Snabbkoll: Hur många programmeringsspråk behärskar du?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att frågan inte egentligen är en lätt fråga. Ska jag räkna alla språk jag jobbat i? De språk jag kan utan och innan så pass att jag kan skriva de i sömnen? Eller något mittemellan?
Har man inte jobbat med ett språk på länge blir man lätt ringrostig i det, och kan behöva någon dag för att komma tillbaks in i det.

Några programmeringsspråk har utvecklats rejält under åren, med signifikanta skillnader. Hur många olika programmeringsspråk är C++ egentligen? Ett svar (av flera, säkert) är att det finns så många C++ som det finns stilar att skriva det i.

Är VHDL och Verilog programmeringsspråk? SQL? HTML?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Kan lite python typ.

Sen är väl "behärskar" en tolkningsfråga. För mig innebär det att man aktivt kan nyttja språket mycket väl. Gick man en kurs för 5 år sedan men inte underhållit kunskapen så är det exempelvis osannolikt att man behärskar det språket längre.

Det vore minst sagt imponerande om någon kunde ens 5 olika språk i den bemärkelsen. Sen finns det ju språk som är mer eller mindre lika varandra och där är det ju även en definitionsfråga om vad som klassas som olika språk.

Mäkta luddig fråga om du frågar mig.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

1. Java
2. PHP
3. Övrigt i LAMP stacken
4. C++(länge sedan dock)
5. html, css om det nu räknas.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Fipplat en del med C++, Python, Basic, Delphi och säkert några till, men behärskar? nej noll.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Sitter dagligen och läser c++ för att förstå varför saker händer i vår applikation, men det är väldigt grundläggande. Samma med c#.

Python förstår jag ungefär lika bra också.

Det är väl kanske inte programmeringsspråk, men powershell och bash är jag hemmavan med.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag behärskar Lingo och 4-5 andra utdöda språk

Är mest imponerad över hur långt jag kommer mha Stack Overflow idag, trots att jag inte jobbat aktivt som utvecklare på nära 20 år.

Permalänk
Medlem

Jag studerade datavetenskap i några år och har arbetat med programmering och devops i 10 år. Skulle inte säga att jag "behärskar" något språk egentligen. Möjligen kan jag hävda att jag behärskar Java och Python.

Permalänk
Medlem

Om man skulle vilja lära sig något "språk" vad skulle ni valt?
Med inga förkunskaper, men väldigt lätt att förstå och ta in.

Tänker mest för framtiden för ett job tex.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

C++/C#/Python och Basic kan jag fortfarande

Jobbar inte med programmering längre men sitter med Python hemma när jag får en idåe som skulle kunna bli nästa Spotify, tyvärr rinner det ut i sanden varje gång när jag stöter på typ tredje eller fjärde "syntax error" i brist på uthållighet.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Skrivet av AxxT:

Om man skulle vilja lära sig något "språk" vad skulle ni valt?
Med inga förkunskaper, men väldigt lätt att förstå och ta in.

Tänker mest för framtiden för ett job tex.

Börja skriva i något du känner klaffar med hur just din hjärna fungerar. Python är populärt; javascript är lätt att se resultat i snabbt, Swift har en ”skolapp” (Swift Playgrounds) på iPad som hjälper dig komma igång med programmeringstänkesättet.

Om du är i närheten av driftning av en Windowsmiljö på jobbet, testa att skriva sökningar och rapporter (”vem har inte varit inloggad senaste två veckorna”) i Powershell. Om du sitter med Linux någonstans, testa att automatisera något du regelbundet gör med hjälp av Bash eller Ansible.

Det du märker efter ett tag är att programmering handlar mer om ett sätt att tänka om problem än om att kunna ett specifikt språk. Som flera andra skrivit i tråden känner du snart igen dig i ett annat språk även om det kan krävas åratal av erfarenhet för att kunna kalla sig expert.

Permalänk
Medlem

Behärskar Python bra, om vi räknar SQL och reguljära uttryck som språk så kan jag dem också. 😜

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Kan göra skapliga saker i php/mysql, men varken jobbar med det eller gör något sådant på fritiden längre

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Svår fråga att svara på, dagisnivå för en kan vara expert för en annan. Vet faktiskt inte vad som räknas som behärskar, men då jag aktivt jobbat med C++ i över 10 år (ytterligare 10-15 knackat som student) så kanske det är det? Många språk jag träffar på och knackar, men behärskar?

Permalänk
Medlem

Jag kan ju egentligen ingenting helt och hållet. Kan skriva C#, C/C++, Java och JS i sömnen men behärskar även Python, Lua, ASM även om det var ett tag sedan.

Permalänk
Medlem

Kom på en sak angående språk och sånt, i många fall så är det inte språket i sig som är bökigt utan alla APIer och dependencies som mjukvaran är byggt på

Det är extremt stor skillnad att skriva en konsolapplikation vs spring-boot vs android-app även om alla är språket java. Sättet att skriva och vad som händer när det kompileras/byggs är totalt annorlunda

Permalänk
Medlem

Assembler, BASIC, C, C++, C#, Java, JavaScript, Lua, Perl, PHP, VBscript

Är de jag kommer på och de jag använder iaf och kan säga att jag behärskar.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

vb.net
python
javascript
c#
C++

inte så svårt, mellan dom det är bara små saker man behöver tänka på.

Permalänk
Medlem

Oj.. behärskar är ett kraftigt ord.

