Förslag på ny förstärkare

Permalänk
Medlem

Förslag på ny förstärkare

Nu har jag fått nog av min gamla förstärkare. Det är en Marantz SR5008 som verkar leva sitt egna lilla liv ibland. Kör koppling Dator -> hdmi ->förstärkare -> hdmi -> tv vilket funkar alldeles utmärkt. Förutom när förstärkaren periodvis får för sig att slå ifrån. Något som sker när man startar den och strax därefter slår den ifrån samt dioden till startknappen börjar blinka rött, vet ej vad det betyder.

Den gjorde likadant för ett tag sedan men jag fick den med magi att fungera igen i några månader, tills problemen nyligen återkom.

Snart slänger jag ut förstärkaren likt barnet med badvattnet. Det är dags att spana nytt !!

Därför frågar jag nu efter tips på en bra modern förstärkare som lämpar sig efter mitt uppkopplingsbehov mellan högtalare, tv och htpc

Permalänk
Rekordmedlem

Det är troligen en skyddskrets som aktiveras, vet du att det inte är fel på nått inkopplat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Acherry:

Något som sker när man startar den och strax därefter slår den ifrån samt dioden till startknappen börjar blinka rött, vet ej vad det betyder.

Sid 188 i manualen.
Power turns off and the power
indicator flashes in red approx. every
2 seconds.
Due to the temperature rise within this unit, the protection circuit is working. Turn off the
power and wait about an hour until this unit sufficiently cools down. Then, turn on the power
again.
• Please re-install this unit in a place having good ventilation.

Eller

Power turns off and the power
indicator flashes in red approx. every
0.5 seconds.

Check the speaker connection. The protection circuit may have been activated because
speaker cable core wires came in contact with each other or a core wire was disconnected
from the connector and came in contact with the rear panel of this unit. After unplugging the
power cord, take corrective action such as firmly re-twisting the core wire or taking care of the
connector, and then reconnect the wire.
• Turn down the volume and turn on the power again.
• This unit’s amplifier circuit has failed. Turn off the power and please contact the Marantz
service adviser

Kan säga att även en sönderspelad högtalare ger detta fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är troligen en skyddskrets som aktiveras, vet du att det inte är fel på nått inkopplat ?

Det är korrekt inkopplat men jag tror nästa kommentator @Mediabrus är nått på spåret som även relaterar till koppling.

Skrivet av Mediabrus:

Sid 188 i manualen.
Power turns off and the power
indicator flashes in red approx. every
2 seconds.
Due to the temperature rise within this unit, the protection circuit is working. Turn off the
power and wait about an hour until this unit sufficiently cools down. Then, turn on the power
again.
• Please re-install this unit in a place having good ventilation.

Eller

Power turns off and the power
indicator flashes in red approx. every
0.5 seconds.

Check the speaker connection. The protection circuit may have been activated because
speaker cable core wires came in contact with each other or a core wire was disconnected
from the connector and came in contact with the rear panel of this unit. After unplugging the
power cord, take corrective action such as firmly re-twisting the core wire or taking care of the
connector, and then reconnect the wire.
• Turn down the volume and turn on the power again.
• This unit’s amplifier circuit has failed. Turn off the power and please contact the Marantz
service adviser

Kan säga att även en sönderspelad högtalare ger detta fel.

Riktigt fint länkat med text från manual. Har självt letat efter digitala manualer utan att få fram riktigt vettig information om problemet.

Tror inte det är värmeproblems scenariot eftersom det kan ske direkt efter uppstart av förstärkaren.

Däremot tror jag du är något på spåret med koppling av högtalarkablarna. Eftersom varje gång problemet har uppstått och jag försökt förstå mig på vad det är för att lösa problemet så har jag skruvat loss alla kablar samt öppnat upp skalet för å se över förstärkarens innandöme. Inget onödigt pill på kretsar för att råka skada något. Sedan har det funkat igen när jag satt ihop allt. Så det kan mycket väl vara högtalarkablarna som tappat kontakt på något vis. Jag skall ha extra uppsikt för detta till nästa gång det inträffar.
//Tack