Permalänk
Avstängd

Stoppad sits? gamingstol frågor.

Hej jag vill beställa ny gamingstol men är osäker på köpet för det står att stolen har en stoppad sits på produkt informationen om stolen och jag undrar vad som menas när en stol har stoppad sits? :/ är det något som är fel på stolens sits då eller vad är felet? vill beställa en gamingstol - Cougar armor S fast står att den har stoppad sits... hum :/ någon som kan vara snäll och förklara detta?

mvh.

Permalänk

Att sitsen har stoppning?

dvs du sitter inte direkt på bottenplyfan eller va de använt som sitsbotten utan de e nån form av stoppning imellan

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

Att sitsen har stoppning?

dvs du sitter inte direkt på bottenplyfan eller va de använt som sitsbotten utan de e nån form av stoppning imellan

Ja det står att stolen har stoppad sits? Okej tack för ditt svar men är det bra eller dåligt?

Permalänk
Skrivet av Mio-3513:

Ja det står att stolen har stoppad sits? Okej tack för ditt svar men är det bra eller dåligt?

beror väl på om du gillar känslan av kyrkobänk eller inte... dvs trä mot röv eller om du vill ha en dyna imellan som på nämnda stolen.

Gillar känslan av trä mot röv = stoppning dålig

Gillar ha en dyna mellan trät och röven = stoppning bra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

beror väl på om du gillar känslan av kyrkobänk eller inte... dvs trä mot röv eller om du vill ha en dyna imellan som på nämnda stolen.

Gillar känslan av trä mot röv = stoppning dålig

Gillar ha en dyna mellan trät och röven = stoppning bra.

Så du menar att den kan va väldigt hård sitsen då? Vill ju inte ha en sits som är för hård jag vill ha att det är en dyna imellan men kanske svårt å veta om det är mjuk material imellan trät och upp till rumpan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Så du menar att den kan va väldigt hård sitsen då? Vill ju inte ha en sits som är för hård jag vill ha att det är en dyna imellan men kanske svårt å veta om det är mjuk material imellan trät och upp till rumpan.

En stoppad sits har stoppning.

Synonymer till stoppning: fyllning, vaddering, fyllnadsmaterial;

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Så du menar att den kan va väldigt hård sitsen då? Vill ju inte ha en sits som är för hård jag vill ha att det är en dyna imellan men kanske svårt å veta om det är mjuk material imellan trät och upp till rumpan.

Hans svar var tydligt men en gnutta skämtsamt. Alla gamingstolar har i princip stoppad sits för att det ska vara mjukt när du placerar din bak mot dem. Om de inte skulle ha stoppad sits hade underdelen varit betydligt hårdare vilket hade varit mindre skönt, framförallt efter en längre tids spelande. Stoppad sits är standard på varenda kontors/gamingstol idag och har så varit under flera år. Detta är inget du behöver lägga ner avsevärd tankekraft på.

Kanske är din tråd ett för tidigt aprilskämt för att driva med människor, om inte, övers har du ett svar som är både klart och tydligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fiklm:

Hans svar var tydligt men en gnutta skämtsamt. Alla gamingstolar har i princip stoppad sits för att det ska vara mjukt när du placerar din bak mot dem. Om de inte skulle ha stoppad sits hade underdelen varit betydligt hårdare vilket hade varit mindre skönt, framförallt efter en längre tids spelande. Stoppad sits är standard på varenda kontors/gamingstol idag och har så varit under flera år. Detta är inget du behöver lägga ner avsevärd tankekraft på.

Kanske är din tråd ett för tidigt aprilskämt för att driva med människor, om inte, övers har du ett svar som är både klart och tydligt.

Förlåt men jag ville bara veta vad som menas med det då jag inte alls visste vad det betydde och har ingen koll på vad för material som levereras när man köper en gamingstol mer än att jag vet att jag behöver en stol med en sits som inte blir hård under en längre tid men tack för ditt medverkande antar jag och tack för du förtydliga.

Stolen var snäppet billigare när det står att den har stoppad sits vilket var därför det bekymra mig och jämfört med den andra samma stol jag kolla på som är exakt samma modell fast den var dyrare fast den står det inte att den har stoppad sits vilket var därför jag tyckte det var konstigt 🤔

Permalänk
Avstängd

Tack för att ni svarade då ska jag ta och beställa/köpa 😃

Permalänk
Avstängd

Alla stolar är väl "stoppade"? annars hade du ju suttit på en träplatta.

Dock är vissa såpass dåligt stoppade att det blir som att sitta på träplattan ändå. Som t.ex. ikea markus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Alla stolar är väl "stoppade"? annars hade du ju suttit på en träplatta.

Dock är vissa såpass dåligt stoppade att det blir som att sitta på träplattan ändå. Som t.ex. ikea markus.

Finns väl stolar där även sitsen är mesh, och alltså utan stoppning?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Rekordmedlem

Stoppning är att det är nån typ av mer eller mindre elastisk fyllning mellan sittaren och stolens massiva delar.
En köksstol i trä är inte stoppad utan har en massiv och hård sits, en stol med nät eller ett spänt tyg är inte heller stoppad men de kan vara ganska mjuka, de flesta skrivbordsstolar är stoppade men det finns en del som använder ett spänt nät i både ryggstöd och sits för att det ska bli bättre ventilation så man minskar rövsvetten.
Man ser igenom dyna och ryggstöd på den typen av stolar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HWS:

Finns väl stolar där även sitsen är mesh, och alltså utan stoppning?

Skrivet av mrqaffe:

Stoppning är att det är nån typ av mer eller mindre elastisk fyllning mellan sittaren och stolens massiva delar.
En köksstol i trä är inte stoppad utan har en massiv och hård sits, en stol med nät eller ett spänt tyg är inte heller stoppad men de kan vara ganska mjuka, de flesta skrivbordsstolar är stoppade men det finns en del som använder ett spänt nät i både ryggstöd och sits för att det ska bli bättre ventilation så man minskar rövsvetten.
Man ser igenom dyna och ryggstöd på den typen av stolar.
https://quickbutik.imgix.net/3799z/products/3799z-15161059952.jpg
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0370/5181/products/Herman-Miller-Aeron_fe56768e-57a3-4a6d-bd1d-5b4785f9b712_1024x1024.png?v=1571438680

Hur länge håller sig mesh i sitsen egentligen? Med tanke på att mesh på ryggstöd blir slappa efter bara något år.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nozomi:

Hur länge håller sig mesh i sitsen egentligen? Med tanke på att mesh på ryggstöd blir slappa efter bara något år.

Vet inte men det finns ju olika kvalitet och Heman Milller är ju populära premiumstolar i nät.
Jag tror inte det behöver sagga alls om man tillåter sig att bygga bra nog dvs ingen töjning i själva nätmaterialet, säg att man använder Dynema (har högre hållfasthet än stål) och så bygger man så att ramen fjädrar och spänner nätet på rätt sätt.
Många stoppade stolar saggar också ihop ganska snabbt, speciellt Ikea Markus är ju notoriskt "lättsliten" (medans en Kinnarp är nästan outslitlig)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.