Permalänk
Medlem

Studielaptop under 10K

Halloj!
Min nuvarande studielaptop har klappat ihop och jag är nu i akut behov av en ny. Jag studerar till ingenjör och använder datorn enbart till att nyttja office-paketet och informationssökning. Har i dagsläget också en Ipad Pro som jag tidigare använt istället för anteckningsblock och för de kurser där det passar att anteckna för hand.

Det jag söker är en relativt lätt dator på 13"-14" som får kosta max 10K, helst nedåt 7K. Jag har kollat på följande två datorer där jag verkligen gillar designen och skärmformatet på Surface 4, men är 8gb ram kanske ett problem?

Tacksam för rekommendationer och lite allmän vägledning!

Permalänk
Avstängd

Min syrra pluggar och jag köpte en begagnad Thinkpad X1 åt henne för typ 3500, den var inte så ny men ändå riktigt slimmad och lätt och så. Hon spillde dock ett glas apelsinjuice i den efter ett par år och var inte smart nog att stänga av eller så, så den är nu död. Men vi hittade en till nyare begagnad, dock för typ 6500, men den hade ett års garanti kvar och sådär och hon är väldigt nöjd. Jämfört med en ny laptop i samma prisklass så är den ju sjukt mycket trevligare på alla sätt, även om processorn är något slöare.

Permalänk
Medlem

Beg MacBook Pro 2020 med m1 alla dagar i veckan https://youtu.be/KE-hrWTgDjk?t=655

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Macbook pro M1 kan nog bli svår att hitta begagnad för under 10k, men M1 air finns ofta för runt 9K i toppskick på t.ex. blocket. De båda presterar ungefär likadant. Riktigt bra dator, jag har en själv.

Kul bonus i och med att du har en Ipad är att du kan använda den som extra skärm trådlöst med Sidecar. Riktigt användbart om du ska läsa något och skriva i ett dokument samtidigt.

Permalänk
Medlem

Jag hade ungefär samma behov och för mig föll valet på en begagnad maskin från Dell. Mycket kanske för att jag har en liknande i jobbet och jag tycker att den fungerar bra.

Något liknande denna kanske kan vara ett alternativ: https://www.blocket.se/annons/stockholm/dell_latitude_7490/99...
Jag betalade 2000 för en med liknande spec och valde senare att köpa till begagnat RAM här på forumet, så totalt 2450 för en maskin med 14" skärm, Intel I5-8250, 16 GB RAM och 256 GB SSD. Det känns som ett väldigt prisvärt köp.

Permalänk
Medlem

Till att börja med, vad roligt med svar! Skrev en ganska kort och intetsägande första post har jag insett men hoppades på lite input för att ta diskussionen vidare.

Skrivet av snajk:

Min syrra pluggar och jag köpte en begagnad Thinkpad X1 åt henne för typ 3500, den var inte så ny men ändå riktigt slimmad och lätt och så. Hon spillde dock ett glas apelsinjuice i den efter ett par år och var inte smart nog att stänga av eller så, så den är nu död. Men vi hittade en till nyare begagnad, dock för typ 6500, men den hade ett års garanti kvar och sådär och hon är väldigt nöjd. Jämfört med en ny laptop i samma prisklass så är den ju sjukt mycket trevligare på alla sätt, även om processorn är något slöare.

Skrivet av MickeBoy:

Jag hade ungefär samma behov och för mig föll valet på en begagnad maskin från Dell. Mycket kanske för att jag har en liknande i jobbet och jag tycker att den fungerar bra.

Något liknande denna kanske kan vara ett alternativ: https://www.blocket.se/annons/stockholm/dell_latitude_7490/99...
Jag betalade 2000 för en med liknande spec och valde senare att köpa till begagnat RAM här på forumet, så totalt 2450 för en maskin med 14" skärm, Intel I5-8250, 16 GB RAM och 256 GB SSD. Det känns som ett väldigt prisvärt köp.

Jag hade jättegärna kollat på ett begagnat alternativ, för att hitta ett riktigt prisvärt alternativ. Detta hade jag gjort om jag bytt ut en fungerande maskin och kunnat hålla koll på begagnatmarknaden. Nu är jag i behov av en laptop snabbt och jag har också för dålig koll på vad som är en prisvärd begagnad maskin och vad som inte är det, tyvärr.

Skrivet av danskung:

Beg MacBook Pro 2020 med m1 alla dagar i veckan https://youtu.be/KE-hrWTgDjk?t=655

Skrivet av urban22:

Macbook pro M1 kan nog bli svår att hitta begagnad för under 10k, men M1 air finns ofta för runt 9K i toppskick på t.ex. blocket. De båda presterar ungefär likadant. Riktigt bra dator, jag har en själv.

