Modern speldator utan att behöva spendera 30k?

Permalänk

Modern speldator utan att behöva spendera 30k?

Vad ska man ens köpa idag ifall man inte vill bli svindlad?

Det är både corona-priser och nvidia-priser på marknaden då allting kostar skjortan motför vad motsvarande kostade för några år sedan? Så vadfan ska man köpa för att inte bli blåst?

Är ute efter:
Gärna senaste i7
Gärna RTX3080
32GB RAM
1+TB SSD (systemdisk)
8+TB HDD (lagring)
Chassi
PSU som mäktar med
Så mkt I/O som möjligt (USB + USB-C)
Gärna Wifi, men enbart för blåtandsfunktionen (handkontroller)

Motsvarande dator kostade 15k bara för ett par år sedan.. Det var mycket för en dator då, men nu kostar det dubbelt. What the hell? Några tips?

Visa signatur

//Professional cunt//

Permalänk
Medlem

Grafikkkortsmarknaden har blivit helt bonkers sedan slutet på 2019, men du kan nog komma undan lite billigare:

Oops, missade USB-C, kanske ett meshify 2 compact chassi passar bättre

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=495Q2EA&opt=UUW...

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-...

Skulle väl kanske inte rekommendera en HP Omen dator men för priset så är det helt OK

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/RO4AAVRh66uBewNIg7FaZlTTIgw/dator

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sollidottingen:

Vad ska man ens köpa idag ifall man inte vill bli svindlad?

Det är både corona-priser och nvidia-priser på marknaden då allting kostar skjortan motför vad motsvarande kostade för några år sedan? Så vadfan ska man köpa för att inte bli blåst?

Är ute efter:
Gärna senaste i7
Gärna RTX3080
32GB RAM
1+TB SSD (systemdisk)
8+TB HDD (lagring)
Chassi
PSU som mäktar med
Så mkt I/O som möjligt (USB + USB-C)
Gärna Wifi, men enbart för blåtandsfunktionen (handkontroller)

Motsvarande dator kostade 15k bara för ett par år sedan.. Det var mycket för en dator då, men nu kostar det dubbelt. What the hell? Några tips?

Nu tycker jag att vi taggar ner lite och funderar lite kring det du säger på slutet.
*Ett RTX 3080 presterar lite bättre än ett RTX 2080 Ti som i Sverige vad jag minns kostade runt 11-12 000kr, dvs priset är ungefär detsamma (vilket man ju aldrig vill, prestanda ska ju bli billigare men det är ju inte så det är just nu)
*2018 (Då även 2080 Ti släpptes) var i9 9900K Intels 8 kärnor / 16 trådar 5 Ghz flaggskepp, rek.pris på den då 490 Dollar.
i7 12700K med 8P+4E kärnor / 20 trådar 5 Ghz (lägre hertz på +kärnorna men dom är ju bonus) Rek.pris 410 Dollar, en mycket bättre processor på alla viss till en mindre peng.

Så nej, för några år sedan kostade inte det du ber om prestandamässigt 15 000kr, kan inte få fram vad 32 GB 3600mhz DDR4 minne kostade då men tror inte det var billigare då. 1 TB M2-sticka/SSD kan jag inte heller få fram fakta om men kan vara säker på att den kostade mer då än nu och var sämre hastighetsmässigt.
Chassin är dyrare just nu, vissa talar om fraktkostnader jag vet inte men visst, dom har ökat bara senaste året.
Moderkort för Alder-Lake är inte billigt men det är över lag sedan lansering, det finns en massa saker på dom som moderkort för 3-4 år sedan inte alls hade, allt har ett pris.
Nät. agg är varken billigare eller dyrare men generellt krävs mer Watt och då blir det dyrare.

Har sett ett förslag på ett i7 bygge i tråden och jag skulle gissa att ett bygge med snarlik (troligtvis i realiteten sämre) prestanda 2018 kostade ungefär samma peng p.g.a. de faktorer jag nämnt här ovan.


