Permalänk
Medlem

Hur rengöra PSU?

Hej,

Jag tänkte ta mig en ordentlig genomkörare i datorn för att verkligen dammtorka hela maskineriet. För första gången tänkte jag ta isär och rengöra min GPU, vilket jag nu förbereder mig för. Under förberedelsen kom jag att tänka på att jag aldrig rengjort en PSU heller. Vad jag minns från mina tonårsdagar är att man aldrig ska öppna en PSU och riskera att få många obehagliga, dödliga volt genom kroppen, men frågan är ju då hur jag ska få den ren?

Jag antar att en riktigt grundlig rengöring för en amatör som mig är uteslutet, men räcker det verkligen med att stoppa in plaströret från en burk tryckluft och blåsa på? Kan jag inte våga mig på att liksom genom gallret dammtorka fläkten med tops eller så? Och hur långt in vågar jag trycka in plaströret från tryckluftsburken egentligen? Det är kanske en dum fråga, men kan ström föras genom plaströret upp till metallburken?

Mvh / seriegubben

Permalänk
Rekordmedlem

Blåsa lär vara säkert förutsatt att du inte har metallmunstycken som du stoppar in.
Har du ett mätinstrument är det också ganska lätt att kolla om kondensatorerna har laddat ur eller inte, är det nån bättre nyare nätdel lär det finnas urladdningsresistorer över dem men man bör kolla och inte gissa.
Men vet du inte hur du kollar om kondigarna är laddade ska du inte öppna nätdelen utan bara blås och använd helst en kompressor så det blir lite mer luft än det bara en burk kan ge för du kan behöva virvla runt dammet ordentligt innan det hittar ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Stoppa inte in nått i metall bara, så är det lugnt.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Det kan byggas upp en ganska rejäl statisk laddning med plastmunstycke, så skulle nog rekommendera att vara försiktig med att peta ner det för nära komponenter som kan ta stryk av det, Borde dock inte vara mycket som är känsligt i ett nätagg, men bra att ha i åtanke.

Permalänk
Medlem

ÅÅÅÅÅ, För det första dra ur kontakten ur datorn innan du börjar all typ av rengöring.

Risken är minimal att nått ska gå sönder när du använder tryckluft.. Dammsuga är inte lika säkert men du ska ha ordentligt jävla otur om det skulle gå sönder nått när du dammsuger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Det kan byggas upp en ganska rejäl statisk laddning med plastmunstycke, så skulle nog rekommendera att vara försiktig med att peta ner det för nära komponenter som kan ta stryk av det, Borde dock inte vara mycket som är känsligt i ett nätagg, men bra att ha i åtanke.

Ja, typ 0.32348956784 mV från det <3 mm tjocka och 100 mm långa plaströret på en burk med tryckluft.

Tror knappast OP behöver oroa sig för det

Permalänk

Viktigt att komma ihåg med tryckluft, blås aldrig så fläkten snurrar, framförallt inte för snabbt

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Brukar peta in ett buntband genom gallret för att hålla emot fläkbladen. Sedan blåsa med tryckluft.
Annars är risken stor att fläkten snurrar väldigt fort och kan gå sönder.
Det räcker som rengöring, behöver inte plocka isär PSUn.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

En billig kompressor för runt 1000kr med regulator är ett bra köp. Håll fast fläkten med nått lämpligt icke strömförande och blås utomhus. Det dammar såklart rätt bra.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, allihopa!

Skrivet av Mandrake:

En billig kompressor för runt 1000kr med regulator är ett bra köp. Håll fast fläkten med nått lämpligt icke strömförande och blås utomhus. Det dammar såklart rätt bra.

Yes, att köpa en prisvärd kompressor ligger på listan över saker att göra. Det kommer inte bli av just nu, men jag har siktena på en produkt vid namn Metrovac Datavac ESD-Safe. Tills vidare får det bli burkluft!

