Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Vad är egentligens skillnaden mellan "Elements" och "My Book?"

Skrivet av Brainsplitter:

Elements ger 2 års garanti och My Book 3 års garanti. Sen huruvida diskarna inuti skiljer sig vet jag ej.

Det sitter samma modell i båda. Numera är det diskar av modellen 'EDGZ' som sitter i alla de externa; Elements, My Book och My Book Duo. Det är lite annan teknik/firmware i dem skvallras det om, vilket jag inte vet säkert vad det är. Vad alla verkar vara överrens om dock att 'EDGZ' låter mer än tidigare modeller och att 14TB ska vara ok men 16TB och 18TB ska låta rejält mycket. Jag har en 14TB 'EDGZ' som körs i BadBlocks i skrivandes stund och den låter inte så mycket faktiskt. ..kanske en aning mer, men jag har den i ett skåp så det kvittar lite för mig. Vad de säger så är det när den går i idle som den börjar leva rövare så vi får se sen när testerna är klara.

Också värt att veta:
My Book Duo har tidigare haft 2st. WD Red i sig men det är numera 'EDGZ' i dem med. Amazon har inte ändrat i sina produktbeskrivningar där, vilket dock WD själva gjort. Att köpa WD My Book Duo för att få billiga WD Red tiden är alltså förbi. Kan vara värt att lägga på minnet.

Permalänk
Medlem

Dom här flashpriserna på diskar hos Amazon, gäller dom bara i Sverige eller i övriga Europa också? Om det är för hela Europa så förstår jag ju att produkten tar slut snabbt annars verkar det lite konstigt, eller är det alla miners som slår till?

Permalänk
Medlem

Jag tänkte jag skulle köpa något nu när clasohlson kör 20% på nästan allt. Japp, "nästan allt".

*Gäller ej robotgräsklippare, robotdammsugare, Nintendo, EWAY, JBL, Ryobi, Google, Nest, Philips Hue, DJI, Appleprodukter, Moccamaster, presentkort, telefonkort och frimärken*

Dom plockade bort allt av värde så man enbart kan köpa krimskrams med rabatten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Det sitter samma modell i båda. Numera är det diskar av modellen 'EDGZ' som sitter i alla de externa; Elements, My Book och My Book Duo. Det är lite annan teknik/firmware i dem skvallras det om, vilket jag inte vet säkert vad det är. Vad alla verkar vara överrens om dock att 'EDGZ' låter mer än tidigare modeller och att 14TB ska vara ok men 16TB och 18TB ska låta rejält mycket. Jag har en 14TB 'EDGZ' som körs i BadBlocks i skrivandes stund och den låter inte så mycket faktiskt. ..kanske en aning mer, men jag har den i ett skåp så det kvittar lite för mig. Vad de säger så är det när den går i idle som den börjar leva rövare så vi får se sen när testerna är klara.

Också värt att veta:
My Book Duo har tidigare haft 2st. WD Red i sig men det är numera 'EDGZ' i dem med. Amazon har inte ändrat i sina produktbeskrivningar där, vilket dock WD själva gjort. Att köpa WD My Book Duo för att få billiga WD Red tiden är alltså förbi. Kan vara värt att lägga på minnet.

Detta stämmer, har en 16TB och satan vad den låter. Trodde att den var dead on arrival först men tydligen så är det normalt beteende, när den jobbar hårt så låter det som ett sågverk men det problemet löser man med hörlurar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Jag tänkte jag skulle köpa något nu när clasohlson kör 20% på nästan allt. Japp, "nästan allt".

*Gäller ej robotgräsklippare, robotdammsugare, Nintendo, EWAY, JBL, Ryobi, Google, Nest, Philips Hue, DJI, Appleprodukter, Moccamaster, presentkort, telefonkort och frimärken*

Dom plockade bort allt av värde så man enbart kan köpa krimskrams med rabatten...

Dock är det ju pga de troligtvis har lägre marginal än 20% på dessa produkter. Eller tycker du att de ska sälja varorna med förlust?

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Dock är det ju pga de troligtvis har lägre marginal än 20% på dessa produkter. Eller tycker du att de ska sälja varorna med förlust?

Nej du har rätt. När jag kollar prisjakt på någon av de saker som inte ingår i 20% ligger dom hyffsat samma som övriga återförsäljare. När jag sedan tar random produkt som man kan nyttja koden på så kommer den produkten ner till övriga återförsäljare med rabatten.
Tex:

https://www.clasohlson.com/se/Skruvdragare-Dewalt-DCD796P2/p/...
kostar 3779:- utan rabatt, och 3023:- med 20% avdraget.

Normalt pris för övriga återförsäljare är runt 3000:-
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3460570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Dock är det ju pga de troligtvis har lägre marginal än 20% på dessa produkter. Eller tycker du att de ska sälja varorna med förlust?

Man kunde ju låtit bli att hävda 20% på "nästan allt" när så pass många och troligtvis populära produktkategorier är exkluderade. Det är ju dock deras val och ser man till hela deras sortiment så är det säkert "nästan allt" som har 20% rabatt, men risken finns nog att många blir besvikna.

Visa signatur

E det så?

Permalänk

Kanske intressant i sammanhanget är att Boozt fälldes av Reklamombudsmannen för att de använde just den formuleringen i ett reklamutskick. Dock verkar det som de fälldes mest eftersom de inte skickade in bevis på att majoriteten av deras sortiment verkligen var nersatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Det sitter samma modell i båda. Numera är det diskar av modellen 'EDGZ' som sitter i alla de externa; Elements, My Book och My Book Duo. Det är lite annan teknik/firmware i dem skvallras det om, vilket jag inte vet säkert vad det är. Vad alla verkar vara överrens om dock att 'EDGZ' låter mer än tidigare modeller och att 14TB ska vara ok men 16TB och 18TB ska låta rejält mycket. Jag har en 14TB 'EDGZ' som körs i BadBlocks i skrivandes stund och den låter inte så mycket faktiskt. ..kanske en aning mer, men jag har den i ett skåp så det kvittar lite för mig. Vad de säger så är det när den går i idle som den börjar leva rövare så vi får se sen när testerna är klara.

Också värt att veta:
My Book Duo har tidigare haft 2st. WD Red i sig men det är numera 'EDGZ' i dem med. Amazon har inte ändrat i sina produktbeskrivningar där, vilket dock WD själva gjort. Att köpa WD My Book Duo för att få billiga WD Red tiden är alltså förbi. Kan vara värt att lägga på minnet.

Undrade mer om det finns någon skillnad i funktion mellan Elements och My book. Hittar egentligen inte någon klar info om det någonstans. Nu funderar jag på att skaffa en och koppla till routern som nätverkslagring så det kanske inte spelar så stor roll egentligen vilken jag väljer.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Undrade mer om det finns någon skillnad i funktion mellan Elements och My book. Hittar egentligen inte någon klar info om det någonstans. Nu funderar jag på att skaffa en och koppla till routern som nätverkslagring så det kanske inte spelar så stor roll egentligen vilken jag väljer.

Spelar ingen som helst roll, jag har shuckat ca 10 Elements förra året, 12GB innehöll då: EMAZ diskar.
Alla går som tåget. Tysta också.

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Undrade mer om det finns någon skillnad i funktion mellan Elements och My book. Hittar egentligen inte någon klar info om det någonstans. Nu funderar jag på att skaffa en och koppla till routern som nätverkslagring så det kanske inte spelar så stor roll egentligen vilken jag väljer.

WD My Book har hårdvarukryptering men WD Elements inte. Det du betalar extra för vad gäller WD My Book är ett års extra garanti och kryptering. Välj du WD Elements så slipper du den eventuella huvudvärken om lådan/elektroniken i sig går sönder. Om hårdvarukryptering är aktiverad är du ganska rökt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

WD My Book har hårdvarukryptering men WD Elements inte. Det du betalar extra för vad gäller WD My Book är ett års extra garanti och kryptering. Välj du WD Elements så slipper du den eventuella huvudvärken om lådan/elektroniken i sig går sönder. Om hårdvarukryptering är aktiverad är du ganska rökt då.

Okej, då är jag med. Kryptering behövs inte för det jag ska använda den till så får bli Elements då.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Keeper of Traditions

Intressant att ClasOhlson-rean togs bort, både utan anledning och utan att flyttas till övriga fynd-tråden

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag köpte 4st WD 16TB som jag shuckade i vintras, det satt 4st EDGZ i alla. En var DOA men Amazon löste det smidigt.

Ljudnivån är avsevärt högre jämfört med dom 4st WD 8TB jag shuckade år 2017 (2x WD RED + 2x WD/HGST white)

Det är head parking-funktionen som är boven. Googlar kan man läsa att "WD-diskar haft detta i 10+ år.." men kontentan är att jag aldrig hörde ljudet med de föregående diskarna som snurrade i 4 år, men hör det extremt tydligt med dom nya.

Jag valde trots detta att behålla diskarna och har vant mig mig vid ljudet, det verkar minska en aning när dom är i drift och börjat fyllas med data.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Dunder:

Intressant att ClasOhlson-rean togs bort, både utan anledning och utan att flyttas till övriga fynd-tråden

Jag gissar på att det inte följde trådens riktlinjer om hur fyndtips på reor ska utformas 🤷‍♂️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av NordhNet:

Jag gissar på att det inte följde trådens riktlinjer om hur fyndtips på reor ska utformas 🤷‍♂️

Kanske, men då finns det många inlägg att rensa bort

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alphahanne:

Okej, då är jag med. Kryptering behövs inte för det jag ska använda den till så får bli Elements då.

Varför ska du hålla på och shucka när du kan få Exos x18 18TB för 3367kr.

https://www.amazon.se/-/en/dp/B08JV6PP9B/ref=sr_1_7?crid=2EA4...

5 års garanti.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Dunder:

Kanske, men då finns det många inlägg att rensa bort

Det gör de säkerligen om någon användare också ser till att rapportera dessa inlägg.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det gör de säkerligen om någon användare också ser till att rapportera dessa inlägg.

Bättre att formulera om dem eller att någon lägger upp ett nytt inlägg med rätt format än att de blir bortplockade tycker jag

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av medbor:

Bättre att formulera om dem eller att någon lägger upp ett nytt inlägg med rätt format än att de blir bortplockade tycker jag

Sant, tyvärr är det en tidsfråga. Vi har helt enkelt inte möjlighet att skriva om en massa inlägg dagligen då vi gör detta på fritiden

Därför råder det ”no mercy” i fyndtrådarna

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Sant, tyvärr är det en tidsfråga. Vi har helt enkelt inte möjlighet att skriva om en massa inlägg dagligen då vi gör detta på fritiden

Därför råder det ”no mercy” i fyndtrådarna

Fair enough

Funderar bara om man kan citera dem eller framhäva de felade inläggen på något sätt så någon annan kan städa?

Inget är enkelt, kommer inte på något bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Varför ska du hålla på och shucka när du kan få Exos x18 18TB för 3367kr.

https://www.amazon.se/-/en/dp/B08JV6PP9B/ref=sr_1_7?crid=2EA4...

5 års garanti.

Eh, va? Vem har sagt att jag ska göra det? En ren disk har jag ingen användning för, hur ska jag koppla in den i routern har du tänkt?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av medbor:

Funderar bara om man kan citera dem eller framhäva de felade inläggen på något sätt så någon annan kan städa?

Inget är enkelt, kommer inte på något bra

Citera i denna tråd så kanske den som skrivit inlägget redigerar det? Alternativt, som du skriver, tipsa igen om samma sak, med rätt format, och rapportera det felande inlägget?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Citera i denna tråd så kanske den som skrivit inlägget redigerar det? Alternativt, som du skriver, tipsa igen om samma sak, med rätt format, och rapportera det felande inlägget?

Ja, det är nog fair game, men om man bara rapporterar så blir många av med chansen på en vettig rea...

Känns som det skadar mer att man missar vettiga tips än att formatregler bryts

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alphahanne:

Eh, va? Vem har sagt att jag ska göra det? En ren disk har jag ingen användning för, hur ska jag koppla in den i routern har du tänkt?

Oops.. sry där. Läste ett annat inlägg och förväxlade ditt. Min erfarenhet med USB-diskar som körs kontinuerlig med undermålig kylning brukar leda till en tidig död för diskarna. Om du ändå satsar på en extern USB-disk så se till att den körs sval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Oops.. sry där. Läste ett annat inlägg och förväxlade ditt. Min erfarenhet med USB-diskar som körs kontinuerlig med undermålig kylning brukar leda till en tidig död för diskarna. Om du ändå satsar på en extern USB-disk så se till att den körs sval.

Den kommer stå luftigt så borde inte vara något problem.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av KniFF:

Jag köpte 4st WD 16TB som jag shuckade i vintras, det satt 4st EDGZ i alla. En var DOA men Amazon löste det smidigt.

Ljudnivån är avsevärt högre jämfört med dom 4st WD 8TB jag shuckade år 2017 (2x WD RED + 2x WD/HGST white)

Det är head parking-funktionen som är boven. Googlar kan man läsa att "WD-diskar haft detta i 10+ år.." men kontentan är att jag aldrig hörde ljudet med de föregående diskarna som snurrade i 4 år, men hör det extremt tydligt med dom nya.

Jag valde trots detta att behålla diskarna och har vant mig mig vid ljudet, det verkar minska en aning när dom är i drift och börjat fyllas med data.

Jo, jag läste till mig att det var just 16TB och 18TB av EDGZ som levde rövare. Nu hittar jag inte länken men det var någon ny 'teknik' + firmware som introducerades med EDGZ. 14TB var det lite olika bud om så jag tog hem en My Book 14TB som nu snurrar en BadBlock test och har en Elements 14TB på ingång. Jag kan hojta till sen med en rapport om nån vecka när jag kört båda igenom tester och då lite vila. Jag kommer stanna på 14TB storleken oavsett. I värsta fall blir det lösa WD Red Plus 14TB i framtiden. Dubbla priset dock.

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Varför ska du hålla på och shucka när du kan få Exos x18 18TB för 3367kr.

https://www.amazon.se/-/en/dp/B08JV6PP9B/ref=sr_1_7?crid=2EA4...

5 års garanti.

Den disken lever om ordentligt. Riktigt högljudd. 7200RPM, drar kräm + går varm.

Ingen höjdare för hemmaserver om du inte har ett ljudisolerat rum, AC och rack.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Clint Eastwood:

Den disken lever om ordentligt. Riktigt högljudd. 7200RPM, drar kräm + går varm.

Ingen höjdare för hemmaserver om du inte har ett ljudisolerat rum, AC och rack.

Jag har 2st X16 16TB i en av mina servrar och visst, de knattrar lite, men absolut inget som stör eller så.

Mina servrar står i hallen ca 5m från där jag sitter vid min dator.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av THB:

Jag har 2st X16 16TB i en av mina servrar och visst, de knattrar lite, men absolut inget som stör eller så.

Mina servrar står i hallen ca 5m från där jag sitter vid min dator.

Ok, det låter inte så farligt. Aldrig ägd en själv men läst en hel del åsikter om den. Har du någon tempjämförelse med en WD Red?