Ny säkerhetsfunktion till Windows 11 kräver ominstallation

Permalänk
Melding Plague

Ny säkerhetsfunktion till Windows 11 kräver ominstallation

För att aktivera Smart App Control och få AI-baserat skydd mot skadliga applikationer krävs en ren installation av operativsystemet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att jag skulle ominstallera min dator just nu bara för detta, installerar typ aldrig några program utan jag har det jag behöver.
Men på en arbetsplats, finns väldigt många företag där användare är local admins, där skulle ju en sån här funktion vara riktigt grym.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Känns som en hel del kanske lite obskyra och gamla program kommer bli obrukbara? Hoppas detta blir något man kan stänga av..

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

patetiskt!

Permalänk
Medlem

Antar att det finns en whitelist där man kan lägga in egenutvecklad mjukvara lokalt?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd

Perfekt... jag som precis installerat Win11 igår och alla program...

Permalänk
Medlem

De flesta power users vill inte ha det här. Det är en nedlåsning av operativsystemet som begränsar vad du kan använda din dator till. Får väl hoppas att det alltid kommer vara opt-in, men jag skulle inte bli förvånad om det blev påtvingat längre fram.

Med den här funktionen finns det risk att MS godtyckligt kan bestämma vilka applikationer som är ok att köra på deras operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

De flesta power users vill inte ha det här. Det är en nedlåsning av operativsystemet som begränsar vad du kan använda din dator till. Får väl hoppas att det alltid kommer vara opt-in, men jag skulle inte bli förvånad om det blev påtvingat längre fram.

Med den här funktionen finns det risk att MS godtyckligt kan bestämma vilka applikationer som är ok att köra på deras operativsystem.

hoppas tvärtom, att power users får köra opt out.. tror att fler "power users" vet hur man gör en opt out än vanliga användare vet hur man gör opt in.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Så länge användaren har full kontroll och auktoritet över vilka applikationer man kan välja att vitlista själv på egna datorn så är väl ok, annars vore det dåligt. Kör redan nu t.ex. brandväggsinställningar på det sättet att allting är blockat tills det tilläts, dyker upp en hel del program och tjänster som annars hade bara snurrat i bakgrunden utan att man vet vad de används till osv

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Avstängd

Förhoppningsvis innebär detta krav att det inte är något IT-avdelningen kan tvinga in på min jobbdator. Men sannolikt blir det väl precis som idag att de ignorerar den så länge de kan tills den måste in och då tvingar in den för alla samtidigt, vilket förstås slumpar sig så att det är mitt under en live-demo för alla cheferna eller liknande.

Permalänk
Medlem

Nyfiken på det verkligen är ominstallation av redan ominstallerade datorer. Eller om det bara gäller uppgraderade från win 10?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Känns som en hel del kanske lite obskyra och gamla program kommer bli obrukbara? Hoppas detta blir något man kan stänga av..

Hade varit fint om den typen av program fått köra i en egen sandbox.

Det är bra att Microsoft säkrar upp Windows för ovana/otekniska användare, men själv känner jag inte behovet av dessa resurskrävande stödhjul.

Permalänk

Drömsenariet för microsoft är iOS inlåsning. Detta är svårt att få till. Men de tar små steg dit och det hela i slutändan handlar om att tjäna pengar.
Det är inte så mycket mer man kan göra mer än att gå över till Linux. Det hjälper dock inte mycket när den stora skaran användare är får som dyrkar sin hede.

Säkerhetsmässigt skulle dock både ens dator, mobil etc ta ett omtag. Man har viktiga program som man litar på, sedan finns en massa program för nöje. Dessa nöjesprogram finns ofta på samma datorenhet av anledningar som det är dyrt att köpa 2st datorenheter och det är jobbigt att bära med sig 2st enheter.
Hur de ska lösa att man från 1st enhet kan ha 2 skilda miljöer är en bra fråga. Man får såklart göra viss avkall på säkerhet. Men dagens med att ge okända appar väldigt höga behörigheter är ej bra.
*edit*
Hur många har inte någon app på deras dator eller mobil som inte ska ha åtkomst till något annat än sig själv. Typ alla spel hör dit. Men sedan så kan de komma åt det ena och andra och tillverkaren om den är kriminell kan hitta säkerhetshål och utnyttja dessa.

