Permalänk

Tips på ny bil

Hej.
Är dax för att köpa en bättre behangnad bil.
Budgeten är runt 250000 så som tankarna går just nu så lutar det starkt åt en Suv/crossover med bensinmotor och automat.
Bilarna vi funderar på att titta på i helgen är
1. Skoda kodiaq
2. Seat Ateca
3. Peugeot 3008
4. Hundai Tucson
5. Nissan qashqai
Är det nån som har erfarenhet av någon av dessa bilar, bra som dåliga.

Felstavning
Permalänk
Medlem

Jag undviker generellt franskt, spanskt etc och har en idé om att asiatiskt (främst japanskt) är driftsäkert. Mest grundat i fördomar och ingen vetenskaplig evidens, om det finns något sånt för "vilken bil är bäst och vilken är sämst".

Permalänk
Medlem

Jag hade nog iaf valt bort SEAT eftersom de håller värdet ganska dåligt. Skoda håller nog ganska bra nuförtiden. De andra vet jag inte

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Hedersmedlem

Subaru XV?

Borde gå att hitta i rätt prisklass med lagom mil och ålder.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Föräldrarna har kört med två olika årsmodeller/generationer av Qashqai, den nuvarande från 2018 skulle jag tro som är näst nyaste generation men det är den högre speccade/ovanligare motorn med Dig-T turbo 1.6l(?) 163 hp.

Kommer ej ihåg mycket av den äldre generationen de hade men överlag helt ok bil som de nu har, tycker passar speciellt bra för såna som inte ska så mycket extra "lull-lull", relativt enkel att använda funktionalitet mässigt för mina 70+ föräldrar. Speciellt denna versionen med 1.6l Turbo motorn accelerar förvånansvärt bra, känns som de fått mycket ut utav turbon. Överlag är det inte den jättebästa ljudisoleringen i Qashqai och speciellt ljud från däcken hörs relativt bra (mera så i baksätet) även om de varje generation förbättrad det litegrann men årets modell lär ska va betydligt bättre på den punkten dock. Styrningen är jag ingen fan av men jag kör ju själv Mazda 3 2020 som är lite i andra ändan av spectrumet va gäller karaktär där Nissan är liksom väldigt lättstyrd, svänger bra men liksom noll känsla (dock ser jag i recensionerna för årets modell att detta har oxå förbättrats enormt) så är lite tråkig att köra men smidig stadsbil speciellt. Inte direkt nån landsvägsbil men skulle säga den nyare generationen är åtminstone bättre än den riktigt gamla, den gamla ville typ inte hållas rakt på landsvägen nästan då styrningen är såpass lätt (elektriskt servostyrd), samma kommentar fått av en bekant som har en gammal Qashqai oxå. Drar väldigt lite bränsle dessutom. Själva inredningen och designen tycker jag är helt ok, lagom med utrymme åt alla håll. Ingen premium känsla dock. Inga tekniska fel har vi haft med varkendera den förra eller nuvarande. Enda lilla störningsmomentet farsan har haft är att man kan ej stänga av automatiska start-stop permanent utan att varje uppstart behöva stänga av det ifall man ej gillar funktionen. Har även sökt att det lär ska enkelt gå att koppla bort något relä gällande det som delar bl.a. funktionen som kollar om motorhuven är öppet eller fast om jag minns rätt men det är inte så stort störmingsmoment att vi skulle ha kopplat bort det.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henning73:

Hej.
Är dax för att köpa en bättre behangnad bil.
Budgeten är runt 250000 så som tankarna går just nu så lutar det starkt åt en Suv/crossover med bensinmotor och automat.
Bilarna vi funderar på att titta på i helgen är
1. Skoda kodiaq
2. Seat Ateca
3. Peugeot 3008
4. Hundai Tucson
5. Nissan qashqai
Är det nån som har erfarenhet av någon av dessa bilar, bra som dåliga.

Budgeten rymmer pengamässigt också Volvo XC60 av förra generationen även om utbudet inte är jättestort.

Finns det flera andra önskemål som gör att den modellen eller andra liknande inte är aktuella? Miltal? Ålder?

Permalänk
Medlem

Själv är jag ett stort fan av Mazda! Har du kollat in deras utbud? Kanske en CX-5?