Jag känner mig bekväm att arbeta med C# och Javascript i olika former.
För den sakens skull tycker jag nog inte att jag behärskar något av språken, det beror på vem man frågar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jaevel:

Oj.. behärskar är ett kraftigt ord.

Jag känner mig bekväm att arbeta med C# och Javascript i olika former.
För den sakens skull tycker jag nog inte att jag behärskar något av språken, det beror på vem man frågar.

behärska: klara av, kunna hantera och förstå något, t.ex. ett främmande språk

Inte särskilt kraftigt tycker jag. Låter som att du behärskar C# och JavaScript t ex.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Inget.

Vill man veta det man verkligen frågar efter kanske man borde formulera frågan som:

Hur många olika språk har någon betalat dig pengar (upprepade gånger) för att utveckla i?

Det är ju ingen garanti för någonting, men i alla fall en nedre gräns som är någorlunda objektiv. Annars mäter man ju bara självbild. (Eller brist på självinsikt...)

Permalänk
Moderator
Testpilot

Ni kan kalla mig fullstack shitposter!

Seriöst, vem behärskar 13 programmeringsspråk!?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aloysius:

Inget.

Vill man veta det man verkligen frågar efter kanske man borde formulera frågan som:

Hur många olika språk har någon betalat dig pengar (upprepade gånger) för att utveckla i?

Det är ju ingen garanti för någonting, men i alla fall en nedre gräns som är någorlunda objektiv. Annars mäter man ju bara självbild. (Eller brist på självinsikt...)

Fast enligt de kraven kan jag som hobbyprogrammerare 0 språk, trots att jag gjort ett flertal program som jag och andra använder, i ett flertal olika språk -- vissa som jag använt regelbundet i 15+ år.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Tog inga, men en gång i tiden va jag grymt vass på mIRC scripts 😎. Har sedan hobbykodat i massa olika språk men skulle inte påstå att jag behärskar dem.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Python C++ C# Labview kan/har jag jobbat med

Visa signatur

AMD Ryzen 7900X3d, XFX 6950 XT, 32GB DDR5 6000

Permalänk
Inaktiv

Definiera "behärska", och definiera "programmeringspråk".

För dom flesta väl erfarna utvecklarna så behärskar man dom allra flesta språken till någon nivå, dvs. man kan plocka upp ett språk och vara produktiv med det inom loppet av en arbetsvecka.

Och var drar man gränsen för vad ett programmeringspråk är? CSV, INI, XML, HTML, CSS, Javascript, PHP, ASP, C# för Razor, C#, Java, C++, C, Assembler, x86 opcodes?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Definiera "behärska", och definiera "programmeringspråk".

För dom flesta väl erfarna utvecklarna så behärskar man dom allra flesta språken till någon nivå, dvs. man kan plocka upp ett språk och vara produktiv med det inom loppet av en arbetsvecka.

Jag tänker mig ju spontant att det som avses är språk där du redan är produktiv.

Skrivet av anon334363:

Och var drar man gränsen för vad ett programmeringspråk är? CSV, INI, XML, HTML, CSS, Javascript, PHP, ASP, C# för Razor, C#, Java, C++, C, Assembler, x86 opcodes?

Bara data utan någon form av logik skulle jag stryka iaf

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag listade upp alla språk som jag någonsin byggt något med. Det behöver inte ha varit något väldigt stort eller i professionellt sammanhang men inga hello world eller liknande.

Har man kunnat använda ett språk för att bygga något man behöver så behärskar man det väl i någon bemärkelse. När man hållit på ett tag och kanske pluggat så behöver det inte vara svårt att få ihop en ganska lång lista enligt dom kriterierna.

Höjer man kraven så krymper givetvis listan.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon334363:

Och var drar man gränsen för vad ett programmeringspråk är? CSV, INI, XML, HTML, CSS, Javascript, PHP, ASP, C# för Razor, C#, Java, C++, C, Assembler, x86 opcodes?

https://en.wikipedia.org/wiki/Programming_language

Är det inte rätt tydligt att ett programmeringsspråk är ett språk som man skriver program i?
CSV, INI, XML, HTML, CSS går alltså bort direkt enligt i princip alla.
C# är ju ett språk, inte flera (C# i Unity och C# i Mono är ju samma språk). Sen tycker jag alla andra, förutom x86 opcodes räknas; det är väl inte direkt är ett språk? Ingen sitter ju och skriver opcodes, utan man skriver mnemonics såsom ADD och MOV, som brukar kallas Assembly.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomas:

https://en.wikipedia.org/wiki/Programming_language

Är det inte rätt tydligt att ett programmeringsspråk är ett språk som man skriver program i?
CSV, INI, XML, HTML, CSS går alltså bort direkt enligt i princip alla.
C# är ju ett språk, inte flera (C# i Unity och C# i Mono är ju samma språk). Sen tycker jag alla andra, förutom x86 opcodes räknas; det är väl inte direkt är ett språk? Ingen sitter ju och skriver opcodes, utan man skriver mnemonics såsom ADD och MOV, som brukar kallas Assembly.

Skapar man verkligen program i javascript dock? Det närmsta det kommer "program" blir väl kanske backend i node.js, men även där så känns det gränsfall.

Nog finns det folk som skriver opcodes, men kanske inte för produktion

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Ni kan kalla mig fullstack shitposter!

Seriöst, vem behärskar 13 programmeringsspråk!?

Det är lättare att lära sig fler språk när man redan kan några till att börja med.