TV-guiden 2021/2022 - hjälp med att navigera utbudet under rean

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Det kommer oavsett bli en väldigt stor uppgradering. Svår avvägning storlek vs segment men jag tror jag skulle välja att gå upp i storlek.
55" kommer visserligen upplevas som stort om ni sitter på 42" idag men tro mig, 65" är en väldigt trevlig sweet spot att ha och börjar bli mer och mer standard.

Jag har full respekt för er budget men ni kommer sannolikt inneha denna nya TV i minst 5-7 år framåt, right? Är det då inte värt att spara någon månad eller två till och lägga en summa och få något riktigt bra som inte tummar på kravbilden eller storlek?

Tänker att en 65" LG OLED A1 känns inom range för er. Visserligen ett antal tusenlappar (just nu) över budget men kan komma reor och kampanjer under vårkanten:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5724839

Annars kanske en Samsung Q70A 65" kan vara lämplig, en TV som räknas en mellanmodell men tickar i många boxar!
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5734743
https://www.sweclockers.com/artikel/33206-tv-guiden-2021-2022...

Tanken är att denna TV nu kommer vara tillfällig (säg max 2-3 år), precis tagit extra jobb, har runt 18 månader kvar tills min ingenjörsutbildning är klar och sen kommer den att bytas ut så fort vi löst utrymmet (bor i en trea där halva vardagsrummet tas upp av terrarium) Är även lite därför jag har ett absolut maxtak på 8000kr då allt ovanför blir lite väl mycket för att sedan bytas ut om några år.

Men tror nästan att det lutar åt att gå ner till valfri tv runt 6000kr, känns nästan som att oavsätt vad man köper så är 1000-2000kr mer en ganska stor uppgradering, och även en Swedx eller andersson hade faktiskt vart en enorm uppgradering mot det vi har idag.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Någon som har lusta att hjälpa mig i mitt velande?

Sitter och försöker bestämma mig för någon av följande modeller:

Samsung q77a 65'': https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-bild/tv-tillbehor/t...

TCL QLED850 65'': https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-bild/tv-tillbehor/t...

Sony X90J 65'': https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-bild/tv-tillbehor/t...

Vill ha en i överlag hyfsad tv, som jag förstått att samtliga dessa är.

Jag gillar designen på Samsungen (tunn, 2,57cm), men fått fram genom Ljud&Bilds test på QLED850 (som vann årets tv 2021, samt bästa tv under 15.000kr) att den har ett schysst ljudsystem inbyggt. Den är dock tre gånger djupare än samsungen (8,3cm). Sonyn är trevlig pga full array-panel, men verkar ha sisådär ljud och är även den rätt djup (7,2cm).

Tanken är att tv:n kommer stå på bänk först, men i ett senare stadie sättas upp på vägg.

Jag har även tittat på TCL:s C82, är det värt de extra tusenlapparna att gå upp till Mini-led? Isåfall varför?

TV:n kommer för övrigt stå i ett ljust vardagsrum med fönster i söderläge och balkong med stora glasdörrar i väster, så OLED är uteslutet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bamsebjörn:

TV:n kommer för övrigt stå i ett ljust vardagsrum med fönster i söderläge och balkong med stora glasdörrar i väster, så OLED är uteslutet.

Ifall du beskriver OLED som uteslutet i den situationen finns det mycket bättre val du kan göra. Sonyn och Samsungen du tittar på kommer att orka mer ljus i SDR jämfört med en OLED – men vara ljussvagare än en OLED i HDR. De kommer samtidigt ha reflexfilter som dämpar sämre än det typiska OLED-filtret. Så det är lite väl halvhjärtade alternativ du tittar på för din del.

TCL:n QLED850 är något okänd och troligtvis ljussvagare än en OLED.

TCL C825 är annars mycket ljusstarkare än både den Samsungen och Sonyn du tittar på. Siktar du särskilt på Samsungs QN9- och även QN8-modeller får du ytterligare resurser som verkligen är ljusstarka. Så även Sony X95J.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du beskriver OLED som uteslutet i den situationen finns det mycket bättre val du kan göra. Sonyn och Samsungen du tittar på kommer att orka mer ljus i SDR jämfört med en OLED – men vara ljussvagare än en OLED i HDR. De kommer samtidigt ha reflexfilter som dämpar sämre än det typiska OLED-filtret. Så det är lite väl halvhjärtade alternativ du tittar på för din del.