Jag tar och blåser lite lätt då, och ser hur mycket jag kan få ut ur nätaggregatet. Får väl ta och luta PSU:n och försöka lirka ut dammtussar. Jag har inga mätinstrument, så jag vågar mig inte på att göra som t.ex. @mrqaffe föreslår, tyvärr. Det blir förhoppningsvis hyfsat bra ändå!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Felidae:

Tack för svaren, allihopa!

Yes, att köpa en prisvärd kompressor ligger på listan över saker att göra. Det kommer inte bli av just nu, men jag har siktena på en produkt vid namn Metrovac Datavac ESD-Safe. Tills vidare får det bli burkluft!

Jag tar och blåser lite lätt då, och ser hur mycket jag kan få ut ur nätaggregatet. Får väl ta och luta PSU:n och försöka lirka ut dammtussar. Jag har inga mätinstrument, så jag vågar mig inte på att göra som t.ex. @mrqaffe föreslår, tyvärr. Det blir förhoppningsvis hyfsat bra ändå!

Metrovac är väl en elektrisk blåsare så de är snarlika en kompressor så länge du inte behöver höga tryck så för att blåsa damm funkar de bra. Du bör ta loss nätdelen ur lådan så du kan blåsa ordentligt från alla håll och skaka om den så att dammet ramlar ut så gott det går men burkluft är bökigt när man inte kan styra luften utan ska blåsa in genom hål, det är troligen lite för klent för att virvla upp allt damm inuti en nätdel om man inte ska tömma flera burkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Metrovac är väl en elektrisk blåsare så de är snarlika en kompressor så länge du inte behöver höga tryck så för att blåsa damm funkar de bra. Du bör ta loss nätdelen ur lådan så du kan blåsa ordentligt från alla håll och skaka om den så att dammet ramlar ut så gott det går men burkluft är bökigt när man inte kan styra luften utan ska blåsa in genom hål, det är troligen lite för klent för att virvla upp allt damm inuti en nätdel om man inte ska tömma flera burkar.

Det är i och för sig väldigt sant. Känner du möjligtvis till någon bra kompressor, med eller utan olja, som man gott kan trycka bort damm i elektroniskt känsliga delar med?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Felidae:

Det är i och för sig väldigt sant. Känner du möjligtvis till någon bra kompressor, med eller utan olja, som man gott kan trycka bort damm i elektroniskt känsliga delar med?

Välj helst en oljefri om du främst ska ha en liten kompressor för att blåsa rent och pumpa däck med. det är bra om den har en liten tank om du tänkt ge dig på slanglösa cykeldäck och är du villig att betala lite mer kan du få en som är tystare.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/ko...
https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/kompressorer/kompres...
Annars kan du välja nån i samma stil förutom ljudnivån.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/ko...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Välj helst en oljefri om du främst ska ha en liten kompressor för att blåsa rent och pumpa däck med. det är bra om den har en liten tank om du tänkt ge dig på slanglösa cykeldäck och är du villig att betala lite mer kan du få en som är tystare.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/ko...
https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/kompressorer/kompres...
Annars kan du välja nån i samma stil förutom ljudnivån.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/ko...

Tack för tipset. Jag väljer nog en kompressor runt tusenlappen, och både Jula och Biltema är svenska företag som jag vill stödja, så det blir nog en av deras kompressorer, trots att de är lite mer högljudda!

Rätt intressant ändå att man, ju äldre man blir, får större uppskattning för bygg- och järnvaror och så. Man blir nog mer Ove för varje år som går.

Permalänk
Medlem

Nätagget är det minst dammiga i min dator by far då den sitter med eget filter och snurrar knappt hälften av tiden.
Något som håller fläkten från att snurrar och lite tryckluft så är biffen fixad.

Permalänk
Medlem

Jag brukar dra ur sladden ur agget och trycka on på datorn så tömmer det en del.

Sen kan det stå en stund efter, det gör det ju när man skruvar loss det ur chassit.

Lossar locket och blåser rent med tryckluft, utan att lossa kretskortet från chassit.
Detta går bra utan att röra komponenterna. Tänk på att även kylflänsar i ett nätagg kan hålla spänning.

Är fläkten väldigt smutsig så skruvar jag loss den och gör rent med typ sprit.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.