Permalänk
Medlem

Ja, det jag saknade i min Windows-upplevelse var att skicka in data om alla program jag kör till Microsoft.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

De enda gångerna jag får hjälp av Microsofts Defender är när den raderar program och applikationer som jag använder (Från verifierade källor etc) och behöva krångla med whitelist etc.

Vet inte riktigt om jag skulle tycka om en ännu aggressivare variant av detta...
Förhoppningsvis går det stänga av, men tills dess fortsätter jag på W10

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man får såklart göra viss avkall på säkerhet. Men dagens med att ge okända appar väldigt höga behörigheter är ej bra.

Det är lite galet att vanliga installationsprogram kan kräva adminrättigheter samtidigt som det är svårt att bli TrustedInstaller i kommandotolken.

Går det förresten att installera typsnitt i Windows utan att vara admin numera? För min sambo som jobbar som grafiker, så blev det vägen in för adware.

Permalänk
Sötast

Damn.
År 1995 fick man starta om datorn för att byta tangentbord eller installera en drivare.
År 2022 måste man installera om hela sin dator för att uppdatera den

Permalänk
Medlem

Microsoft fortsätter att jobba aktivt för att folk ska oglla Windows 11 ser jag. Utmärkt. Nej förresten, toppklass!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

De enda gångerna jag får hjälp av Microsofts Defender är när den raderar program och applikationer som jag använder (Från verifierade källor etc) och behöva krångla med whitelist etc.

Vet inte riktigt om jag skulle tycka om en ännu aggressivare variant av detta...
Förhoppningsvis går det stänga av, men tills dess fortsätter jag på W10

Är inte det ungefär som att säga att det enda säkerhetsbältet gör i din bil är att göra det jobbigare att sätta sig i bilen?

Permalänk
Medlem

Är så oerhört nöjd och glad över att jag inte har bytt från Windows 10 ännu Kommer sannolikt köra det till EOL om jag inte måste byta innan av något praktiskt skäl.

Jag tror att Windows 11 kommer bli en flopp precis som Windows 8, där Windows 10 är som Windows 7 och Windows 12 kommer bli det nya Windows 10.

Microsoft gör bort sig, girigheten går före förnuftet.

Vad hände med att sätta användaren först och bara göra ett stabilt, icke integritetskränkande, snabbt OS?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Personligen gillar jag win 11's utseende. en del funktioner jag saknar är dock petitesser (aktivitestfältet "visa alla" ikoner är nu "visa alltid" per program istället.)

Men molnbaserad anti-malware? njae... håller mig till offline lösningar, befintliga defender funkar bra. tack.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Mycket gnäll över en frivillig funktion som är i betastadiet kan jag tycka.

Största anledningen till intrång och dataförluster inom företag är användare som inte fattar vad dom håller på med. Bra att man försöker hitta lösningar. Betyder inte att man ska lägga in alla säkerhetsfunktioner på sin privata PC. Men det borde man förstå om man är en s.k. power user.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av robbankentor:

Nyfiken på det verkligen är ominstallation av redan ominstallerade datorer. Eller om det bara gäller uppgraderade från win 10?

Ganska säker på att det gäller rakt av oavsett om du uppdaterat från en äldre version eller gjort en fresh install av 11.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Är så oerhört nöjd och glad över att jag inte har bytt från Windows 10 ännu Kommer sannolikt köra det till EOL om jag inte måste byta innan av något praktiskt skäl.

Jag tror att Windows 11 kommer bli en flopp precis som Windows 8, där Windows 10 är som Windows 7 och Windows 12 kommer bli det nya Windows 10.

