Permalänk
Medlem

Flödesregulering genom hdd-block.

Skall precis dra igång pelarborren och göra kanalerna genom mitt hårddiskblock, och har stött på ett problem. För att göra det hela enklare att förklara bifogas här en bild på hur blocket ser ut:

De svarta mojängerna är nipplar respektive pluggar. För den vetgirige är det 1/2" nipplar med 1/4" rörjänga på både nipplar och pluggar, dessa i mässning. Blocket är i alumninium.

Åter till frågan nu

Jag vill, i den mån det går, ha så jämnt flöde genom de tre tvärsgående kanalerna som det bara går, och då finns det ett problem. Är alla lika stora, så kommer ju vattnet att gå genom den som är närmast, eftersom det är minst motstånd här. Hmm. Då tänkte jag göra så att den längst bort från nipplarna är 12mm, samma som kanalerna från nipplarna. Frågan lyder: Hur stora skall kanalerna x respektive y vara, för att flödet genom de tre kanalerna skall bli så lika som det går?

Hade tänkt mig något i stil med att den längst bort är 12mm, x är 9mm och y är 6mm, men jag har inte läst flöden, så jag vet inte :). Det är ju ganska bra om flödet är så jämt som möjligt, för temperaturskillnader på två hårddiskar som snurrar rejält känns inte så...säkert :).

Någon som har nån idé, eller ska jag köra med 12mm längst bort, sen 9mm och sen 6mm och vara glad?

Edit: Pilarna indikerar vattenflödet.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Hedersmedlem

Funderade på om man inte kan räkna med ohms lag... nästan.

Tänk dig hålens diameter som konduktansen, dvs 1/R

på så sätt borde man kunna räkna "som vanligt" med det.

dvs tre parallellkopplade motstånd med två motstånd mellan. /flummigt...

Vad det blir för siffror av det vet i sjutton. Hjärnan hänger inte med så här dags på eftermiddagen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

kan man inte ta så att den sammanlagda utymmet i dom små kanalerna blir som dom större kanalerna?
eller? låter det som en bra idee eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

12mm diameter blir en tvärsnittsarea på ca 113mm^2, så då (Salvekvic) menar du att jag skulle ha tre kanaler cirkus 7mm diameter (cirkus 38.5mm^2)?. Men då kommer väl den största mängden vatten gå genom den första och eventuellt lite genom den andra, men väldigt lite genom den tredje eftersom den är längst bort == mer motstånd. Eller?

Edit: ordtramp.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

undrar just om man behöver kanalerna märkta med z och y
då en HD har ganska ojämn i formen och har mycket luft på undersidan å bara kommer att ha kontakt mot blocket i kanterna iallafall.... förutsatt att blocket inte ska sitta mot ovansidan på diskarna då :\

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TimeLord
undrar just om man behöver kanalerna märkta med z och y
då en HD har ganska ojämn i formen och har mycket luft på undersidan å bara kommer att ha kontakt mot blocket i kanterna iallafall.... förutsatt att blocket inte ska sitta mot ovansidan på diskarna då :\

hade tänkt att använda mig av en kanal enbart från början, men då jag har gjort lite temperaturtester på diskarna kom jag till slutsatsen att fler kanaler behövs. De blev så varma att de la av efter en halvtimme utan kylning. Värmen är inte bara över där skivorna sitter, utan fortplantar sig i hela disken, och visst, de är lite ojämna, men ytan är plan, och flertalet kanaler gör med största sannorlikhet nytta.

Det ser ut som att jag kör med 12/9/6mm, om ingen har något annat tips.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Några tankar:

1) Don't worry about it, räcker det inte med ett U eller annars nåt annat mönster?
2) Vattnet har väl en viss "tröghet", tror det har en viss förmåga att vilja fortsätta rakt fram så mycket som möjligt, beroende på hastighet osv.
3) Sätt utgången på blocket diagonalt mot ingången?
4) Om man vill vara riktigt seriös, bygg en modell av blocket i FEMlab och simulera vattenflödet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cyr
Några tankar:

1) Don't worry about it, räcker det inte med ett U eller annars nåt annat mönster?
2) Vattnet har väl en viss "tröghet", tror det har en viss förmåga att vilja fortsätta rakt fram så mycket som möjligt, beroende på hastighet osv.
3) Sätt utgången på blocket diagonalt mot ingången?
4) Om man vill vara riktigt seriös, bygg en modell av blocket i FEMlab och simulera vattenflödet.

1. Visst fungerar det, men bäst skall vara bäst. Sen så har jag redan tagit upp hål för pluggar resp. nipplar.
2. Mjo...
3. Nej
4. Det får letas upp.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

FEMlab e de bra för sånt???

Permalänk
Medlem

Du kanske borde göra det hela som ett upp och ned vänt U med smågångar i mellan.

Precis som bilden du gjort, men den yttersta kanalen som ett upp och ned vänt U, alltså rundade hörn uppe till vänster och höger.

Då bromsas inte vattnet upp lika mycket av att åka i en 90graders sväng.. och dessutom kommer vattnet gärna ta den längre vägen liksom de kortare.

EDIT: oj oj... det kan bli svårt med pelarborr :/

Visa signatur

Abit IC7-MAX3 : Intel P4-C 3,0 @ 3,7: Corsair TWINX1024 3200LL @ 2-2-6-2 : Powercolor 9800 pro @ 445 / 400 : 2x Maxtor sata 120GB : WD raptor 36GB : Lian-Li PC65 : Antec True Power 380W

Permalänk

kör ett M mönster istället

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!