Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

En Y verkar praktisk, men den är ju så vansinnigt ful. Den är rätt vanlig nu också, ser den i princip varje dag (och då bor jag i en småstad).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är inte så illa ens med de Y byggda i Kina (eller Model 3 byggd i USA), visst kan man få otur med specifika exemplar men då är det serviceärende. Har inte haft mer knarr eller skaller i mina Teslor än jag haft i mina Audis/BMWs, skillnaden var väl att när jag haft någon liten grej så har Tesla tagit in den och fixat det till skillnad från tyskarnas verktstäder som bemödat sig att göra det, min senaste Audi fick mer och mer skaller med tiden men det var inget man kunde få hjälp med att lösa. Har ju dock varit mindre framträdande då de var fossilbilar med en dånande motor och avgassystem som döljer en del.

Rente generellt är det som du säger dåligt med bilar man kan få i år, vet inte ens om jag kommer kunna få den Model S jag beställde i början av januari förra året levereras idag.

Man får ju hoppas att de är OK. Har en bekant som har en M3 "China-Edition", tycker den ser helt OK ut, ingen direkt katastrof med dörrar, glipor och inredning. Sen kanske inte Teslas extrema minimalism tilltalar alla med just Y och 3.

För de bilar jag är ute efter så är det lite vacuum. Visst, Polestar 2 Dual motor kan levereras ganska snabbt och skulle kunna vara ett alternativ men de senaste bilarna jag har haft är Volvo XC90 och V90, så jag är inte så sugen på ett Volvo derivat igen.

Ford Mustang Mach-E GT har för klen dragvikt, 750kg är för dåligt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Mach E GT Performance. Cyber Orange.

...ja, just det ja. /facepalm

Får man skylla på att det är måndag fast det är torsdag?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

En Y verkar praktisk, men den är ju så vansinnigt ful. Den är rätt vanlig nu också, ser den i princip varje dag (och då bor jag i en småstad).

/hulle.

Tycker det är ett problem för elbilar i allmänhet, om jag kollar på bilar jag faktiskt tycker är snygga på både insidan och utsidan som går att beställa nu så är vi nere på Polestar 2, Model S och kanske Taycan (snygg på utsidan men bara nästan i mål på insidan), har inte heller sett Lucid Air "irl" så kan inte säga säkert men den verkar lovande. Om vi skippar insidan kan vi lägga till E-tron GT på listan.

Skrivet av sunnis:

Man får ju hoppas att de är OK. Har en bekant som har en M3 "China-Edition", tycker den ser helt OK ut, ingen direkt katastrof med dörrar, glipor och inredning. Sen kanske inte Teslas extrema minimalism tilltalar alla med just Y och 3.

För de bilar jag är ute efter så är det lite vacuum. Visst, Polestar 2 Dual motor kan levereras ganska snabbt och skulle kunna vara ett alternativ men de senaste bilarna jag har haft är Volvo XC90 och V90, så jag är inte så sugen på ett Volvo derivat igen.

Ford Mustang Mach-E GT har för klen dragvikt, 750kg är för dåligt för mig.

Jag har haft 3 Teslor vid där här laget och fick den första 2018 (alla mina från USA), så länge man kan leva med att paneler inte alltid har perfekt passform så är det inte så illa, de byggda i Kina som jag sett och åkt i har dock varit mycket bättre på den punkten. Skrammel och sådant har jag hört i alla bilar jag någonsin haft men det har Tesla alltid fixat när det uppkommit så det är ju bra.

Det är långt ifrån en perfekt bil men tycker generellt de får lite väl mycket skit för sådana saker, att två takpaneler möts på ett lite dåligt vis i baksätet i min bil påverkar mig inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är inte så illa ens med de Y byggda i Kina (eller Model 3 byggd i USA), visst kan man få otur med specifika exemplar men då är det serviceärende. Har inte haft mer knarr eller skaller i mina Teslor än jag haft i mina Audis/BMWs, skillnaden var väl att när jag haft någon liten grej så har Tesla tagit in den och fixat det till skillnad från tyskarnas verktstäder som bemödat sig att göra det, min senaste Audi fick mer och mer skaller med tiden men det var inget man kunde få hjälp med att lösa.

Det är inte ens så illa med bilarna byggda i USA - inte längre. Men det är poppis att hata på Tesla och då sprids en del osanningar av fåren.

Provkörde för övrigt en KIA E-niro igår, modellår 2022. Måste säga att jag är imponerad, hade fått för mig att dom var lite "tråkiga" (vilket såklart är subjektivt) interiört men det var verkligen fräscht. Trevlig att köra också!

Permalänk
Medlem

Jag skulle behöva lite input

Ska plocka ut en ny tjänstebil
Arbetar som resande säljare.

Har tre bilar att välja på

1: Polestar 2 Long Range Dual Motor med värmepump osv
2: Volvo V90 CC AWD B4 Diesel Fullsmetad
3: Volvo V60 AWD B4 Diesel Mellanutrustad.

Jag kommer köra ca 6000 mil i tjänsten och ca 1000 mil privat per år i ett distrikt mellan Södertälje och östersund.
Arbetsgivaren höjer min lön om jag väljer någon av dieselfordonen för att kompensera för det högre förmånsvärdet.

Min fråga är: Kommer det funka med en elbil för resor på ca 50-60 mil per dag periodvis. utan att jag behöver planera min körning efter laddstationer.

Permalänk
Medlem

Ny med elbil här.

Sålde min Outback (2016) till firma i slutet på januari då jag fick väldigt bra betalt för den. Bästa bilen jag ägt men också den dyraste i drift med sitt 1500 mils serviceintervall (kör ca 3000mil/år) samt relativt höga förbrukning.

Känns som att man lyckades tajma det rätt bra denna gång...

Har just hämtat ut en E-Niro (den gamla) på leasing med 3000mil i avtalet (+Techpaketet) för 5200/månad. (Tillkommer gör försäkring/skatt)
Enbart bränslekostnaden för de mil jag kör/månad är med dagens priser nästan 6000:-.

Tala om no-brainer.

Får laddboxen (Easee) installerad imorgon. Utöver detta har jag också (än så länge) möjligheten att ladda gratis på jobbet, eller snarare ladda hem månadsavgiften som jag betalar för parkeringen varje månad.

Stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Jag skulle behöva lite input

Ska plocka ut en ny tjänstebil
Arbetar som resande säljare.

Har tre bilar att välja på

1: Polestar 2 Long Range Dual Motor med värmepump osv
2: Volvo V90 CC AWD B4 Diesel Fullsmetad
3: Volvo V60 AWD B4 Diesel Mellanutrustad.

Jag kommer köra ca 6000 mil i tjänsten och ca 1000 mil privat per år i ett distrikt mellan Södertälje och östersund.
Arbetsgivaren höjer min lön om jag väljer någon av dieselfordonen för att kompensera för det högre förmånsvärdet.

Min fråga är: Kommer det funka med en elbil för resor på ca 50-60 mil per dag periodvis. utan att jag behöver planera min körning efter laddstationer.

Kolla på https://abetterrouteplanner.com/ med några exempelresor, min fru tycker iaf att Polestar 2 ger för många stopp för henne när hon reser i tjänsten så hon har lagt veto mot den (även om jag försöker övertala henne att iaf ha den som ett alternativ). Och hon åker bara 50 ish mil enkel väg någon gång i månaden som mest men efter en arbetsdag är det för tradigt att stanna så mycket när hon bara vill hem.

Men det beror väldigt mycket på om det är snabb motorväg, landsväg, exakt var det är osv så kolla sidan ovan. Åka Stockholm - Vemdalen verkar t.ex. vara väldigt jobbigt i en Polestar 2 jämfört med den Model 3 vi har idag men andra resor inte lika jobbiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Min fråga är: Kommer det funka med en elbil för resor på ca 50-60 mil per dag periodvis. utan att jag behöver planera min körning efter laddstationer.

Nej du kommer behöva göra iaf ett laddstop, men vore jag i din sits skulle valet vara löjligt enkelt...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lilla Tiger:

Jag skulle behöva lite input

Ska plocka ut en ny tjänstebil
Arbetar som resande säljare.

Har tre bilar att välja på

1: Polestar 2 Long Range Dual Motor med värmepump osv
2: Volvo V90 CC AWD B4 Diesel Fullsmetad
3: Volvo V60 AWD B4 Diesel Mellanutrustad.

Jag kommer köra ca 6000 mil i tjänsten och ca 1000 mil privat per år i ett distrikt mellan Södertälje och Östersund.
Arbetsgivaren höjer min lön om jag väljer någon av dieselfordonen för att kompensera för det högre förmånsvärdet.

Min fråga är: Kommer det funka med en elbil för resor på ca 50-60 mil per dag periodvis. utan att jag behöver planera min körning efter laddstationer.

Antar att allt hänger på om du är redo att ta den där pausen på 30-45 min under långfärden. Du kommer inte 50 mil med en Polestar, på vintern kanske det krävs 2 pauser. Jag skulle vilja påstå att det är oundvikligt att inte planera körning utefter laddstationer. (det behöver inte vara ett hinder vill jag påpeka). De är inte sällan trasiga eller upptagna dock. Eller inte finns alls beroende på vart du åker. Där jag bor hade en Polestar varit en nobrainer, men kanske inte där du bor.

Permalänk
Medlem

För 6000 mil per år så är elbil billigt och bra men logistiken på långa turer kommer bli slitsam. En fjällenresa per år med lite extra stopp etc är väl okay men varje vecka planera efter laddare etc. Nä det rekommenderar jag inte.

Permalänk
Medlem

På tal om dragvikt så kanske min tidigare bil hade klarat dina krav

https://www.youtube.com/watch?v=Nii9ifxHlfU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Jag skulle behöva lite input

Ska plocka ut en ny tjänstebil
Arbetar som resande säljare.

Har tre bilar att välja på

1: Polestar 2 Long Range Dual Motor med värmepump osv
2: Volvo V90 CC AWD B4 Diesel Fullsmetad
3: Volvo V60 AWD B4 Diesel Mellanutrustad.

Jag kommer köra ca 6000 mil i tjänsten och ca 1000 mil privat per år i ett distrikt mellan Södertälje och östersund.
Arbetsgivaren höjer min lön om jag väljer någon av dieselfordonen för att kompensera för det högre förmånsvärdet.

Min fråga är: Kommer det funka med en elbil för resor på ca 50-60 mil per dag periodvis. utan att jag behöver planera min körning efter laddstationer.

Jag hade fegat ur på Elbilen. Jag använder inte ens bil relaterat till arbete, men tycker vi närmar oss en trygghetsgräns när vi närmar oss 70-80mil på en laddning. Audi A6 som tyvärr är en bit bort lovar upp till 70mil.

Problemet är att jag vill ha en buffert om något oväntat händer, olyckor, något händer en familjemedlem eller vad det nu kan vara.

Lovar att du kommer att svära om du sitter fast en fredagkväll och måste ladda bilen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hämtade ut min tredje Tesla förra veckan - hade tidigare Model 3 (2021) och innan dess Model S (2017). Denna gång blev det en Model Y och jag lämnade även in den för foliering.

Bilen är Kina-tillverkad och jag har inte hittat några konstigheter med den än.

På min Model 3 behövdes exempelvis bakluckan justeras lite för att minska ett panel-gap. Det var dock hur smidigt som helst när Tesla åkte ut med en servicebil och löste det på plats.

Försöker vänja mig vid att köra SUV för initialt kändes det mest som en trimmad traktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

En Y verkar praktisk, men den är ju så vansinnigt ful. Den är rätt vanlig nu också, ser den i princip varje dag (och då bor jag i en småstad).

/hulle.

Vill du sticka ut så får du nog leta gamla bilar eller ovanliga. El bilar är rätt hett idag så där sticker man knappast ut längre.
Finns 7 ex av någon gammal golf 2a som går på el. Var något repotage om en som lyckats få tag i en av 7 st i sverige.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/finn-kor-elbil...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Jag hämtade ut min tredje Tesla förra veckan - hade tidigare Model 3 (2021) och innan dess Model S (2017). Denna gång blev det en Model Y och jag lämnade även in den för foliering.

https://i.imgur.com/pe2bNSY.jpeg

Bilen är Kina-tillverkad och jag har inte hittat några konstigheter med den än.

På min Model 3 behövdes exempelvis bakluckan justeras lite för att minska ett panel-gap. Det var dock hur smidigt som helst när Tesla åkte ut med en servicebil och löste det på plats.

Försöker vänja mig vid att köra SUV för initialt kändes det mest som en trimmad traktor.

Snygg färg, gillar lite mer vågade och inte bara vit grå svart etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Snygg färg, gillar lite mer vågade och inte bara vit grå svart etc.

This.

Är sjukt sugen på att foliera bilen med någon rolig färg, synd att det drar iväg prismässigt. Typ 30.000 kr har jag uppskattat det till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Jag hämtade ut min tredje Tesla förra veckan - hade tidigare Model 3 (2021) och innan dess Model S (2017). Denna gång blev det en Model Y och jag lämnade även in den för foliering.

https://i.imgur.com/pe2bNSY.jpeg

Bilen är Kina-tillverkad och jag har inte hittat några konstigheter med den än.

På min Model 3 behövdes exempelvis bakluckan justeras lite för att minska ett panel-gap. Det var dock hur smidigt som helst när Tesla åkte ut med en servicebil och löste det på plats.

Försöker vänja mig vid att köra SUV för initialt kändes det mest som en trimmad traktor.

Riktigt snygg! Påminner om VW Viper Green.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

This.

Är sjukt sugen på att foliera bilen med någon rolig färg, synd att det drar iväg prismässigt. Typ 30.000 kr har jag uppskattat det till.

Om jag minns rätt kommer det gå på drygt 22000kr inkl moms (jag har inte fått fakturan än). Prislappen beror även på vilken typ av bil det är. En mindre sedan är sannolikt billigare.

Skrivet av Nioreh83:

Riktigt snygg! Påminner om VW Viper Green.

Tack. Färgen heter Wasabi Green och det är en matt folie. Den ser betydligt coolare ut i verkligheten än på bild.

Just Tesla Model 3 / Y har ett utseende som verkligen tjänar på att få lite mer spännande färg än de som Tesla erbjuder. Denna typ av foliering framhäver formerna på bilen på ett mer fördelaktigt sätt.

Även min Model 3 var folierad. Fördelen med folieringen var att när man tog bort folien så var lacken under i princip i nyskick. Även om en folie inte är lika bra mot stenskott som en riktig PPF så skyddar den ändå en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Även min Model 3 var folierad. Fördelen med folieringen var att när man tog bort folien så var lacken under i princip i nyskick. Även om en folie inte är lika bra mot stenskott som en riktig PPF så skyddar den ändå en hel del.

Ja det lär ju garanterat vara bättre hållbarhet än lacken på Model 3/Y som inte är speciellt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Vad är sporten i att ta en kurva på 70 väg i 140 och pressa ?

Det är säkert att du inte förstår det. Men det är OK. Vi är alla olika.

Själv tycker jag det är grymt kul och härligt att köra fort på en snabb kurvig landsväg i solsken!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Om du är fine med att ha en ny dyr bil som knäpper och knakar i inredningen vid varje sväng, gupp eller ojämnhet samt har komforten hos en skottkärra så är det nog en fin bil.

Har du verkligen testat de nya bilarna som gör i Tyskland?

Skrivet av Daniel75:

Haha, är den så illa ? Jag tror jag ska åka och kika på den och prova bara för att se själv.
Jag tyckte bara den var ful som stryk men om den dessutom är så dålig i kvalitet så blir man ju mörkrädd.

MYP har inte kommit till Sverige än (vad jag vet). Så du får vänta ett litet tag.

Visst har Tesla sina problem och minussidor, men det är också populärt (speciellt i denna tråden) att hata och prata illa om Tesla. Även bilar som man inte själv testat eller har en aning om.

Så ta den typen av kommentarer, gällande bilar som inte ens skeppats till Sverige, men en stor spann salt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det refererade till inlägget jag svarade på, han som ursprungligen ställde förmodligen frågan för att massvis med människor man diskuterar elbilar med resonerar precis så. De jämför bilar och försöker få sin favorit till att vara bättre när skillnaderna aldrig märks på vanlig väg utan endast vid bankörning.

Jag kör inte på bana, och optimerar inte för det. Sorry.

Däremot så märker jag stor skillnad på olika bilar, oavsett om elbilar eller fossilbilar, när jag kör aktivt med de på våra vägar. Att tro att man inte märker skillnad på olika bilar är att vara faktaresistent och inte se verkligheten.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Ska den i jobbet och transportera mig och min laptop till kunder och ha som bil nr2 i hushållet. Har en ID.4 privat som funkar utmärkt som barn-truck, har takbox till den. Supernöjd förutom att den är otroligt trög med sina 204hk.

Att den är ful håller jag med om, det är ingen direkt vacker skapelse, men blir en smula bättre med 21" fälgar och sänkt.

Många andra bilar som är lite intressanta är det minst 12månader++ i leveranstid. Tittat lite på BMW i4 M50, men det blir inte förrens nästa år om man beställer nu. Model S Plaid ellre LR är också intressant, men samma där, lär ju komma runt 2023. MB EQE, Audi A6 e-tron kommer nästa år i bästa fall.

Funderar på om man skulle ta en Model Y P som ska kunna levereras redan i April-Maj (?) och sedan beställa något annat. Tar den på vanliga företags-finans så efter bonusen så kan man byta.

Är den verkligen så illa? Tänker att Berlin bilarna ska vara en smula bättre...

Lite inte på allt som folk skriver på nätet och forum. Finns extremt många Tesla-hatare. Många som uttalar sig om saker som de aldrig testat eller har den minsta aning om. Extremt vanligt.

Gällande leveranstider så skall de komma till Sverige i nästa månad (april) om man beställer nu:
https://teslaclubsweden.se/tesla-berlin-har-levererat-de-fors...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det är säkert att du inte förstår det. Men det är OK. Vi är alla olika.

Själv tycker jag det är grymt kul och härligt att köra fort på en snabb kurvig landsväg i solsken!

Köra farligt och utsätta sig själv och andra för risker alltså, ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Jag skulle behöva lite input

Ska plocka ut en ny tjänstebil
Arbetar som resande säljare.

Har tre bilar att välja på

1: Polestar 2 Long Range Dual Motor med värmepump osv
2: Volvo V90 CC AWD B4 Diesel Fullsmetad
3: Volvo V60 AWD B4 Diesel Mellanutrustad.

Jag kommer köra ca 6000 mil i tjänsten och ca 1000 mil privat per år i ett distrikt mellan Södertälje och östersund.
Arbetsgivaren höjer min lön om jag väljer någon av dieselfordonen för att kompensera för det högre förmånsvärdet.

Min fråga är: Kommer det funka med en elbil för resor på ca 50-60 mil per dag periodvis. utan att jag behöver planera min körning efter laddstationer.

Kan inte avgöra om elbil är rätt för dig eller inte. Synd att utbudet är så extremt begränsat för dig och en enda elbil. Personligen så tycker jag att PS2 har ett riktigt bra chassi för att köra hårt och sportigt, och hyfsat drag i motorerna (även om responsen i accpedalen och styrningen inte är på Tesla-nivå).

Nackdelen som jag tycker personligen är att förarmiljön/kupén är väldigt trång och instängd. Gillar inte att jag slår i knät i den gigantiska mittkonsolen. Här är ju syskonen XC40 och C30 från Volvo mycket bättre och trevligare, även om infotainment/mittskärmen är bättre på PS2.

En nackdel med alla Polestar och Volvo är att det är enormt "törstiga" och energikrävande elbilar. Helt enkelt så drar de väldigt mycket på längre resor, som gör att man måste stanna och ladda oftare. Detta är orsaken att jag, som också reser en del i mitt jobb (dock inte säljare, utan IT-chef), har valt Tesla. Grymt effektiv drivlina ger lång räckvidd för att vara elbil (dock kan den inte ens tävla med vår dieselbil som vi kan köra 150+ mil med i sträck) och laddnätet SuC gör det extremt lätt att ladda längs vägen. Även om jag inte vill pausa hela tiden, så är det ändå skönt att ta någon liten paus på längre sträckor.

Det bästa du kan göra är att gå in på https://abetterrouteplanner.com/ och välja de bilar du tänkt, och sedan kan du enkelt se var du behöver stanna och ladda längs vägen. Så får du själv avgöra om de (el)bilar du kikar på skulle kunna fungera för dig i ditt resande i jobbet.

https://abetterrouteplanner.com/

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zion:

Har just hämtat ut en E-Niro (den gamla) på leasing med 3000mil i avtalet (+Techpaketet) för 5200/månad. (Tillkommer gör försäkring/skatt)
Enbart bränslekostnaden för de mil jag kör/månad är med dagens priser nästan 6000:-.

Tala om no-brainer.

Får laddboxen (Easee) installerad imorgon. Utöver detta har jag också (än så länge) möjligheten att ladda gratis på jobbet, eller snarare ladda hem månadsavgiften som jag betalar för parkeringen varje månad.

Snyggt! Grattis och välkommen till en "ny värld"!

Låter perfekt med ditt laddupplägg!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Snyggt! Grattis och välkommen till en "ny värld"!

Låter perfekt med ditt laddupplägg!

Easee är en riktigt bra box, inga problem att ladda 11kW med den (min bil klarar inte att ta emot 22kW AC även om boxen levererar det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Känns som mycket klassiskt Telsahat här...

Har inte läst någon som tycker att M3 är den ultimata bilupplevelsen?

Det är inte ens en sportbil.

Däremot så är det (enligt mig och många andra) en grymt kul sportig vardagsbil att köra aktivt med. Har svårt att se att någon fossilbil kan konkurrera om så mycket körglädje för så lite pengar som tex. en M3 P (eller tex. PS2 PP).

Nu var jag otydlig, BMW M3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har du verkligen testat de nya bilarna som gör i Tyskland?

MYP har inte kommit till Sverige än (vad jag vet). Så du får vänta ett litet tag.

Visst har Tesla sina problem och minussidor, men det är också populärt (speciellt i denna tråden) att hata och prata illa om Tesla. Även bilar som man inte själv testat eller har en aning om.

Så ta den typen av kommentarer, gällande bilar som inte ens skeppats till Sverige, men en stor spann salt.

Nej, detta var en kinabil, Model Y Long Range.

Och jag är sannerligen inte en teslahatare. Jag var snarare en beundrare och helt ovetandes om alla skriverier. Men blev så jäkla besviken efter provturen så att jag började googla och genast ser man övertydligt ett mönster; att byggkvaliteten är riktigt dålig, ljusår sämre än Renault eller Dacia, på en svindyr premiumbil. Det går helt enkelt inte för sig. Det är inte ok.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W