TCL:n QLED850 är något okänd och troligtvis ljussvagare än en OLED.

TCL C825 är annars mycket ljusstarkare än både den Samsungen och Sonyn du tittar på. Siktar du särskilt på Samsungs QN9- och även QN8-modeller får du ytterligare resurser som verkligen är ljusstarka. Så även Sony X95J.

Tänker främst på ljusinsläppet, om jag förstått det rätt är inte OLED optimalt i ljusstarka rum pga låg ljusstyrka i panelerna. Kikade först på B1 från LG, men insåg att det skulle nog bli problematiskt i just detta rum med tanke på det höga ljusinsläppet vi har idag.

Jag har kikat lite på QN85 och även QN93, dessvärre faller dessa utanför budgetramen vi har satt upp (ca 12000kr). Kanske kan pusha det till 15 om jag lyckas övertala sambon. Vet iallafall att QN85 har varit nere på 15 under reorna de senaste månaderna i 65''.

Vi har inga direkta krav på TV på det sättet att det behöver vara ''The best of the best'', just nu har vi en Philips 42PFL3604H/12 från typ 2008, så kommer bli en rejäl uppgradering oavsett vad som köps in känns det som

Men vill ändå ha en TV med åtminstone 100hz, bakbelyst, en relativt hög ljusstark panel med ett bra reflexfilter, samt en lång support framåt då som du märker så byter vi inte tv särskilt ofta.

Jag har lyckats gräva fram att TCL erbjuder minst 8 års support, reservdelar och mjukvaruuppdateringar från när modellerna tas bort från marknaden på de två alternativen jag lagt fram här. Har inte lyckats hitta något liknande från Sony och Samsung.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bamsebjörn:

Tänker främst på ljusinsläppet, om jag förstått det rätt är inte OLED optimalt i ljusstarka rum pga låg ljusstyrka i panelerna. Kikade först på B1 från LG, men insåg att det skulle nog bli problematiskt i just detta rum med tanke på det höga ljusinsläppet vi har idag.

Jag tar upp det i artikeln denna och föregående års artiklar. OLED är ljusstarkare än majoriteten TV-apparater som säljs idag och har ett av de bästa reflexfiltren. Därför är de lämpliga modeller även för ljusa rum. Men det finns modeller som är ännu lämpligare för ännu ljusare rum, likt Samsungs QN9-modeller som kan brassa på 1000+ nits där en OLED når typiskt 250–700+ nits (beroende på jämförelse) och Sonyn och Samsungen du tittar på när runt 500–600 nits. Fast då också med sämre filter. Så det är inte så enorm skillnad.

Faktoiden om att "OLED är inte optimalt för ljusa rum" bygger på att man jämför en OLED med de allra mest extrema LCD:erna likt Samsung QN9-modellerna. Men jämte dessa kan en OLED vara nummer två tre i fråga om att hantera ljusa rum beroende på vad man jämför. Där de modeller du tittar på inte är så mycket bättre i alla lägen utan också räknas in till andra eller tredjeplatsen i fråga om ljusa rum – beroende på vad man jämför.

Annars är det vanligt att man överskattar hur ljust rum man har. Finns ju gått om trådar och diskussioner där man sitter med en gammal plasma som lyser 80–120 nits eller en gammal lysrörs-LCD som lyser kanske 150–200 nits och är pga av faktoider orolig för att en OLED:n skulle vara ljussvag.

Så vad har du för TV innan och hur fungerar den idag i rummet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag tar upp det i artikeln denna och föregående års artiklar. OLED är ljusstarkare än majoriteten TV-apparater som säljs idag och har ett av de bästa reflexfiltren. Därför är de lämpliga modeller även för ljusa rum. Men det finns modeller som är ännu lämpligare för ännu ljusare rum, likt Samsungs QN9-modeller som kan brassa på 1000+ nits där en OLED når typiskt 250–700+ nits (beroende på jämförelse) och Sonyn och Samsungen du tittar på när runt 500–600 nits. Fast då också med sämre filter. Så det är inte så enorm skillnad.

Faktoiden om att "OLED är inte optimalt för ljusa rum" bygger på att man jämför en OLED med de allra mest extrema LCD:erna likt Samsung QN9-modellerna. Men jämte dessa kan en OLED vara nummer två tre i fråga om att hantera ljusa rum beroende på vad man jämför. Där de modeller du tittar på inte är så mycket bättre i alla lägen utan också räknas in till andra eller tredjeplatsen i fråga om ljusa rum – beroende på vad man jämför.

Annars är det vanligt att man överskattar hur ljust rum man har. Finns ju gått om trådar och diskussioner där man sitter med en gammal plasma som lyser 80–120 nits eller en gammal lysrörs-LCD som lyser kanske 150–200 nits och är pga av faktoider orolig för att en OLED:n skulle vara ljussvag.

Så vad har du för TV innan och hur fungerar den idag i rummet?

Tack för utförliga svar, hjälper bra på vägen!

Som jag skrev i förra inlägget så sitter vi just nu på en philips 42'' fhd-tv från 2009. Vi får väldigt mycket reflektioner på den på vår/sommar/höst då solen är framme på kvällarna (bor på västkusten precis vid vattnet, så har sol in i rummet tills den försvinner bakom horisonten).

Så gardinerna måste alltid dras för, vilket vi såklart helst vill slippa. Samtidigt ska vi flytta hem till Stockholm till sommaren, men vet ännu inte hur det rummet kommer att se ut.

Men om vi pumpar uppåt då ett snäpp, QN85, B1 och C82 (samtliga har kostat 15k vid ev. reor). Då låter det som att man kanske kan komma undan med en B1 då vi ändå ska flytta snart.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bamsebjörn:

Tack för utförliga svar, hjälper bra på vägen!

Som jag skrev i förra inlägget så sitter vi just nu på en philips 42'' fhd-tv från 2009. Vi får väldigt mycket reflektioner på den på vår/sommar/höst då solen är framme på kvällarna (bor på västkusten precis vid vattnet, så har sol in i rummet tills den försvinner bakom horisonten).

Så gardinerna måste alltid dras för, vilket vi såklart helst vill slippa. Samtidigt ska vi flytta hem till Stockholm till sommaren, men vet ännu inte hur det rummet kommer att se ut.

Men om vi pumpar uppåt då ett snäpp, QN85, B1 och C82 (samtliga har kostat 15k vid ev. reor). Då låter det som att man kanske kan komma undan med en B1 då vi ändå ska flytta snart.

Aha - en gammal Philips i 3-serien från 00-talet är verkligen långt efter. Troligtvis en max ≈150 nits-TV och med filter som inte hanterar reflexer väl. Då kommer en OLED att vara mycket ljusstarkare och filtret dämpar mycket mer. Sol in på kvällen är kämpigt för alla TV och gardiner är egentligen ett måste. För det är lite sak samma om man har 150 eller 300 nits mot solens 1 500 000 000 nits. Dock kommer moderna prylar gör en dålig situation lite mindre dålig.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding

Jag missade tyvärr alla reor pga flytt som blev något försenad. Ville verkligen inte köpa en stor TV och sedan behöva flytta på den till den nya lägenheten. Jag hade till slut siktat in mig på LG C1 77". Men nu har den stuckit iväg i pris. Vad gör man nu? Väntar på en eventuell sista utförsäljning. Biter i det sura äpplet och väntar på att 2022:orna börja sjunka i pris?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

@Laxpudding

Jag missade tyvärr alla reor pga flytt som blev något försenad. Ville verkligen inte köpa en stor TV och sedan behöva flytta på den till den nya lägenheten. Jag hade till slut siktat in mig på LG C1 77". Men nu har den stuckit iväg i pris. Vad gör man nu? Väntar på en eventuell sista utförsäljning. Biter i det sura äpplet och väntar på att 2022:orna börja sjunka i pris?

Webhallen har ganska ofta Flash Sale på C1 modellerna.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

@Laxpudding

Jag missade tyvärr alla reor pga flytt som blev något försenad. Ville verkligen inte köpa en stor TV och sedan behöva flytta på den till den nya lägenheten. Jag hade till slut siktat in mig på LG C1 77". Men nu har den stuckit iväg i pris. Vad gör man nu? Väntar på en eventuell sista utförsäljning. Biter i det sura äpplet och väntar på att 2022:orna börja sjunka i pris?

Köp en 77" B1-modell!

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5724842

Annars är Sony A80J-modellen likvärdig och får i många fall bättre recensioner om man är ute efter en allround TV, dvs om du inte bara ska spela PS5/XSX:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5753145

Men, har du siktat in dig på en C1:a 77 så lär det komma fler chanser / kampanjer framöver, bara hålla utkik samt sätta prisbevakning på Prisjakt.

C2-modellerna (2022) har inte ens lanserats ännu och kommer inte få ett "vettigt" pris innan Black Week i höst (troligen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Köp en 77" B1-modell!

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5724842

Annars är Sony A80J-modellen likvärdig och får i många fall bättre recensioner om man är ute efter en allround TV, dvs om du inte bara ska spela PS5/XSX:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5753145

Men, har du siktat in dig på en C1:a 77 så lär det komma fler chanser / kampanjer framöver, bara hålla utkik samt sätta prisbevakning på Prisjakt.

C2-modellerna (2022) har inte ens lanserats ännu och kommer inte få ett "vettigt" pris innan Black Week i höst (troligen).

Tack!
Hmm, kanske ska köra på Sonyn då. Är betydligt mer film/serier än spela.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Är lite sugen på att köpa mig en ny tv, just nu är jag inne på att köpa LG C1 65" inom, några månader. Men jag tänkte kolla om det finns någon som kommer i år som är bättre?

Sen har jag dålig koll generellt på tv fronten. Som min tv står nu så har jag morgonsol på tv fram till 10-11ish. Kommer detta att bli problem med OLED?

Edit Kommer ha tv till att kolla mycket film och serier endast, inte mycket spel alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bimboankan:

Är lite sugen på att köpa mig en ny tv, just nu är jag inne på att köpa LG C1 65" inom, några månader. Men jag tänkte kolla om det finns någon som kommer i år som är bättre?

Sen har jag dålig koll generellt på tv fronten. Som min tv står nu så har jag morgonsol på tv fram till 10-11ish. Kommer detta att bli problem med OLED?

Edit Kommer ha tv till att kolla mycket film och serier endast, inte mycket spel alls.

Solsken direkt på OLED paneler är verkligen inte att rekommendera, panelen kan ta direkt skada vad jag förstått

Ska du inte spela är ju A1 ett mer ekonomiskt alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Solsken direkt på OLED paneler är verkligen inte att rekommendera, panelen kan ta direkt skada vad jag förstått

Ska du inte spela är ju A1 ett mer ekonomiskt alternativ

A1 är dock betydligt ljussvagare än C1 och även B1.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Bildexpert 📺

Sol mot TV:n = skaffa gardiner. Ingen hårdvara mår bra av sol under flera timmar om dagen. Ingen TV kan lysa ifatt solen. Har man ett väldigt ljust rum och önskar titta under väldigt ljusa förhållanden finns det bättre alternativ, likt en mini-LED-baserad LCD. Kommer inte hjälpa mot direkt sol. Men man kan finna en kompromiss med en tunnare och diffuserande gardin som släpper igenom en del ljus till hela rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

A1 är dock betydligt ljussvagare än C1 och även B1.

Absolut, men bryr du sig så mycket mer om ljusstyrkan jämfört med priset så är det helt klart mer värt att vänta på c2/g2 med evoEX-paneler med minst 30% högre HDR

Skulle säga för min del är det mer värt med större TV än peak-brightness om man ligger på en viss budget, men beror också på vad man har plats för

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Absolut, men bryr du sig så mycket mer om ljusstyrkan jämfört med priset så är det helt klart mer värt att vänta på c2/g2 med evoEX-paneler med minst 30% högre HDR

Skulle säga för min del är det mer värt med större TV än peak-brightness om man ligger på en viss budget, men beror också på vad man har plats för

Jag anmärkte väl mer på att man bör nämna den ganska viktiga skillnaden när man föreslår A1 istället för C1. Nu lät det som att de i princip var likvärdiga så länge man inte spelar, vilket inte är sant.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jag anmärkte väl mer på att man bör nämna den ganska viktiga skillnaden när man föreslår A1 istället för C1. Nu lät det som att de i princip var likvärdiga så länge man inte spelar, vilket inte är sant.

Det köper jag absolut

Permalänk
Skrivet av Bimboankan:

Är lite sugen på att köpa mig en ny tv, just nu är jag inne på att köpa LG C1 65" inom, några månader. Men jag tänkte kolla om det finns någon som kommer i år som är bättre?

Sen har jag dålig koll generellt på tv fronten. Som min tv står nu så har jag morgonsol på tv fram till 10-11ish. Kommer detta att bli problem med OLED?

Edit Kommer ha tv till att kolla mycket film och serier endast, inte mycket spel alls.

Kan säga att gardiner kommer införskaffas innan tv kommer på plats. Både blackout och lite tunnare gardiner.
Men den tv som har fastnat för mig är verkligen C1.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag ska köpa en ny TV och har kikat på denna som just nu är lite nedsatt på Netonnet:
https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/samsung-qe70q60aauxxc...

Just nu har jag en SAMSUNG 58" UHD/UE58RU7105 som jag är supernöjd med, dock behöver jag en lite större TV nu.

Problemet är att min TV-bänk endast är 180 cm, och jag är rädd att det blir fult/klumpigt med en 70-tummare över den. TV'n ska dock hänga på väggen. Är det någon som har erfarenhet av liknande mått som kan komma med input?

Det är anledningen som gör att jag tvekar på att köpa 70"-tvn ovan och istället kanske ska sikta på 65". Men jag hittar inget i djungeln i samma prisnivå som verkar bra. Har ni några tips?

Jag vet att LG C1, B1 osv rekommenderas för det mesta, men jag hoppas kunna hålla kostnaden under 10 000 kr. Eftersom jag varit nöjd med min nuvarande Samsung 58" som kostade 6000 kr så har jag nog inte superhöga krav.

Jag har alltid gillat Samsung också, kört det genom åren. Så har ni några tips på en prisvärd 65'a, helst Samsung? Eller kan det funka med en 70" över en 180cm tv-bänk utan att bli estetisk katastrof? Tacksam för alla tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nAix:

Hej!

Jag ska köpa en ny TV och har kikat på denna som just nu är lite nedsatt på Netonnet:
https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/samsung-qe70q60aauxxc...

Just nu har jag en SAMSUNG 58" UHD/UE58RU7105 som jag är supernöjd med, dock behöver jag en lite större TV nu.

Problemet är att min TV-bänk endast är 180 cm, och jag är rädd att det blir fult/klumpigt med en 70-tummare över den. TV'n ska dock hänga på väggen. Är det någon som har erfarenhet av liknande mått som kan komma med input?

Det är anledningen som gör att jag tvekar på att köpa 70"-tvn ovan och istället kanske ska sikta på 65". Men jag hittar inget i djungeln i samma prisnivå som verkar bra. Har ni några tips?

Jag vet att LG C1, B1 osv rekommenderas för det mesta, men jag hoppas kunna hålla kostnaden under 10 000 kr. Eftersom jag varit nöjd med min nuvarande Samsung 58" som kostade 6000 kr så har jag nog inte superhöga krav.

Jag har alltid gillat Samsung också, kört det genom åren. Så har ni några tips på en prisvärd 65'a, helst Samsung? Eller kan det funka med en 70" över en 180cm tv-bänk utan att bli estetisk katastrof? Tacksam för alla tips!

Bänken är ju ca 25 cm bredare än TVn så om du vill ha större bänk än TV blir det ju inget problem. Jag själv har lite större TV än bänk (sitter på väggen) och jag som brukar vara estetiskt kräsen tycker det ser bra ut ändå.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av nAix:

Hej!

Jag ska köpa en ny TV och har kikat på denna som just nu är lite nedsatt på Netonnet:
https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/samsung-qe70q60aauxxc...

Just nu har jag en SAMSUNG 58" UHD/UE58RU7105 som jag är supernöjd med, dock behöver jag en lite större TV nu.

Problemet är att min TV-bänk endast är 180 cm, och jag är rädd att det blir fult/klumpigt med en 70-tummare över den. TV'n ska dock hänga på väggen. Är det någon som har erfarenhet av liknande mått som kan komma med input?