Microsoft gör bort sig, girigheten går före förnuftet.

Vad hände med att sätta användaren först och bara göra ett stabilt, icke integritetskränkande, snabbt OS?

Mvh

Det är väl ändå det som de försöker att göra?
Ett säkert OS som klarar av att hantera diverse attacker, virus, trojaner osv.

Tänk om de skulle skita i att ha vissa krav och så upptäcker ett forskarteam att Windows har en massa säkerhetshål och de svarar med att ingen ville ha TPM2.0 så då struntade vi i det. Vi lyssnade på våra kunder och vill att alla ska kunna använda det, oavsett komponenter i datorn. Hur tror du folk skulle reagera då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Är inte det ungefär som att säga att det enda säkerhetsbältet gör i din bil är att göra det jobbigare att sätta sig i bilen?

Ungefär som att bältet hindrar dig från att köra vissa vägar som är olycksbenägna.

Permalänk
Rekordmedlem

Hade Windows varit buggfritt hade det inte varit nått problem så lösningen är att göra ett nytt modernt buggfritt win i stället för att bara lägga in mer saker för att kompensera fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av dlq84:

De flesta power users vill inte ha det här. Det är en nedlåsning av operativsystemet som begränsar vad du kan använda din dator till. Får väl hoppas att det alltid kommer vara opt-in, men jag skulle inte bli förvånad om det blev påtvingat längre fram.

Med den här funktionen finns det risk att MS godtyckligt kan bestämma vilka applikationer som är ok att köra på deras operativsystem.

Jag har själv inte "uppgraderat" till Windows 11 just p.g.a att det har blivit så populärt idag att ge användaren mindre och mindre makt över sin egen enhet, så jag har blivit misstänksam mot nyare versioner av dessa OS, det verkar nu som att det var ett klokt beslut av mig att stanna kvar på Windows 10 tills vidare.

Min dröm är att bara köra Linux istället, total makt över min egen dator och så slipper man licenskrångel och kostnader som bonus. Det stora problemet som gjort att jag ännu inte kunnat byta till Linux är att alla program och spel inte fungerar där. Om dagen någonsin kommer när du kan köra alla program lika felfritt i Linux som i Windows så kommer jag installera Linux fortare än någon hinner säga.. Linux!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av mrqaffe:

Hade Windows varit buggfritt hade det inte varit nått problem så lösningen är att göra ett nytt modernt buggfritt win i stället för att bara lägga in mer saker för att kompensera fel.

Mjukvara som gör något annat än vad den påstår sig göra behöver ju absolut inte vara relaterat till att utnyttja buggar i operativsystemet dock

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

De flesta power users vill inte ha det här. Det är en nedlåsning av operativsystemet som begränsar vad du kan använda din dator till. Får väl hoppas att det alltid kommer vara opt-in, men jag skulle inte bli förvånad om det blev påtvingat längre fram.

Med den här funktionen finns det risk att MS godtyckligt kan bestämma vilka applikationer som är ok att köra på deras operativsystem.

Power users är en minoritet, tycker de inte om det så får väl de hitta något annat att installera.

Det finns, enligt Microsoft, 1,4 miljarder aktiva installationer av Windows 10 eller 11.

Det fins också i runda slängar 4,5 miljarder aktiva Android eller ios enheter.

Förväntar mig att Microsoft snart kommer att hävda att de inte längre är i en dominerande ställning, mängder väljer idag hellre en telefon eller platta för det som de brukade använda en dator till, och att Microsoft därmed skall få ha rätt att stänga ner systemet och ta ut sina 30%.

Permalänk
Medlem

Frågan är om man egentligen bryr sig om funktionen men i vilket fall...

"Tack" för förvarningen Microsoft. Om era kunder hade vetat detta på förhand så kunde de väntat lite med nyinstallationen och sluppit extrajobb.