Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag vet faktiskt inte vad du diskuterar längre. Vad du säger har inget att göra med mitt inlägg du svarar på.

Då vet du hur jag känner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Då vet du hur jag känner.

Jo jag har uppenbarligen svårt att hänga med i dina tankegångar. Det började med att du svarade mig, utan att citera, att det finns vedeldade hus i städer, och att det svåra är att man måste fortsätta betala lån och skatter. Jag antar att det var relaterat till mitt inlägg om att det finns naturresurser även i städer. Men vad har egentligen lån och skatter med matförsörjning att göra? Du säger att det är det stora problemet, men det är väl det minsta problemet om man måste göra upp eld för att inte frysa ihjäl och för att smälta vatten att dricka, och skita i en hink för att det inte finns något vatten eller avlopp?

Jag har väl inte påstått att man kan skita i alla skulder och räkningar för gott bara för att det inträffar en kris? Däremot är det ingen som kräver in hyror eller skatter exempelvis om det inte finns något banksystem i landet, eller om det inte betalas ut några löner längre. Det betyder inte att man slipper det för gott, men det är inget man behöver oroa sig så mycket för just då.

Sen kommer du in på att man kunde få fortkörningsböter i Syrien, men det är liksom inte relaterat till matförsörjning eller värme riktigt. Syrien har ju också en lite annan sits än vad vi diskuterar här, det har varit mer eller mindre krig där i många år, då måste ju livet fortgå trots krig liksom. Men jag är rätt säker på att den syriska polisen inte stod med radarpistolerna och delade ut böter dagarna efter Aleppo föll 2012 exempelvis. Ukrainas situation är väl mer lik vad vi diskuterar här, men tror du att polisen stoppar folk där för att de inte har bälte på sig när de försöker fy till Polen exempelvis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Träden i Göteborg lär räcka rätt länge, det finns många. Slottsskogen som är parken jag syftar på är 136 hektar varav mer än två tredjedelar är ursprunglig skog. Söder om den ligger Änggårdsbergen som är ett naturområde som är några gånger större, med mestadels skog. Söder om det ligger naturskyddsområdet Sandsjöbacka som är ännu större och går typ ända till Kungsbacka, vidare därifrån är det ju mycket landsbygd. Sen finns det förstås massvis av andra områden runt i och kring hela stan. Frågan är vilket scenario som innebär typ en hel vinter för större delen av stadens befolkning utan någon annan uppvärmning, men utan att de flesta sticker någon annanstans?
Rådjuren i Slottsskogen och i stan är knappast något man vill behålla, de förstör och sprider sjukdomar mest, likväl finns de där. Alltså tror jag inte populationen kollapsar för att stadens jägare slutar hålla efter dem.

Tänkte mer på rådjuren än träden. Skog finns ju absolut i massor precis utanför stan om inte annat.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av anton studs:

En person Diabetes 1 klarar sig inte så länge , kanske något dygn då dom personer behöver kolhydrater samt insulin så dra inte alla över en kam. Utan intag av kolhydrater och insulin så får personen syraförgiftning .

Diabetes typ 1 syftar endast på att man inte klarar av att producera eget insulin (jag antar att du INTE har diabetes, för då hoppas jag att du hade förstått att du inte har ett behov av kolhydrater). Dessutom, den mängd kolhydrater som kroppen behöver klarar den av att kovertera själv från kroppens reserver.

Permalänk
Medlem

Har mycket whisky hemma, så det ska en väl klara sig på ett par dagar iaf.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

@snajk: Det finns kriser i verkligheten, att prata om zombieapokalypser och att mörda folk hör inte till ämnet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anton studs:

En person Diabetes 1 klarar sig inte så länge , kanske något dygn då dom personer behöver kolhydrater samt insulin så dra inte alla över en kam. Utan intag av kolhydrater och insulin så får personen syraförgiftning .

SUCK!, då får väl person Diabetes 1 se till att ha kolhydrater samt insulin med sig då, vi andra som inte har diabetes 1 klarar oss i 3 dagar utan problem, >OK

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Tänkte mer på rådjuren än träden. Skog finns ju absolut i massor precis utanför stan om inte annat.

Jo men igen så är det ju en fråga om scenariot vi diskuterar. Om det är så illa att man får jaga mat för att överleva så lär merparten ha flytt redan, eller något värre.

Skrivet av Petterk:

@snajk: Det finns kriser i verkligheten, att prata om zombieapokalypser och att mörda folk hör inte till ämnet.

När har jag pratat om mord?

Annars är det ju min poäng, ämnet är att förbereda sig för att kunna hantera en konflikt eller kris, vilket innebär några dagar utan vatten och el kanske, inte bo månader i sin hydda i skogen med fällor, barrikadera sig i en bunker i åratal eller så. Post-apokalyps är ju en rätt populär genre inom underhållningen, film, TV och spel, och många ser ju det framför sig uppenbarligen, men det är inte ett realistiskt scenario. Om tråden hade hetat "Vad ska du göra när 99% av befolkningen har dött, efter zombieapokalypsen, mega-översvämningen, " eller liknande så hade det varit relevant, men inte i denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Annars är det ju min poäng, ämnet är att förbereda sig för att kunna hantera en konflikt eller kris, vilket innebär några dagar utan vatten och el kanske, inte bo månader i sin hydda i skogen med fällor, barrikadera sig i en bunker i åratal eller så. Post-apokalyps är ju en rätt populär genre inom underhållningen, film, TV och spel, och många ser ju det framför sig uppenbarligen, men det är inte ett realistiskt scenario. Om tråden hade hetat "Vad ska du göra när 99% av befolkningen har dött, efter zombieapokalypsen, mega-översvämningen, " eller liknande så hade det varit relevant, men inte i denna tråd.

Det är inte allt eller inget.

Om du vill tjuvjaga i parken eller skogen är väl ointressant, är läget så att du inte kan försörja dig och köpa de varor som finns eller att det inte finns att tillgå får du förflytta dig till någon annan plats i eller utanför landet. Att lura in plundrare för att mörda de som det borttagna spåret är ju inte relevant till beredskap och vad som händer i en kris.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Det är inte allt eller inget.

Om du vill tjuvjaga i parken eller skogen är väl ointressant, är läget så att du inte kan försörja dig och köpa de varor som finns eller att det inte finns att tillgå får du förflytta dig till någon annan plats i eller utanför landet. Att lura in plundrare för att mörda de som det borttagna spåret är ju inte relevant till beredskap och vad som händer i en kris.

Det spåret missade nog jag.

Det är ju lätt att säga att man får flytta, men det är inte alltid det går förstås. Och vi har väl inga lagar som kan tvinga medborgare att flytta på sig? Alltså kommer det, om vi hamnar i ett sånt extremt (och extremt osannolikt) läge, att finnas folk kvar. Det lär inte vara många dock. Vilket också är en del av min poäng, hade hela stan fått klara sig på den värme, mat och det vatten som finns i stan hade det blivit svårt ganska snabbt tror jag, men för de fåtal som är kvar så är det görbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det spåret missade nog jag.

Det är ju lätt att säga att man får flytta, men det är inte alltid det går förstås. Och vi har väl inga lagar som kan tvinga medborgare att flytta på sig? Alltså kommer det, om vi hamnar i ett sånt extremt (och extremt osannolikt) läge, att finnas folk kvar. Det lär inte vara många dock. Vilket också är en del av min poäng, hade hela stan fått klara sig på den värme, mat och det vatten som finns i stan hade det snabbt blivit svårt ganska snabbt tror jag, men för de fåtal som är kvar så är det görbart.

Klart du kan tvångsevakueras i Sverige, finns inte lagar på plats så stiftas de. Dels bor många i flerfamiljshus som kan utdömas, tjänster kan nekas i större områden och annat kan tas till för att uppmuntra i stort sett alla att lämna, och händer det stannar inte längre tågen, vägar upprätthålls inte, arbetsplatser förflyttas o.s.v. och då förflyttar även du dig.

Vill du i det läget tjuvjaga istället för att flytta några km där du kan leva ett liv får du väl ta risken att polis fortfarande kan besöka området och ta eventuell konflikt med markägare.

Beredskap handlar mest om att minska trycket på allmänna och handeln, alltså att inte gå utan för att allt panikhandlats. Det är ju för den delen inte alltid säkert att ta sig ut om vägar spolats bort eller snöat igen, då är det nog bäst att insatser riktas mot de svagare grupperna och inte någon som har slut på Cappuccino.