Det är anledningen som gör att jag tvekar på att köpa 70"-tvn ovan och istället kanske ska sikta på 65". Men jag hittar inget i djungeln i samma prisnivå som verkar bra. Har ni några tips?

Jag vet att LG C1, B1 osv rekommenderas för det mesta, men jag hoppas kunna hålla kostnaden under 10 000 kr. Eftersom jag varit nöjd med min nuvarande Samsung 58" som kostade 6000 kr så har jag nog inte superhöga krav.

Jag har alltid gillat Samsung också, kört det genom åren. Så har ni några tips på en prisvärd 65'a, helst Samsung? Eller kan det funka med en 70" över en 180cm tv-bänk utan att bli estetisk katastrof? Tacksam för alla tips!

Om du nöjer dig med 65" så kan jag tipsa om att det går att få tag i en 65" Q80A till bra pris via Benify / Benify-privat.
Q80A vs Q60A är ett ganska stort steg upp i funktion och panel.

Läs mitt inlägg i en annan tråd här:
#19508091

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Om du nöjer dig med 65" så kan jag tipsa om att det går att få tag i en 65" Q80A till bra pris via Benify / Benify-privat.
Q80A vs Q60A är ett ganska stort steg upp i funktion och panel.

Läs mitt inlägg i en annan tråd här:
#19508091

Tack!

Vad är de markanta skillnaderna på dessa två? Försöker läsa på lite själv men har lite svårt att hänga med i termerna. Försöker överväga om det är värt det, såg att Q80 som du länkade varit nere under 10 000 kr tidigare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nAix:

Tack!

Vad är de markanta skillnaderna på dessa två? Försöker läsa på lite själv men har lite svårt att hänga med i termerna. Försöker överväga om det är värt det, såg att Q80 som du länkade varit nere under 10 000 kr tidigare också.

Läs detta till att börja med:
https://www.sweclockers.com/artikel/33206-tv-guiden-2021-2022...

Permalänk

Jag har precis fått igång min nya Q80A 75". Har plöjt genom internet i frågan om VA eller ADS panel. Kan konstatera att svart verkligen ser svart ut och att skärmen ser ut att vara en VA när jag trycker fingret på den.
Har tidigare haft en Samsung 55" KS8000 som jag fortfarande är nöjd med men Q80A ser verkligen bättre ut. Väldigt nöjd.

Permalänk
Medlem

20 sidor. Kan någon sammanfatta vad gör tv jag bör köpa.

- 65"
- 10 00 - 13 000 kr
- Kopplad till dator via hdmi
- Ser mest på grejjer via VLC och ibland kör jag xbox.
- Ska vara kopplad till ett Sonos system.
- Bör finnas på webbhallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardrade:

20 sidor. Kan någon sammanfatta vad gör tv jag bör köpa.

- 65"
- 10 00 - 13 000 kr
- Kopplad till dator via hdmi
- Ser mest på grejjer via VLC och ibland kör jag xbox.
- Ska vara kopplad till ett Sonos system.
- Bör finnas på webbhallen.

LG OLED, vissa dagar funkar C1 för den budgeten, men oftast lägre modeller som A1 eller B1

Sitter du främst i dagsljus eller ljust rum så kan LCD vara ett alternativ också

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

LG OLED, vissa dagar funkar C1 för den budgeten, men oftast lägre modeller som A1 eller B1

Sitter du främst i dagsljus eller ljust rum så kan LCD vara ett alternativ också

Tack. Kan du ge en url till modellen ni tänker?

sitter i mörker.
vill ej ha problem med inbränning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardrade:

Tack. Kan du ge en url till modellen ni tänker?

sitter i mörker.
vill ej ha problem med inbränning.

Ibland denna:
https://www.webhallen.com/se/product/334822-LG-2021-65-OLED65...

Men just nu inga bra priser på den, du kan vänta eller kolla på billigare modeller:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5724839
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5724833

Största skillnaderna:
C1 högre peak ljusstyrka i HDR + 120Hz + snabbare processor
B1 fortfarande 120Hz som C1
A1 ’bara’ 60Hz

Är det mest film så duger A1 väldigt bra

Inbränning verkar inte vara något större problem jämfört med äldre modeller. Stor skillnad i dagens paneler än de som byggdes för 3-5 år sedan

Permalänk

LG C1 or SONY X90J

55 + inches