1. Inse att ett bygge med prestandan du vill ha har alltid kostat en rejäl slant, dvs inte 15 000kr
2. Se över förslaget du fått och se om det faller dig i smaken till priset
3 Om det gör det, handla och om inte, får du ställa dig frågan: Vad kan du tänka dig att ändra på för att nå din budget?
Behöver du den senaste i7:an för att spela eller är i5 12600K för 1700kr mindre ett ypperligt alternativ?
Är ett RTX 3070 för 8-9000kr ett otänkbart alternativ istället för ett RTX 3080 för 11-12000kr?

Till sist för att jag skall kunna vara till hjälp och kunna plocka fram ett bra förslag, är jag nyfiken på vilken upplösning du tänker spela i och vilken hertz har din skärm?
Det säger ju en del om vad du faktiskt behöver köpa för att uppnå den prestanda du söker.

Permalänk
Skrivet av ImTheMeaN:

Jag tänker aldrig betala 1000kr för en windows licens... Det får jag via jobbet. Men tack för tipset!

Visa signatur

//Professional cunt//

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/5303648/intel-core-i5-11400f-2-6-...
Ska du spela,börja här och sedan typ
https://www.inet.se/produkt/1903485/asus-tuf-gaming-b560-plus...
Det som kostar nu är gpu.

Tänk på att allt som sägs för att driva ett spel är läskigt överdrivet.
Saturn5 är helt snurrig vad det kostade att bygga. min förra med 1070 gick på ca 1200 med 6600k och dyyyrt chassi.
Priserna är bedrövliga.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Tja in på småtimmarna har jag raderat inlägg som inte fyller måttet av att vara trevlig mot andra. Var vänlig och respektera varandra medan ni debatterar, tack!

//

Tiamat / Moderator

Permalänk
Skrivet av Tiamat:

Tja in på småtimmarna har jag raderat inlägg som inte fyller måttet av att vara trevlig mot andra. Var vänlig och respektera varandra medan ni debatterar, tack!

//

Tiamat / Moderator

You're making gods work!

Jag såg posterna och jag uppskattar dig! <3

Visa signatur

//Professional cunt//

Permalänk
Skrivet av Gorham:

https://www.inet.se/produkt/5303648/intel-core-i5-11400f-2-6-...
Ska du spela,börja här och sedan typ
https://www.inet.se/produkt/1903485/asus-tuf-gaming-b560-plus...
Det som kostar nu är gpu.

Tänk på att allt som sägs för att driva ett spel är läskigt överdrivet.
Saturn5 är helt snurrig vad det kostade att bygga. min förra med 1070 gick på ca 1200 med 6600k och dyyyrt chassi.
Priserna är bedrövliga.

i5 är helt vettigt ifall man bara ska spela! Men jag kör en och annan VM ibland i jobbet på min "hemmadator"

Duger verkligen i5 till VMWare?

Jag kör även Plex-server, men jag tänker att datorn jag skriver från nu ska få bli dedikerad plex-server när jag väl uppgraderar

Visa signatur

//Professional cunt//

Permalänk
Skrivet av Sollidottingen:

i5 är helt vettigt ifall man bara ska spela! Men jag kör en och annan VM ibland i jobbet på min "hemmadator"

Duger verkligen i5 till VMWare?

Jag kör även Plex-server, men jag tänker att datorn jag skriver från nu ska få bli dedikerad plex-server när jag väl uppgraderar

i5 är relativt mångkärniga idag och har i de flesta fall hyperthreads precis som sina dyrare i7 bröder till skillnad mot tidigare modeller några generationer tillbaka då intel i princip endast erbjöd hyperthreading på I7 eller singel/dubelkärniga I3.

t.ex. 12600K 10 kärnor (6 performance 4 efficient) 16 trådar totalt med hyperthreading
https://www.intel.com/content/www/us/en/products/sku/134589/i...

16 trådar bör räcka till de flesta spel brukar generellt max använda mellan 4-8 trådar så du bör ha trådar att ha till nån VM och så i bakgrunden kan man tycka sålänge din vm inte behöver mer än ~6 cpu trådar.

visst sen får du fler trådar med en I7 eftersom de har fler fysiska kärnor att köra dem på men räkna lite på hur många trådar du hypotetiskt max kommer behöva och avgör sen om i5 räcker eller om i7 behövs.

och här har du en jämförelse på specen mellan i5 12600k, i7 12700K, och i9 12900k
https://www.intel.com/content/www/us/en/products/compare.html...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows