Geforce RTX 4090 får kylare och strömmatning för att klara 600 watt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Detta kommer att kosta driva... Min elräkning är redan lite mer än dubbelt upp dyrare än vad det var för ett år sen...

Har du råd med ett RTX 4090 så är väl knappast elräkningen ett problem?

Om svaret trots allt är "Ja" så kanske du inte ska köpa kortet alls.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mistahh:

Detta kommer att kosta driva... Min elräkning är redan lite mer än dubbelt upp dyrare än vad det var för ett år sen...

Nää, det lär inte kosta så mycket. Det är inte så att det går på 100% hela tiden. Såvida du inte gör you know what.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Man blir ju inte direkt mer köpsugen när man ser bilden, herregud priser på galet höga nivåer, ingen tillgång, strömförbrukningen genom taket...ska man bli entusiastisk över detta?
Tror nästa dator blir en med Igpu och spelandet får ske på Xboxen......

Jag är redan där, och jag tror vi kommer bli allt fler som väljer ta den vägen.

Permalänk
Medlem

8k?

Kommer det här kortet klara 8k? Funderar på att köpa lg G2 83 inch alternativt samsung 85inch q800b om det klarar det

Permalänk
Skrivet av Exydia:

Problemet med C02-utsläpp ligger inte hos gemene man som köper ett 600W grafikkort utan det ligger högre upp i kedjan.

Förstår hur du tänker, men tycker den diskussionen är väldigt intresserant. Kan du konkretisera var det är problemet ligger? För om man bara ser till individers handlingar så spelar det knappast någon roll i det stora hela, men samtidigt består det stora hela av individers handlingar. Vad och vilka handlingar spelar roll gällande detta? Inte helt lätt att definiera. När det kommer till exempelvis matsvinn (har förstått att mer än en tredjedel av all producerad mat slängs) så är det nog rätt mycket upp till individerna att skärpa sig.

Idag slängs ungefär 40 % av all mat som produceras.
https://www.wwf.se/mat-och-jordbruk/vad-ska-jag-ata/

Men du menar att det måste ske på politisk och/eller företagsnivå? Verkar vara ett rätt litet antal företag som står för en stor andel av utsläppen.

”Yes, 100 Companies are “Responsible” for 71% of Global Warming Emissions: So What?”

”The 100 companies/71% figure is mainly used to discourage meaningful change, and thus acts as a kind of zombie statistic: Relatively small changes in household consumption across the US populace could dramatically reduce warming emissions:”

https://environmath.org/2020/12/01/yes-100-companies-are-resp...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av alumni:

Kommer det här kortet klara 8k? Funderar på att köpa lg G2 83 inch alternativt samsung 85inch q800b om det klarar det

Beror ju på vad man menar med att ’klara’

Bildutgångarna klarar upplösningen (i begränsad frekvens)

Att driva spel med höga inställningar är bara att glömma i de flesta spelen, men kommer fungera med DLSS uppskalat från 1440p/4K

Permalänk
Medlem

Om effekten verkligen är 600W så hade jag inte kört det om jag så fick det gratis, mitt kontor hade blivit en ugn!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Om effekten verkligen är 600W så hade jag inte kört det om jag så fick det gratis, mitt kontor hade blivit en ugn!

Effekt ugn 1800-2500 W.

Blir inte så varmt med 600w.... Elradiator är ju snarare liknande värme så stäng av värmen bara.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Beror ju på vad man menar med att ’klara’

Bildutgångarna klarar upplösningen (i begränsad frekvens)

Att driva spel med höga inställningar är bara att glömma i de flesta spelen, men kommer fungera med DLSS uppskalat från 1440p/4K

Okej ja jag vill köra i dlss 60 fps locked i 8k det ser helt otroligt ut på polarens 75qn900A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Det finns ingen chans att 4090 kommer dra 600 Watt. Det har bara kommit ur att strömmatningen klarar att leverera 600 watt, sen har alla bara spunnit vidare på det. Noctua

Jag äter upp min hatt om kortet drar mer än 450 watt.

Om det inte nu är TGP, som man aldrig mätt tidigare.

Om det är 600 watt TGP, multiplicera med 0,6-0,8 för att få TDP, som man alltid mätt effektuttag på grafikkort på.

Precis, det enda som kommit ut är att strömmatningen klarar 600W. Såvitt jag vet gör den det på RTX 3090 också. Finns även tredjepartskort med 26 faser. Sen handlar det ju om mer än att bara kunna mata så mycket ström som möjligt. Det handlar även om att hålla stabil spänning och sprida ut värmen (för att inte tala om att man vill ha lite marginaler).

Permalänk
Medlem
Skrivet av alumni:

Okej ja jag vill köra i dlss 60 fps locked i 8k det ser helt otroligt ut på polarens 75qn900A

Värt att tänka på att att 60Hz är max utan att komprimera signalen och långt från alla spel klarar DLSS

Men borde gå att driva 4K@120Hz och få bra bild ändå i de spel som skulle strula

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Effekt ugn 1800-2500 W.

Blir inte så varmt med 600w.... Elradiator är ju snarare liknande värme så stäng av värmen bara.

Rätt svårt att stänga av solen, har jag hört.

Permalänk

Kommer bli intressant att se situationen runt tillgänglighet för dom här korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

600w är perfekt för att värma ett mindre rum på vintern.

Seriöst, sätt en gräns på 150W för grafikkort till vanliga konsumenter. Det är knappast en linjär skala mellan grafikprestanda och effektförbrukning så uppoffringen är inte så illa som det kan låta.

nej men ett mindre hus. Under byggtiden så värmde jag mitt hus på 170m2 med 1000W under vintern (ventilationen ej igång)

(mitt hus + uppvärmt garage 70m2 + atterfallshus 25m2 uppvärmt med berg värmepump (elvärme) + all övrig teknik som behöver ström så snittar jag under 2000w/h då förstår ni hur mycket 600W för bra grafikkort är.)

Om det stämmer att det kan konsumera 600W konstant över tid + CPU 100w så ser jag det som omöjligt nyttjande på grund av värmen det alstrar. Är inte rimligt enligt min mening. redan vid +400w för hela systemet så har många problem med värmen i rummet.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Förstår hur du tänker, men tycker den diskussionen är väldigt intresserant. Kan du konkretisera var det är problemet ligger? För om man bara ser till individers handlingar så spelar det knappast någon roll i det stora hela, men samtidigt består det stora hela av individers handlingar. Vad och vilka handlingar spelar roll gällande detta? Inte helt lätt att definiera. När det kommer till exempelvis matsvinn (har förstått att mer än en tredjedel av all producerad mat slängs) så är det nog rätt mycket upp till individerna att skärpa sig.

Idag slängs ungefär 40 % av all mat som produceras.
https://www.wwf.se/mat-och-jordbruk/vad-ska-jag-ata/

Men du menar att det måste ske på politisk och/eller företagsnivå? Verkar vara ett rätt litet antal företag som står för en stor andel av utsläppen.

”Yes, 100 Companies are “Responsible” for 71% of Global Warming Emissions: So What?”

”The 100 companies/71% figure is mainly used to discourage meaningful change, and thus acts as a kind of zombie statistic: Relatively small changes in household consumption across the US populace could dramatically reduce warming emissions:”

https://environmath.org/2020/12/01/yes-100-companies-are-resp...

Mat som producerats, inte köps. Företag har en förmåga att slänga överflöd istället för att ge bort etc.

71% är inte någon "discourage", det påvisar VART de största förändringarna måste ske. Räknar vi in x antal andra större företag/industrier så är den enskilda individens påverkan väldigt väldigt liten. Den absolut största, enskilda handling man kan göra för miljön är att inte skaffa barn t ex.

"The oil giant British Petroleum (BP) actually hired PR professionals to invent a concept designed to blame individuals, not fossil fuel companies, for climate change. And it was BP that revealed the phrase "carbon footprint", along with a "carbon footprint calculator", in 2004."

Även återvinning innehåller en hel del lögner, t ex återvinning av plast där en majoritet av det begravs och återvinns inte alls trots att vi är duktiga och sorterar för fullt.

"Of the seven billion tonnes of plastic waste generated globally so far, less than 10 percent has been recycled."

Och för att inte vara helt off-topic... absolut inte rätt väg gå att hela tiden öka förbrukningen, fokus borde kanske istället ligga på att göra "skiten" mer effektivt och på så vis öka prestandan.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Effekt ugn 1800-2500 W.

Blir inte så varmt med 600w.... Elradiator är ju snarare liknande värme så stäng av värmen bara.

har redan elementen avstängda

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Många har hängt upp sig rejält på hur många watt kortet är på men ingen pratar om hur absolut massiv den kommer vara. Om ett referenskort är 3-4 slot, hur stort kommer dom dyra varianterna vara då? Holy moly! säger jag bara!

Permalänk
Medlem

Först nyhet om ett strömtörstigt Zen4 flaggskepp och nu 600W 4090. Jisses amalia ser ut som nästa gen hårdvara lär gå varmt. Tur man har nära till ett kärnkraftverk, bara att plugga in sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Utöver att det blir varmt i datorn (och rummet) och blir mer högljutt/svårkylt så är ju ett rätt stort problem att vi måste ner till noll CO2-utsläpp inom 30 år för att ha en chans till en rimlig framtid. Att på bara 2 år (eller EN generation) nästan dubbla effekten för en GPU är ju inte direkt att gå åt rätt håll då.

Förklara gärna varför man måste ha ett grafikkort på 600w överhuvudtaget? Om alla tänker som du så kan ju alla bara sluta köpa dessa kort så löser det sig själv

Som sagt jag använder en laptop som drar 230w totalt och spelar alla spel så gott som maxade med 100fps vilket räcker gott för alla.

Så varför behöver ens någon detta?

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Förklara gärna varför man måste ha ett grafikkort på 600w överhuvudtaget? Om alla tänker som du så kan ju alla bara sluta köpa dessa kort så löser det sig själv

Som sagt jag använder en laptop som drar 230w totalt och spelar alla spel så gott som maxade med 100fps vilket räcker gott för alla.

Så varför behöver ens någon detta?

Varför behöver någon en Ferrari, pool på tomten, gasolgrill hemma, flera bilar, golvvärme, etc, finns ju extremt många onödiga lyxiga saker som egentligen är onödiga ur miljösynpunkt som påverkar avsevärt mycket mer än ett grafikkort.

Avskyr även djupt alla Youtubers och Influencers som bara förstör och slänger saker på sociala medier.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av palusa:

Förklara gärna varför man måste ha ett grafikkort på 600w överhuvudtaget? Om alla tänker som du så kan ju alla bara sluta köpa dessa kort så löser det sig själv

Som sagt jag använder en laptop som drar 230w totalt och spelar alla spel så gott som maxade med 100fps vilket räcker gott för alla.

Så varför behöver ens någon detta?

Folk köper väl i regel så bra kort som de har användning för och råd med, och om de korten då drar 400 W så kommer de sälja som smör, förutsatt att det inte finns något alternativ med samma prestanda, funktioner och pris som drar långt mindre.
Sannolikheten att en överväldigande majoritet slutar köpa alla RTX xx90, xx80 (+ Ti) och xx70 pga för hög effekt kan vi väl anta ganska snabbt är ungefär 0. Så länge som de fungerar med kyllösningen de säljs med så kommer de sälja.

Personligen tror jag dock inte att de kommer hamna så högt som 600 W även om effekten höjs; det är en för stor ökning för att kännas rimlig. 450 W skulle jag inte bli särskilt överraskad av nu dock, speciellt inte för toppmodellerna av RTX 4090.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Varför behöver någon en Ferrari, pool på tomten, gasolgrill hemma, flera bilar, golvvärme, etc, finns ju extremt många onödiga lyxiga saker som egentligen är onödiga ur miljösynpunkt som påverkar avsevärt mycket mer än ett grafikkort.

Avskyr även djupt alla Youtubers och Influencers som bara förstör och slänger saker på sociala medier.

Mvh

Håller helt med ang detta 🙂
Men vilka kanaler syftar du på, nån indirekt?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Håller helt med ang detta 🙂
Men vilka kanaler syftar du på, nån indirekt?

Mukbangs där de sannolikt slänger en hel del av produkterna, kanaler där de spränger saker, trycker ihop dem, etc.

Finns hur mycket onödigt skräp somhelst.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Don't get to cooky now

köpte relativt nyligen 1000W agg i tro att det skulle räcka ett tag i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alumni:

Kommer det här kortet klara 8k? Funderar på att köpa lg G2 83 inch alternativt samsung 85inch q800b om det klarar det

Tror det är en ganska vanlig tankevurpa att tro att 8K är "dubbelt så mycket som 4K", när det i själva verket är fyra gånger så många pixlar som 4K, eller 16 gånger fler än 1080p.

Med tanke på att dagens bästa kort inte klarar att driva några tyngre spel i native 4K med hög detaljnivå och bildfrekvens så lär det dröja ett flertal generationer GPUer innan det går att driva 8K på något meningsfullt sätt.

Permalänk

det börjar kännas som att det var ett misstag att jag precis har köpt ett nätagregat på 1000Watt, dels i och med att ATX 3.0 kommer snart

men jag får bara in max 310mm långa grafikkort i mitt chassi om jag inte offrar flera av mina SSD, jag upptäckte för några dagar sedan att väldogt många grafikkort på marknaden är längre än så

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrilleX:

köpte relativt nyligen 1000W agg i tro att det skulle räcka ett tag i framtiden.

I'm praying for you 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Prata om att folk overreagerar och gör vilda antaganden här...

Att korten klarar 600W betyder inte att de kommer dra så mycket, och jag har väldigt svårt att tro de skulle dra så mycket. Jag pratar då om stock founders edition, och inte heller om spikar då. Finns redan tredjeparts 3090 kort som drar otroligt mycket, och spikar kan också gå väldigt högt (även på founders edition).

Jag tror själv inte att det är något massivt hopp mellan 3090 och 4090 när det kommer till TGP. Kanske man måste uppgradera PSU om man var precis på gränsen för 3090, men så har det alltid varit.

Sen överdriver folk en hel del när det kommer till hur hög Watt på PSU man behöver. Mäter man sin dators totala användning (under last), så är det oftast inte så extremt högt som många tror, och så länge man inte snålar med kvaliteten på PSU, och har lite marginaler för spikar, är allt lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tror det är en ganska vanlig tankevurpa att tro att 8K är "dubbelt så mycket som 4K", när det i själva verket är fyra gånger så många pixlar som 4K, eller 16 gånger fler än 1080p.
https://i.imgur.com/rVvvuzq.png

Med tanke på att dagens bästa kort inte klarar att driva några tyngre spel i native 4K med hög detaljnivå och bildfrekvens så lär det dröja ett flertal generationer GPUer innan det går att driva 8K på något meningsfullt sätt.

menar du 4k 120hz?
nej det blir svårt för dagens kort.
med ultra detaljnivå iallafall

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Prata om att folk overreagerar och gör vilda antaganden här...

Att korten klarar 600W betyder inte att de kommer dra så mycket, och jag har väldigt svårt att tro de skulle dra så mycket. Jag pratar då om stock founders edition, och inte heller om spikar då. Finns redan tredjeparts 3090 kort som drar otroligt mycket, och spikar kan också gå väldigt högt (även på founders edition).

Jag tror själv inte att det är något massivt hopp mellan 3090 och 4090 när det kommer till TGP. Kanske man måste uppgradera PSU om man var precis på gränsen för 3090, men så har det alltid varit.

Sen överdriver folk en hel del när det kommer till hur hög Watt på PSU man behöver. Mäter man sin dators totala användning (under last), så är det oftast inte så extremt högt som många tror, och så länge man inte snålar med kvaliteten på PSU, och har lite marginaler för spikar, är allt lugnt.

Håller med helt, känns som att halva tråden tror att ett nätagg med 2000W maxeffekt drar så mycket hela tiden

Det enda artikeln säger egentligen är att strömkontakten klarar av 600W, inte att GPUn kommer dra så mycket (och då framförallt inte heller dra så mycket från fabrik)

Bara för att ett kort skulle ha 4x8-pin betyder det inte att det drar så mycket heller, bara att det finns utrymme att öka effekttaket och kanske överklocka en hel del