Permalänk
Medlem

Mazda Cx-5 skulle jag titta på! Japanska bilar pålitliga 🙏

Permalänk
Skrivet av Robiban:

Jag undviker generellt franskt, spanskt etc och har en idé om att asiatiskt (främst japanskt) är driftsäkert. Mest grundat i fördomar och ingen vetenskaplig evidens, om det finns något sånt för "vilken bil är bäst och vilken är sämst".

Har tidigare haft en citroen C5 som var grymt skön att köra men som strulade en hel del.
Är ganska okunnig vad gäller bilat och vet intd om det gäller fortfarande att man ska undvika franskt.

Permalänk
Skrivet av Jeddan:

Jag hade nog iaf valt bort SEAT eftersom de håller värdet ganska dåligt. Skoda håller nog ganska bra nuförtiden. De andra vet jag inte

Okej.
annars Verkade Seat bilen fått bra omdömmen.

Permalänk
Medlem

Skulle lätt rekommenderat Mazda cx-5. Köpte en 2018 för 250.000kr för ett år sedan. Automat, 190hk, heads-up display och all annan utrustning man behöver. Hade en Volvo xc-60 innan och måste faktiskt säga att jag är mer nöjd med min Mazda, är väldigt imponerad över kvaliten, speciellt invändigt, känns inte alls plastigt. Billig skatt, billig att serva och otroligt rolig att köra.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Föräldrarna har kört med två olika årsmodeller/generationer av Qashqai, den nuvarande från 2018 skulle jag tro som är näst nyaste generation men det är den högre speccade/ovanligare motorn med Dig-T turbo 1.6l(?) 163 hp.

Kommer ej ihåg mycket av den äldre generationen de hade men överlag helt ok bil som de nu har, tycker passar speciellt bra för såna som inte ska så mycket extra "lull-lull", relativt enkel att använda funktionalitet mässigt för mina 70+ föräldrar. Speciellt denna versionen med 1.6l Turbo motorn accelerar förvånansvärt bra, känns som de fått mycket ut utav turbon. Överlag är det inte den jättebästa ljudisoleringen i Qashqai och speciellt ljud från däcken hörs relativt bra (mera så i baksätet) även om de varje generation förbättrad det litegrann men årets modell lär ska va betydligt bättre på den punkten dock. Styrningen är jag ingen fan av men jag kör ju själv Mazda 3 2020 som är lite i andra ändan av spectrumet va gäller karaktär där Nissan är liksom väldigt lättstyrd, svänger bra men liksom noll känsla (dock ser jag i recensionerna för årets modell att detta har oxå förbättrats enormt) så är lite tråkig att köra men smidig stadsbil speciellt. Inte direkt nån landsvägsbil men skulle säga den nyare generationen är åtminstone bättre än den riktigt gamla, den gamla ville typ inte hållas rakt på landsvägen nästan då styrningen är såpass lätt (elektriskt servostyrd), samma kommentar fått av en bekant som har en gammal Qashqai oxå. Drar väldigt lite bränsle dessutom. Själva inredningen och designen tycker jag är helt ok, lagom med utrymme åt alla håll. Ingen premium känsla dock. Inga tekniska fel har vi haft med varkendera den förra eller nuvarande. Enda lilla störningsmomentet farsan har haft är att man kan ej stänga av automatiska start-stop permanent utan att varje uppstart behöva stänga av det ifall man ej gillar funktionen. Har även sökt att det lär ska enkelt gå att koppla bort något relä gällande det som delar bl.a. funktionen som kollar om motorhuven är öppet eller fast om jag minns rätt men det är inte så stort störmingsmoment att vi skulle ha kopplat bort det.

Tack för det utförliga svaret.
Dom verkar vara ganska diskreta och funktionsdugliga som du säger.

Permalänk
Skrivet av MickeBoy:

Budgeten rymmer pengamässigt också Volvo XC60 av förra generationen även om utbudet inte är jättestort.

Finns det flera andra önskemål som gör att den modellen eller andra liknande inte är aktuella? Miltal? Ålder?

Har inte tänkt på volvo faktiskt, har bara fått för mig att dom är lite utanför våran budget.
Försöker få tag på en bil som är från 2019 och inte gått mer än typ 7000 mil

Permalänk
Medlem

Har ni tittat på Ford Kuga eller Puma som är lite mindre?

Permalänk
Skrivet av D3str0yer:

Själv är jag ett stort fan av Mazda! Har du kollat in deras utbud? Kanske en CX-5?

Nej faktiskt inte, kanske ska titta på en sån oxå om det finns nån i närheten. Ganska dåligt utbud där jag bor.

Permalänk
Medlem

Både Seat och Skoda ingår ju i Volkswagen koncernen, går man på djupet lär de nog vara väldigt snarlika Volkswagen bilarna och dela rätt mycket.

Franska modeller har tidigare varit av väldigt tveksam kvalité, finns ett bra The Grand Tour avsnitt som handlar om just franska bilar (Carnage A Trois).

Gällande Nissan tycks de ha "tappat bollen" där de placerar sig väldigt långt ned på väldigt många "undersökningar/tester":

"Is a used Nissan Qashqai hatchback reliable?
Unfortunately, this generation Nissan Qashqai didn't fare all that well in our most recent reliability survey. In petrol form, it placed 21st out of 28 cars in the family SUVs class, while diesel counterparts ranked 24th. These are rather disappointing results.

Nissan as a brand didn't do any better. With its reliability rating of 86.2%, it came 27th out of 30 manufacturers featured."

Small Suv reliability
(Mazda cx-3 hamnar högre än vad jag trodde)

Family Suv reliability
(Nissan hamnar långt ned)

Large Suv Reliability

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

Skulle lätt rekommenderat Mazda cx-5. Köpte en 2018 för 250.000kr för ett år sedan. Automat, 190hk, heads-up display och all annan utrustning man behöver. Hade en Volvo xc-60 innan och måste faktiskt säga att jag är mer nöjd med min Mazda, är väldigt imponerad över kvaliten, speciellt invändigt, känns inte alls plastigt. Billig skatt, billig att serva och otroligt rolig att köra.

Ska ta migen titt på en sån.

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Har ni tittat på Ford Kuga eller Puma som är lite mindre?

Nej. Får inte bli för liten bara, men ska kolla upp dom och se .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henning73:

Okej.
annars Verkade Seat bilen fått bra omdömmen.

Seat gör bra bilar då dessa bygger på VW/Audi-plattform.
Haft ett antal Seats och har alltid vart nöjd. Man får mycket bil för relativt lite pengar.

Enda nackdelen kan vara något högt ljud i kupen, iomed att prislappen är lite billigare så sparar dom ju in på något.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

"Is a used Nissan Qashqai hatchback reliable?
Unfortunately, this generation Nissan Qashqai didn't fare all that well in our most recent reliability survey. In petrol form, it placed 21st out of 28 cars in the family SUVs class, while diesel counterparts ranked 24th. These are rather disappointing results.

Qashqai tillverkades av britterna, på en mestadels fransk (Renault) plattform, om jag inte minns helt fel. Då blir det pannkaka av det hela. Man ska inte låta sig luras av enbart märket. En bil som utvecklats och tillverkats i Japan är normalt mer driftsäker än bilar från resten av världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henning73:

Hej.
Är dax för att köpa en bättre behangnad bil.
Budgeten är runt 250000 så som tankarna går just nu så lutar det starkt åt en Suv/crossover med bensinmotor och automat.
Bilarna vi funderar på att titta på i helgen är
1. Skoda kodiaq
2. Seat Ateca
3. Peugeot 3008
4. Hundai Tucson
5. Nissan qashqai
Är det nån som har erfarenhet av någon av dessa bilar, bra som dåliga.

Skulle lägga till en Mazda CX5 på listan
EDIT: Läste vidare nu och ser minst 3 stycken som också rekommenderar CX5.. Mazda är grymt prisvärda bilar som håller bra

Permalänk
Medlem

Kul att Mazda fått så bra rykte. När jag var ung så var Mazda synonymt med gammalt skräp. Var iof minst 25 år sedan... Men har personligen aldrig ens kollat på Mazda pga vad jag ansåg på 80/90-talet. Men inser att det är dags att utbilda mig!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

När vi köpte bilar senast så köpte vi en Mazda CX-3 och en CX-5. Vi är nöjda än så länge och det känns som man får rätt så mycket för pengarna.