Kul bonus i och med att du har en Ipad är att du kan använda den som extra skärm trådlöst med Sidecar. Riktigt användbart om du ska läsa något och skriva i ett dokument samtidigt.

Funderade på om jag skulle nämna något angående Macbooks i trådstarten, tvekade men valda ändå nämna att jag har en Ipad. Jag har aldrig använt en macbook och hade egentligen kanske tänkt mig att lämna Apples ekosystem (har nu Ipad, airpods pro och en Iphone som troligen ska bytas till sommaren). Har sådär efter snart fyra års högskolestudier fortfarande inte hittat ett system jag är nöjd med när det kommer till filer, handanteckningar, flera enheter, flera molntjänster för delade dokument och så vidare. Vore kanske skönt att ha en dator med lämplig penna till för anteckningar och strunta i ipaden, men finns det datorer som gör sig bra för ett pris runt 10k?

Fungerar Ipaden som extern skärm även till air-versionerna? Vill minnas att det i alla fall förut bara var för de resterande enheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arre..:

Till att börja med, vad roligt med svar! Skrev en ganska kort och intetsägande första post har jag insett men hoppades på lite input för att ta diskussionen vidare.

Jag hade jättegärna kollat på ett begagnat alternativ, för att hitta ett riktigt prisvärt alternativ. Detta hade jag gjort om jag bytt ut en fungerande maskin och kunnat hålla koll på begagnatmarknaden. Nu är jag i behov av en laptop snabbt och jag har också för dålig koll på vad som är en prisvärd begagnad maskin och vad som inte är det, tyvärr.

Funderade på om jag skulle nämna något angående Macbooks i trådstarten, tvekade men valda ändå nämna att jag har en Ipad. Jag har aldrig använt en macbook och hade egentligen kanske tänkt mig att lämna Apples ekosystem (har nu Ipad, airpods pro och en Iphone som troligen ska bytas till sommaren). Har sådär efter snart fyra års högskolestudier fortfarande inte hittat ett system jag är nöjd med när det kommer till filer, handanteckningar, flera enheter, flera molntjänster för delade dokument och så vidare. Vore kanske skönt att ha en dator med lämplig penna till för anteckningar och strunta i ipaden, men finns det datorer som gör sig bra för ett pris runt 10k?

Fungerar Ipaden som extern skärm även till air-versionerna? Vill minnas att det i alla fall förut bara var för de resterande enheterna.

Alltså jag införskaffade mig min första Mac någonsin för 2 veckor sedan. Byggde min första och när jag var 14 och har kört pc så länge jag vet.

Anledningen till att jag vald MacBook var pga M1, hade aldrig köpt den på 1000 år ifall det var Intel. Finns ingenting som kan konkurrera på PC/laptop fronten oavsett pris (prestanda/watt). Den fungerar exakt som en iPhone/iPad fast med macos. Startar på någon millisekund från standby och kan stå i standby i dagar och endast förlora enstaka procent.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arre..:

Till att börja med, vad roligt med svar! Skrev en ganska kort och intetsägande första post har jag insett men hoppades på lite input för att ta diskussionen vidare.

Jag hade jättegärna kollat på ett begagnat alternativ, för att hitta ett riktigt prisvärt alternativ. Detta hade jag gjort om jag bytt ut en fungerande maskin och kunnat hålla koll på begagnatmarknaden. Nu är jag i behov av en laptop snabbt och jag har också för dålig koll på vad som är en prisvärd begagnad maskin och vad som inte är det, tyvärr.

Funderade på om jag skulle nämna något angående Macbooks i trådstarten, tvekade men valda ändå nämna att jag har en Ipad. Jag har aldrig använt en macbook och hade egentligen kanske tänkt mig att lämna Apples ekosystem (har nu Ipad, airpods pro och en Iphone som troligen ska bytas till sommaren). Har sådär efter snart fyra års högskolestudier fortfarande inte hittat ett system jag är nöjd med när det kommer till filer, handanteckningar, flera enheter, flera molntjänster för delade dokument och så vidare. Vore kanske skönt att ha en dator med lämplig penna till för anteckningar och strunta i ipaden, men finns det datorer som gör sig bra för ett pris runt 10k?

Fungerar Ipaden som extern skärm även till air-versionerna? Vill minnas att det i alla fall förut bara var för de resterande enheterna.

Skrivet av danskung:

Alltså jag införskaffade mig min första Mac någonsin för 2 veckor sedan. Byggde min första och när jag var 14 och har kört pc så länge jag vet.

Anledningen till att jag vald MacBook var pga M1, hade aldrig köpt den på 1000 år ifall det var Intel. Finns ingenting som kan konkurrera på PC/laptop fronten oavsett pris (prestanda/watt). Den fungerar exakt som en iPhone/iPad fast med macos. Startar på någon millisekund från standby och kan stå i standby i dagar och endast förlora enstaka procent.

Har kört android de senaste 12 åren och har en galaxy watch 4, men nu har jag helt plötsligt blivit sugen på iPhone pga min m1 MacBook.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Alltså jag införskaffade mig min första Mac någonsin för 2 veckor sedan. Byggde min första och när jag var 14 och har kört pc så länge jag vet.

Anledningen till att jag vald MacBook var pga M1, hade aldrig köpt den på 1000 år ifall det var Intel. Finns ingenting som kan konkurrera på PC/laptop fronten oavsett pris (prestanda/watt). Den fungerar exakt som en iPhone/iPad fast med macos. Startar på någon millisekund från standby och kan stå i standby i dagar och endast förlora enstaka procent.

Skrivet av danskung:

Har kört android de senaste 12 åren och har en galaxy watch 4, men nu har jag helt plötsligt blivit sugen på iPhone pga min m1 MacBook.

Spännande, ser att jag kan få en Macbook air för cirka 11.000 kr som student. Som jag sa i min första post så används datorn framförallt till office-paketet, mycket arbete i Teams och universitetet använder sharepoint som primär IT-tjänst. Hur är det att arbeta med Office och Teams från Mac?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arre..:

Spännande, ser att jag kan få en Macbook air för cirka 11.000 kr som student. Som jag sa i min första post så används datorn framförallt till office-paketet, mycket arbete i Teams och universitetet använder sharepoint som primär IT-tjänst. Hur är det att arbeta med Office och Teams från Mac?

Hej, jag skaffade också Macbook för att studera. Har inte jobbat med mer än Outlook för att kolla mailen, eftersom jag inte behövt jobba hemma de senaste veckorna, men samtliga Office produkter finns för MacOS.

Som rutinerad Windows användare och Android användare tog det ungefär 1 vecka att vänja sig vid MacOS. Alla kortkommandon är typ det samma.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk

Hade jag varit i din sits så hade jag testat att använda iPaden till allt, troligtvis med ett magic keyboard. Både office och teams finns till iPad, vet dock inte exakt hur bantade de är.

Funkar det inte så känns Macbook air m1 som en no-brainer

Permalänk

Jag tycker det är dyra laptops för att i princip inte göra ett skit på dem som en 15år gammal laptop hade klarat av. Så jag hade valt något riktigt billigt tills jag kommen till den dagen då vi ska använda våran dator till något mer krävande.
Och då har man olika val som att fjärrstyra en dator från laptoppen.
Det beror också lite på vad man läser för program och hur man jobbar.

Observera att jag inte alls tycker det är fel med exklusiva portabla maskiner, men det är heller inte fel att vara sparsam då man har dålig inkomst som studenter brukar ha.

Permalänk
Medlem

Köp slim 7, skärmen är helt fantastisk. Hade skippat Apple för universitetsstudier.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arre..:

Fungerar Ipaden som extern skärm även till air-versionerna? Vill minnas att det i alla fall förut bara var för de resterande enheterna.

Det ska gå fint att använda iPad:en som extra skärm till MacBook Air, dvs som "Sidecar". Det är snarare modellen av iPad som sätter begränsningarna, men det funkar fint på en iPad Mini (5th gen) och MacBook Air M1 för mig.

Nu har däremot Apple tagit det hela ett steg längre med "Universal control":
https://www.macrumors.com/guide/universal-control/

Ang. Office och Teams så funkar det utmärkt på Mac. Föredrar faktiskt MS Office på macOS framför Windows-versionerna. Har Office 365 via jobbet, men kör hellre SoftMaker Office på Windows.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det här är förmodligen den mest prisvärda laptopen.

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_hp-pavilion-gaming-15-e...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Det här är förmodligen den mest prisvärda laptopen.

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_hp-pavilion-gaming-15-e...

Men den matchar inte ursprungskravet på storlek mellan 13" och 14".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arre..:

Spännande, ser att jag kan få en Macbook air för cirka 11.000 kr som student. Som jag sa i min första post så används datorn framförallt till office-paketet, mycket arbete i Teams och universitetet använder sharepoint som primär IT-tjänst. Hur är det att arbeta med Office och Teams från Mac?

Är Mjukvaruutvecklare och kör själv en Macbook Pro 16 M1 Pro genom jobbet. Helt underbar maskin och hela office suiten har fungerat galant för mig.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Men den matchar inte ursprungskravet på storlek mellan 13" och 14".

Sant, missade det.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB