Köpa ny datorskärm eller gå till optikern?

Permalänk
Medlem

Köpa ny datorskärm eller gå till optikern?

Hej!

Jag har ett problem som har gäckat mig ganska länge nu, men inte riktigt orkat ta tag i. Nu har jag köpt en helt ny dator och det är lite trist att inte kunna sitta vid den så mycket då jag får ont i ögonen efter ett tag.

Jag upplever nämligen att text är jobbig att läsa på min skärm och att allt vitt är för starkt. Även svart text mot vit bakgrund blir påfrestande.

Jag sitter med en MSI Optix G241 23,8". https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/msi-optix-g241...

Tro mig, jag har testat ALLT, jag har ändrat brightness och contrast flertalet gånger, googlat som en tok, kollat YouTube och kopierat andras inställningar rakt av, pillat både på skärmens egna inställningar och i nVIDIAs kontrollpanel. Jag har uppdaterat drivrutinerna både för skärmen och för grafikkortet. Jag får ALDRIG till det så som jag vill. Windows egna kontrastteman är GANSKA sköna men fula och inte tillräckligt bra.

Jag har alltid LJUST i mitt rum. Ogillar att sitta vid skärmar i mörka rum.

Det är för mig helt hopplöst att få text att kännas behaglig. Jag gillar dark mode, men då blir den vita texten på nåt vis ännu jobbigare mot den mörka bakgrunden. Den liksom "lyser" för mycket och det blir nästan lite "blur" kring den. Jättesvårt att förklara.

Skulle en 1440p-skärm vara bättre? Till exempel denna: https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/lg-27gp83b-b/1...

Eller är det IPS-panelen som ställer till det? Borde jag prova en annan panel? Jag spelar egentligen inte jättemycket på datorn så IPS kanske är onödigt?

Grafikkortet är GeForce RTX 3060 Ti VENTUS om det spelar någon roll.

Tanken slog mig att det kanske är fel på min syn. Upplevt det i andra sammanhang på sistone och har oftare huvudvärk nu än innan. Dock har jag inga problem att se på film eller att spela heller för den delen på skärmen i fråga. Den är bra för spel men för surf? Not so much...

Jag sitter ungefär 60-70 cm från min skärm. 1080p, 144hz, DisplayPort, Windows 11...

Tar tacksamt emot hjälp och råd! Förstår ni inte vad jag menar så ska jag försöka utveckla!

Permalänk
Medlem

Det låter som en tripp till optikern var på sin plats
Är synen till synes(hah) bra så skulle jag isåfall prova att köpa hem en större skärm så blir det kanske bättre, lyckligtvis så finns ju ångerrätten.
Men hade jag vart i din sits så hade jag provat att ändra sharpness på skärmen. Både för skarp och suddig text gör så att jag får det svårt med text på skärmen.

Med det sagt så har jag perfekt syn men ändock behöver jag också ha det ljust när jag kollar på en skärm så där är du inte ensam åtminstone.

Permalänk
Medlem

Du bör absolut gå till en optiker. Beställ en tid för syntest och berätta precis vilka problem du upplever för optikern.

Sen kan det ju vara så att skärmen är fel för dig trots allt, men oavsett det tycker jag definitivt du skall börja med en optiker. Ett par korrekta glasögon kan vara en välsignelse, tro mig.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Det låter som en tripp till optikern var på sin plats
Är synen till synes(hah) bra så skulle jag isåfall prova att köpa hem en större skärm så blir det kanske bättre, lyckligtvis så finns ju ångerrätten.
Men hade jag vart i din sits så hade jag provat att ändra sharpness på skärmen. Både för skarp och suddig text gör så att jag får det svårt med text på skärmen.

Med det sagt så har jag perfekt syn men ändock behöver jag också ha det ljust när jag kollar på en skärm så där är du inte ensam åtminstone.

Sharpness är på 0. Alla rekommenderar 0 och det är väl det som känns bäst för mig med, dock inte perfekt.
Brightness är på 50.
Contrast på 40.

Dessa värden säger väl inte så mycket egentligen då det skiljer sig så mycket från skärm till skärm.

Permalänk
Medlem

Känns som att du har astigmatism eller något sådant, gå till en optiker!

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av smerkele:

Känns som att du har astigmatism eller något sådant, gå till en optiker!

Du menar brytningsfel? Det har jag haft sedan jag var liten typ. Har brillor nu, men inte varit hos optikern på några år.

Värt att nämna är ju att mina problem endast uppstår vid datorn. Jag har inga problem att läsa på mobilen till exempel. Surfar jag på TV:n känns det också bra. Därav min fråga om detta kan handla om skärmen i sig och inte mina ögon.

I vilket fall som helst borde jag nog gå till optikern, även om man är nyfiken på att testa en annan skärm.

Permalänk
Medlem

Det kan definitivt handla om skärmen. I yngre dar hade jag en billigare Acer TN skärm som jag fick ont i ögonen av. Hände efter relativt korta stunder. Efter tid köpte jag en kvalitetsskärm med VA-panel från Eizo och alla problem försvann. Kunde sitta 10 timmar i sträck utan att jag fick en minsta känning.

Eftersom du menar att problemet bara dyker upp vid datorsittande och inte tv eller telefon så hade jag testat en annan skärm först som antingen har en bra VA- eller IPS-panel.

I övrigt skulle jag också säkerställa att du inte blir bländad genom att du har ett fönster bakom dig eller annan ljuskälla.