas vid försäljning då moms betalas.
Företaget som äger/skapat spelet betalar skatt och personalen får lön vilket beskattas.

Sen finns det såklart ett underhållningsvärde för de personer dom spelar spelet.

Edit: om inte spelet är buggigt och kasst för då blir det många datortillbehör som går sönder i förtid och spelet får då ses som en belastning för världen. 😀

Visa signatur

Livet är hårt men orättvist
i7 6700@4,6GHz - Asus Z170 Pro Gaming - Corsair Vengeance 3000Mhz DDR4 16GB - Radeon 290x Crossfire

Permalänk
Rekordmedlem

Tragiskt dåligt beslut.
Då får vi hoppas på en stenhård reglering av denna skadliga spelplattform för pengatvätt och skatteflykt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Jag hade gärna sett ett förbud.
De ekonomiska vinsterna går till ett fåtal människor. Samtidigt som energiförbrukningen är likställd med mindre stater. Med miljöpåverkan som drabbar hela mänskligheten.

Miljöpåverkan? 😂

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Snusfri

Underbart, hade varit sjukt absurt om det förbjudits och väldigt dåligt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tragiskt dåligt beslut.
Då får vi hoppas på en stenhård reglering av denna skadliga spelplattform för pengatvätt och skatteflykt.

Känns dock som att det är en knepig sak att reglera, ska man då förbjuda att köra hash-algoritmer på grafikkort, eller hur ska någon se att just den lasten du belastar dina grafikkort med är den olagliga?

Hur är det med chia och andra saker som inte drar lika mycket ström? Exakt vad ska förbjudas, och hur reglerar man så man inte kan göra samma resultat på andra sätt ändå?

Tror det blir svårt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av medbor:

Känns dock som att det är en knepig sak att reglera, ska man då förbjuda att köra hash-algoritmer på grafikkort, eller hur ska någon se att just den lasten du belastar dina grafikkort med är den olagliga?

Hur är det med chia och andra saker som inte drar lika mycket ström? Exakt vad ska förbjudas, och hur reglerar man så man inte kan göra samma resultat på andra sätt ändå?

Tror det blir svårt

Det går att rikta in sig mot ekonomiskt hårdare kontroll för det är där de stora problemen är, man ska jaga kryptokriminella växlingskontor och liknade medbrottsliga organisationer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Miljöpåverkan? 😂

Du menar att det inte drar någon energi och då inte har någon miljöpåverkan?

Tycker man hade kunnat använda dessa resurser på ett mycket klokare sätt.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går att rikta in sig mot ekonomiskt hårdare kontroll för det är där de stora problemen är, man ska jaga kryptokriminella växlingskontor och liknade medbrottsliga organisationer.

Absolut, där håller jag med, men inte lika lätt mot ’brytning’ som artikeln handlade om vad jag förstod

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WhakkaWhack:

Vad är värdet i datorspel förutom att det kostat massa el och pengar att ta fram? 🤷🏽‍♂️

Ett kulturellt värde och arv. Sammanförande värde där människor kan umgås.

Permalänk

Jag tycker det blir så flummigt att förbjuda. Vad är kryptovautor etc.
Men praktiken hade nog ett lagförslag fått ner det till att endast bli typ 1% av vad det är idag och då hade de uppnått sitt mål. Som inte är att få bort precis all kryptovalutor utan bara minska ner det rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Så för att du tror att du är "försent ute" så vill du förbjuda det?? Eknomisk vinst (och förlust) går till de som investerar., Oavsett vilken tillgång det än gäller.

Det låter som att du missat poängen? Beslutet handlar alltså om att förbjuda framtida brytning, inte ogiltigförklara redan bruten krypto. Om något skulle de som inte var "för sent ute" gå ännu mer plus, eftersom mindre valuta skulle produceras framöver, = priset stiger.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kvickstick:

Miljöpåverkan? 😂

Energi brukar inte produceras från tomma intet.

Permalänk
Medlem

Komplex fråga, krypto har sina för och nackdelar, dock man man ju tycka att elen kan användas bättre än till att skapa extrema värmeöverskott i obskyra lokaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Du menar att det inte drar någon energi och då inte har någon miljöpåverkan?

Tycker man hade kunnat använda dessa resurser på ett mycket klokare sätt.

Speciellt eftersom det är så mycket fossil energi som genererar elen i Europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhakkaWhack:

Vad är värdet i datorspel förutom att det kostat massa el och pengar att ta fram? 🤷🏽‍♂️

Underhållsvärde? För vissa kan man ju se det mer värde än pengar i sig. Är en filosofisk fråga, vad är meningen med livet? Många jobbar/tjänar pengar för att få göra vad de tycker är kul, för stor del är spelande en väsentlig del av det, därav har det väldigt högt värde som inte nödvändigtvis kan mätas i pengar ens.

Från en icke kapitalists världssyn mäts inte allting i pengar.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Underhållsvärde? För vissa kan man ju se det mer värde än pengar i sig. Är en filosofisk fråga, vad är meningen med livet? Många jobbar/tjänar pengar för att få göra vad de tycker är kul, för stor del är spelande en väsentlig del av det, därav har det väldigt högt värde som inte nödvändigtvis kan mätas i pengar ens.

Från en icke kapitalists världssyn består nog världen mer än av pengar.

För min egen del tycker jag det är väldigt underhållande att tjäna massa pengar på att göra absolut ingenting. 🤔

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem

Synd. Det är ju just proof of work som gör att folk ogillar Krypto så hade de fått till ett förbud hade det varit ett steg på vägen mot att bli sams igen. EU skulle ju vara ett fredsprojekt så det hade varit väldigt passande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhakkaWhack:

För min egen del tycker jag det är väldigt underhållande att tjäna massa pengar på att göra absolut ingenting. 🤔

Ja människor är olika, personligen finner jag inte det underhållande i sig, varför jag inte har sysslat med mining då mina åsikter faller mera in med som @Beltet skrev t.ex. att energin som går åt att gagna såpass fåtal människor till såpass liten vinst är inte värt det enligt mig och de personer bidrar i sin tur att grafikkortskostnaderna och elpriset stiger vilket inte gynnar mig som ser stort underhållsvärde i spel.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Fel beslut, för krypto är skadligt för mänskligheten, men förbud mot att bryta krypto är också felriktat. Vi behöver gå på det där pengarna görs. Förbjud banker att handla med växlingskontor som tar kryptovalutor. Varje led där krypto kan växlas mot riktiga pengar är en svaghet och där kan och bör vi sätta in hinder.